ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 13668/7/22-2217 від 11.10.2001
ДПА України розглянула лист ДПА в області щодо суми
винагороди, що сплачується підприємством - резидентом України
перевізнику - резиденту Республіки Македонія відповідно до
договору про надання останнім транспортних послуг автомобільним
транспортом, і повідомляє.
Відповідно до п.13.5 ст. 13 Закону України "Про оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) суми доходів нерезидентів, які
виплачуються резидентами як оплата вартості фрахту транспортних
засобів, оподатковуються за ставкою 6 відсотків у джерела виплати
таких доходів за рахунок таких виплат.
Таким чином, оплата фрахту транспортних засобів, про яку
йдеться у згаданому вище пункті, означає орендну плату, що
сплачується (нараховується) резидентами або постійними
представництвами на користь нерезидента - орендодавця транспортних
засобів.
У разі коли міжнародною угодою, ратифікованою ВРУ,
встановлено інші правила оподаткування, ніж ті, що передбачені цим
Законом, застосовуються норми міжнародного договору (п.18.1 ст.18
Закону).
Відповідно до п.1 ст.8 Конвенції ( 807_002 ) між Урядом
України і Урядом Республіки Македонія про уникнення подвійного
оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків
на доходи і на капітал, яка набрала чинності 23.11.98 р.,
прибутки, одержані резидентом Договірної Держави від експлуатації
морським, річкових або повітряних суден, дорожніх транспортних
засобів у міжнародних перевезеннях, оподатковуються лише в цій
Державі.
Правила оподаткування доходів резидента Македонії від надання
в оренду українському підприємству транспортних засобів
визначаються ст.7 Конвенції ( 807_002 ) з урахуванням положень
ст.5 та 22.
Відповідно до п.1 ст.7 прибуток підприємства Македонії від
здійснення ним підприємницької (господарської) діяльності буде
оподатковуватися в Україні лише у разі,якщо ця діяльність
здійснюється через постійне представництво.
Для цілей ст.7 Конвенції ( 807_002 ) використовується термін
"постійне представництво", як він визначений у законодавстві
України з урахуванням положень ст.5 Конвенції.
Враховуючи викладене вище, резидент Македонії може
оподатковуватись в Україні щодо доходів, отриманих від діяльності
в Україні, у випадку коли він має постійне місце бізнесу у
значенні п.і ст.5 Конвенції ( 807_002 ) або коли він проводить
бізнес через особу у значенні п.5 цієї статті. Якщо ж діяльність
не здійснюється через постійне представництво, то доходи
македонської компанії від надання в оренду українському
підприємству транспортних засобів відповідно до ст.7 та ст.22
Конвенції ( 807_002 ) не оподатковуються в Україні.
У розумінні відповідних положень згаданої Конвенції у разі,
якщо підприємство - резидент Республіки Македонія, яке уклало
договір з українським резидентом про надання останньому
транспортних послуг автомобільним транспортом за маршрутом Україна
- Македонія, не здійснює своєї діяльності в Україні через
розташоване у ній постійне представництво, будь-які доходи такого
підприємства стосовно цього договору не підлягають оподаткуванню в
Україні.
Механізм застосування звільнення згаданих доходів визначено
Порядком звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із
джерелом їх походження з України згідно з міжнародними договорами
України про уникнення подвійного оподаткування, затвердженим
постановою КМУ від 06.05.2001 р. N 470 ( 470-2001-п ).
Водночас відповідно до положень Закону України "Про
оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) оплата
українським підприємством послуг македонського перевізника з
перевезення останнім вантажів за згаданим маршрутом відповідно до
пп."й" ст. 13 цього Закону, в якому йдеться про те, що доходи у
вигляді виручки або інших видів компенсації вартості товарів
(робіт, послуг), переданих (виконаних, наданих) резиденту від
такого нерезидента, становлять виняток з цього підпункту, не
оподатковується в Україні.
Заступник Голова І.Кальніченко
"Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації",
N 6/1, 11.02.2002