ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 7 березня 2019 року № 508
|
Про запит на інформацію Продан В.П., зареєстрований у Центральній виборчій комісії 28 лютого 2019 року за № 21-17-4972
До Центральної виборчої комісії 28 лютого 2019 року з Адміністрації Президента України надійшов запит на інформацію Продан Валентини Павлівни від 25 лютого 2019 року, в якому порушуються питання щодо "наявності графіків зустрічей" кандидатів на пост Президента України з виборцями, "наявності графіків полемік" таких кандидатів, "їх місця і часу", "переліку кандидатів, їх адрес, чи адрес і телефонів їх приймалень".
Розглянувши вказаний запит на інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною другою статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (
1932-15)
Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (
254к/96-ВР)
та законами України.
Центральною виборчою комісією розглянуто документи 91 особи щодо реєстрації кандидатами на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року. За результатами розгляду відповідних документів Комісією прийнято рішення про реєстрацію 44 кандидатів на пост Президента України. Разом з тим постановами Комісії від 5 березня 2019 року № 464 (v0464359-19)
і від 7 березня 2019 року № 496 (v0496359-19)
скасовано реєстрацію кандидатів на пост Президента України Садового А.І. та Кривоноса С.Г. на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
Порядок реєстрації кандидатів на пост Президента України, зокрема перелік документів, які подаються для їх реєстрації до Центральної виборчої комісії, встановлено статтею 51 Закону України "Про вибори Президента України" (
474-14)
(далі - Закон).
Так, відповідно до частини першої статті 51 Закону (
474-14)
Центральна виборча комісія реєструє кандидата на пост Президента України за умови отримання, зокрема, автобіографії особи, висунутої кандидатом на пост Президента України, що повинна містити, серед іншого, адресу місця проживання, а також анкети кандидата на пост Президента України (v0270359-18)
за формою, затвердженою постановою Комісії від 27 грудня 2018 року № 270, в якій також вказується адреса місця проживання кандидата на пост Президента України.
Згідно з частиною третьою статті 10 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (
2939-17)
розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані використовувати її лише з метою та у спосіб, визначений законом.
Частинами першою, другою статті 32 Конституції України (
254к/96-ВР)
встановлено, що ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України. Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Частинами першою, другою статті 11 Закону України "Про інформацію" (
2657-12)
передбачено, що інформація про фізичну особу (персональні дані) - це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, а також адреса, дата і місце народження.
За змістом частини другої статті 21 Закону України "Про інформацію" (
2657-12)
інформація про фізичну особу є конфіденційною та може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.
Згідно з частиною другою статті 7 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (
2939-17)
розпорядники інформації, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Конституційний Суд України в Рішенні від 20 січня 2012 року № 2-рп/2012 (
v002p710-12)
у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України зазначив, що інформація про особисте та сімейне життя особи (персональні дані про неї) - це будь-які відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована, а саме: національність, освіта, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, матеріальний стан, адреса, дата і місце народження, місце проживання та перебування тощо, дані про особисті майнові та немайнові відносини цієї особи з іншими особами, зокрема членами сім’ї, а також відомості про події та явища, що відбувалися або відбуваються у побутовому, інтимному, товариському, професійному, діловому та інших сферах життя особи, за винятком даних стосовно виконання повноважень особою, яка займає посаду, пов’язану зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування. Така інформація про фізичну особу та членів її сім’ї є конфіденційною і може бути поширена тільки за їх згодою, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Також Конституційним Судом України у пункті 1 резолютивної частини вказаного Рішення визначено, що положення частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України (
254к/96-ВР)
слід розуміти так, що збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами є втручанням в її особисте та сімейне життя. Таке втручання допускається винятково у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
На виконання вимог частини другої статті 48, пункту 6 частини другої статті 51 Закону (
474-14)
в заявах про самовисунення кандидатами на пост Президента України та у заявах осіб, висунутих політичними партіями, про згоду балотуватися кандидатами на пост Президента України від відповідної партії надавалася, зокрема, згода на оприлюднення їх біографічних відомостей.
Законом визначено перелік відомостей та документів щодо кандидатів на пост Президента України, які поширюються Центральною виборчою комісією (частина одинадцята статті 51, частина друга статті 56-1, частина перша статті 56-4, частина четверта статті 71 Закону (
474-14)
), а саме: прізвище, власне ім’я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, освіта, відомості про посаду (заняття), місце роботи, партійність, місце проживання, суб’єкт висування, а також передвиборна програма кандидата та його фотографія.
Особи, документи яких для реєстрації кандидатами на пост Президента України отримала Центральна виборча комісія, згоди на поширення будь-якої іншої інформації щодо них, крім біографічних відомостей, у тому числі адрес місця проживання, Комісії не надавали.
За змістом указаних положень законодавства України поширення конфіденційної інформації про особу за відсутності її згоди можливе лише у випадках, визначених законом, в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Водночас Комісією не встановлено підстав для поширення інформації про адреси місць проживання кандидатів на пост Президента України за відсутності їх згоди в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
В інформаційному запиті Продан В.П. таких підстав також не наведено.
Згідно з частиною першою статті 6 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (
2939-17)
конфіденційна інформація є інформацією з обмеженим доступом.
Відповідно до статті 29 Закону України "Про інформацію" (
2657-12)
інформація з обмеженим доступом може бути поширена, якщо вона є суспільно необхідною, тобто є предметом суспільного інтересу, і право громадськості знати цю інформацію переважає потенційну шкоду від її поширення.
Предметом суспільного інтересу вважається інформація, яка свідчить про загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності України; забезпечує реалізацію конституційних прав, свобод і обов’язків; свідчить про можливість порушення прав людини, введення громадськості в оману, шкідливі екологічні та інші негативні наслідки діяльності (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб тощо.
Разом з тим Комісія не вбачає, а Продан В.П. також не наведено підстав для віднесення інформації про адреси місця проживання кандидатів на пост Президента України до такої, що є суспільно необхідною (є предметом суспільного інтересу) і може бути поширена.
Отже, підстав для поширення вказаної інформації як суспільно необхідної немає.
Згідно з частиною другою статті 6 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (
2939-17)
обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:
1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Враховуючи викладене, доступ до конфіденційної інформації щодо адрес місця проживання кандидатів на пост Президента України підлягає обмеженню, оскільки це відповідає захисту права вказаних осіб на невтручання в їх особисте і сімейне життя. Розголошення зазначеної інформації може завдати істотної шкоди їх правам та інтересам, зокрема праву на приватність, має високу ймовірність завдання шкоди цим особам чи їх майну, а шкода від оприлюднення зазначеної інформації для вказаних осіб переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Також Комісія зазначає, що надання їй інформації про "адреси і телефони приймалень" кандидатів на пост Президента України Законом (
474-14)
і актами Комісії не передбачено, а тому Комісія не володіє і не зобов’язана володіти вказаною інформацією.
Щодо запитуваних Продан В.П. "графіків зустрічей" кандидатів на пост Президента України з виборцями та "графіків полемік" таких кандидатів, "їх місця і часу", слід враховувати, що згідно з частиною першою статті 58 Закону (
474-14)
передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата на пост Президента України. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України (
254к/96-ВР)
та законам України.
Передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів, для цілей, визначених Законом (
474-14)
, та коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України (частина четверта статті 58 Закону (
474-14)
).
Формами проведення передвиборної агітації є, зокрема, проведення зборів громадян, інших зустрічей з виборцями, публічні дебати, дискусії, "круглі столи", прес-конференції стосовно положень передвиборних програм та політичної діяльності партій - суб’єктів виборчого процесу чи політичної діяльності кандидатів на пост Президента України.
Кандидат на пост Президента України, зареєстрований Центральною виборчою комісією, має право на договірній основі за рахунок коштів виборчого фонду орендувати будинки і приміщення усіх форм власності для проведення зборів, мітингів, дебатів, дискусій та інших публічних заходів передвиборної агітації (частина сьома статті 58 Закону (
474-14)
).
Частиною другою статті 64 Закону (
474-14)
встановлено, що у військових частинах (формуваннях) та в установах виконання покарань і слідчих ізоляторах передвиборна агітація обмежується. Відвідання військових частин (формувань) та установ виконання покарань і слідчих ізоляторів окремими кандидатами на пост Президента України чи їх довіреними особами забороняється. Зустрічі цих осіб з виборцями організовуються відповідними окружними виборчими комісіями разом з командирами військових частин (формувань) або керівниками установ виконання покарань і слідчих ізоляторів з обов’язковим повідомленням не пізніш як за три дні до дня зустрічі усіх довірених осіб кандидатів на пост Президента України у відповідному територіальному виборчому окрузі.
При цьому надання Комісії "графіків зустрічей" кандидатів на пост Президента України з виборцями, у тому числі тих, що організовуються окружними виборчими комісіями, Законом (
474-14)
не передбачено.
Статтею 60 Закону (
474-14)
, яка визначає загальний порядок використання засобів масової інформації, передбачено, що передвиборна агітація у засобах масової інформації проводиться у формі публічних дебатів, дискусій, "круглих столів", прес-конференцій, інтерв’ю, виступів, політичної реклами, теленарисів, відеофільмів, інших публікацій та повідомлень про кандидата на пост Президента України, партію, яка висунула кандидата, та в інших формах, що не суперечать Конституції України (
254к/96-ВР)
та законам України.
Відповідно до частини четвертої статті 61 Закону (
474-14)
кандидату на пост Президента України, зареєстрованому Центральною виборчою комісією, телерадіоорганізаціями надається загальний час для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку та проведення виборів, не менше 30 хвилин на загальнонаціональному телеканалі та 30 хвилин на загальнонаціональному радіоканалі.
Розклад ефірного часу із зазначенням передвиборних агітаційних теле-, радіопрограм, конкретної дати і часу виходу їх в ефір складається Національною суспільною телерадіокомпанією України за результатами жеребкувань, що проводяться Центральною виборчою комісією за участю кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб або уповноважених представників кандидатів (частина шоста статті 61 Закону (
474-14)
).
Так, постановою Центральної виборчої комісії від 21 лютого 2019 року № 354 (v0354359-19)
затверджено результати жеребкувань щодо надання кандидатам на пост Президента України ефірного часу на суспільно-політичному загальнонаціональному каналі Суспільного телебачення та суспільно-політичному загальнонаціональному каналі Суспільного радіо Національної суспільної телерадіокомпанії України для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
На виконання вимоги частини сьомої статті 61 Закону (
474-14)
результати таких жеребкувань 23 лютого 2019 року оприлюднено в газетах "Голос України" і "Урядовий кур’єр" № 37 (7043) та № 37 (6400) відповідно.
При цьому Комісія зауважує, що передвиборні дебати з використанням електронних (аудіовізуальних) засобів масової інформації (теледебати) за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів, проводяться у разі призначення Центральною виборчою комісією у порядку, встановленому Законом (
474-14)
, повторного голосування між кандидатами на пост Президента України, включеними до виборчого бюлетеня для повторного голосування.
З урахуванням викладеного, в контексті порушеного в запиті питання щодо "графіків полемік" кандидатів на пост Президента України, "їх місця і часу" Комісія має можливість надати Продан В.П. копію постанови Комісії від 21 лютого 2019 року № 354 (v0354359-19)
"Про затвердження результатів жеребкувань щодо надання кандидатам на пост Президента України ефірного часу для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року".
Пунктами 1, 2 частини першої статті 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (
2939-17)
передбачено, що розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту на інформацію у випадках, якщо розпорядник інформації не володіє і не зобов’язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону.
За таких обставин Центральна виборча комісія вбачає підстави для відмови в задоволенні запиту на інформацію Продан В.П. у частині надання "графіків зустрічей" кандидатів на пост Президента України з виборцями, адрес кандидатів на пост Президента України, "адрес і телефонів їх приймалень".
На виконання вимоги пункту 4 частини четвертої статті 22 Закону (
2939-17)
України "Про доступ до публічної інформації" Центральна виборча комісія зазначає, що відмова в задоволенні запиту на інформацію може бути оскаржена запитувачем у порядку, передбаченому статтею 23 цього Закону (
2939-17)
.
Разом з тим відповідно до частини одинадцятої статті 51 Закону (
474-14)
перелік кандидатів на пост Президента України, зареєстрованих Центральною виборчою комісією, із зазначенням прізвища, імені, по батькові, року народження, освіти, місця постійного проживання, основного місця роботи (заняття), посади, партійності, суб’єкта висування у п’ятиденний строк після закінчення реєстрації кандидатів оприлюднюється Центральною виборчою комісією в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр" та розміщується на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Так, перелік кандидатів на пост Президента України, зареєстрованих Центральною виборчою комісією на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, оприлюднено Комісією в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр" від 13 лютого 2019 року № 29 (7035) та № 29 (6392) відповідно і розміщено на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Отже, Центральна виборча комісія вважає за необхідне надати запитувачу перелік кандидатів на пост Президента України, зареєстрованих Комісією на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
Враховуючи викладене, відповідно до статті 32 Конституції України (
254к/96-ВР)
, статей 11, 21, 29 Закону України "Про інформацію" (
2657-12)
, статей 6, 7, пунктів 1, 2 частини першої, частини четвертої статті 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (
2939-17)
, керуючись статтями 11 - 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (
1932-15)
, Центральна виборча комісія постановляє:
1. Відмовити Продан Валентині Павлівні в задоволенні запиту на інформацію в частині надання адрес кандидатів на пост Президента України, "адрес і телефонів їх приймалень", а також "графіків зустрічей" кандидатів на пост Президента України з виборцями.
2. Надати Продан В.П. копію постанови Центральної виборчої комісії від 21 лютого 2019 року № 354 (v0354359-19)
"Про затвердження результатів жеребкувань щодо надання кандидатам на пост Президента України ефірного часу для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року", а також перелік кандидатів на пост Президента України, зареєстрованих на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
3. Копію цієї постанови надіслати Продан В.П.
4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
|
Т.СЛІПАЧУК
|