ДФС
Лист
11.11.2015 №24066/6/99-99-22-04-02-15
|
Про розгляд звернення
Державна фіскальна служба України розглянула звернення …. про надання податкової консультації відповідно до пункту 52.4 статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) з таких питань:
чи є належним чином оформленим та правомірним акт податкової перевірки, якщо він не підписаний всіма посадовими особами, які проводили цю перевірку, з урахуванням вимог статті 86 Кодексу (
2755-17)
;
чи дозволено чинним законодавством, з вказанням конкретної норми, якою встановлений такий дозвіл, в акті податкової перевірки замість підпису головного державного ревізора-інспектора, який проводив податкову перевірку, ставити в графі "підпис" акта слова "відпустка Наказ від (вказана дата наказу) № (вказаний номер наказу)";
чи є належним чином оформленим та правомірним податкове повідомлення-рішення, яким збільшено податкове зобов’язання платника податків, якщо до нього не доданий розрахунок такого податкового зобов’язання;
яку норму застосувати платнику податків, який отримав акт податкової перевірки, що не підписаний всіма посадовими особами, які проводили таку перевірку, податкове повідомлення-рішення, прийняте на його підставі, до якого не доданий розрахунок податкових зобов’язань.
За результатами розгляду повідомляємо таке.
Відповідно до пункту 86.1 статті 86 Кодексу (
2755-17)
результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Зокрема, відповідно до пунктів 86.3, 86.4 статті 86-4 Кодексу (
2755-17)
акт (довідка) документальної перевірки складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом п'яти робочих днів з дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, - протягом 10 робочих днів).
Акт (довідка) документальної перевірки після його реєстрації вручається особисто платнику податків чи його законним представникам або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Разом з тим Кодексом (
2755-17)
не передбачена можливість перенесення законодавчо встановлених термінів складення, реєстрації та вручення платнику податків у встановленому порядку акта перевірки або визнання його недійсним у разі відсутності підпису окремих посадових осіб, які проводили цю перевірку, зокрема, у випадках їх відпустки, звільнення, перебування на лікарняному тощо.
За результатами перевірки відповідно до статей 54, 58 Кодексу (
2755-17)
контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
При цьому податкове повідомлення-рішення повинно містити, зокрема, підставу для визначення грошового зобов'язання, посилання на норму Кодексу (
2755-17)
та/або іншого закону, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до якої був зроблений розрахунок або перерахунок грошових зобов'язань платника податків; суму грошового зобов'язання, що повинен сплатити платник податку; граничні строки сплати грошового зобов'язання, попередження про наслідки несплати грошового зобов'язання, граничні строки, передбачені Кодексом для оскарження податкового повідомлення-рішення.
До податкового повідомлення-рішення додається розрахунок податкового зобов'язання (за наявності) та штрафних (фінансових) санкцій (пункт 58.1 статті 58 Кодексу (
2755-17)
).
Форма та порядок надіслання податкового повідомлення-рішення і розрахунку грошового зобов'язання визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Також зазначаємо, що окремі дефекти податкового повідомлення-рішення контролюючого органу не повинні сприйматися як безумовні підстави для висновку щодо протиправності такого рішення. Якщо податкове повідомлення-рішення прийняте контролюючим органом у межах компетенції та з його форми можна чітко встановити його зміст, зокрема, порушення законодавства, згідно з яким визначено грошове зобов’язання платника податків, суму такого зобов’язання, таке рішення є правомірним, навіть у разі, коли не дотримано окремих елементів його форми. Про зазначене свідчить наявна судова практика, зокрема ухвала Вищого адміністративного суду України від 28.03.2014 № 375/11/14-14 (v0375760-14)
з аналогічного питання.
Щодо дій платника податків при отриманні акта та податкового повідомлення-рішення за результатами перевірки. Платник податків може оскаржити рішення, прийняті контролюючим органом в адміністративному або судовому порядку (пункт 56.1 статті 56 Кодексу (
2755-17)
).