КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 28 квітня 2021 р. № 388-р
Київ

Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової соціальної програми "Питна вода України" на 2022-2026 роки

1. Схвалити Концепцію Загальнодержавної цільової соціальної програми "Питна вода України" на 2022-2026 роки, що додається.
Визначити Міністерство розвитку громад та територій державним замовником Програми.
2. Міністерству розвитку громад та територій разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити і подати Кабінетові Міністрів України проект Закону України "Про Загальнодержавну цільову соціальну програму "Питна вода України" на 2022-2026 роки".
Прем'єр-міністр України
Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 37
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 28 квітня 2021 р. № 388-р

КОНЦЕПЦІЯ

Загальнодержавної цільової соціальної програми "Питна вода України" на 2022-2026 роки

Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

На сьогодні показник охоплення міст послугами централізованого водопостачання практично в усіх областях становить майже 100 відсотків, крім Львівської області (95,5 відсотка) та Чернівецької області (90,9 відсотка).
Усього по Україні централізованим водопостачанням забезпечено 99,1 відсотка міст, 89,8 відсотка селищ міського типу та 30,1 відсотка сільських населених пунктів (відповідно до Національної доповіді про якість питної води та стан питного водопостачання в Україні у 2018 році).
Разом з тим тільки 69 відсотків населення мають доступ до систем централізованого водопостачання, а 47,8 відсотка - до систем централізованого водовідведення.
Подача води за графіком та використання привізної води здійснюються у дев’яти областях України, а це майже 270 тис. осіб.
На сьогодні очисні споруди не дають змогу забезпечити очищення стічних вод відповідно до вимог законодавства, що призводить до скидання забруднених стічних вод у джерела питного водопостачання та погіршення якості питної води.
Із загального обсягу скинутих у водні об’єкти стічних вод забруднені становлять 737,2 млн. куб. метрів (13,72 відсотка). Основними причинами забруднення поверхневих вод є скидання забруднених комунально-побутових і промислових стічних вод безпосередньо у водні об’єкти та через систему міської каналізації, а також надходження до водних об’єктів забруднюючих речовин у процесі поверхневого стоку води із забудованих територій та сільгоспугідь.
Також мають місце незадовільний технічний стан та значна зношеність основних фондів систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (в аварійному стані перебуває 35 відсотків водопровідних мереж та 38 відсотків мереж водовідведення, майже 30 відсотків насосних агрегатів на насосних станціях потребують заміни) та високий рівень втрат питної води (36 відсотків у середньому по Україні).
Одними з головних причин такого стану є те, що очисні споруди та мережі були побудовані ще у 70-80 роках минулого століття та на сьогодні застарілі і не відповідають сучасним вимогам; аварійні ситуації на лініях каналізаційних мереж своєчасно не ліквідуються; не проводиться поточний та капітальний ремонт очисних споруд; не здійснюється постійний контроль за їх роботою, що призводить до забруднення земель і підземних водоносних горизонтів; очисні споруди передаються на баланс сільських рад, які не мають коштів на ремонт та належну їх експлуатацію.
Сумарна протяжність водопровідних мереж (без урахування Донецької і Луганської областей) дорівнює 102,759 тис. кілометрів, у тому числі ветхих та аварійних - 34,216 тис. кілометрів, або 33,3 відсотка.
Сумарна протяжність каналізаційних мереж становить 39,351 тис. кілометрів, у тому числі ветхих та аварійних - 16,101 тис. кілометрів, або 40,9 відсотка.
Якість питної води із систем централізованого водопостачання не відповідає встановленим нормативам у багатьох населених пунктах областей.
Погіршення якості питної води пов’язане насамперед із станом водопровідних мереж, зокрема внутрішньобудинкових, зношеність яких становить близько 80 відсотків, а також з чисельними врізками у водопровідну мережу об’єктів нового будівництва.
Для покращення якості води в мережах централізованого питного водопостачання необхідно забезпечити належне фінансування та здійснення в повному обсязі заходів, передбачених державними і регіональними програмами охорони водних ресурсів, розвитку водного господарства та підвищення якості питної води; розроблення та своєчасне впровадження нових та удосконалення існуючих технологій очищення та знезараження води, сучасного обладнання, ефективних реагентів, фільтруючих матеріалів, сорбентів тощо.
Оптимальним варіантом розв’язання проблеми є реалізація державної політики у сфері питної води та питного водопостачання щодо розвитку та реконструкції систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення; доведення якості питної води до нормативних вимог, забезпечення населених пунктів якісним, безпечним для здоров’я людини централізованим водопостачанням, зокрема шляхом переходу до водопостачання із підземних джерел; розроблення, прийняття та фінансування Загальнодержавної цільової соціальної програми "Питна вода України" на 2022-2026 роки (далі - Програма).
Для розв’язання проблеми необхідно:
передбачити можливість фінансування пріоритетних проектів для забезпечення населення якісною питною водою, зокрема у сільській місцевості, що стосуються будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту) водопровідних мереж та очисних споруд, мереж водопостачання та водовідведення;
передбачити фінансування з державного бюджету на оснащення лабораторій контролю якості питної води та стічних вод сучасним контрольно-аналітичним обладнанням;
узгодити обсяги фінансування заходів Програми з центральними органами виконавчої влади, обласними держадміністраціями та органами місцевого самоврядування;
передбачити за поданням Мінрегіону відповідно до затверджених обласними та Київською міською держадміністраціями регіональних та місцевих програм (заходів), обсягів і строків фінансування заходів Програми за рахунок державного і місцевого бюджетів, інших передбачених законом джерел.

Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом

На 2011-2020 роки було затверджено Загальнодержавну цільову програму "Питна вода України" (2455-15) . Фінансування даної Програми здійснювалося тільки у 2011, 2012 та 2018 роках.
Через недостатній рівень фінансування заходів зазначеної Програми не було досягнуто кардинального покращення технічного та фінансово-економічного стану підприємств питного водопостачання та централізованого водовідведення, а відповідно і якості послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Програму виконано всього на 13,2 відсотка.
Комплексне розв’язання проблеми можливе шляхом розроблення нової Програми до 2026 року та забезпечення стабільного фінансування її заходів.

Мета Програми

Метою Програми є забезпечення гарантованих Конституцією (254к/96-ВР) України прав громадян на достатній життєвий рівень та екологічну безпеку шляхом забезпечення якісною питною водою в необхідних обсягах та відповідно до встановлених нормативів щодо якості питної води, забезпечення розвитку та реконструкції систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення населених пунктів України.
Фінансування у повному обсязі заходів, передбачених Програмою, дасть змогу забезпечити сталий розвиток та реконструкцію систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення населених пунктів України, а також населення України якісною питною водою в достатній кількості.

Визначення, порівняльний аналіз можливих варіантів розв’язання проблеми та обґрунтування оптимального варіанта

Можливі два варіанти розв’язання проблеми.
Перший варіант полягає у здійсненні заходів Програми за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Недоліками такого варіанта є обмеженість коштів місцевих бюджетів, висока вартість робіт з будівництва та реконструкції водозабірних, водопровідних та очисних споруд, значний строк реалізації заходів, необхідність прийняття відповідних рішень на сесіях місцевих рад, прийняття відповідних нормативно-правових актів і постійного корегування сум, передбачених для цього у місцевих бюджетах на відповідний рік.
Для прикладу: до Мінрегіону від Донецької обласної держадміністрації надійшло 100 проектів, які необхідно реалізувати протягом п’яти років. Кошторисна вартість проектів становить 4498662,735 тис. гривень.
Значна кошторисна вартість проектів, спрямованих на забезпечення населених пунктів якісним водопостачанням та водовідведенням, є непосильною для реалізації їх виключно за кошти місцевих бюджетів.
Через недостатнє фінансування таких заходів залишається невиконаною заміна зношених водопровідних мереж, які практично вичерпали свій строк експлуатації та перебувають в аварійному стані і потребують термінової перекладки; не будуть вирішені питання централізованого водопостачання територій міст, де відсутні міські водопровідні мережі, тощо.
Другий (оптимальний) варіант - поєднання зусиль центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, у власності чи господарському віданні яких перебувають об’єкти у сфері централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, а саме фінансування заходів Програми за рахунок державного та місцевих бюджетів.
Програмою передбачається фінансування пріоритетних проектів, впровадження яких спрямовано на дотримання вимог Державних санітарних норм та правил "Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною".
Реалізація зазначеного варіанта забезпечує комплексний підхід до вирішення питання щодо забезпечення населення України якісною питною водою в достатній кількості та послугами з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Визначення оптимального варіанта розв’язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів

Оптимальним варіантом розв’язання проблеми є реалізація державної політики у сфері питної води, централізованого водопостачання щодо розвитку та реконструкції систем централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, доведення якості питної води до нормативних вимог, забезпечення населених пунктів централізованим водопостачанням.
Проблему передбачається розв’язати шляхом:
будівництва та реконструкції водозабірних споруд відповідно до встановленого правового режиму зон санітарної охорони з метою забезпечення населених пунктів якісним централізованим водопостачанням;
будівництва і реконструкції водопровідних та очисних споруд з метою зменшення обсягів неочищених стічних вод, що скидаються у джерела питного водопостачання, а також утилізації осадів;
будівництва та впровадження станцій (установок) доочищення питної води із застосуванням новітніх матеріалів, технологій, обладнання, приладів та науково-дослідних і дослідно-конструкторських розробок;
будівництва та реконструкції групових водопровідних мереж, очисних споруд;
оснащення лабораторій контролю якості питної води та стічних вод, оснащення їх сучасним контрольно-аналітичним обладнанням;
приведення нормативно-правової бази у сфері питного водопостачання та водовідведення, Державних санітарних норм та правил "Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною" у відповідність із законодавством ЄС.
Строк виконання Програми - 2022-2026 роки.

Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності

Виконання Програми дасть можливість:
забезпечити реалізацію державної політики у сфері питної води та питного водопостачання;
довести якість питної води до нормативних вимог;
підвищити якість очищення стічних вод;
забезпечити утилізацію осадів, що утворюються під час очищення стічних вод;
поліпшити санітарну, епідемічну та екологічну ситуацію в Україні;
впровадити на підприємствах питного водопостачання та централізованого водовідведення новітні технології із застосуванням сучасного обладнання, приладів і матеріалів;
зменшити втрати питної води;
забезпечити цілодобове постачання якісної питної води населенню, що має доступ до систем централізованого водопостачання.
За орієнтовними розрахунками у результаті виконання Програми планується реалізувати 1747 проектів, а саме:
побудувати (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт) 290 водозабірних споруд із застосуванням новітніх технологій;
впровадити 79 станцій (установок) доочищення питної води у системах централізованого питного водопостачання;
збудувати (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт) 280 водопровідних та очисних споруд;
збудувати (нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт) 1093 водопровідні мережі (очисних споруд, магістральних водоводів), мереж централізованого водовідведення, очисних споруд;
оснастити п’ять лабораторій контролю якості питної води та стічних вод сучасним контрольно-аналітичним обладнанням.
За прогнозними розрахунками реалізація Програми до 2026 року забезпечить якісною питною водою 7414 тис. осіб (у 2022 році - 1121 тис. осіб, 2023 році - 1306 тис. осіб, 2024 році - 1491 тис. осіб, 2025 році - 1676 тис. осіб, 2026 році - 1820 тис. осіб).
Ефективність виконання Програми визначається за результатами проведення щорічного моніторингу з урахуванням дотримання строків здійснення та обсягів фінансування передбачених нею заходів.

Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми

Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок:
коштів Державного бюджету України з урахуванням його реальних можливостей, у тому числі державного фонду регіонального розвитку, державного фонду розвитку водного господарства та субвенції на виконання інвестиційних проектів;
коштів місцевих бюджетів;
коштів підприємств питного водопостачання та централізованого водовідведення відповідно до програм їх розвитку, затверджених в установленому порядку;
зовнішніх і внутрішніх запозичень, грантів міжнародних організацій, коштів міжнародних програм, благодійних внесків.
Обсяги фінансування Програми уточнюються під час підготовки проектів державного та місцевих бюджетів на відповідний рік у межах видатків, передбачених головному розпоряднику коштів, відповідальному за виконання завдань і заходів Програми.
Кошти державного бюджету на виконання заходів Програми спрямовуються згідно з порядками їх використання на відповідний рік за умови співфінансування з місцевих бюджетів.
За прогнозними розрахунками у результаті виконання Програми планується реалізувати:
проекти з будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту) водозабірних споруд із застосуванням новітніх технологій на суму 3942,2 млн. гривень;
проекти з упровадження станцій (установок) доочищення питної води у системах централізованого водопостачання на суму 1168 млн. гривень;
проекти з будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту) водопровідних та каналізаційних очисних споруд із застосуванням новітніх технологій на суму 9461,3 млн. гривень;
проекти з будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту) водопроводів (очисних споруд, магістральних водоводів), локальних водопроводів, водогонів, каналізаційних мереж водовідведення, гідротехнічних споруд на суму 13955,1 млн. гривень;
проекти із створення базових лабораторій контролю якості питної води, стічних вод та оснащення їх сучасним контрольно-аналітичним обладнанням на суму 62 млн. гривень.
Мінрегіон подає щороку під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік обґрунтування обсягів робіт та їх фінансування з державного бюджету з урахуванням пропозицій міжвідомчої та регіональних комісій.
Орієнтовний обсяг фінансування Програми становить 28588,6 млн. гривень, з яких за рахунок коштів державного бюджету - 16949,3 млн. гривень, місцевого бюджету - 11639,3 млн. гривень.