ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
з питань державних закупівель
21.03.2006 N в-65/03
Щодо застосування вимог
Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти"
під час здійснення закупівель державними,
казенними, комунальними підприємствами
та господарськими товариствами,
в яких державна частка акцій
перевищує 50 відсотків
Відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) Тендерною
палатою України надається висновок з питань державних закупівель
щодо застосування вимог Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти" під час здійснення закупівель
державними, казенними, комунальними підприємствами та
господарськими товариствами, в яких державна частка акцій
перевищує 50 відсотків.
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються:
1. Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про
закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших
законодавчих актів України" від 15.12.2005 р.
N 3205-IV ( 3205-15 ).
2. Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за
державні кошти" від 22.02.2000 р. N 1490-III ( 1490-14 ).
3. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року
N 436-IV ( 436-15 ).
4. Закон України "Про банки і банківську діяльність" від
7 грудня 2000 року N 2121-III ( 2121-14 ).
5. Постанова Кабінету Міністрів України "Про особливості
закупівлі товарів, робіт і послуг державними (казенними)
підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді
яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р.
N 73 ( 73-2006-п ).
При дослідженні встановлено:
Верховна Рада України 15 грудня 2005 року прийняла Закон
України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих
актів України" ( 3205-15 ), який набув чинності 17 березня
2006 року.
Зазначеним Законом зокрема внесені зміни до Господарського
кодексу України ( 436-15 ), Законів України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ), "Про банки
і банківську діяльність" ( 2121-14 ) та визначено порядок
здійснення закупівель державними, казенними, комунальними
підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна
частка акцій перевищує 50 відсотків, у відповідності з вимогами
Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні
кошти" (далі - Закон).
Згідно статті 1 Закону ( 1490-14 ) кошти державних, казенних,
комунальних підприємств та господарських товариств, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, відтепер віднесені
до державних коштів, а державні, казенні, комунальні підприємства
та господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує
50 відсотків є розпорядниками державних коштів.
При цьому до коштів державних, казенних, комунальних
підприємств та господарських товариств, в яких державна частка
акцій перевищує 50 відсотків, відносяться як кошти, що надходять
до державних, казенних, комунальних підприємств та господарських
товариств, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків, із
бюджетів всіх рівнів, так і кошти, одержані від господарської
діяльності державних, казенних, комунальних підприємств та
господарських товариств, в яких державна частка акцій перевищує
50 відсотків.
Замовником торгів у відповідності до статті 1 Закону
( 1490-14 ) є розпорядник державних коштів, який здійснює
закупівлю в порядку, визначеному цим Законом, при цьому замовником
вважається суб'єкт, тендерний комітет якого проводить процедуру
закупівлі та який одночасно укладає з переможцем договір про
закупівлю, крім випадків здійснення закупівлі товарів на засадах
міжвідомчої координації.
Таким чином, державні, казенні, комунальні підприємства та
господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує
50 відсотків є замовниками торгів згідно Закону ( 1490-14 ).
Згідно частини четвертої статті 2 Закону ( 1490-14 ) до/без
проведення процедур, передбачених цим Законом, забороняються:
- укладання договорів, які передбачають витрачання державних
коштів;
- оплата розпорядником державних коштів товарів, робіт і
послуг.
Таким чином, державні, казенні, комунальні підприємства та
господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує
50 відсотків, при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг
зобов'язані в повній мірі застосовувати вимоги Закону "Про
закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 )
без будь-яких особливостей.
Слід відзначити, що Законом України "Про внесення змін до
Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні
кошти" та інших законодавчих актів України" ( 3205-15 ) виключено
частину п'яту статті 2 Закону ( 1490-14 ) щодо визначення порядку
та особливостей здійснення процедур закупівель державними
(казенними) підприємствами та господарськими товариствами, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, що встановлювались
Кабінетом Міністрів України.
Отже, дія Закону ( 1490-14 ) розповсюджується на всі
закупівлі товарів, робіт і послуг, які здійснюються державними,
казенними, комунальними підприємствами та господарськими
товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків,
без будь-яких особливостей застосування процедур закупівель,
оскільки відтепер Закон не дозволяє визначати окремими актами
законодавства України (постановами Кабінету Міністрів України,
наказами уповноваженого органу, тощо) особливості закупівлі
товарів, робіт і послуг.
Таким чином, державні, казенні, комунальні підприємства та
господарські товариства, в яких державна частка акцій перевищує
50 відсотків, для придбання товарів, оплати робіт та послуг
повинні діяти виключно в межах Закону ( 1490-14 ) та застосовувати
передбачені Законом процедури закупівлі.
Пунктом другим Прикінцевих положень Закону України "Про
внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і
послуг за державні кошти" та інших законодавчих актів України" від
15.12.2005 р. N 3205 ( 3205-15 ) Кабінету Міністрів України у
місячний строк з дня опублікування цього Закону передбачено
привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим
Законом.
Крім того, відповідно до пункту 6 Прикінцевих положень Закону
України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих
актів України" від 15.12.2005 р. N 3205 ( 3205-15 ) до приведення
інших нормативно-правових актів у відповідність з нормами цього
Закону вони діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Постанова Кабінету Міністрів України "Про особливості
закупівлі товарів, робіт і послуг державними (казенними)
підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді
яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р.
N 73 ( 73-2006-п ) (далі - Постанова) була розроблена та прийнята
на виконання вимог статті 2 Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг" ( 1490-14 ) та статей 75, 77 і 79 Господарського
кодексу України ( 436-15 ).
Враховуючи те, що Законом України "Про внесення змін до
Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні
кошти" та інших законодавчих актів України" від 15.12.2005 р.
N 3205 ( 3205-15 ) внесені відповідні зміни до статей 1, 2 Закону
( 1490-14 ), положення Постанови ( 73-2006-п ) на сьогоднішній
день суперечать діючим статтям 75, 77 і 79 Господарського кодексу
України ( 436-15 ) та статтям 1, 2 Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Таким чином, з 17 березня 2006 року постанова Кабінету
Міністрів України "Про особливості закупівлі товарів, робіт і
послуг державними (казенними) підприємствами та господарськими
товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує
50 відсотків" від 27 січня 2006 р. N 73 ( 73-2006-п ) втрачає свою
силу та не може застосовуватись при здійсненні закупівель товарів,
робіт і послуг за державні кошти.
Крім того, у зв'язку з втратою Міністерством економіки
України функцій спеціально уповноваженого центрального органу
виконавчої влади з питань координації закупівель товарів, робіт і
послуг за державні кошти та з урахуванням пункту 6 Прикінцевих
положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про
закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших
законодавчих актів України" від 15.12.2005 р. N 3205 ( 3205-15 )
всі роз'яснення Міністерства економіки України діють у частині, що
не суперечить цьому Закону. Тобто з 17 березня 2006 року
роз'яснення Міністерства економіки України від 05.09.2005
N 55-36/2000 ( v55-3665-05 ) не може застосовуватись при
здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти,
зокрема державними (казенними) підприємствами та господарськими
товариствами, в статутному фонді яких державна частка перевищує
50 відсотків.
При цьому, слід також зазначити, що державні (казенні)
підприємства та господарські товариства, в статутному фонді яких
державна частка перевищує 50 відсотків, - замовники торгів у своїй
діяльності повинні чітко дотримуватись та сумлінно виконувати
вимоги, встановлені Законом ( 1490-14 ), оскільки відповідно до
вимог статті 38 Закону за порушення вимог, встановлених Законом,
посадові особи замовників несуть відповідальність відповідно до
законів України.
Звертаємо увагу, що з моменту набуття чинності Законом
України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших законодавчих
актів України" від 15.12.2005 р. N 3205-IV ( 3205-15 ), первинний
контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері державних
закупівель державними, казенними, комунальними підприємствами та
господарськими товариствами, в яких державна частка акцій
перевищує 50 відсотків, покладений на банки.
Відповідно до змін, внесених до статті 17 Закону та статті 30
Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ),
під час оплати за договорами, укладеними державними, казенними,
комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, банки зобов'язані
перевіряти наявність звіту про результати здійснення процедури
закупівлі та інших документів, що підтверджують виконання такими
підприємствами та господарськими товариствами вимог Закону
( 1490-14 ) щодо застосування процедур закупівель. До "інших
документів" згідно статті 17 Закону відносяться: копії оголошення
про заплановану закупівлю (запрошення до участі у процедурі
торгів), оголошення про результати торгів, завірені
спеціалізованим друкованим засобом масової інформації та
інформаційним бюлетенем, що видає Тендерна палата України; копія
документа, що підтверджує розміщення документів, передбачених
статтею 41 Закону у інформаційній системі в мережі Інтернет
(річний план державних закупівель; оголошення про заплановану
закупівлю чи про проведення попередньої кваліфікації; протокол
розкриття тендерних (цінових) пропозицій; акцепт тендерної
пропозиції та повідомлення про результати торгів; запит щодо
цінових пропозицій (котирувань) (у разі застосування процедури
запиту цінових пропозицій); звіт про результати здійснення
процедури закупівлі, включаючи всі додатки до нього; оголошення
про результати проведеної процедури закупівлі; інформацію, що
стосується розгляду скарги, у разі її надходження (інформацію про
отримання скарги, рішення щодо розгляду скарги)), завірену
інформаційною системою в мережі Інтернет.
Національний банк України відповідно до пункту 4 Прикінцевих
положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про
закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та інших
законодавчих актів України" ( 3205-15 ) повинен забезпечити
контроль за виконанням банками вимог Закону ( 1490-14 ) та
прийняти відповідні нормативно-правові акти.
Контроль за дотриманням державними (казенними) підприємствами
та господарськими товариствами, в статутному фонді яких державна
частка перевищує 50 відсотків, - замовниками торгів вимог Закону
( 1490-14 ) здійснюються Верховною Радою України, Кабінетом
Міністрів України, спеціально уповноваженим центральним органом
виконавчої влади з питань координації закупівель товарів, робіт і
послуг (Антимонопольним комітетом України), Рахунковою палатою,
Державною контрольно-ревізійною службою України, Державним
казначейством України, Міністерством аграрної політики України,
спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у
галузі статистики відповідно до Закону України "Про державну
статистику" ( 2614-12 ) (Державним комітетом статистики України),
правоохоронними органами в межах компетенції, визначеної
Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та законами України.
Висновок:
- кошти державних, казенних, комунальних підприємств та
господарських товариств, в яких державна частка акцій перевищує
50 відсотків (кошти, що надходять із бюджетів всіх рівнів та
кошти, одержані від їх господарської діяльності, тощо) відповідно
до статті 1 Закону ( 1490-14 ) є державними коштами;
- державні, казенні, комунальні підприємства та господарські
товариства, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків,
згідно статті 1 Закону ( 1490-14 ) є розпорядниками державних
коштів та замовниками торгів;
- закупівлі товарів, робіт і послуг державні, казенні,
комунальні підприємства та господарські товариства, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, зобов'язані
здійснювати у відповідності до вимог Закону "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) на
загальних засадах без будь-яких особливостей;
- укладання державними, казенними, комунальними
підприємствами та господарськими товариствами, в яких державна
частка акцій перевищує 50 відсотків, договорів, які передбачають
витрачання державних коштів та оплата товарів, робіт і послуг
до/без проведення процедур, передбачених Законом ( 1490-14 ),
згідно статті 2 Закону забороняються;
- контроль за виконанням вимог Закону ( 1490-14 ) державними,
казенними, комунальними підприємствами та господарськими
товариствами, в яких державна частка акцій перевищує 50 відсотків,
здійснюється банками під час оплати за договорами, укладеними
такими підприємствами та господарськими товариствами, а також
Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України,
Антимонопольним комітетом України, Рахунковою палатою, Державною
контрольно-ревізійною службою України, Державним казначейством
України, Міністерством аграрної політики України, Державним
комітетом статистики України, правоохоронними органами в межах
компетенції, визначеної Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та
законами України;
- з 17 березня 2006 року норми Господарського кодексу України
( 436-15 ) та Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і
послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) щодо встановлення Кабінетом
Міністрів України порядку та визначення особливостей здійснення
закупівель товарів, робіт і послуг державними, казенними,
комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, втратили чинність;
- постанова Кабінету Міністрів України "Про особливості
закупівлі товарів, робіт і послуг державними (казенними)
підприємствами та господарськими товариствами, в статутному фонді
яких державна частка перевищує 50 відсотків" від 27 січня 2006 р.
N 73 ( 73-2006-п ) та роз'яснення Міністерства економіки України
від 05.09.2005 N 55-36/2000 ( v55-3665-05 ) втрачають свою силу та
не можуть застосовуватися при здійсненні закупівель товарів, робіт
і послуг за державні кошти;
- відповідальність за невиконання державними, казенними,
комунальними підприємствами та господарськими товариствами, в яких
державна частка акцій перевищує 50 відсотків, - замовниками торгів
вимог Закону ( 1490-14 ) несуть посадові особи замовника торгів у
відповідності до чинного законодавства України.
Голова правління
Тендерної палати України О.В.Фадєєв