НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
29.06.2017 № 2961

Про схвалення висновку до проекту Закону України "Про внесення змін до підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України щодо врегулювання питання включення пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових установ та організацій" (реєстраційний № 6534-1 від 15.06.2017)

Розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України щодо врегулювання питання включення пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових установ та організацій" (реєстраційний № 6534-1 від 15.06.2017), внесений Кабінетом Міністрів України, та відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1070 (1070/2011) , Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг,
постановила:
1. Схвалити висновок до проекту Закону України "Про внесення змін до підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України щодо врегулювання питання включення пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових установ та організацій" (реєстраційний № 6534-1 від 15.06.2017), що додається.
2. Управлінню регулювання та нагляду за установами накопичувального пенсійного забезпечення та управителів ФФБ та ФОН забезпечити надання висновку до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Голова Комісії
І. Пашко
Згідно з чинним законодавством
відповідно до колегіального рішення Комісії
Протокол № 95 засідання
Комісії від 29.06.2017
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
29.06.2017 № 2961
ПРОЕКТ

Висновок

до проекту Закону України Закону України "Про внесення змін до підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України щодо врегулювання питання включення пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових установ га організацій" (реєстраційний № 6534-1 від 15.06.2017)

Законом України від 17 липня 2015 року № 652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" (652-19) внесено зміни до пункту 133.4 статті133 Податкового кодексу України (далі -Кодекс) та встановлено, що неприбуткова організація для отримання статусу особи, яка не є платником податку на прибуток, повинна відповідати одночасно всім визначеним цим пунктом вимогам. Згідно з однією з вимог абзаців третього та четвертого підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу установчі документи неприбуткової організації повинні;
містити заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;
передбачати передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (у разі її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Цим же Законом визначено, що неприбуткові організації з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов’язані до 1 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу, а ті з них, які не привели своїх установчих документів у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 Кодексу, після 1 січня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (далі - Закон), недержавний пенсійний фонд має статус неприбуткової організації (непідприємницького товариства). Частинами першою та другою статті 9 Закону визначено, що пенсійний фонд діє на підставі статуту, який повинен відповідати вимогам Закону, при цьому статутом пенсійного фонду можуть встановлюватися тільки такі умови і правила пенсійного забезпечення, які не суперечать Закону та іншим нормативно-правовим актам, прийнятим відповідно до Закону. У частині третій статті 9 Закону зазначається, що статут пенсійного фонду, серед іншого, повинен містити права учасників фонду та порядок їх реалізації, порядок припинення пенсійного фонду.
Стаття 18 Закону регулює відносини між пенсійним фондом та його учасниками при ліквідації пенсійного фонду. Відповідно до частини першої цієї статті, у випадку ліквідації пенсійного фонду його учасник повинен подати ліквідаційній комісії заяву, в якій зазначається фінансова установа, куди мають бути передані пенсійні кошти: інший пенсійний фонд, банк, у якому відкрито пенсійний
депозитний рахунок, або страхова організація, з якою учасником фонду укладено договір страхування довічної пенсії.
Порівняння зазначених вище вимог пункту 133.4 Кодексу (2755-17) та статей 9 і 18 Закону свідчить про наявність неузгодженостей між нормами, закріпленими в зазначених актах законодавства, що регулюють питання наповнення змісту установчих документів недержавних пенсійних фондів як неприбуткових організацій.
Законопроектом передбачається внесення змін до абзаців третього та четвертого підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу щодо застосування положень Кодексу пенсійними фондами з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про недержавне пенсійне забезпечення" (1057-15) .
У випадку якщо зазначені вище колізії не будуть усунені, недержавні пенсійні фонди не зможуть привести свої установчі документи одночасно як до вимог Кодексу (2755-17) , так і до вимог Закону (1057-15) , та втратять статус осіб, що не є платниками податку на прибуток.
Внаслідок цього буде зруйнована діюча модель оподаткування в системі недержавного пенсійного забезпечення та, у перспективі, в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Результатом такого розвитку подій можуть стати численні позови учасників системи недержавного пенсійного забезпечення до держави Україна щодо захисту їх прав у зв’язку зі зміною умов оподаткування, оскільки пенсійні кошти учасників системи недержавного пенсійного забезпечення будуть підлягати подвійному оподаткуванню: як інвестиційний дохід недержавного пенсійного фонду та як дохід безпосередньо учасника такого фонду під час здійснення йому пенсійних виплат.
Запропонований законопроект розв’язує зазначені проблеми та узгоджує норму Кодексу з положеннями Закону в частині вимог до установчих документів недержавних пенсійних фондів та забезпечення умов для включення недержавних пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Узагальнюючий висновок
Проект Закону України "Про внесення змін до підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України щодо врегулювання питання включення пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових установ та організацій" (реєстраційний № 6534-1 від 15.06.2017) може бути прийнятий за основу.
Заступник начальника управління -начальник відділу реєстрації, ліцензування, дозвільних процедур та моніторингу впливу регуляторних актів на ринку установ НПЗ і управителів ФФБ та ФОН управління регулювання та нагляду за установами накопичувального пенсійного забезпечення та управителів ФФБ та ФОН
Хоружа І.Л.
Джерело інформаціі: http://nfp.gov.ua