МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА АДМІНІСТРАЦІЯ
Н А К А З
03.04.2009 N 216

Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації використання повітряного простору

Відповідно до вимог пункту 77 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 N 401 (401-2002-п) , Положення про Державну авіаційну адміністрацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1526 (1526-2006-п) , з метою впровадження типового порядку щодо організації регулювання використання повітряного простору в межах диспетчерського району (TMA) та диспетчерської зони (CTR) НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 01.06.2009 року Методичні рекомендації щодо організації використання повітряного простору в диспетчерському районі (TMA) та диспетчерській зоні (CTR) (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Начальнику управління аеронавігації (Сімак В.М.) довести цей наказ до відома керівників структурних підрозділів Державіаадміністрації та Украероруху, користувачів повітряного простору України.
3. Генеральному директору Украероруху (Чередніченко Ю.А.):
3.1. Організувати вивчення Методичних рекомендацій з особовим складом підрозділів об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України та органів обслуговування повітряного руху, а також внесення змін до робочих інструкцій органів обслуговування повітряного руху в частині, що стосується.
4. Начальнику управління стратегічного розвитку (Скрипник О.Ю.) забезпечити розміщення цього наказу на офіційному сайті Державіаадміністрації у розділі "Управління повітряним рухом".
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника голови Державної авіаційної адміністрації Колісника А.А.
Заступник Міністра
транспорту та зв'язку
України - голова
Державіаадміністрації
О.М.Давидов

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Державіаадміністрації
03.04.2009  N 216

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОРИСТАННЯ ПОВІТРЯНОГО ПРОСТОРУ В ДИСПЕТЧЕРСЬКОМУ РАЙОНІ (TMA) ТА ДИСПЕТЧЕРСЬКІЙ ЗОНІ (CTR)

1. Загальні положення

1.1. Методичні рекомендації щодо організації використання повітряного простору в диспетчерському районі (TMA) та диспетчерській зоні (CTR) (далі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до пункту 77 Положення про використання повітряного простору України (401-2002-п) з метою забезпечення ефективного та безпечного використання повітряного простору.
1.2. Методичні рекомендації встановлюють типовий порядок щодо організації та забезпечення регулювання використання повітряного простору при плануванні провадження діяльності з використання повітряного простору в межах CTR та TMA.
1.3. Методичні рекомендації застосовуються для розробки відповідного порядку взаємодії між органами ОПР та користувачами повітряного простору при плануванні, координації та провадження діяльності з використання повітряного простору в межах CTR та TMA.
1.4. Нормативні посилання.
При розробці цих Методичних рекомендацій використовувалися такі нормативно-правові акти України та документи ІСАО:
- Повітряний кодекс України (3167-12) ;
- Положення про використання повітряного простору України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року N 401 (401-2002-п) ;
- Положення про об'єднану цивільно-військову систему організації повітряного руху України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 року N 1281 (1281-99-п) ;
- Положення про порядок використання аеродромів України, затверджене наказом Міністерства оборони України та Міністерства транспорту України від 20.06.2003 N 191/446 (z0572-03) , зареєстроване в Міністерстві юстиції України 10 липня 2003 року за N 572/7893;
- Положення про органи обслуговування повітряного руху, затверджене наказом Державіаслужби від 26.08.2004 N 10;
- Методика розробки Інструкцій з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому, посадкового майданчика, затверджена наказом Державіаслужби від 01.02.2005 N 74;
- Авіаційні правила України, частина 85, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 25.03.2002 N 199 (z0354-02) ;
- Керівництво з дизайну структури повітряного простору України, затверджене наказом Державіаадміністрації від 22.07.2008 N 506;
- Doc 9554 ІСАО "Керівництво щодо заходів безпеки, які приймаються у зв'язку з військовою діяльністю, потенційно небезпечною для виконання польотів цивільних повітряних суден";
- Doc 9426 ІСАО "Керівництво з планування обслуговування повітряного руху" (част. II, розд. I, гл. 1 "Організація повітряного руху (АТМ)", гл. 2 "Координація", п. 2.2 "Координація з військовими відомствами").

2. Визначення та скорочення

2.1. Визначення
У цих Методичних рекомендаціях терміни мають такі значення:
- аеродром спільного базування - аеродром, на якому базуються цивільні та державні повітряні судна, що належать різним державним органам, підприємствам, установам та організаціям. Порядок та умови базування цих повітряних суден визначаються спільним рішенням відповідних державних органів, підприємств, установ та організацій;
- аеродром спільного використання - аеродром, на якому здійснюється зліт, посадка, рух та стоянка повітряних суден, що належать різним державним органам, підприємствам, установам та організаціям. На такому аеродромі можуть базуватися тільки повітряні судна, що належать власнику аеродрому;
- відомчий орган управління повітряним рухом - орган управління повітряним рухом, на який покладено функції забезпечення управління польотами державних та експериментальних повітряних суден у спеціально визначених зонах, що перебувають під його контролем;
- використання повітряного простору - проведення відповідного виду діяльності пов'язаної з польотами цивільних, державних та експериментальних повітряних суден, дії, пов'язані з переміщенням (знаходженням) матеріальних об'єктів у повітряному просторі, вибухові роботи, пуски ракет, усі види стрільб у тому числі з метою здійснення впливу на гідрометеорологічні процеси, що становлять загрозу безпеці польотів повітряних суден та інших літальних апаратів;
- дозвіл на використання повітряного простору - офіційне повідомлення про надання користувачеві повітряного простору дозволу на використання повітряного простору для провадження відповідного виду діяльності в порядку, що визначається відповідним підрозділом органу об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України;
- координація використання повітряного простору - розроблення і погодження умов та порядку використання повітряного простору з відповідними органами ОПР, заінтересованими державними органами, підприємствами, установами, організаціями в інтересах користувачів повітряного простору;
- загальний повітряний рух (GAT) - польоти повітряних суден, що виконуються за цивільними правилами і процедурами та/або стандартами та рекомендованою практикою ICAO;
- користувач повітряного простору - юридична або фізична особа, яка має право використовувати повітряний простір при провадженні відповідного виду діяльності;
- орган обслуговування повітряного руху-орган диспетчерського обслуговування повітряного руху, центр польотної інформації або пункт збору повідомлень щодо обслуговування повітряного руху;
- орган об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху - відповідний підрозділ, повноваження і діяльність якого пов'язані з організацією повітряного руху в повітряному просторі України та в міжнародному повітряному просторі, який перебуває під відповідальністю України;
- районний диспетчерський центр - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування контрольованих польотів у диспетчерських районах, що перебувають під його контролем;
- регулювання використання повітряного простору - комплекс заходів органів ОЦВС щодо розподілу повітряного простору між користувачами за часом, місцем та висотою у відповідності до встановлених пріоритетів з метою забезпечення його безпечного та ефективного використання;
- пізнавальний індекс ПС - Aircraft Identification - група літер, цифр або їхня комбінація, що ідентична позивному ПС або є кодовим еквівалентом його позивного для двостороннього зв'язку "повітря-земля" і яка застосовується для пізнавання ПС у мережі наземного зв'язку ОПР;
- робоча інструкція - інструкція, призначена для використання фахівцями органів ОПР при здійсненні своїх службових обов'язків на відповідних робочих місцях органів ОПР (секторах органів ОПР);
- термінальний диспетчерський район - диспетчерський район, який встановлюється в місцях сходження маршрутів ОПР навколо одного або декількох основних аеродромів;
- умови використання повітряного простору - порядок використання повітряного простору, наданий відповідним підрозділом ОЦВС користувачеві повітряного простору згідно заявки на використання повітряного простору що включає:
- тип ПС і пізнавальний індекс ПС;
- час початку/закінчення діяльності (відповідно до заявки або скорегований);
- маршрут (зона) і профіль польоту, порядок входження/виходу до/з маршруту ОПР;
- основний і запасний аеродроми посадки;
- порядок управління;
- додаткову інформацію про обмеження та відомий повітряний рух в повітряному просторі класу G та інше.
2.2. Скорочення
У цих Методичних рекомендаціях скорочення мають такі значення:
ПС ЗС України Повітряні Сили Збройних Сил України;
ОЦВС об'єднана цивільно-військова система організації повітряного руху України;
ОПР обслуговування повітряного руху;
ПС повітряне судно;
РДЦ районний диспетчерський центр;
РСП регіональний структурний підрозділ Украероруху;
СОПР служба організації повітряного руху Украероруху;
УПР управління повітряним рухом;
УТП учбово-тренувальні польоти;
D небезпечна зона;
GAT загальний повітряний рух;
TMA термінальний диспетчерський район;
TSA тимчасово відокремлена зона;
TRA тимчасово зарезервована зона;
R зона обмеження польотів;
CTR диспетчерська зона.

3. Загальні вимоги

3.1. Подання заявок на використання повітряного простору, запит про умови використання повітряного простору та отримання дозволу на використання повітряного простору виконується користувачами відповідно до вимог Положення про використання повітряного простору України (401-2002-п) (далі - Положення).
3.2. Органи ОЦВС (Украероцентр та РДЦ) на підставі отриманих заявок на використання повітряного простору приймають рішення щодо надання дозволу на використання повітряного простору з метою забезпечення провадження відповідного виду діяльності з врахуванням вимог безпеки та ефективності використання повітряного простору.
3.3. Надання користувачам дозволів та умов використання повітряного простору виконується Украероцентром та РДЦ в межах своєї компетенції з дотриманням пріоритетів, встановлених Положенням (401-2002-п) .
3.4. Інформація про будь-яку діяльність з використання повітряного простору в межах CTR та TMA доводиться у встановленому порядку до органу ОПР, в межах відповідальності якого буде проводитися така діяльність. Порядок інформування зазначається у робочій інструкції відповідного органу ОПР.

4. Порядок організації та проведення діяльності з використання повітряного простору, що проводиться в межах CTR та TMA

4.1. Для провадження діяльності з використання повітряного простору (польоти повітряних суден, стрільби, пуски ракет, вибухові роботи) в межах CTR та TMA користувач повітряного простору повинен мати:
а) відповідно до вимог п. 3, 28 Положення (401-2002-п) розроблену та затверджену Інструкцію з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому, посадкового майданчика, експлуатації полігону (Інструкцію з використання повітряного простору району вибухових робіт);
б) відповідно до вимог п. 24 та п. 57 Положення (401-2002-п) організовується прямий зв'язок (гучномовний або телефонний) з органом ОПР, який забезпечує ОПР у відповідному CTR, TMA, з документуванням переговорів;
в) відповідно до вимог п. 57, 87, 91 Положення (401-2002-п) розроблену та погоджену з РДЦ і органами ОПР, які забезпечують ОПР в межах відповідного CTR або TMA, Інструкцію щодо взаємодії між органами ОПР та органами УПР аеродрому, злітно-посадкового майданчику (Інструкцію щодо взаємодії між органами ОПР та відповідальним за проведення робіт на полігоні, в районі вибухових робіт).
4.2. Інструкція з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому, посадкового майданчика, експлуатації полігону (Інструкції з використання повітряного простору району вибухових робіт) повинна включати:
- елементи структури повітряного простору в залежності від характеру діяльності з використання повітряного простору;
- схему зв'язку між органами ОПР та відповідальним за проведення діяльності з використання повітряного простору (керівником польотів, відповідальним за проведення вибухових робіт, стрільб, пусків ракет);
- основні положення щодо планування та провадження відповідного виду діяльності;
- основні вимоги щодо взаємодії між органами ОПР та органами, відповідальними за проведення діяльності з використання повітряного простору під час планування та провадження відповідного виду діяльності;
- заходи безпеки при виконанні відповідного виду діяльності.
4.3. Інструкція з використання повітряного простору району вибухових робіт погоджується Державіаадміністрацією, Украерорухом (Украероцентром, РДЦ, САІ) та затверджується керівником підприємства (організації), що проводить зазначений вид діяльності з використання повітряного простору.
4.4. При відсутності будь-яких складових, передбачених п. 4.1 або п. 4.2 Методичних рекомендацій Украероцентр і РДЦ не приймають та не розглядають заявку на використання повітряного простору про що інформують заявника письмово.
4.5. Інструкція щодо взаємодії між органами ОПР та органами УПР аеродрому, злітно-посадкового майданчику (Інструкція щодо взаємодії між органами ОПР та відповідальним за проведення робіт на полігоні, в районі вибухових робіт) затверджується керівництвом відповідного РСП Украероруху та керівником підприємства (організації, установи) - власником аеродрому (злітно-посадкового майданчику, полігону) тощо.
4.6. Основні вимоги щодо взаємодії при провадженні діяльності в межах TMA та CTR включаються до робочих інструкцій відповідних органів ОПР та робочих документів органів УПР та органів, відповідальних за проведення діяльності з використання повітряного простору.
4.7. З метою забезпечення провадження діяльності РДЦ надає користувачеві дозвіл та умови використання повітряного простору відповідно до вимог Положення (401-2002-п) .
4.8. Орган ОПР, що забезпечує диспетчерське обслуговування повітряного руху в межах відповідного CTR або TMA, за запитом користувача надає дозвіл або забороняє початок польотів (відповідної діяльності) з урахуванням пріоритетів використання повітряного простору, встановлених Положенням (401-2002-п) , та наявного або прогнозованого повітряного руху.
4.9. Часові інтервали щодо початку, закінчення або припинення діяльності, що дозволяють безпечно виконувати польоти, вказуються в Інструкції щодо взаємодії між органами ОПР та органом УПР аеродрому, злітно-посадкового майданчику (Інструкції щодо взаємодії між органами ОПР та відповідальним за проведення робіт на полігоні, в районі вибухових робіт). У будь-якому випадку вказані часові інтервали не повинні бути менш ніж 15 хвилин.
4.10. У разі виникнення непередбаченої загрози безпеці повітряного руху орган ОПР, який забезпечує диспетчерське обслуговування повітряного руху в межах відповідного CTR або TMA, має право надати вказівку про термінове припинення проведення користувачами діяльності з використання повітряного простору. У такому випадку користувач повітряного простору повинен негайно припинити діяльність.
4.11. Порядок організації та виконання учбово-тренувальних польотів.
4.11.1. У випадку розташування аеродрому (злітно-посадкового майданчику), що використовується з метою провадження УТП, в межах CTR та/або TMA, організація та виконання польотів здійснюються із врахуванням вимог пунктів 4.1, 4.2 цих Методичних рекомендацій.
4.11.2. Відповідно до вимог Положення (401-2002-п) польоти повітряних суден з метою виконання регулярних та нерегулярних міжнародних і внутрішніх повітряних перевезень пасажирів, вантажів та пошти мають пріоритет над УТП.
4.11.3. УТП виконуються у встановлених учбово-тренувальних зонах та за учбово-тренувальними маршрутами, що розробляються та встановлюються із врахуванням наявних схем вильоту та прибуття на аеродром для загального повітряного руху і публікуються в документах аеронавігаційної інформації.
4.11.4. Управління польотами повітряних суден в учбово-тренувальних зонах та за учбово-тренувальними маршрутами виконується групою керівництва польотів (керівником польотів) відповідного аеродрому (злітно-посадкового майданчику) при безпосередній взаємодії з органом ОПР, який забезпечує ОПР в межах відповідного CTR або TMA, за допомогою прямого гучномовного або телефонного зв'язку.
4.11.5. УТП виконуються тільки з дозволу органу ОПР, який забезпечує ОПР в межах відповідного CTR або TMA, в порядку, визначеному відповідною інструкцією із взаємодії.
4.11.6. Орган ОПР може забезпечувати обслуговування повітряного руху повітряних суден, що виконують польоти в межах відповідного CTR або TMA, поза межами встановлених учбово-тренувальних зон та учбово-тренувальних маршрутів за правилами, що передбачені для GAT. Вказаний порядок зазначається у Інструкції з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому, (посадкового майданчика) та визначений в Інструкції щодо взаємодії між органами ОПР та органами УПР аеродрому (злітно-посадкового майданчику), а також включений до робочої інструкції органу ОПР та робочих документів керівника польотів відповідного аеродрому (злітно-посадкового майданчику).
4.12. ОПР (УПР) на аеродромах спільного базування та спільного використання виконується відповідно до вимог Положення про порядок використання аеродромів України (z0572-03) , Інструкції з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому та відповідної інструкції щодо взаємодії між органами ОПР та відомчими органами УПР військової частини (організації, підприємства, установи).
4.13. Близько розташовані аеродроми, що мають спільний термінальний повітряний простір, організація та виконання польотів в якому потребують регулювання та координації, можуть об'єднуватися в аеровузли.
Порядок організації польотів та використання повітряного простору, організація ОПР (УПР) в аеровузлі, а також головний орган, відповідальний за регулювання польотів в аеровузлі визначаються інструкцією з виконання польотів в аероувузлі, що затверджується Державіаадміністрацією. У разі розташування в аеровузлі аеродрому державної авіації ця інструкція погоджується з ПС ЗС України.
Необхідність встановлення аеровузла визначає Державіаадміністрація, при необхідності, за погодженням з ПС ЗС України. 5. Порядок публікації в документах аеронавігаційної

інформації

Інформація щодо наявності обмежень та порядку використання повітряного простору в межах CTR або TMA публікується в Збірнику аеронавігаційної інформації України на підставі відповідних Інструкцій з виконання польотів (використання повітряного простору) у районі аеродрому, посадкового майданчика, експлуатації полігону (Інструкцій з використання повітряного простору району вибухових робіт). Інформація, що публікується, зазначена у Додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.
Начальник управління
аеронавігації
В.М.Сімак

Додаток 1
до Методичних
рекомендацій

Публікація в документах аеронавігаційної інформації

Інформація щодо наявності обмежень та порядку використання повітряного простору в межах CTR або TMA публікується в Збірнику аеронавігаційної інформації України у відповідних розділах:
а) в розділі ENR 5:
- "Time of D and R areas activity is defined by schedule / Период деятельности D и R зон определяется расписанием (графиком)";
- "The Temporary Airspace Allocation Process consists in the allocation process of an airspace of defined dimensions assigned for the temporary reservation (TRA/TSA) or restriction (D/R) and identified as an "AMC-manageable area" in AIP ENR 5 / В отношении зон TSA/TRA, а также в отношении тех D или R зон, которые опубликованы в разделе ENR 5 AIP с пометкой "AMC-manageable area", применяются процедуры ежедневного распределения воздушного пространства на временной основе";
- "Activity in D and R areas, which takes place within CTR, TMA and has effect on GAT is carried out by ATC clearance. Cоlumn Remarks should have sentence Activity by ATC / Деятельность в D и R зонах, расположенных в границах CTR, TMA и оказывающая влияние на GAT, производится по разрешению органов УВД. В графе Примечание указывается - "Деятельность по разрешению органов УВД";
б) в розділі AD 2 АІР на картах районів, стандартних вильоту, прибуття та заходу на посадку за приладами поруч з позначенням R/D зон вказується примітка "Activity by ATC".