КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Саса С.В. стосовно Висновку Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (в частині скасування депутатської недоторканності) (реєстр. № 6773) вимогам статей 157 і 158 Конституції України
Конституційний Суд України 6 червня 2018 року надав Висновок у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (
254к/96-ВР)
(в частині скасування депутатської недоторканності) (реєстр. № 6773) вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
№ 1-в/2018 (v001v710-18)
(далі - Висновок).
У Висновку Конституційний Суд України визнав таким, що відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
, законопроект про внесення змін до Конституції України (в частині скасування депутатської недоторканності) (2172-19)
(реєстр. № 6773) (далі - Законопроект), яким пропонується виключити частини першу та третю статті 80 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
На підставі статті 93 Закону України "Про Конституційний Суд України" (
2136-19)
висловлюю окрему думку щодо Висновку (v001v710-18)
.
Конституційний Суд України вже надавав Висновок від 16 червня 2015 року № 1-в/2015 (v001v710-15)
, який стосувався, зокрема, скасування недоторканності народних депутатів України. В окремій думці (ne01d710-15)
щодо цього висновку я висловлював свої позицію, а також застереження та побоювання щодо наслідків скасування депутатської недоторканності. Викладене у пункті 1 вказаної окремої думки-1 є актуальним і стосовно Висновку (v001v710-18)
.
__________
-1 http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/ndfbv/2015-6.pdf
Крім того, вважаю за доцільне зазначити таке.
Згідно з Конституцією України (
254к/96-ВР)
носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті 5); єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України (стаття 75); виключно законами України визначаються організація і порядок діяльності Верховної Ради України, статус народних депутатів України (пункт 21 частини першої статті 92).
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про статус народного депутата України" (
2790-12)
від 17 листопада 1992 року № 2790-XII, зі змінами, народний депутат України є представником Українського народу у Верховній Раді України і уповноважений ним протягом строку депутатських повноважень здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України (
254к/96-ВР)
та законами України.
Перед вступом на посаду народні депутати України складають перед Верховною Радою України таку присягу: "Присягаю на вірність Україні. Зобов'язуюсь усіма своїми діями боронити суверенітет і незалежність України, дбати про благо Вітчизни і добробут Українського народу. Присягаю додержуватися Конституції України (
254к/96-ВР)
та законів України, виконувати свої обов'язки в інтересах усіх співвітчизників" (частина перша статті 79 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
).
З метою забезпечення здійснення депутатських повноважень у статті 80 Конституції України (
254к/96-ВР)
передбачено депутатську недоторканність. Відповідно до Основного Закону України (
254к/96-ВР)
народні депутати України не мають абсолютного імунітету та можуть бути притягнені до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані за згодою Верховної Ради України. Відповідна процедура визначена у Регламенті Верховної Ради України (
1861-17)
, затвердженому Законом України "Про Регламент Верховної Ради України" від 10 лютого 2010 року № 1861-VI, зі змінами.
Законопроектом (2172-19)
пропонується виключити частини першу та третю статті 80 Конституції України (
254к/96-ВР)
, а частина друга цієї статті фактично втратила актуальність у зв'язку з декриміналізацією юридичної відповідальності за образу чи наклеп.
Таким чином, народний депутат України у разі виключення зі статті 80 Конституції України (
254к/96-ВР)
частин першої та третьої буде позбавлений депутатського імунітету та стане вразливим об'єктом для політичних переслідувань. З огляду на це виникає питання, чи зможе народний депутат України як представник Українського народу повноцінно виконувати свої повноваження та присягу - захищати суверенітет і незалежність України, дбати про благо Вітчизни і добробут Українського народу, якщо він сам не буде захищений.
Суддя
Конституційного Суду України
|
С.В.САС
|
( Текст взято з сайту Конституційного Суду України )