ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
15.03.2007 N в-76/03

Стосовно дотримання процедур державних закупівель

(відповідно до ст. 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14)
Підстава: в порядку здійснення громадського контролю у відповідності до вимог ст. ст. 17-1, 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти" (1490-14) .
Замовник торгів: Управління у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації.
Адреса: 29005, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, тел. (0382) 72-05-45.
Голова тендерного комітету: Герасимчук Л.А.
Предмет закупівлі: послуги з оздоровлення та відпочинку дітей.
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Джерело фінансування: кошти місцевого бюджету.
Період здійснення процедури закупівлі: початок - 26.06.2006, закінчення - 28.08.2006.
Для даного дослідження використано копії наступних матеріалів:
1. Звіт про проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти за 2006 рік - 2 арк.
2. Наказ "Про створення тендерної комісії" від 02.12.2005 р. N 5-1 арк.
3. Наказ "Про внесення змін до наказу N 5 від 02.12.2006 р." від 11.07.2006 р. N 101 - 1 арк.
4. Інформація про заплановані на 2006 рік закупівлі від 17.02.2006 р. N 89 - 1 арк.
5. Річний план діяльності тендерного комітету, який підлягає оприлюдненню, - 1 арк.
6. Повідомлення про присвоєння коду N BHM/PR-рп025 від 05.10.2006 р. щодо розміщення річного плану державних закупівель товарів, робіт і послуг в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" - 1 арк.
7. Оголошення про заплановану закупівлю в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 26.06.2006 р. N 26 (45) - 1 арк.
8. Оголошення про заплановану закупівлю в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель, від 26.06.2006 р. N 11 - 1 арк.
9. Забезпечення виконання договору - 1 арк.
10. Протокол засідання тендерної комісії від 18.07.2006 р. N 3 - 1 арк.
11. Протокол засідання тендерної комісії від 18.07.2006 р. N 4 - 1 арк.
12. Протокол оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця від 18.07.2006 р. N 4 - 2 арк.
13. Акцепт тендерної пропозиції від 18.07.2006 р. б/н - 1 арк.
14. Оголошення про результати проведеної процедури закупівлі в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 28.08.2006 р. N 35 (54) - 1 арк.
15. Оголошення про результати проведеної процедури закупівлі в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель, від 28.08.2006 р. N 20 - 1 арк.
16. Повідомлення про присвоєння кодів N СІР/Ц-1286/ББВвт від 25 липня 2006 р. про розміщення повної інформації щодо державних закупівель в інформаційній системі в мережі Інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" - 1 арк.
17. Договір про співпрацю від 24.07.2006 р. N 2 - 2 арк.
18. Договір про співпрацю від 24.07.2006 р. б/н - 2 арк.
19. Звіт про результати здійснення процедури відкритих і двоступеневих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 25.07.2006 р. N 2 - 3 арк.
20. Рахунок від 25.08.2006 р. N 20 - 1 арк.
21. Рахунок від 01.09.2006 р. N 64 - 1 арк.
22. Платіжне доручення від 11.09.2006 р. N 29 - 1 арк.
23. Платіжне доручення від 31.08.2006 р. N 28 - 1 арк.
Завдання сформульоване у зверненні таким чином:
"Надати висновок про законність та обґрунтованість проведення процедури щодо закупівлі Управлінням у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації послуг з оздоровлення та відпочинку дітей".
ДОСЛІДЖЕННЯ:
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
Розгляд та дослідження зазначених матеріалів засвідчив наступне.
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Відповідно до наказу Управління у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації (далі - Замовник) від 02.12.2005 р. N 5, на початок проведення процедури закупівлі, що досліджується, до складу тендерного комітету входило 5 осіб. Наказом від 11.07.2006 р. N 101 зі складу тендерного комітету виведено Мармій А.В., а введено Миколаїва Р.Д.
Інформація про членів тендерного комітету:
N П.І.Б. Дата та номер розпорядчого акта включення до складу тендерного комітету Займана посада в ТК N , дата свідоцтва чи сертифіката
1. Герасимчук Л.А. від 02.12.2005 р. N 5 Голова тендерного комітету ___________
2. Головачук М.В. від 02.12.2005 р. N 5 Член тендерного комітету ___________
3. Огільба Г.І. від 02.12.2005 р. N 5 Член тендерного комітету ___________
4. Слободян О.В. від 02.12.2005 р. N 5 Член тендерного комітету ___________
5. Мармій А.В. від 02.12.2005 р. N 5 Член тендерного комітету ___________
6. Миколаїв Р.Д. від 11.07.2006 р. N 101 Член тендерного комітету ___________
В порушення вимог ч. 2 ст. 12 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти" (1490-14) (далі - Закон) положення про тендерний комітет Замовником не розроблялось.
В порушення вимог ч. 4 ст. 12 Закону (1490-14) голова тендерного комітету не призначив заступника (заступників) голови, відповідального секретаря та не визначив функції кожного члена тендерного комітету.
В порушення вимог ч. 7 ст. 12 Закону (1490-14) члени тендерного комітету протягом шести місяців з моменту вступу до тендерного комітету не отримали відповідних сертифікатів чи свідоцтв встановленого зразка про проходження навчання чи підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення процедур закупівель.
2. Фінансування закупівель.
Відповідно до звіту про результати здійснення процедури відкритих і двоступеневих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 25.07.2006 р. N 2 очікувана вартість закупівлі послуг з оздоровлення та відпочинку дітей за процедурою, яка досліджується, складає 184,68 тис. гривень.
Відповідно до інформації про заплановані на 2006 рік закупівлі, яка надавалася Головному управлінню економіки листом від 17.02.2006 р. N 89, очікувана вартість закупівлі послуг з оздоровлення та відпочинку дітей влітку 2006 року складає 1220,1 тис. гривень.
В порушення вимог наказу Міністерства економіки України від 17.01.2006 р. N 8 (v0008665-06) "Про затвердження форм річного плану закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" Замовником складено річний план діяльності тендерного комітету щодо організації та проведення процедур державних закупівель, не за встановленою уповноваженим органом формою.
Річний план діяльності тендерного комітету, який підлягає оприлюдненню, затверджений начальником Управління у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької облдержадміністрації та рішенням тендерного комітету від 07.08.2006 р. N 2.
Річний план закупівель на 2006 рік оприлюднено шляхом розміщення в інформаційній системі в мережі Інтернет, що підтверджується повідомленням про присвоєння коду N BHM/PR-рп025 від 05.10.2006 р. щодо розміщення річного плану державних закупівель товарів, робіт і послуг в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com).
В порушення вимог ч. 2 ст. 2-2 Закону (1490-14) Замовником затверджено річний план діяльності тендерного комітету, який підлягає оприлюдненню, пізніше ніж у місячний строк після затвердження кошторису, та оприлюднено в інформаційній системі в мережі Інтернет в строк більший, ніж 15 календарних днів з дати його затвердження.
3. Вибір процедури закупівлі.
Протоколу засідання тендерного комітету Замовника щодо вибору процедури закупівлі послуг з оздоровлення та відпочинку дітей на дослідження надано не було, в чому вбачається можливе порушення вимог ч. 6 ст. 12 Закону (1490-14) .
Відповідно до звіту про результати здійснення процедури відкритих і двоступеневих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 25.07.2006 р. N 2 Замовником обрано процедуру відкритих торгів.
4. Визначення предмета закупівлі.
В оголошенні про заплановану закупівлю предмет закупівлі було визначено як "послуги з оздоровлення та відпочинку дітей" у відповідності до вимог ст. 1 Закону (1490-14) .
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Тендерним комітетом Замовника оголошення про заплановану закупівлю було опубліковане у Інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 26.06.2006 р. N 26 (45), оголошення N 2613106, та в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель, від 26.06.2006 р. N 11, оголошення N 0404611.
Відповідно до ч. 3 ст. 19 Закону (1490-14) строк для подання тендерних пропозицій має становити 45 календарних днів від дати опублікування оголошення про проведення торгів в Інформаційному бюлетені, що видає Тендерна палата України, чи відправлення запрошення до участі в них. В окремих випадках цей строк може бути скорочено до 21 календарного дня (до 15 календарних днів - у разі проведення процедури торгів з обмеженою участю). Причини скорочення строку викладаються у звіті; вони не повинні свідчити про наміри замовника послабити конкуренцію між учасниками.
В порушення вимог ч. 3 ст. 19 Закону (1490-14) Замовником безпідставно скорочено термін подання тендерних пропозицій до 23 календарних днів, оскільки в звіті про результати здійснення процедури відкритих і двоступеневих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 25.07.2006 р. N 2 тендерним комітетом Замовника не обґрунтована причина скорочення строку подання тендерних пропозицій учасниками.
Згідно інформації, наведеної в оголошенні про проведення відкритих торгів в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України, адреса обраної системи в мережі Інтернет - www.zakupivli.com, що підтверджується наданим на дослідження повідомленням про присвоєння кодів N СІР/Ц-1286/ББВвт від 25.07.2006 р., про розміщення повної інформації щодо державних закупівель в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України", код AQ/S-062.
6. Тендерна документація.
Тендерну документацію на закупівлю послуг з оздоровлення та відпочинку дітей на дослідження не надано, що унеможливило перевірку дотримання вимог ст. 21 Закону (1490-14) .
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Тендерні пропозиції на закупівлю послуг з оздоровлення та відпочинку дітей на дослідження не надано, що унеможливило перевірку дотримання вимог ст. 24, 26 Закону (1490-14) .
Відповідно до протоколу засідання тендерної комісії від 18.07.2006 р. N 3, на участь у тендері надійшли тендерні пропозиції від двох учасників:
- Оздоровчого табору санаторного типу "Лазурний";
- ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторію "Лісова пісня".
Протоколу розкриття тендерних пропозицій від 18.07.2006 р. N 3 на дослідження надано не було.
Відповідно до вимог ст. 4-1 Закону (1490-14) протокол розкриття тендерних пропозицій від 18.07.2006 р. N 3 оприлюднено через інформаційну систему в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com), що підтверджується наданим на дослідження повідомленням про присвоєння кодів N СІР/Ц-1286/ББВвт від 25.07.2006 р., про розміщення повної інформації щодо державних закупівель в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України", код MEP/YA-пр1284ББВ.
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Відповідно до протоколу оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця від 18.07.2006 р. N 4, пропозиції учасників є такими:
- Оздоровчого табору санаторного типу "Лазурний" - 684,00 грн. за 1 путівку;
- ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторію "Лісова пісня" - 768,60 грн. за 1 путівку.
Відповідно до протоколу оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця від 18.07.2006 р. N 4 оцінка тендерних пропозицій здійснюється на основі єдиного критерію: ціна. За результатами оцінки переможцями визнано ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" та Оздоровчий табір санаторного типу "Лазурний".
В порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) Замовником обрано двох переможців закупівлі, хоча можливість подання тендерних пропозицій учасниками за частинами предмета закупівлі (лоти) не передбачалася.
Як зазначалось вище, вартість однієї путівки в Оздоровчому таборі санаторного типу "Лазурний" складає 684,00 грн., а в ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" - 768,60 гривень. Проте переможцями торгів визначено обох учасників торгів.
В порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) Замовником визначено переможця торгів не на основі критеріїв та методики оцінки.
Отже, в порушення вимог ч. 1 ст. 2-1 Закону (1490-14) оцінка тендерних пропозицій проведена Замовником необ'єктивно та упереджено.
Вищезазначене свідчить про формальний підхід Замовника до процедури оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця торгів при закупівлі послуг з оздоровлення та відпочинку дітей.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції переможця та про результати торгів.
Повідомлення про акцепт тендерних пропозицій відправлено Оздоровчому табору санаторного типу "Лазурний" та ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" листом від 18.07.2006 р. б/н.
Відповідно до вимог ст. 4-1 Закону (1490-14) акцепт тендерної пропозиції оприлюднено через інформаційну систему в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com), що підтверджується наданим на дослідження повідомленням про присвоєння кодів N СІР/Ц-1286/ББВвт від 25.07.2006 р. про розміщення повної інформації щодо державних закупівель в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України", код MEP/YA-акц1285/ББВ.
Оголошення про результати проведеної процедури закупівлі було опубліковане в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 28.08.2006 р. N 35 (54), оголошення N 35086706Р та в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель, від 28.08.2006 р. N 20, оголошення N 2005961.
Згідно інформації, наведеної в оголошенні про результати проведеної процедури закупівлі в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України, адреса обраної Замовником системи в мережі Інтернет - www.zakupivli.com, що підтверджується наданим на дослідження повідомленням про присвоєння кодів N СІР/Ц-1286/ББВвт від 25.07.2006 р., про розміщення повної інформації щодо державних закупівель в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України", код NP/YQ-рез845.
10. Укладення договору.
За результатами торгів Замовником з переможцями укладено договори, а саме:
- з Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" - від 24.07.2006 р. б/н N 1 на загальну суму 86 868,00 грн.;
- з ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" - від 24.07.2006 р. N 2 на загальну суму 97 612,20 гривень.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) Управлінням у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації було укладено договори від 24.07.2006 р. з Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" та ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" у строк менший ніж через п'ять робочих днів з дня відправлення письмового повідомлення всім учасникам процедури відкритих торгів. Датою відправлення повідомлення учасникам є 18.07.2006 р.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 34 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) договір укладений з порушенням вимог ч. 2 ст. 29 Закону вважається недійсним. Відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) у разі встановлення недійсності договору законом, такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
В розділі 7 "Строки дії договору" договорів від 24.07.2006 р. зазначено: "Даний договір набирає чинності після його підписання та дії до повного виконання".
Відповідно до ст. 3 Бюджетного кодексу України (2542-14) бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.
Таким чином, Замовником порушено вимоги ст. 3 Бюджетного кодексу України (2542-14) в частині визначення бюджетного періоду.
Укладені Управлінням у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації з Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" та ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторієм "Лісова пісня" договори від 24.07.2006 р. грубо порушують вимоги ст. 180 Господарського кодексу України (436-15) стосовно визначення істотних умов, визнаних такими за законом та необхідних для договорів даного виду, а саме щодо предмета (умови про предмет у господарському договорі повинні визначати кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості) та строку дії договору.
В порушення вимог ч. 2 ст. 34 Закону (1490-14) Замовником при укладанні договорів від 24.07.2006 р. з Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" та ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" не визначено істотною умовою договору можливість зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків.
Платіжним дорученням від 11.09.2006 р. N 29 Замовником перераховано ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторію "Лісова пісня" по договору від 24.07.2006 р. N 2 суму в розмірі 97 612,20 гривень.
Платіжним дорученням від 31.08.2006 р. N 28 Замовником перераховано Оздоровчому табору санаторного типу "Лазурний" по договору від 24.07.2006 р. б/н суму в розмірі 86 868,00 гривень.
Таким чином, Управлінням у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації за договорами, укладеними з ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторієм "Лісова пісня" від 24.07.2006 р. N 2 та Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" від 24.07.2006 р. б/н, використано державні кошти в сумі 184480,20 грн. з грубими порушеннями вимог чинного законодавства, в чому вбачається можливе нанесення державі збитків на суму закупівлі.
11. Складання звітності.
За результатами здійснення процедури відкритих торгів Замовником складено звіт про результати здійснення процедури відкритих і двоступеневих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 25.07.2006 р. N 2.
Відповідно до вимог ст. 4-1 Закону (1490-14) Звіт про результати здійснення процедури відкритих і двоступеневих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 25.07.2006 р. N 2 оприлюднено через інформаційну систему в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України" (www.zakupivli.com), що підтверджується наданим на дослідження повідомленням про присвоєння кодів N СІР/Ц-1286/ББВ вт від 25.07.2006 р., про розміщення повної інформації щодо державних закупівель в інформаційній системі в мережі Інтернет "Портал "Державні закупівлі України".
ВИСНОВОК:
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів стосовно проведення Управлінням у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації відкритих торгів на закупівлю послуг з оздоровлення та відпочинку дітей встановлено, що закупівля була здійснена з грубими порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
- в порушення вимог ч. 2 ст. 12 Закону (1490-14) положення про тендерний комітет Замовником не розроблялось;
- в порушення вимог ч. 4 ст. 12 Закону (1490-14) голова тендерного комітету не призначив заступника (заступників) голови, відповідального секретаря та не визначив функції кожного члена тендерного комітету;
- в порушення вимог ч. 7 ст. 12 Закону (1490-14) члени тендерного комітету протягом шести місяців з моменту вступу до тендерного комітету не отримали відповідних сертифікатів чи свідоцтв встановленого зразка про проходження навчання чи підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення процедур закупівель;
- в порушення вимог наказу Міністерства економіки України від 17.01.2006 р. N 8 (v0008665-06) "Про затвердження форм річного плану закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти", Замовником складено річний план діяльності тендерного комітету щодо організації та проведення процедур державних закупівель, не за встановленою уповноваженим органом формою;
- в порушення вимог ч. 2 ст. 2-2 Закону (1490-14) Замовником затверджено річний план діяльності тендерного комітету, який підлягає оприлюдненню, пізніше ніж у місячний строк після затвердження кошторису, та оприлюднено в інформаційній системі в мережі Інтернет в строк більший, ніж 15 календарних днів з дати його затвердження;
- в порушення вимог ч. 3 ст. 19 Закону (1490-14) Замовником безпідставно скорочено термін подання тендерних пропозицій до 23 календарних днів, оскільки в звіті про результати здійснення процедури відкритих і двоступеневих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 25.07.2006 р. N 2 тендерним комітетом Замовника не обґрунтована причина скорочення строку подання тендерних пропозицій учасниками;
- в порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) Замовником обрано двох переможців закупівлі, хоча можливість подання тендерних пропозицій учасниками за частинами предмета закупівлі (лоти), не передбачалася;
- в порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) Замовником визначено переможця торгів не на основі критеріїв та методики оцінки;
- в порушення вимог ч. 1 ст. 2-1 Закону (1490-14) оцінка тендерних пропозицій проведена Замовником необ'єктивно та упереджено;
- порушено вимоги ст. 3 Бюджетного кодексу України (2542-14) в частині визначення бюджетного періоду;
- порушено вимоги ст. 180 Господарського кодексу України (436-15) стосовно визначення істотних умов визнаних такими за законом та необхідних для договорів даного виду, а саме щодо предмета (умови про предмет у господарському договорі повинні визначати кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості) та строку дії договору;
- в порушення вимог ч. 2 ст. 34 Закону (1490-14) Замовником при укладанні договорів від 24.07.2006 р. з Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" та ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" не визначено істотною умовою договору можливість зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) Управлінням у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації було укладено договори від 24.07.2006 р. з Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" та ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторій "Лісова пісня" у строк менший ніж через п'ять робочих днів з дня відправлення письмового повідомлення всім учасникам процедури відкритих торгів.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 34 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) договір, укладений з порушенням вимог ч. 2 ст. 29 Закону, вважається недійсним. Відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) у разі встановлення недійсності договору законом, такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
Таким чином, Управлінням у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації за договорами, укладеними з ДП ВАТ "Подільський цемент" санаторієм "Лісова пісня" від 24.07.2006 р. N 2 та Оздоровчим табором санаторного типу "Лазурний" від 24.07.2006 р. б/н, використано державні кошти в сумі 184480,20 грн. з грубими порушеннями вимог чинного законодавства, в чому вбачається можливе нанесення державі збитків на суму закупівлі.
Дії тендерного комітету Управління у справах сім'ї, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених ст. 364 Кримінального кодексу України (2341-14) .
Голова правління
В.С.Лаба
"Офіційні висновки Тендерної
палати України",
N 3, 26 березня 2007 р.