КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 3 серпня 2006 р. N 1092
Київ
Про затвердження Державної програми
забезпечення безпечного зберігання
відпрацьованих високоактивних
джерел іонізуючого випромінювання
Кабінет Міністрів України п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Державну програму забезпечення безпечного
зберігання відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого
випромінювання (далі - Програма), що додається.
2. Державному комітетові ядерного регулювання і Міністерству
з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від
наслідків Чорнобильської катастрофи разом з Міністерством
фінансів, Міністерством економіки передбачати під час складання
проекту Державного бюджету України на відповідний рік кошти для
виконання Програми.
3. Державному комітетові ядерного регулювання подавати щороку
до 1 березня Кабінетові Міністрів України інформацію про хід
виконання Програми.
Прем'єр-міністр України Ю.ЄХАНУРОВ
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 3 серпня 2006 р. N 1092
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
забезпечення безпечного зберігання
відпрацьованих високоактивних джерел
іонізуючого випромінювання
Загальна частина
На даний час підприємствами, установами та організаціями
використовується у технологічних процесах, під час проведення
пошуково-дослідних, випробувальних, діагностичних та інших робіт
або зберігається протягом значного періоду (10 років і більше)
близько 1 тис. відпрацьованих високоактивних джерел іонізуючого
випромінювання (далі - відпрацьовані джерела), до яких належать
вироблені у період до 1990 року високоактивні джерела, призначені
для використання в опромінювальних, терапевтичних, вимірювальних
та діагностичних установках і пристроях, термоелектричних
генераторах.
Дія цієї Програми поширюється на відпрацьовані джерела, які
згідно з паспортними даними належать до першої категорії за
класифікацією МАГАТЕ. Перелік зазначених джерел наведено у
додатку 1.
Згідно з вимогами нормативно-правових актів, відпрацьовані
джерела, строк експлуатації яких закінчився, підлягають передачі
до спеціалізованих підприємств з поводження з радіоактивними
відходами, оскільки вони становлять небезпеку для здоров'я
працівників підприємств, установ та організацій, які виконують
роботи, пов'язані з експлуатацією джерел іонізуючого
випромінювання, населення, навколишнього природного середовища.
Крім того, відпрацьовані джерела можуть використовуватися у
злочинних цілях, їх експлуатація може призвести до виникнення
радіаційної аварії.
Мета і основні завдання Програми
Мета Програми полягає у розробленні і здійсненні заходів щодо
створення і сприяння безперервному довгостроковому функціонуванню
інфраструктури, що забезпечує поводження з відпрацьованими
джерелами та їх зберігання.
Основними завданнями Програми є:
складення реєстру відпрацьованих джерел на підставі
інформації, що міститься у Державному регістрі джерел іонізуючого
випромінювання, та за результатами обстеження зазначених джерел;
спорудження приповерхневого сховища для тимчасового
зберігання відпрацьованих джерел;
виготовлення та закупівля сучасного технологічного обладнання
для поводження з відпрацьованими джерелами.
Етапи виконання Програми
Програма виконується трьома етапами.
На першому етапі (2007 рік) передбачається складення реєстру
відпрацьованих джерел, проектування приповерхневого сховища для їх
тимчасового зберігання.
На другому етапі (2007-2008 роки) провадиться вилучення
відпрацьованих джерел, спорудження зазначеного сховища.
На третьому етапі (2008-2009 роки) відпрацьовані джерела
перевозяться та розміщуються у спорудженому сховищі.
Способи розв'язання проблеми
Основними способами розв'язання проблеми є:
забезпечення діяльності у сфері поводження з відпрацьованими
джерелами відповідно до законодавства та рекомендацій міжнародних
організацій, членом яких є Україна;
введення в експлуатацію сховища для тимчасового зберігання
відпрацьованих джерел;
технічне переоснащення спеціалізованого підприємства з
поводження з радіоактивними відходами, на майданчику якого
будується сховище.
Заходи, спрямовані на забезпечення зберігання відпрацьованих
джерел, наведено у додатку 2.
Очікувані результати
Виконання Програми дасть змогу:
запобігти значним економічним збиткам, пов'язаним з витратами
з ліквідації наслідків радіаційної аварії, що може виникнути у
разі подальшого зберігання відпрацьованих джерел на підприємствах,
в установах та організаціях;
забезпечити захист життя та здоров'я працівників підприємств,
установ та організацій, які виконують роботи, пов'язані з
експлуатацією джерел іонізуючого випромінювання, населення та
навколишнього природного середовища від негативного впливу
іонізуючого випромінювання, спричиненого експлуатацією
відпрацьованих джерел, можливою радіаційною аварією;
створити додаткові робочі місця на спеціалізованих
підприємствах з поводження з радіоактивними відходами;
мінімізувати потенційну небезпеку в результаті вивільнення
виробничих майданчиків підприємств, установ та організацій від
відпрацьованих джерел;
забезпечити ведення відповідно до норм та правил радіаційної
безпеки обліку відпрацьованих джерел та їх зберігання;
створити інфраструктуру, що забезпечує поводження з
відпрацьованими джерелами та їх зберігання.
Фінансове забезпечення Програми
Фінансування Програми здійснюється за рахунок державного
бюджету, а також інших джерел.
Орієнтовний обсяг фінансування становить 12,475 млн. гривень,
у тому числі з державного бюджету - 11,977 млн., інших джерел -
0,498 млн. гривень.
Додаток 1
до Програми
ПЕРЕЛІК
високоактивних джерел іонізуючого
випромінювання першої категорії
за класифікацією МАГАТЕ
1. Джерела гамма-випромінювання на основі радіонуклідів 137Cs
(період напіврозпаду дорівнює 30,07 року), 60Co (5,27 року), 226Ra
(1600 років) - з активністю від 10(в ступ. 13) до 10(в ступ. 17)
Бк.
2. Джерела бета-випромінювання на основі радіонуклідів 90Sr
(період напіврозпаду дорівнює 28,4 року), 147Pm (2,62 року), 204Tl
(3,78 року) - з активністю від 10(в ступ. 14) до
2,5*10(в ступ. 16) Бк та поверхневим потоком бета-частинок до
10(в ступ. 12) (бета*част)/сек.
3. Джерела альфа-випромінювання на основі радіонуклідів 238Pu
(період напіврозпаду дорівнює 87,7 року), 240Pu (6564 роки), 241Am
(432,2 року) - з активністю від 10(в ступ. 12) до 10(в ступ. 13)
Бк та з поверхневим потоком альфа-частинок до 10(в ступ. 9)
(альфа*част)/сек.
4. Нейтронні джерела на основі суміші з берилієм або бором
альфа-випромінюючих радіонуклідів 226Ra (період напіврозпаду
дорівнює 1600 років), 252Cf (2,64 року), 210Pb (22,2 року), 210Po
(210Pb) (22,2 року) - з активністю до 10(в ступ. 13) Бк.
5. Нейтронні джерела на основі радіонуклідів, що спонтанно
діляться, 252Cf (період напіврозпаду дорівнює 2,64 року), 240Pu
(6564 роки) - з активністю до 10(в ступ. 13) Бк.
Додаток 2
до Програми
ЗАХОДИ,
спрямовані на забезпечення зберігання
відпрацьованих високоактивних джерел
іонізуючого випромінювання
---------------------------------------------------------------------
|Найменування заходу| Джерело | Орієнтовний | У тому числі за |
| |фінансування| обсяг | роками |
| | |фінансування,|--------------------|
| | |тис. гривень | 2007 | 2008 | 2009 |
| | | | | | |
|-------------------------------------------------------------------|
| Держатомрегулювання |
|-------------------------------------------------------------------|
|1. Складення на |державний |в обсязі, | | | |
|підставі |бюджет |передбаченому| | | |
|інформації, що | |органу | | | |
|міститься у | |виконавчої | | | |
|Державному | |влади | | | |
|регістрі джерел | | | | | |
|іонізуючого | | | | | |
|випромінювання, | | | | | |
|вихідного реєстру | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел, що | | | | | |
|зберігаються (не | | | | | |
|використовуються) | | | | | |
|на підприємствах, | | | | | |
|в установах та | | | | | |
|організаціях | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|2. Визначення на | -"- | -"- | | | |
|тендерній основі | | | | | |
|виконавця робіт з | | | | | |
|обстеження | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел для | | | | | |
|визначення їх | | | | | |
|фактичного стану | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|3. Збирання і | -"- | -"- | | | |
|аналіз паспортної, | | | | | |
|проектної та | | | | | |
|експлуатаційної | | | | | |
|документації, що | | | | | |
|стосується | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел, які | | | | | |
|включені до | | | | | |
|Державного | | | | | |
|регістру джерел | | | | | |
|іонізуючого | | | | | |
|випромінювання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|4. Складення | -"- | -"- | | | |
|графіка обстеження | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел, що не | | | | | |
|використовуються, | | | | | |
|на підприємствах, | | | | | |
|установах та | | | | | |
|організаціях | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|5. Обстеження |державний | 702 | 702 | | |
|відпрацьованих |бюджет |-------------+------+------+------|
|джерел, що не |інші джерела| 198 | 198 | | |
|використовуються, | | | | | |
|на підприємствах, | | | | | |
|в установах та | | | | | |
|організаціях | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|6. Складення |державний |в обсязі, | | | |
|реєстру |бюджет |передбаченому| | | |
|відпрацьованих | |органу | | | |
|джерел на підставі | |виконавчої | | | |
|інформації, що | |влади | | | |
|міститься у | | | | | |
|Державному | | | | | |
|регістрі джерел | | | | | |
|іонізуючого | | | | | |
|випромінювання, та | | | | | |
|за результатами | | | | | |
|обстеження таких | | | | | |
|джерел | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|7. Визначення на | -"- | -"- | | | |
|тендерній основі | | | | | |
|виконавця робіт з | | | | | |
|вилучення та | | | | | |
|попереднього | | | | | |
|кондиціонування | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|8. Розроблення | -"- | 331,2| 331,2| | |
|технологій | | | | | |
|вилучення, | | | | | |
|визначення | | | | | |
|характеристик і | | | | | |
|контейнеризації | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел та їх | | | | | |
|попереднього | | | | | |
|кондиціонування до | | | | | |
|стану, придатного | | | | | |
|для перевезення | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|9. Проведення | -"- | 29,2| 29,2| | |
|державної | | | | | |
|експертизи, | | | | | |
|узгодження та | | | | | |
|затвердження | | | | | |
|технологічних | | | | | |
|рішень щодо | | | | | |
|вилучення | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел та їх | | | | | |
|попереднього | | | | | |
|кодиціонування | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|10. Визначення | -"- |в обсязі, | | | |
|місць остаточного | |передбаченому| | | |
|кондиціонування | |органу | | | |
|відпрацьованих | |виконавчої | | | |
|джерел та | |влади | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|радіоактивних | | | | | |
|відходів | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|11. Складення та |державний |в обсязі, | | | |
|затвердження |бюджет |передбаченому| | | |
|графіка вилучення, | |органу | | | |
|визначення | |виконавчої | | | |
|характеристик і | |влади | | | |
|контейнеризації | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел та їх | | | | | |
|попереднього | | | | | |
|кондиціонування, а | | | | | |
|також графіка | | | | | |
|перевезення таких | | | | | |
|джерел на | | | | | |
|спеціалізоване | | | | | |
|підприємство з | | | | | |
|поводження з | | | | | |
|радіоактивними | | | | | |
|відходами | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|12. Оформлення | -"- | -"- | | | |
|дозволу на | | | | | |
|вилучення | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел та їх | | | | | |
|попереднє | | | | | |
|кондиціонування | | | | | |
|-------------------------------------------------------------------|
| МНС |
|-------------------------------------------------------------------|
|13. Класифікація |державний | 1100 | 280 | 820 | |
|обладнання за |бюджет | | | | |
|цільовим | | | | | |
|призначенням для | | | | | |
|всіх типів | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел, його | | | | | |
|закупівля, | | | | | |
|розроблення | | | | | |
|необхідної | | | | | |
|документації та | | | | | |
|виготовлення | | | | | |
|нестандартного | | | | | |
|обладнання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|14. Вилучення, | -"- | 3000 | |3000 | |
|визначення | | | | | |
|характеристик і | | | | | |
|контейнеризація | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел або їх | | | | | |
|попереднє | | | | | |
|кондиціонування до | | | | | |
|стану, придатного | | | | | |
|для перевезення | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|15. Розроблення | -"- | 330,3| 198,2| 132,1| |
|проекту | | | | | |
|спорудження | | | | | |
|(розширення) | | | | | |
|сховища | | | | | |
|спеціалізованого | | | | | |
|підприємства з | | | | | |
|поводження з | | | | | |
|радіоактивними | | | | | |
|відходами для | | | | | |
|тимчасового їх | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|відповідно до | | | | | |
|вибраної | | | | | |
|технології | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|16. Проведення |державний | 33 | | 33 | |
|державної |бюджет | | | | |
|експертизи, | | | | | |
|узгодження та | | | | | |
|затвердження | | | | | |
|проекту | | | | | |
|спорудження | | | | | |
|(розширення) | | | | | |
|сховища | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|17. Спорудження | -"- | 3700 | |3700 | |
|(розширення) | | | | | |
|сховища | | | | | |
|спеціалізованого | |-------------+------+------+------|
|підприємства з |інші джерела| 300 | | 300 | |
|поводження з | | | | | |
|радіоактивними | | | | | |
|відходами для | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання таких | | | | | |
|відходів | | | | | |
|(кондиціонованих | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел) | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|18. Оформлення |державний |в обсязі, | | | |
|дозволу на |бюджет |передбаченому| | | |
|перевезення | |органу | | | |
|контейнеризованих | |виконавчої | | | |
|відпрацьованих | |влади | | | |
|джерел на | | | | | |
|спеціалізоване | | | | | |
|підприємство з | | | | | |
|поводження з | | | | | |
|радіоактивними | | | | | |
|відходами | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|19. Перевезення | -"- | 408 | | 360 | 48 |
|контейнеризованих | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел на | | | | | |
|спеціалізоване | | | | | |
|підприємство з | | | | | |
|поводження з | | | | | |
|радіоактивними | | | | | |
|відходами | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|20. Приймання та | -"- | 6,4| | 5,7| 0,7|
|розміщення | | | | | |
|контейнеризованих | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел на | | | | | |
|спеціалізованому | | | | | |
|підприємстві з | | | | | |
|поводження з | | | | | |
|радіоактивними | | | | | |
|відходами для | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання або | | | | | |
|підготовки їх до | | | | | |
|кондиціонування до | | | | | |
|стану, придатного | | | | | |
|для тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|21. Визначення на |державний |в обсязі, | | | |
|тендерній основі |бюджет |передбаченому| | | |
|виконавця робіт з | |органу | | | |
|кондиціонування | |виконавчої | | | |
|відпрацьованих | |влади | | | |
|джерел до стану, | | | | | |
|придатного для | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|22. Розроблення | -"- | 330,6| 198,2| 132,4| |
|технологій | | | | | |
|кондиціонування | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел до стану, | | | | | |
|придатного для | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|23. Проведення | -"- |в обсязі, | | | |
|державної | |передбаченому| | | |
|експертизи та | |органу | | | |
|затвердження | |виконавчої | | | |
|технологічних | |влади | | | |
|рішень щодо | | | | | |
|кондиціонування | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел до стану, | | | | | |
|придатного для | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|24. Складення | -"- | -"- | | | |
|графіка | | | | | |
|кондиціонування | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел до стану, | | | | | |
|придатного для | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|25. Оформлення | -"- | -"- | | | |
|дозволу на | | | | | |
|кондиціонування | | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел та | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|радіоактивних | | | | | |
|відходів | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|26. |державний | 2000 | |1000 |1000 |
|Кондиціонування |бюджет | | | | |
|відпрацьованих | | | | | |
|джерел до стану у | | | | | |
|повному обсязі | | | | | |
|контрольованих | | | | | |
|паспортизованих | | | | | |
|радіоактивних | | | | | |
|відходів | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|27. Розміщення у | -"- | 6,4| | 1,6| 4,8|
|повному обсязі | | | | | |
|контрольованих | | | | | |
|паспортизованих | | | | | |
|радіоактивних | | | | | |
|відходів у сховищі | | | | | |
|спеціалізованого | | | | | |
|підприємства з | | | | | |
|поводження з | | | | | |
|радіоактивними | | | | | |
|відходами для | | | | | |
|тимчасового | | | | | |
|зберігання | | | | | |
|-------------------+------------+-------------+------+------+------|
|Усього | -"- | 11977,1|1738,8|9184,8|1053,5|
| |------------+-------------+------+------+------|
| |інші джерела| 498 | 198 | 300 | |
---------------------------------------------------------------------