РАДА ЦЕНТРАЛЬНОЇ СПІЛКИ СПОЖИВЧИХ ТОВАРИСТВ УКРАЇНИ III збори XIX скликання П О С Т А Н О В А 25.01.2006 Про господарсько-фінансову діяльність споживчої кооперації у 2005 році та завдання щодо підвищення ефективності господарювання кооперативних організацій і підприємств Збори Ради Укоопспілки відмічають, що у звітному періоді правління Укоопспілки, правління Кримспоживспілки, обласних і районних споживспілок, споживчих товариств направляли зусилля на виконання рішень XIX з'їзду споживчої кооперації України з нарощування обсягових показників, підвищення ефективності господарювання в усіх ланках і галузях діяльності, зосереджували увагу на виконанні Програми завершення розмежування і закріплення власності в системі Укоопспілки, захисті майнових прав і інтересів підприємств, організацій та членів споживчих товариств. Правління Укоопспілки приділяло постійну увагу налагодженню ділової співпраці з органами державної законодавчої і виконавчої влади. Так, при внесенні змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" ( 2285-15 ) вдалося відстояти незмінною вартість ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами для сільської місцевості, тоді як для міських поселень вона збільшена у 2 рази. Завдяки правлінню Укоопспілки скасовано проведення тендерних торгів, передбачених Законом України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), що розширило можливості і суттєво спростило механізм укладення кооперативними організаціями і підприємствами двосторонніх договорів на поставку товарів і надання послуг бюджетним організаціям. З Урядом України погоджено скорочення переліку непродовольчих товарів, які підлягають обов'язковій сертифікації. З метою своєчасного і неупередженого вирішення спорів кооперативних підприємств і організацій з суб'єктами господарювання при Укоопспілці, відповідно до вимог Закону України "Про третейські суди" ( 1701-15 ) створено Постійно діючий третейський суд, до складу якого увійшли відомі у державі юристи як практики, так і науковці. Значно скорочена статистична звітність. Правління Укоопспілки здійснювало контрольні функції за роботою споживспілок і підприємств шляхом розгляду їх роботи на своїх засіданнях. Показники діяльності системи у 2005 році свідчать про подальшу стабілізацію роботи кооперативних організацій і підприємств. Досягнуто приросту роздрібного товарообороту, оборотів громадського харчування, побутових послуг і заготівель, виробництва товарів народного споживання. Кримспоживспілка, усі облспоживспілки, понад 90 відсотків організацій і підприємств, галузі торгівлі, громадського харчування, заготівлі, хлібопечення закінчили рік з позитивним фінансовим результатом, прискорилась оборотність товарів, скоротився рівень витрат у торгівлі і заготівлях, зросли власні кошти в обороті, середньомісячна заробітна плата, створюються сучасні типи магазинів-коопмаркетів. Активно модернізують роздрібну торгову мережу Тернопільська, Рівненська, Львівська, Черкаська, Дніпропетровська облспоживспілки, Кримспоживспілка. Минулого року зроблено певні кроки для посилення соціального захисту працівників системи. Середньомісячна заробітна плата зросла за рік на 36 відсотків. Щорічно збільшуються кошти на впровадження заходів з поліпшення умов та охорони праці, забезпечено опалення об'єктів торгівлі і харчування. У вищих учбових закладах за замовленнями кооперативних організацій і підприємств підготовлено понад 1400 фахівців різних спеціальностей та освітньо-кваліфікаційних рівнів. З ініціативи правління Укоопспілки проведені практичні семінари-навчання з керівниками і спеціалістами підприємств і організацій безпосередньо в Укоопспілці, Львівській комерційній академії, Полтавському університеті, якими охоплено 1700 працівників. Крім цього, на базі технікумів і коледжів пройшли навчання з фінансового менеджменту 1300 осіб. Незважаючи на позитивні зрушення, в роботі господарюючих суб'єктів системи є ще багато невикористаних резервів і недоліків. Залишаються низькими темпи приросту роздрібного товарообороту у порівнянні з загальнодержавними. Однією з причин цього є звуження в багатьох кооперативних організаціях торговельних площ з продажу товарів, невиправдане скорочення діючої мережі, втрата позицій на споживчому ринку. Минулого року в Сумській облспоживспілці закрито майже 200 магазинів, у Дніпропетровській, Львівській, Черкаській понад 50 у кожній. Безпідставно зволікають з використанням законсервованої мережі Одеська, Харківська, Чернігівська облспоживспілки. Правління Дніпропетровської, Одеської, Чернігівської облспоживспілок, Кримспоживспілки послабили увагу до роботи оптової ланки, внаслідок чого тут значно скоротилися обсяги оптово-складського обороту, його співвідношення до роздрібного. Волинська, Рівненська, Сумська та Чернігівська облспоживспілки зменшили випуск власної продукції у підприємствах громадського харчування. У багатьох споживспілках виробничі потужності з випуску кулінарних і кондитерських виробів, напівфабрикатів простоюють, і, як наслідок, в обороті громадського харчування Закарпатської, Кіровоградської, Полтавської, Сумської та Чернігівської облспоживспілок покупні товари становлять 60-70 відсотків. Не приділяють належної уваги розвитку сфери послуг правління Миколаївської, Одеської, Рівненської, Черкаської і Чернівецької облспоживспілок, прийняті ними програми виконані на третину. Правліннями споживспілок допускаються серйозні недоліки у заготівельній діяльності, багато районних споживчих спілок і товариств заготівлями не займаються. Продовжується скорочення заготівельних підприємств, пунктів і заготівельників. Недостатньо проводиться робота з організації оптового ринку сільгосппродуктів та оновлення матеріально-технічної бази. Повільно створюються сучасні торгово-сервісні центри з різноманітним спектром послуг та високим рівнем торговельного обслуговування населення на ринках споживчої кооперації. Не набула широкого розвитку на них торгівля продукцією заготівель, громадського харчування та переробних підприємств системи. Обсяги привозу сільськогосподарської продукції на ринки продовжують скорочуватися. Складне становище у виробничій галузі, постійно зменшується випуск продукції в натуральних показниках, особливо ковбасних, хлібобулочних виробів, товарної рибної продукції, консервів, безалкогольних напоїв. Повільно модернізуються та технічно переоснащуються виробничі підприємства. Обсяги капіталовкладень не забезпечують комплексного підходу до вирішення цих питань та створення конкурентоспроможного виробництва. Майже не направляються кошти на оновлення виробничої бази в Дніпропетровській, Луганській, Полтавській, Харківській, Херсонській та інших споживспілках. Чимала кількість кооперативних підприємств і організацій несповна використовує наявні можливості і резерви для поліпшення фінансового стану. Понад 700 господарюючих суб'єктів працювали збитково, ними завдано майже 20 млн. гривень збитків. Багато збиткових підприємств у Волинській, Житомирській, Сумській, Херсонській та Черкаській облспоживспілках. Великі збитки від основної діяльності в торгівлі допустили Кримспоживспілка, Полтавська, Черкаська і Чернігівська облспоживспілки. Правліннями кооперативних організацій не вживаються заходи для посилення режиму економії, внаслідок чого у 8 облспоживспілках зросли витрати обігу в торгівлі, в 16 - у громадському харчуванні. Допускаються прорахунки у ціновій політиці. Негативно впливає на фінансове становище господарюючих суб'єктів системи відволікання фінансових ресурсів у дебіторську заборгованість. Значні суми простроченої дебіторської заборгованості у Сумській, Кіровоградській, Хмельницькій, Херсонській облспоживспілках, не припинена негативна практика відпуску товарів, робіт та послуг позасистемним покупцям без попередньої оплати. Зменшили пайовий капітал Рівненська, Сумська та Харківська облспоживспілки, скорочується чисельність членів споживчих товариств пайовиків. Недостатня робота проводиться з залучення у члени споживчих товариств, особливо молоді, а тих, хто є членами, - у число співвласників підприємств споживспілок. Низький середній розмір пайових внесків на одного пайовика у Волинській, Житомирській, Івано-Франківській, Тернопільській, Хмельницькій, Чернівецькій і Чернігівській облспоживспілках. Невирішеним залишається питання стабілізації кадрового потенціалу. У минулому році не відбулося позитивних зрушень щодо зупинення скорочення чисельності працюючих, особливо в Херсонській, Сумській, Миколаївській, Львівській, Полтавській облспоживспілках. Недооцінюється фактор посилення соціального захисту працівників і, насамперед, рівень оплати праці, вишукування додаткових джерел її зростання. Низька заробітна плата у Волинській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Львівській, Дніпропетровській облспоживспілках. Повільно оновлюється керівний склад кооперативних організацій та підприємств, формування резерву кадрів має формальний характер, потребує удосконалення робота з працевлаштування випускників кооперативних навчальних закладів. Збори Ради Укоопспілки П О С Т А Н О В Л Я Ю Т Ь: Вважати і надалі одним із найважливіших завдань правлінь споживспілок усіх рівнів, споживчих товариств виконання і послідовне втілення в життя рішень XIX з'їзду споживчої кооперації України щодо подальшого економічного зміцнення системи, забезпечення ефективного господарювання, захисту майнових прав, інтересів та прав членів споживчих товариств, поклавши в основу діяльності Стратегію розвитку споживчої кооперації України (до 2015 року). У ТОРГІВЛІ, ГРОМАДСЬКОМУ ХАРЧУВАННІ І СФЕРІ ПОСЛУГ Прискорити темпи модернізації та оновлення об'єктів торгівлі та харчування із запровадженням в них сучасних прогресивних форм обслуговування. Активізувати роботу з облаштування в кожному районному центрі, великому населеному пункті коопмаркетів із організацією передових методів продажу товарів і надання покупцям різноманітних послуг, а також кафетеріїв і відділів з реалізації кулінарних і кондитерських виробів. Широко переходити на програмне забезпечення торгово-технологічних процесів та обліку продажу товарів із застосуванням комп'ютерних технологій, сучасне оформлення інтер'єрів і екстер'єрів. Вживати заходи для постійного вдосконалення структури товарообороту завдяки розширенню торгівлі висококалорійними та енергетично цінними продуктами харчування, товарами тривалого користування, друкованими виданнями, господарчими товарами, будівельними матеріалами, засобами захисту рослин тощо. В центрі уваги правлінь кооперативних організацій повинні бути нагальними питання роботи кооперативного опту з формування товарних ресурсів та централізованого постачання торговельної мережі, удосконалення комерційної роботи. Для подальшого розвитку побутової мережі з надання послуг широко використовувати вільні приміщення об'єктів торгівлі, громадського харчування і заготівель. Розширювати співпрацю з органами державної влади щодо взяття на себе функцій організації харчування учнів загальноосвітніх шкіл, забезпечення власною продукцією та продовольством дитячих дошкільних, лікувальних та інших бюджетних закладів. Серйозної перебудови потребує робота ринків, перетворення їх у сучасні торгово-сервісні центри з високим рівнем організації торгівлі та надання послуг, для чого необхідно спрямувати необхідні кошти на їх реконструкцію і переоснащення. У найкоротші терміни завершити оформлення свідоцтв щодо власності на майно ринків та права користування землею безпосередньо на власника - споживче товариство, споживспілку. Створити на ринках розгалужену мережу закладів споживчої кооперації з широким асортиментом продукції заготівель, громадського харчування та виробничих підприємств. У ЗАГОТІВЕЛЬНО-ВИРОБНИЧІЙ СФЕРІ Правлінням споживспілок і споживчих товариств з метою організації оптового ринку сільгосппродукції розробити Програму розвитку заготівельної діяльності, передбачивши пріоритетні напрями діяльності створення базових підприємств: сучасних баз концентрації, оптово-роздрібних магазинів, підприємств із залученням паїв землевласників для вирощування сільськогосподарської продукції, відгодівлі тварин і птиці, відновити та розширити торгівлю сільськогосподарською продукцією на всіх продовольчих ринках споживчої кооперації. Пріоритетним завданням у виробничій галузі вважати проведення модернізації та технічного переоснащення підприємств, визначених для подальшої роботи, з урахуванням маркетингових досліджень ринку, джерел фінансування намічених заходів, використовувати на ці цілі здешевлені довгострокові кредити, а також кошти від реалізації основних засобів та корпоративних прав на підприємства, утримання яких у подальшому недоцільне. Для нарощування обсягів виробництва харчової продукції, покращання її реалізації відновити фірмову торгівлю, розробити раціональні схеми кільцевого завозу в торговельну мережу, забезпечити підприємства малотоннажним економічним транспортом, активізувати участь у тендерах на постачання бюджетним споживачам. Здійснювати рекламу товарів власного виробництва, пропагувати їх високу споживчу якість постійною участю у виставках, ярмарках-продажах. У ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНІЙ І КАДРОВІЙ РОБОТІ Постійно глибоко аналізувати підсумки господарсько-фінансової діяльності кооперативних організацій і підприємств, галузей діяльності, удосконалювати бізнес-планування та складання фінансових планів, впроваджувати режим економії, повести рішучу боротьбу з невиправданими витратами та марнотратством, подолати збитковість підприємств, забезпечити ефективне використання матеріально-технічної бази. Удосконалювати цінову політику завдяки одержанню товарів безпосередньо від товаровиробників. З метою недопущення штрафних санкцій зобов'язати суб'єкти господарювання, що займаються реалізацією продуктів харчування, на які встановлені обмеження рівнів надбавок, у разі закупівлі їх в оптових постачальників (посередників) вимагати від них дані про оптово-відпускні ціни. Особливу увагу приділити економії паливно-енергетичних ресурсів. Проаналізувати технічний стан та енергоємність технологічного обладнання підприємств торгівлі, громадського харчування та виробництва, переходити на сучасні опалювальні прилади з високим коефіцієнтом корисної дії, зменшувати втрати тепла через огороджувальні конструкції із застосуванням теплоізоляційних матеріалів. Вжити правові заходи для стягнення простроченої дебіторської заборгованості (направити претензії, заявити позови до суду) та встановити контроль за їх виконанням. Відпуск товарів, робіт, послуг позасистемним покупцям проводити тільки після попередньої оплати. Для своєчасного та неупередженого вирішення спорів у господарських договорах і контрактах під час їх укладання передбачати третейське застереження або окрему угоду про розгляд спорів. Поліпшити організаційно-кооперативну роботу з пропаганди кооперативної ідеї, цінностей і принципів, залучення, насамперед молоді, у члени споживчих товариств, поповнення пайового капіталу. Активізувати роз'яснювальну роботу серед членів споживчих товариств щодо участі їх у формуванні фінансових ресурсів, придбанні товарів у роздрібній мережі системи, вступу у число співвласників підприємств споживспілок та набуття ними правового статусу - засновників підприємств споживчої кооперації. Вжити конкретні дійові заходи для технічного зміцнення об'єктів, де зберігаються матеріальні цінності. Активізувати на місцях співпрацю з правоохоронними органами з метою поліпшення стану розкриття скоєних злочинів та повного відшкодування завданих крадіжками збитків. Зупинити відплив із організацій і підприємств системи кадрів, створити додаткові робочі місця, у тому числі завдяки відкриттю сучасних конкурентоспроможних об'єктів торгівлі, ресторанного господарства, залученню до господарської діяльності закритої торговельної мережі, розширенню заготівельної та виробничої діяльності, наданню додаткових послуг населенню. Задіяти усі наявні можливості для підвищення заробітної плати працівників за рахунок нарощування обсягів діяльності підприємств і організацій, скорочення витрат, ефективного і раціонального використання коштів, основних засобів, створення мотивації для підвищення продуктивності праці. Створити дієвий кадровий резерв на керівні посади. Надавати випускникам кооперативних навчальних закладів можливість працевлаштування за фахом, забезпечити інноваційний розвиток вищої освіти та його випереджувальний характер, підвищувати якість навчання та практичної підготовки студентів, розширити участь вищих навчальних закладів, науковців і студентів у міжнародних освітніх і наукових проектах. Голова зборів Ради М.М.Ванівський Секретар зборів Ради Г.І.Кульчинська