Чи може відповідна рада чи адміністрація, керуючись вимогами
чинного законодавства, надавати в оренду земельну частку (пай),
власник якої не реалізував свого права, тобто ця частка
залишається невитребуваною. Якими мають бути дії власника
сертифіката земельної частки (паю) у разі його виявлення та який
порядок сплати орендної плати за землю?
(М. Мартинюк,
с. Степанівка,
Луганська обл.)
При приватизації земель державних і комунальних
сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні
ділянки передаються їх працівникам, а також пенсіонерам з їх числа
з визначенням кожному з них земельної частки (паю) безоплатно
(ст. 25 Земельного кодексу ( 2768-14 ). Рішення про приватизацію
таких земель приймають органи виконавчої влади або органи
місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за
клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій.
Проте є випадки, коли земельна частка (пай) залишається
невитребуваною, тобто особа, якій належить зазначене право, його
не реалізує.
До розмежування земель державної і комунальної власності
повноваження на розпорядження землями в межах населених пунктів,
крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні
сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -
відповідні органи виконавчої влади (п.12 розділу X "Перехідні
положення" Земельного кодексу ( 2768-14 ).
Це підтверджується й тим, що відповідно до статей 26, 43
Закону N 280/97-ВР ( 280/97-ВР ) до компетенції органів місцевого
самоврядування належить вирішення питань регулювання земельних
відносин, а відповідно до відання місцевих державних адміністрацій
- питань щодо використання землі, природних ресурсів та охорони
довкілля, як визначено ст. 13 Закону N 586-XIV ( 586-14 ).
Таким чином, відповідна рада чи адміністрація, керуючись
зазначеними положеннями, може надавати в оренду земельну частку
(пай), власник якої не реалізував свого права, включивши до
договору оренди положення про термін договору (наприклад, про те,
що договір діє до настання певної умови - виявлення власника або
звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця). Водночас
відповідна рада чи адміністрація при здійсненні такого
розпорядження повинна врахувати і додаткові вимоги щодо правового
режиму зазначених земельних часток (паїв), зокрема паї не можуть
передаватися у власність інших суб'єктів, окрім власників права на
земельну частку (пай).
Орендна плата за користування такою часткою має надходити до
органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади і не
підлягає поверненню власнику сертифіката, оскільки орендодавцем
виступала рада чи адміністрація, яка відповідно до договору і є
отримувачем орендної плати.
У разі виявлення власника він може скористатися належним йому
правом на земельну частку (пай), тобто вимагати виділення
земельної частки в натурі (на місцевості) або переукласти договір
оренди, укладений радою від свого імені, чи припинити його дію.
Володимир ГОРОХОВ, заступник начальника управління місцевих,
ресурсних, рентних та неподаткових платежів - начальник відділу
моніторингу застосування нормативно-правових актів Департаменту,
Віктор ФІНАШКА, головний державний податковий ревізор-інспектор.