ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 лютого 2021 року № 38
|
Про окремі питання діяльності Охтирської районної територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області
До Центральної виборчої комісії 29 січня 2021 року (вх. № 21-33/1-1516) від Охтирської районної територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області (далі - Охтирська районна територіальна виборча комісія) надійшла копія постанови цієї виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 93 "Про визнання обраною та реєстрацію Сафронової Т.А. депутатом Охтирської районної ради Сумської області" (далі - постанова).
Так, пунктом 1 постанови "взято до уваги рішення Охтирської районної ради Охтирського району Сумської області від 10 грудня 2020 року № 7 про дострокове припинення повноважень депутата Мусієнко Олени Юріївни (№ 4 у ТВО № 2 і № 4 у ЄБВО), обраної в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших виборах до Охтирської районної ради 25 жовтня 2020 року".
Пунктом 2 постанови визнано обраною і зареєстровано депутатом Охтирської районної ради Сумської області (далі - Охтирська районна рада) "на перших виборах депутатів Охтирської районної ради 25 жовтня 2020 року в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Сафронову Тетяну Андріївну, включену до виборчого списку Сумської обласної організації Політичної партії "Сила Людей" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі".
З метою з’ясування обставин, що стали відомі з постанови, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15)
(далі - Закон), член Комісії листом від 1 лютого 2021 року звернувся до Охтирської районної територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати на адресу Комісії належним чином засвідчений протокол засідання Охтирської районної територіальної виборчої комісії, на якому була прийнята постанова, пояснення цієї виборчої комісії щодо обставин, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, зазначивши посилання на конкретні положення нормативно-правових актів, якими керувалася комісія під час прийняття вказаної постанови, а також підстави визнання обраною депутатом Охтирської районної ради (наступною за черговістю після Мусієнко О.Ю., яка за результатами виборів обрана в територіальному виборчому окрузі № 2) Сафронової Т.А., яка балотувалася в територіальному виборчому окрузі № 1.
2 лютого 2021 року (вх. № 21-33/1-1735) на електронну пошту Центральної виборчої комісії надійшли пояснення Охтирської районної територіальної виборчої комісії, у яких зазначено, що комісія керувалась положеннями статті 284 Виборчого кодексу України (396-20)
(далі - Кодекс), якими в разі дострокового припинення повноважень депутата ради передбачено можливість визнання депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від тієї ж організації партії. При цьому сполучник "або", на думку комісії, "прямо встановлює правомірність та реєстрацію кандидатів в депутати як із територіального списку, так і з єдиного". Тому комісія визнала обраним депутатом Охтирської районної ради наступного за черговістю кандидата в депутати з єдиного виборчого списку Сумської обласної організації Політичної партії "Сила Людей" Сафронову Т.А.
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону (1932-15)
на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону (1932-15)
, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону (1932-15)
).
У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону (1932-15)
рішення.
На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Охтирської районної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Так, проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи щодо визнання осіб обраними депутатами Охтирської районної ради, Комісія зазначає.
Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України (254к/96-ВР)
встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Кодекс (396-20)
.
Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу (396-20)
в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України (254к/96-ВР)
та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України (254к/96-ВР)
, Кодексу (396-20)
та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу (396-20)
).
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу (396-20)
.
Зокрема, територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної місцевої організації політичної партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому частиною другою статті 259 Кодексу (396-20)
(частина перша статті 259 Кодексу (396-20)
).
За змістом частини другої вказаної статті Кодексу (396-20)
кандидати в депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, визначеної відповідно до частини третьої статті 257 Кодексу (396-20)
, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації партії у порядку зменшення кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата в депутати. При рівній кількості голосів кандидати розміщуються у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів. Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.
З метою здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати виборів Центральна виборча комісія постановою від 25 серпня 2020 року № 200 затвердила Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (v0200359-20)
. Згідно з пунктом 1.1 указаного Порядку територіальні виборчі комісії відповідно до вимог Кодексу (396-20)
інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів шляхом надання відомостей за встановленими формами, а також надсилання копій їх рішень.
За змістом протоколу Охтирської районної територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Охтирської районної ради, складеного 6 листопада 2020 року, територіальний виборчий список Сумської обласної організації Політичної партії "Сила Людей" у територіальному виборчому окрузі № 2 підтримано 4320 голосами виборців. З урахуванням виборчої квоти, що становить 1024 голоси виборців (пункт 17 протоколу), за результатами виборів депутатів Охтирської районної ради Сумська обласна організація Політичної партії "Сила Людей" отримала у територіальному виборчому окрузі № 2 чотири депутатські мандати, в інших територіальних виборчих округах - нуль депутатських мандатів, а також у єдиному багатомандатному виборчому окрузі - 3 депутатські мандати (у тому числі 1 гарантований мандат).
Згідно з указаним протоколом за результатами виборів депутатів Охтирської районної ради в територіальному виборчому окрузі № 2 визначено такий порядок розміщення кандидатів у депутати в територіальному виборчому списку Сумської обласної організації Політичної партії "Сила Людей":
1. Злепко В.А. - 1011 голосів (98,73% виборчої квоти);
2. Лобода С.П. - 874 голоси (85,35% виборчої квоти);
3. Заяц Ю.М. - 761 голос (74,31% виборчої квоти).
Решта кандидатів у депутати розміщено у черговості, визначеній місцевою організацією політичної партії під час висування кандидатів:
4. Мусієнко О.Ю. - 151 голос (14,74% виборчої квоти);
5. Синявін М.В. - 243 голоси (23,73% виборчої квоти);
6. Фрик Т.Г. - 213 голосів (20,80% виборчої квоти);
7. Самойленко С.О. - 132 голоси (12,89% виборчої квоти);
8. Монастирьова Т.М. - 159 голосів (15,52% виборчої квоти);
9. Сорока Д.М. - 155 голосів (15,13% виборчої квоти);
10. Голопьорова О.В. - 112 голосів (10,93% виборчої квоти).
Відповідно обраними депутатами від цієї місцевої організації політичної партії згідно з відомостями протоколу в територіальному виборчому окрузі № 2 є Злепко В.А., Лобода С.П., Заяц Ю.М., Мусієнко О.Ю.
При цьому кандидатів у депутати Синявіна М.В. та Фрик Т.Г., включених до територіального виборчого списку Сумської обласної організації Політичної партії "Сила Людей" у територіальному виборчому окрузі № 2, визнано обраними депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації партії.
Відповідно до частини першої статті 284 Кодексу (396-20)
в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією (254к/96-ВР)
та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії в порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (396-20)
.
У зв’язку з цим слід зазначити, що постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (v0433359-20)
(далі - Роз’яснення).
За змістом частини п’ятої статті 283 Кодексу (396-20)
та пункту 5.4 Роз’яснення (v0433359-20)
відповідна виборча комісія визнає обраним депутатом районної ради наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано особу, повноваження якої достроково припинено.
При цьому черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку цієї самої місцевої організації політичної партії в разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку.
Комісія звертає увагу, що наведені положення Кодексу (396-20)
не передбачають для територіальних виборчих комісій альтернативи вибору між територіальним та єдиним виборчим списком місцевих організацій політичних партій у разі прийняття рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати.
За умови дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, обраного за територіальним виборчим списком місцевої організації політичної партії, право стати наступним за черговістю обраним депутатом від цієї організації партії переходить до наступного кандидата в депутати в цьому територіальному виборчому списку. І лише у разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному багатомандатному виборчому списку.
Тобто Охтирська районна територіальна виборча комісія після надходження до неї рішення Охтирської районної ради від 10 грудня 2020 року № 7 про дострокове припинення повноважень депутата Мусієнко Олени Юріївни, на етапі заміщення депутата, повноваження якого достроково припинено, повинна була прийняти, зокрема, рішення про визнання обраним депутатом Охтирської районної ради наступного кандидата в депутати у відповідному територіальному виборчому списку місцевої організації політичної партії (Сумської обласної організації Політичної партії "Сила Людей") за черговістю, встановленою з урахуванням результатів голосування виборців у територіальному виборчому окрузі № 2, а саме - Самойленка С.О.
Наведене дає підстави для висновку, що пункт 2 постанови Охтирської районної територіальної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 93 суперечить положенням частини п’ятої статті 283, частини першої статті 284 Кодексу (396-20)
.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу (396-20)
.
Водночас Комісія вважає за доцільне звернути увагу всіх територіальних виборчих комісій на необхідність неухильного дотримання вимог частини п’ятої статті 283, частини першої статті 284 Кодексу (396-20)
з урахуванням наданого Комісією Роз’яснення (v0433359-20)
, зокрема, на етапі заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинено.
Слід зазначити, що наслідком прийняття Охтирською районною територіальною виборчою комісією указаної постанови стало порушення виборчих прав Самойленка С.О. та набуття всупереч результатам місцевих виборів Сафроновою Т.А. повноважень депутата Охтирської районної ради згідно із Законом України (93-15)
"Про статус депутатів місцевих рад", про що свідчить рішення Охтирської районної ради від 10 грудня 2020 року "Про визнання повноважень депутата районної ради Сафронової Т.А., обраної від Політичної партії "Сила Людей", копія якого надійшла до Центральної виборчої комісії разом з поясненнями Охтирської районної територіальної виборчої комісії.
У зв’язку з цим Комісія зауважує, що відповідно до частини третьої статті 4 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15)
повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
При цьому перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначений статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15)
, є вичерпним і скасування незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною депутатом місцевої ради та реєстрацію депутатом місцевої ради до нього не належить.
Таким чином, на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі скасування Центральною виборчою комісією під час виконання контрольних функцій за діяльністю територіальних виборчих комісій їх протиправних рішень або скасування судом таких рішень.
Крім того, Комісія зазначає, що постанова Охтирської районної територіальної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 93 "Про визнання обраною та реєстрацію Сафронової Т.А. депутатом Охтирської районної ради Сумської області" є актом одноразового застосування, що вичерпує свою дію після реалізації, а її скасування не призведе до правових наслідків у вигляді дострокового припинення повноважень депутата Охтирської районної ради, якого було визнано обраним та зареєстровано з порушенням норм Кодексу (396-20)
.
У зв’язку з наведеним Комісія вважає за необхідне з власної ініціативи розглянути питання щодо звернення до відповідного комітету Верховної Ради України.
Згідно зі статтями 15, 16 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (116/95-ВР)
під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що віднесені до предметів відання комітетів, а також зобов’язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об’єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня 2019 року № 19-IX (19-20)
"Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання" питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів; засади місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Комісія вважає за потрібне звернутися до зазначеного Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню указаної проблеми.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 38 Конституції України (254к/96-ВР)
, статей 6, 10, 12, 19, частини третьої статті 32, частин першої, другої, четвертої статті 33, частини четвертої статті 38, частин першої, другої статті 202, статей 206, 259, 283, 284 Виборчого кодексу України (396-20)
, статей 4, 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (93-15)
, статей 15, 16 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (116/95-ВР)
, керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, 16, 17, 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (1932-15)
, Центральна виборча комісія постановляє:
1. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, передбачивши як додаткову підставу припинення повноважень скасування Центральною виборчою комісією або судом незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії про визнання особи обраною та її реєстрацію депутатом місцевої ради.
2. Звернути увагу територіальних виборчих комісій на необхідність неухильного дотримання вимог частини п’ятої статті 283, частини першої статті 284 Виборчого кодексу України (396-20)
з урахуванням Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (v0433359-20)
, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, на етапі заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені, зокрема, у разі обрання таких депутатів за територіальним виборчим списком дотримуватися черговості визнання обраними депутатами місцевої ради кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії у відповідному територіальному виборчому списку, а в разі обрання відповідних депутатів за єдиним виборчим списком - черговості визнання обраними депутатами місцевої ради кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії у відповідному єдиному виборчому списку.
3. Копію цієї постанови надіслати Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Охтирській районній територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області.
4. Цю постанову надіслати органам ведення Державного реєстру виборців для доведення до відома територіальних виборчих комісій.
5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
|
О.ДІДЕНКО
|