ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   31.01.2006  N 1736/7/25-0017


            Про стан роботи з розгляду скарг платників
                       податків за 2005 рік


                             (Витяг)


     До підрозділів апеляцій ДПА в АР Крим,  областях,  м. Києві і
Севастополі та  ДПІ  у  містах  з  районним поділом у січні-грудні
2005 р.  надійшло 7799 повторних скарг платників податків  або  на
2956 менше, ніж за 2004 рік.

     За результатами  розгляду  підрозділами апеляцій регіональних
ДПА  11698  оскаржених  податкових   повідомлень-рішень   (рішень)
скасовано - 2488 на загальну суму 1504743,0 тис.  грн.  (21,3% від
розглянутих оскаржених податкових повідомлень-рішень (рішень),  що
на 4,6 пункта більше у порівнянні з 2004 роком (16,7%).

     До Департаменту  апеляцій  ДПАУ  за  січень-грудень  2005  р.
надійшло 3999 повторних скарг.

     За розглядом повторних скарг платників податків,  які  раніше
розглядалися  на  місцевому і регіональному рівні,  ДПАУ скасовано
565 рішень   (9,7%   від   розглянутих    оскаржених    податкових
повідомлень-рішень) на суму 1463187,4 тис. грн.

     Недотримання окремими  ДПІ  вимог  законодавства та ДПАУ щодо
здійснення контрольно-перевірочної роботи, оформлення і реалізації
матеріалів   перевірок   та   розгляду  скарг  платників  податків
призводить до  звернення  суб'єктів  господарювання  з  повторними
скаргами до регіональних ДПА і до ДПАУ.  Начальники деяких ДПІ, їх
заступники,  керівники  структурних  підрозділів  та   працівники,
уповноважені   розглядати   первинні   скарги,   в  ряді  випадків
недостатньо  і  не  завжди  об'єктивно  та  принципово  розглядали
матеріали   перевірок   і  скарги  платників  податків,  іноді  не
враховували податкових роз'яснень ДПАУ.

     Незадовільно розглядалися первинні скарги платників  податків
у   податкових   органах   Рівненської,  Харківської,  Волинської,
Дніпропетровської,   Луганської,   Закарпатської   і   Запорізької
областей, в  яких  на  місцевому  рівні скасовано лише від 10,1 до
15,4%  від розглянутих  оскаржених  податкових  повідомлень-рішень
(рішень).

     Зокрема, без  дотримання  норм,  визначених  у п.  4.8 ст.  4
Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ),  та
роз'яснень  ДПАУ  деякі  ДПІ  здійснювали донарахування податкових
зобов'язань з ПДВ за операціями з передачі  векселів  в  погашення
заборгованості за отримані товари (з номіналу векселя,  переданого
підприємством у рахунок погашення зобов'язань за одержаний товар).
ДПАУ    скасовано    податкове    повідомлення-рішення,   прийняте
начальником СДПІ у м.  Запоріжжі від 08.09.2004 р., виставлене ТОВ
на  сплату  1,1  млн.  грн.  ПДВ  і  штрафних  санкцій;  податкові
повідомлення-рішення,  прийняті  заступником  начальника   ДПІ   в
Орджонікідзевському  районі  05.01.2005  р.  та  виставлені ТОВ на
зменшення заявленого  до  відшкодування  з  бюджету  ПДВ  в   сумі
433,5 тис. грн. та сплату 92,4 млн. грн. ПДВ і штрафних санкцій.

     СДПІ по    роботі    з   великими   платниками   податків   у
м. Дніпропетровську перевіркою ВАТ зменшила податковий  кредит  на
суми ПДВ,  сплачені у складі вартості сировини, не використаної на
кінець звітного періоду,  яка знаходиться у залишках на складі, та
надіслала ТОВ    податкове    повідомлення-рішення    на    сплату
1,1 млн. грн. ПДВ та 0,6 млн. грн. штрафних санкцій.

     Деякі податкові  інспекції  Дніпропетровської,  Одеської   та
Рівненської  областей  під  час  перевірок  платників податків без
дотримання норм чинного законодавства  не  визнавали  першу  подію
щодо   дати  збільшення  валових  витрат  виробництва  (обігу)  та
виникнення  податкового  кредиту  з  ПДВ  і  без  вжиття  заходів,
передбачених п.  11 ст.  10 Закону України "Про державну податкову
службу в Україні" ( 509-12 ), донараховували податки на прибуток і
на додану вартість.

     Мали місце випадки застосування штрафних санкцій до платників
податків у розмірі 50%  несвоєчасно внесених до бюджету узгоджених
сум  податкових  зобов'язань  з  посиланням на пп.  17.1.7 ст.  17
Закону України від 21.12.2000 р.  N  2181-III  (  2181-14  )  "Про
порядок  погашення  зобов'язань платників податків перед бюджетами
та державними  цільовими  фондами"  (далі  -  Закон  N  2181)  без
врахування положень частини третьої пп.  6.1.7 п. 6 Інструкції про
порядок застосування штрафних (фінансових) санкцій органами ДПС та
податкового роз'яснення  ДПАУ від 16.06.2004 р.  N 10930/7/24-1117
( v1093225-04  ),  тобто  без  фактичного  погашення  всієї   суми
податкового  зобов'язання.  СДПІ  у м.  Києві по роботі з великими
платниками податків неправильно застосувала до АК 37,2  млн.  грн.
штрафних санкцій з ПДВ та 8,6 млн. грн. штрафних санкцій з податку
на прибуток.

     Окремі  ДПІ  застосовували  штрафні  санкції  з посиланням на
пп. 17.1.6 ст. 17 Закону N 2181  (  2181-14  ) до платників,   які
декларували  у  повних  обсягах  об'єкти   оподаткування,   однак,
посилаючись на норми інших законів,  ніж закони про оподаткування,
зазначали,  що ці  об'єкти  звільнені  від  оподаткування,  або  у
випадках, коли перевіркою зменшено суму податкового кредиту з ПДВ,
яка була відшкодована  (ДПІ  у  Дзержинському  районі  м.  Харкова
неправомірно застосувала до ТОВ 168,4 млн. грн. штрафної санкції з
ПДВ (податкове повідомлення-рішення  від  18.05.2005  р.  прийняте
начальником   ДПІ).   Підпунктом  17.1.6  ст.  17  Закону  N  2181
встановлено,  що у разі коли  платника  податків  (посадову  особу
платника  податків) засуджено за скоєння злочину щодо ухилення від
сплати податків або якщо платник податків декларує переоцінені або
недооцінені  об'єкти  оподаткування,  що  призводить  до заниження
податкового  зобов'язання  у  великих  розмірах,   такий   платник
податків   додатково   до  штрафів,  визначених  цим  пунктом,  за
наявності підстав для їх накладення сплачує штраф  у  розмірі  50%
від  суми  недоплати,  але не менше 100 нмдг сукупно за весь строк
недоплати, незалежно від кількості податкових періодів, що минули.

     ДПАУ скасовано 105 (18,6% від загальної кількості скасованих)
податкових  повідомлень-рішень  з  питань неподаткових платежів на
суму 259608,8 тис.  грн.  (17,7%  від загальної суми  скасованих).
Зокрема,    скасовано   податкове   повідомлення-рішення   ДПІ   у
Святошинському районі м.  Києва від 14.06.2005 р.  N  0002322340/0
про   неправомірне   застосування   до  регіонального  виробничого
управління філії дочірньої компанії штрафних (фінансових)  санкцій
у   сумі   212063,5   тис.  грн.  за  непроведення  через  РРО  на
автомобільній газовій  компресорній  станції  відпуску  споживачам
стиснутого   газу,   вартість   якого  перерахована  споживачем  у
безготівковому порядку на рахунок  продавця.  Крім  того,  штрафні
(фінансові)  санкції застосовані не до юридичної особи.  Скасовано
податкове повідомлення-рішення   ДПІ   у   Дзержинському    районі
м. Харкова  від  14.03.2005  р.  N  0000032303/0  про неправомірне
застосування до приватної фірми штрафних  (фінансових)  санкцій  у
сумі  3341,9  тис.  грн.  за  непроведення  через  РРО  операцій з
відпуску ПММ на АЗС, вартість яких була попередньо оплачена шляхом
безготівкових        розрахунків.        Скасовано       податкове
повідомлення-рішення  ДПІ  у  Жовтневому  районі  м.  Харкова  від
14.03.2005 р.  N 001242303/2106/0 про неправомірне застосування до
АТЗТ штрафних (фінансових) санкцій у сумі  10621,2  тис.  грн.  за
непроведення через РРО вартості нафтопродуктів на АЗС,  попередньо
оплачених у безготівковій формі.

     ДПАУ скасовано 18  податкових  повідомлень-рішень  (3,2%  від
загальної кількості)    з    валютного   законодавства   на   суму
229,8 тис.  грн.  Зокрема,  з  причин  невірного  визначення   ДПІ
кількості   днів   прострочення  подання  декларації  про  валютні
цінності, доходи та інше майно, яке знаходиться за межами України,
що  призводило  до  завищення суми фінсанкцій (скасовано податкові
повідомлення-рішення ДПІ у Кіровському районі м.  Дніпропетровська
про застосування до ТОВ штрафних санкцій).

     Під час   розгляду   скарг   платників  податків  встановлені
випадки,  коли  перевіряючі  при  нарахуванні  ПДФО   безпідставно
застосовують  п.  3.4 ст.  3 Закону України "Про податок з доходів
фізичних осіб" ( 889-15 ) до наданих  матеріальних  благ  платнику
податків у вигляді оплати за навчання, оплати проживання у готелях
та оплати за  проїзд,  прирівнюючи  їх  до  доходів  у  негрошових
формах,  а  потрібно застосовувати ставку податку згідно із ст.  7
цього ж Закону.

     Неякісні перевірки та  невиконання  спеціалістами  ДПІ  вимог
нормативних    актів   щодо   оформлення   матеріалів   перевірок,
неврахування  при  застосуванні  штрафних   (фінансових)   санкцій
податкових  роз'яснень  ДПАУ,  помилкове застосування норм чинного
податкового  законодавства  призводять  до  збільшення   кількості
обґрунтованих  скарг  платників податків,  значних витрат робочого
часу  для  розгляду  скарг  та  здійснення  повторних   перевірок.
Зокрема,  ДПА у Черкаській області у минулому році по 9 оскаржених
рішеннях  ДПІ  області  були  призначені  повторні  перевірки,  за
результатами  яких  в  6  випадках  донараховані  суми  податків і
застосованих  штрафних  (фінансових)  санкцій  було  скасовано  на
загальну  суму  640,3  тис.  грн.  ДПА у м.  Києві по 6 оскаржених
рішеннях ДПІ міста за  результатами  призначених  переперевірок  в
5 випадках  донараховані  суми  податків  і  застосованих штрафних
(фінансових) санкцій скасовано на загальну суму 4803,8 тис. грн.

     При розгляді    повторної    скарги    ТОВ    на    податкове
повідомлення-рішення  ДПІ  у  Печерському  районі  (м.  Київ)  від
13.11.2004 р.  N 5332312/1/0 про  сплату  1000  грн.  застосованої
фінсанкції  за  роздрібну  торгівлю тютюновими виробами за цінами,
вищими  від  максимальних  роздрібних  цін  на  тютюнові   вироби,
встановлені виробником або імпортером таких тютюнових виробів, ДПА
призначено  проведення  додаткової  перевірки   ТОВ,   якою   (акт
перевірки  від  26.01.2005  р.  N  2655011723-12) спростовано факт
торгівлі тютюновими виробами за цінами,  вищими  від  максимальних
роздрібних цін на такі тютюнові вироби, встановлені виробником.

     Перевірками організації  та стану роботи ДПА з розгляду скарг
(апеляцій) виявлені окремі порушення і недоліки,  які  мали  місце
при  здійсненні  та  реалізації  матеріалів податкового контролю і
прийнятті  ДПІ  рішень  за  розглядом  первинних  скарг  платників
податків.  Зокрема,  Канівською  ОДПІ  (Черкаська область) замість
розгляду первинної   скарги   на   рішення   від   09.03.2005   р.
N 000092303/1/0 про застосування фінсанкцій в розмірі 1700 грн. до
підприємця і прийняття  вмотивованого  рішення  по  суті  (рішення
вручено  підприємцю  22.03.2005 р.,  а скаргу подано до Канівської
ОДПІ 31.03.2005 р.  - на дев'ятий день з дня отримання рішення), в
порушення  пп.  5.2.2  ст.  5  Закону  N 2181 ( 2181-14 ) залишено
скаргу  без  розгляду,  мотивуючи  тим,  що   платником   порушено
десятиденний термін для її подання.  Повторна скарга підприємця на
зазначене рішення Канівської  ОДПІ  задоволена  ДПА  у  Черкаській
області рішенням від 12.05.2005 р. N 7938/25-010 в повному обсязі.

     У ряді  випадків  ДПА  не дотримувалися вимог наказів ДПАУ та
п. 1.2  листа   ДПАУ   від   14.10.2002   р.   N   15784/7/25-0017
( v5784225-02  )  "Про  вжиття заходів,  спрямованих на поліпшення
роботи  з  розгляду  скарг"  у   разі,   коли   платник   податків
відмовляється  визнати  висновки  перевірки податкового органу або
має зауваження до них та оскаржує такі  висновки  у  встановленому
законом   порядку,  приймали  податкові  повідомлення-рішення  без
розгляду таких заперечень.  Зокрема,  в акті перевірки  підприємця
від  23.07.2004  р.,  складеному  начальником відділу оперативного
контролю Смілянської ОДПІ (Черкаська область),  вчинено запис,  що
розгляд  справи за матеріалами перевірки відбудеться 27.07.2004 р.
в    приміщенні    Смілянської    ОДПІ,    тоді    як    податкове
повідомлення-рішення  N  0000952302/0  про  застосування  штрафних
санкцій  прийнято  26.07.2004  р.,  тобто  рішення   прийнято   до
ознайомлення  підприємця з матеріалами перевірки і позбавлено його
права надати пояснення та документи щодо фактів, викладених в акті
перевірки.

     ДПІ у     Подільському     районі    м.    Києва    податкові
повідомлення-рішення від   14.12.2004   р.   N    000822340/0    і
N 000832340/0  про  визначення  ДП  податкових  зобов'язань  з ПДВ
(8829 грн.)  і  податку  на  прибуток  (6798  грн.)  прийняті  без
розгляду  заперечень,  що  призвело  до  оскарження  підприємством
зазначених податкових повідомлень-рішень ДПІ і їх  скасування  ДПА
(рішення ДПА у м. Києві від 04.04.2005 р. N 934/10/25-014).

     ДПІ міста   Києва   при  проведенні  перевірок  та  прийнятті
податкових   повідомлень-рішень    про    застосування    штрафних
(фінансових)  санкцій  та  рішень  за розглядом первинних скарг не
завжди враховують вимоги  ст.  15  Закону  N  2181  (  2181-14  ),
відповідно до якої податковий орган має право самостійно визначити
суму податкових зобов'язань платника податку не пізніше 1095  дня,
наступного  за  останнім днем граничного строку подання податкової
декларації. Зокрема, при проведенні перевірки ТОВ у Солом'янському
районі безпідставно донараховано за квітень і травень 2002 р.  ПДВ
у сумі   2834   грн.   (акт   перевірки    від    15.08.2005    р.
N 126/23-211/23534655,   повідомлення-рішення  від  17.08.2005  р.
N 000143/2302/0,   яке   рішенням   ДПІ    від    24.10.2005    р.
N 11453/10/25-010,  прийнятим  за  розглядом первинної скарги ТОВ,
скасовано у зазначеній сумі ПДВ та застосованих штрафних санкцій).

     У ДПІ  Закарпатської,  Львівської,  Хмельницької,  Черкаської
областей  та м.  Києва мали місце факти порушення строків розгляду
первинних скарг та їх надсилання платникам податків,  установлених
пп. 5.2.2  ст.  5  Закону  N  2181 ( 2181-14 ),  що стало причиною
задоволення скарг на користь платників податків.

     ДПІ при розгляді первинних скарг платників податків не завжди
враховувалися норми п. 9 Положення про порядок подання та розгляду
скарг платників податків органами ДПС ( z0723-96 ) стосовно  того,
що   рішення,   прийняте  за  розглядом  скарги,  може  бути  менш
сприятливе для платника податків,  ніж рішення, яке оскаржувалося.
ДПАУ у   минулому  році  за  розглядом  повторних  скарг  прийнято
96 рішень про збільшення сум податкових  зобов'язань  на  загальну
суму 100789,5 тис. грн.

     З метою  забезпечення  належної  роботи  по  дотриманню вимог
чинного  законодавства  України  і  нормативних  актів  ДПАУ   при
здійсненні податкового контролю та реалізації матеріалів перевірок
і  розгляді  скарг  платників  податків  керівникам   регіональних
державних  податкових  органів  розглянути  інформаційний  лист та
вжити заходів щодо усунення недоліків з  урахуванням  вимог  листа
ДПАУ   від  19.12.2005  р.  N  25200/7/25-0017  "Про  заходи  щодо
поліпшення  роботи  з  розгляду  скарг  платників   податків"   та
протокольного рішення семінару-наради з головами регіональних ДПА,
яка відбулася у м. Львові 22-23.12.2005 р.

 Заступник Голови                                          Л.Ходос