ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
14.09.2007 N в-162/09

Стосовно дотримання процедур державних закупівель

(відповідно до ст. 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14)
Підстава: в порядку здійснення громадського контролю відповідно до статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) .
Загальна інформація:
1. Інформація про Замовника:
Назва: Комунальне підприємство "Київпастранс";
Адреса: 04070, Україна, м. Київ, вул. Набережне шосе, 2.
2. Відповідальний за проведення торгів: Асадчий Володимир Георгійович, тел. (044) 272-64-64, факс 272-62-72.
3. Предмет закупівлі: роботи з відновлювання та ремонту залізниць.
4. Процедура закупівлі: відкриті торги із зменшенням ціни.
5. Джерело фінансування закупівель: місцевий бюджет.
6. Очікувана вартість: 100 000,00 тис. гривень.
7. Період здійснення процедури закупівлі: початок 19.03.2007.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
1. Оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти від 07.03.2007 б/н - на 1 арк.;
2. Витяг з інформаційного бюлетеня Тендерної палати України від 19.03.2007 N 12 (83) - оголошення про заплановану закупівлю N 12065907 - на 1 арк.;
3. Витяг з спеціалізованого друкованого засобу масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель та має назву, яка відноситься безпосередньо саме до сфери державних закупівель від 19.03.2007 N 12(49), оголошення про заплановану закупівлю N 3201849 - на 1 арк.;
4. Витяг з міжнародного інформаційного бюлетеня, що видає Тендерна палата України, "International Edition Ukrainian Public Procurements" від 19.03.2007 N 12(35), оголошення N M-12-092-07 - на 1 арк.;
5. Протокол розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів робіт і послуг за державні кошти від 26.04.2007 б/н - на 4 арк.;
6. Звіт про результати здійснення процедури закупівлі відкритих торгів із зменшенням ціни щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 18.06.2007 N 112 - на 5 арк.;
7. Тендерна документація на закупівлю робіт з відновлювання та ремонту залізниць від б/д б/н - на 18 аркушах.
Завдання сформульоване таким чином:
"Надати висновок про законність та обґрунтованість проведення Комунальним підприємством "Київпастранс" процедури закупівлі робіт з відновлювання та ремонту залізниць".
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
1. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Комунальним підприємством "Київпастранс" (далі - Замовник) оголошення про проведення відкритих торгів із зменшенням ціни опубліковано:
- в інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 19.03.2007 N 12 (83), оголошення N 12065907;
- у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель та має назву, яка відноситься безпосередньо саме до сфери державних закупівель від 19.03.2007 N 12 (49), оголошення N 3201849;
- у міжнародному інформаційному бюлетені, що видає Тендерна палата України, "International Edition Ukrainian Public Procurements" від 19.03.2007 N 12 (35), оголошення N M-12-092-07.
Також, оголошення про заплановану закупівлю оприлюднено на сайті www.zakupivli.com за кодом FPR/M 746.
2. Тендерна документація.
Тендерна документація із закупівлі робіт з відновлювання та ремонту залізниць, що надана на дослідження, складена з порушенням вимог статей 1, 5, 18, 21, 26, 26-1, 27 та 34 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) (далі - Закон).
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 21 Закону (1490-14) тендерна документація повинна містити шкалу розрахунку кроку торгів.
Проте, в порушення вимог ч. 1 ст. 21 Закону (1490-14) тендерна документація не містить обов'язкової інформації щодо шкали розрахунку кроку торгів.
Крім того, в порушення вимог ст. 1 Закону (1490-14) у п. 1.2 тендерної документації Замовником зазначено, що учасником процедури закупівлі є фізична особа, що проживає на території України, чи юридична особа (резидент або нерезидент), що підтвердила намір взяти участь у процедурі закупівлі та подає чи подала тендерну пропозицію, що свідчить про встановлення не рівних умов до вітчизняних та іноземних учасників.
Слід зазначити, що в порушення вимог ч. 1 ст. 5 Закону (1490-14) у п. 25 тендерної документації встановлено не рівні умови до вітчизняних та іноземних учасників внаслідок посилання Замовником на ст. 6 Закону, що виключена.
В порушення вимог ч. 1 ст. 18 Закону (1490-14) у тендерній документації Замовником не зазначено вимог щодо обов'язкового надання учасниками інформації щодо включення їх в тематичний каталог учасників процедур закупівель, що видає Тендерна палата України.
Також, в порушення вимог ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) у п. 27 тендерної документації не передбачено всіх умов, на підставі яких будуть відхилені тендерні пропозиції учасників, а саме: у разі, якщо тендерні пропозиції подані пов'язаними особами; дії учасника призвели до виникнення обставин, зазначених у частині дев'ятій статті 26 цього Закону; інформація про учасника, який подав тендерну пропозицію, відсутня в каталозі.
В порушення вимог ч. 2 ст. 34 Закону (1490-14) в додатку "Основні умови договору" до тендерної документації до основних умов, які обов'язково будуть включені до договору про закупівлю, не включено істотної умови договору, а саме: "умови договору про закупівлю після його підписання не повинні змінюватися".
В порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) в додатку N 4 тендерної документації до критеріїв оцінки не включено строк виконання та умови розрахунків.
В порушення вимог ст. 26-1 Закону (1490-14) в п. 26 тендерної документації зазначено, що інформація щодо розгляду, оцінки тендерних пропозицій не надається до укладення договору особам, які офіційно не брали участь у процедурі закупівлі, за винятком випадків, коли така інформація надається виключно уповноваженому органу, Тендерній палаті України, суду або для розгляду скарги, тоді як Законом передбачено, що така Інформація надається виключно Антимонопольному комітету України, Комісії, Тендерній палаті України, суду або для розгляду скарги;
3. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Згідно протоколу розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів робіт і послуг за державні кошти від 26.04.2007 б/н на закупівлю робіт з відновлювання та ремонту залізниць, тендерні пропозиції надійшли від 3 учасників, а саме:
- Галузевої служби Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця", від 26.04.2007 N 1, з ціною тендерної пропозиції 48 200 000,00 грн.;
- Відкритого акціонерного товариства "СУРМС", від 26.04.2007 N 2, з ціною тендерної пропозиції 98 974 036,80 грн.;
- Відкритого акціонерного товариства "Київметробуд", від 26.04.2007 N 3, з ціною тендерної пропозиції 47 728 000,00 гривень;
Відповідно до оголошення опублікованого в інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 19.03.2007 N 12(83), оголошення N 12065907 розкриття тендерних пропозицій повинно було відбутися 10.04.2007 о 14 год. 00 хв.
Відповідно до наданих Замовником протоколу розкриття тендерних пропозицій при здійсненні процедур закупівель товарів робіт і послуг за державні кошти від 26.04.2007 б/н та змін до тендерної документації, розкриття тендерних пропозицій відбулось 26.04.2007 о 16.00 год. у встановленому Замовником місці.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 18 Закону (1490-14) під час проведення відкритих торгів із зменшенням ціни тендерні пропозиції мають право надавати всі заінтересовані учасники інформацію про яких, включено до тематичного каталогу учасників процедур закупівель, що видає Тендерна палата України.
Таким чином, в порушення вимог ч. 1 ст. 18 Закону (1490-14) Замовником до участі у торгах допущено учасників Галузева служба Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" та Відкрите акціонерне товариство "Київметробуд", інформація про яких відсутня в тематичному каталозі учасників процедур закупівель, що видає Тендерна палата України.
Отже, в порушення вимог ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) тендерні пропозиції вищезазначених учасників Замовником не були відхилені і, як наслідок, в порушення вимог ч. 1 ст. 28 Закону - торги не відмінено.
Крім того, в порушення вимог ч. 3 ст. 26 Закону (1490-14) під час здійснення процедури відкритих торгів із зменшенням ціни не застосовано норму щодо зменшення ціни тендерної пропозиції.
4. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Відповідно до ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) загальний строк здійснення оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця торгів не повинен перевищувати 15 робочих днів після дня розкриття тендерних пропозицій.
Частиною п'ятою статті 17-3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) встановлено: з метою забезпечення здійснення громадського контролю у сфері державних закупівель замовник надсилає Тендерній палаті України в паперовому або електронному вигляді тендерну документацію, протокол розкриття тендерних пропозицій, протокол оцінки та звіт про результати здійснення процедури закупівлі протягом трьох робочих днів з дати їх затвердження.
Так, строк здійснення оцінки тендерних пропозицій та визначення переможця торгів у Замовника закінчився 22.05.2007.
Отже, станом на 05.09.2007 Замовником не надіслано Тендерній палаті України протокол оцінки тендерних пропозицій в паперовому або електронному вигляді як того вимагає Закон, чим порушено вимоги ч. 5 ст. 17-3 Закону (1490-14) .
5. Інформування про результати торгів.
Оголошення про результати закупівлі робіт з відновлювання та ремонту залізниць було опубліковано Замовником:
- в інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 18.06.2007 N 25(96), оголошення N 25260307Р;
- в інформаційному бюлетені Тендерної палати України від 25.06.2007 N 26(97), оголошення N 26276707Р;
- у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель від 18.06.2007 N 25(62), оголошення N 6237751.
Також, оголошення про заплановану закупівлю оприлюднено на сайті www.zakupivli.com (код WY/DN 2029).
Частиною 1 ст. 29-1 Закону (1490-14) передбачено, що оголошення про результати проведення процедур відкритих торгів із зменшенням ціни оприлюднюється та публікується у спеціалізованих друкованих засобах масової інформації та в інформаційному бюлетені, який видає Тендерна палата України протягом 10 календарних днів після укладання договору про закупівлю або після прийняття рішення про відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися.
Враховуючи, що дата укладання договору 25.05.2007, публікація оголошення про результати проведення торгів повинна відбутися до 04.06.2007.
В порушення вимог ч. 1 ст. 29-1 Закону (1490-14) Замовником не оприлюднено і не опубліковано протягом 10-ти календарних днів після укладання договору у спеціалізованих друкованих засобах масової інформації та в інформаційному бюлетені, який видає Тендерна палата України оголошення про результати торгів із закупівлі робіт з відновлювання та ремонту залізниць.
6. Укладання договору.
Згідно з наданим звітом про результати здійснення процедури від 18.06.2007 N 112 дата укладання договору про закупівлю з переможцем - 25.05.2007.
Відповідно до вимог ч. 6 ст. 34 Замовник зобов'язаний надіслати Комісії та Тендерній палаті України інформацію щодо укладеного договору та про виконання договору протягом п'яти робочих днів з моменту його укладення, тобто до 31.05.2007.
Проте, в порушення вимог ч. 6 ст. 34 Закону (1490-14) Замовником станом на 05.09.2007 вищезазначена інформація Тендерній палаті України не надіслана.
Таким чином, відповідно до вимог ч. 3 ст. 34 Закону (1490-14) укладений Замовником договір вважається недійсним (нікчемним), якщо договір було укладено за результатами процедури закупівлі, проведеної з порушенням вимог статей 26 та 29-1 Закону.
7. Складання звітності.
За результатами здійснення процедури закупівлі складено звіт про результати здійснення процедури закупівлі відкритих торгів із зменшенням ціни щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 18.06.2007 N 112.
В порушення вимог ч. 1 ст. 17 Закону (1490-14) та розпорядження Антимонопольного комітету України від 20.06.2007 N 219-р (z0907-06) "Про затвердження форм Звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та Інструкцій щодо їх заповнення", у звіті про результати здійснення процедури закупівлі відкритих торгів із зменшенням ціни від 18.06.2007 N 112 не зазначено обов'язкової інформації щодо:
- дати та номеру спеціалізованого друкованого засобу масової інформації, у якому було опубліковано оголошення про результати торгів та номер оголошення;
- наявності учасника - переможця процедури закупівлі в тематичному каталозі учасників процедур закупівель.
ВИСНОВОК
В результаті дослідження наданих матеріалів Комунальним підприємство "Київпастранс" стосовно закупівлі робіт з відновлювання та ремонту залізниць встановлено, що закупівля була здійснена з порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
- ч. 1 ст. 21 Закону (1490-14) - тендерна документація не містить обов'язкової інформації щодо шкали розрахунку кроку торгів;
- ст. 1 Закону (1490-14) - у п. 1.2 тендерної документації зазначено, що учасником процедури закупівлі є фізична особа, що проживає на території України, чи юридична особа (резидент або нерезидент), що підтвердила намір взяти участь у процедурі закупівлі та подає чи подала тендерну пропозицію, що свідчить про встановлення не рівних умов до вітчизняних та іноземних учасників;
- ч. 1 ст. 18 Закону (1490-14) - у тендерній документації Замовником не зазначено вимог щодо обов'язкового надання учасниками інформації щодо включення їх в тематичний каталог учасників процедур закупівель, що видає Тендерна палата України;
- ч. 1 ст. 5 Закону (1490-14) - у п. 25 тендерної документації встановлено не рівні умови до вітчизняних та іноземних учасників внаслідок посилання Замовником на ст. 6 Закону, що виключена;
- ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) - у п. 27 тендерної документації не передбачено всіх умов, на підставі яких будуть відхилені тендерні пропозиції учасників, а саме: у разі, якщо тендерні пропозиції подані пов'язаними особами; дії учасника призвели до виникнення обставин, зазначених у частині дев'ятій статті 26 цього Закону; інформація про учасника, який подав тендерну пропозицію, відсутня в каталозі;
- ч. 2 ст. 34 Закону (1490-14) - в додатку "Основні умови договору" до тендерної документації до основних умов, які обов'язково будуть включені до договору про закупівлю, не включено істотної умови договору, а саме: "умови договору про закупівлю після його підписання не повинні змінюватися";
- ст. 261 Закону (1490-14) - в п. 26 тендерної документації невірно зазначено органи, виключно яким надається інформація щодо розгляду та оцінки тендерних пропозицій;
- ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) - в додатку N 4 тендерної документації до критеріїв оцінки не включено строк виконання та умови розрахунків;
- ч. 1 ст. 18 Закону (1490-14) - Замовником до участі у торгах допущено учасників, інформація про яких відсутня в тематичному каталозі учасників процедур закупівель, що видає Тендерна палата України;
- ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) - тендерним комітетом Замовника тендерні пропозиції подані учасниками на участь у торгах, інформація про яких відсутня в каталозі, не були відхилені;
- ч. 3 ст. 26 Закону (1490-14) - під час здійснення процедури відкритих торгів із зменшенням ціни не застосовано норму щодо зменшення ціни тендерної пропозиції;
- ч. 5 ст. 173 Закону (1490-14) - Замовником не надіслано Тендерній палаті України протягом трьох робочих днів з дати затвердження протоколу оцінки тендерних пропозицій в паперовому або електронному вигляді;
- ч. 1 ст. 29-1 Закону (1490-14) - Замовником не оприлюдненої не опубліковано протягом 10-ти календарних днів після укладання договору у спеціалізованих друкованих засобах масової інформації та в інформаційному бюлетені, який видає Тендерна палата України оголошення про результати торгів із закупівлі робіт з проектування промислових технологічних процесів та виробництв добувної промисловості;
- ч. 6 ст. 34 Закону (1490-14) - Замовником інформація щодо укладених договорів та про виконання договору Тендерній палаті України не надіслана;
- ч. 1 ст. 17 Закону (1490-14) та розпорядження Антимонопольного комітету України від 20.06.2007 N 219-р (z0907-06) "Про затвердження форм Звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та Інструкцій щодо їх заповнення" - у звіті про результати здійснення процедури закупівлі відкритих торгів із зменшенням ціни від 18.06.2007 N 112 не зазначено обов'язкової інформації щодо дати та номеру спеціалізованого друкованого засобу масової інформації, у якому було опубліковано оголошення про результати торгів та номеру оголошення; наявності учасника - переможця процедури закупівлі в тематичному каталозі учасників процедур закупівель.
Вищезазначені порушення свідчать про формальний підхід Замовника до проведення процедури закупівлі та про його наміри послабити конкуренцію між учасниками.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 34 Закону (1490-14) , у разі укладання договору за результатами процедури закупівлі, проведеної з порушенням вимог статей 26 та 29-1 Закону, договір від 25.05.2007 укладений між Замовником (Комунальне підприємство "Київпастранс") та учасником (ВАТ "Київметробуд") вважається недійсним. Відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) у разі встановлення недійсності договору законом, такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
Таким чином, Замовник уклав договір від 25.05.2007 б/н щодо закупівлі робіт з відновлювання та ремонту залізниць на суму 47 728,00 тис.грн. з грубим порушенням вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, в чому вбачається нанесення державі збитків на суму закупівлі.
Відповідно до умов ст. 38 Закону (1490-14) за порушення вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, розробленими на його виконання, посадові особи замовників та учасників торгів несуть адміністративну відповідальність відповідно до законів України.
Дії тендерного комітету Комунального підприємства "Київпастранс" можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених статтею 364 Кримінального кодексу України (2341-14) .
Голова правління
В.С.Лаба