ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
05.10.2006 N 18547/7/24-1117
Протягом останнього часу збільшилася кількість звернень
платників податків, які надходять до ДПАУ і в яких СПД оскаржують
правомірність формування та направлення регіональними органами ДПС
податкових вимог на фінансові (штрафні) санкції за порушення
застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та
послуг.
При цьому окремі платники податків оскаржували зазначені
податкові вимоги у судових інстанціях усіх рівнів та отримували
ухвали про задоволення вимог заявників щодо скасування таких
податкових вимог.
З метою недопущення в подальшому подібних ситуацій, за яких
судами приймаються ухвали не на користь ДПС, ДПАУ надає таке
роз'яснення.
Закон України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР ( 265/95-ВР ) "Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі,
громадського харчування та послуг" (в редакції Закону України від
01.06.2000 р. N 1776-III ( 1776-14 ) (далі - Закон N 265) визначає
правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг.
Контроль за сплатою платежів відповідно до наведеного вище
Закону та нарахування штрафних (фінансових санкцій) покладено на
органи ДПС, але водночас цей закон не є нормативним актом з питань
оподаткування.
За порушення вимог цього Закону до СПД, які здійснюють
розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних
органів ДПС України застосовуються фінсанкції, визначені
ст. 17 - 24 Закону N 265 ( 265/95-ВР ).
Відповідно до ст. 25 Закону N 265 ( 265/95-ВР ) суми
фінсанкцій, які визначені ст. 17 - 24 цього Закону, підлягають
перерахуванню СПД до Держбюджету України в десятиденний термін з
дня прийняття органами ДПС України рішення про застосування таких
фінсанкцій.
Порядок складання, надсилання (вручення) суб'єктам
господарювання податковими органами рішень про застосування
штрафних (фінансових) санкцій, та їх обліку в податкових органах
визначено наказом ДПАУ від 21.06.2001 р. N 253 ( z0567-01 ) "Про
затвердження Порядку направлення органами державної податкової
служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень
про застосування штрафних (фінансових) санкцій", зареєстрованим в
Мін'юсті України 06.07.2001 р. за N 567/5758 (далі - наказ ДПА
України N 253).
Наказом ДПАУ від 10.08.2005 р. N 328 ( z0923-05 ), який
зареєстровано в Мін'юсті України 25.08.2005 р. за N 923/11203,
затверджено форму рішення про застосування штрафних (фінансових)
санкцій за порушення норм Закону N 265 ( 265/95-ВР ) (додаток 8
форма "С") та внесено відповідні зміни до наказу ДПАУ N 253
( z0567-01 ).
Відповідно до п. 1.5 ст. 1 Закону України від 21.12.2000 р.
N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань
платників податків перед бюджетами та державними цільовими
фондами" (далі - Закон N 2181) штрафна санкція (штраф) - це плата
у фіксованій сумі або у вигляді відсотків від суми податкового
зобов'язання (без урахування пені та штрафних санкцій), яка
справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним правил
оподаткування, визначених відповідними законами.
Штрафні (фінансові) санкції, нараховані органами ДПС за
порушення вимог Закону N 265 ( 265/95-ВР ), не є податковими
зобов'язаннями у визначенні Закону N 2181 ( 2181-14 ), тому норми
Закону N 2181 не поширюються на зазначені штрафні санкції.
У разі несплати такі штрафні санкції не можуть набувати
статусу податкового боргу, а також не може застосовуватися порядок
їх стягнення, передбачений Законом N 2181 ( 2181-14 ).
З огляду на вищевикладене, формування та направлення
суб'єктам господарювання податкових вимог на сплату штрафних
(фінансових) санкцій, нарахованих органами ДПС за порушення
застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та
послуг, є безпідставними.
Одночасно зазначаємо, що стягнення несвоєчасно сплачених
платниками податків штрафних (фінансових) санкцій, застосованих за
порушення Закону N 265 ( 265/95-ВР ), здійснюється виключно у
судовому порядку.
Заступник Голови С.Лекарь