ХАРКІВСЬКА МІСЬКА РАДА
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
XIX сесія XXIII скликання
РІШЕННЯ
Від 27.12.2000р.
м.Харків
Про затвердження "Програми реформування
житлового господарства міста Харкова на 2001-2002р.р."
З метою реалізації Указу Президента України від 19.10.1999р.
№ 2351 "Про прискорення реформування
житлово-комунального господарства", на виконання рішення X сесії Харківської
міської ради XXIII скликання
від 15.09.1999р. "Про стан житлового господарства і напрями реформи системи
забезпечення та утримання
житлового фонду", на підставі ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування
в Україні", Харківська
міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити "Програму реформування житлового господарства
міста Харкова на 2001-2002р.р." (дода-
ється).
2. Пропозиції щодо внесення змін до нормативно-правової бази,
згідно з розділом VI "Програми
реформування житлового господарства на 2001-2002р.р.", виносити на розгляд
сесії Харківської міської ради.
3. Організацію виконання програми, затвердженої відповідно
до п. 1 цього рішення покласти на засту-
пника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради - начальника
головного управління місь-
кого господарства Харківської міської ради Савенка С.Г. і робочу групу з питань
прискорення реформування
в житлово-комунальному господарстві міста Харкова, створену розпорядженням міського
голови від 01.11.1999р.
№ 2267.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря
Харківської міської ради
Петренка М.Я., постійні комісії з питань планування, бюджету та фінансів і з
питань транспорту, зв'язку,
житлово-комунального господарства та екології Харківської міської ради.
Міський голова
М.Д.ПИЛИПЧУК
"ЗАТВЕРДЖЕНО"
рішенням 18 сесії 23 скликання
Харківської міської ради
від 27 грудня 2000р.
ПРОГРАМА РЕФОРМУВАННЯ
ЖИТЛОВОГО ГОСПОДАРСТВА
м.Харкова
на 2001-2002р.р.
м.Харків 2000 рік
ЗМІСТ
І. Загальні положення.
II. Стан житлового господарства міста, необхідність прискорення ринкових реформ.
III. Мета та стан реформування житлового господарства
IV. Основні напрямки і заходу для реформування житлового господарства
4.1. Демонополізація і розвиток конкурентного середовища
4.2. Удосконалювання системи керування житловим господарством
4.3. Реформування системи фінансування житлового господарства
4.4. Організація інформаційного забезпечення ходу реформування житлового господарства
V. Правові засади програми реформування житлового господарства
VI. Удосконалення нормативно-правового механізму реформування житлового господарства
VII. Фінансове забезпечення програми
VIII. Організація виконання програми
IX. Контроль за виконанням програми
X. Заключні положення
Розробка програми реформування житлового господарства здійснювалася
під безпосереднім керівниц-
твом першого заступника міського голови Бабаева В.Н., начальника ГУ міського
господарства Савенко С.Г.
і начальника керування житлового господарства Кушнира Н.Ф.
Над розробкою програми працювали спеціалісти керування житлового
господарства, житло-експлуата-
ційних підприємств, члени робочої групи по реформуванню житлового господарства,
при головній ролі
начальника планово-економічного відділу керування житлового господарства Матковской
Г.П.
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Програма реформування житлового господарства міста Харкова
розроблена з метою реалізації
Концепції державного житлової політики, схваленої постановою Верховної Ради
України від 30.06.1995р.
№ 254/95-ВР, розпорядження Президента України "Про негайні заходи по прискоренню
реформи і виведення
економіки України з кризи" від 18.08.1997р. № 298/97-РД, Указу Президента
України "Про прискорення
реформування житло-комунальиого господарства" від 19.10.1999 м. № 1351/99,
рішення X сесії ХХ11І скликання
Харківської міської ради від 15.09.1999р. "Про стан житлового господарства
міста і напрямках реформи
системи забезпечення й утримання житлового фондуй.
Програма реформування житлового господарства мас комплексний
характер і базується на законода-
вчій базі України.
II. СТАН ЖИТЛОВОГО ГОСПОДАРСТВА МІСТА,
НЕОБХІДНІСТЬ ПРИСКОРЕННЯ РИНКОВИХ РЕФОРМ
Житлове господарство міста є складням інженерію технічним комплексом,
що включає в себе 558 тис.
квартир загальною площею 26,5 мли. кв.м , із них що знаходяться:
- у комунальній власності територіальної общини міста — 121,1
тис. квартир загальною площею 5,8 млн.
кв.м ( 21,9%) ;
- у власності житлобудівних кооперативів — 65,3 тис. квартир загальною площею 3,6 млн. кв.м, ( 13,6%);
- у повному господарському веденні або оперативному керуванні
підприємств і організацій — 6,9 тис.
квартир загальною площею 0,3 млн. кв.м ( 1,1%);
- у приватній власності громадян — 364,4 тис. квартир загальною площею 16,8 млн. кв.м (63,4%).
Кризові явища в економіці країни, заборона протягом тривалого
часу на встановлення реальних тари-
фів на послуги по утриманню житлового фонду, недостатнє фінансування на державне
регулювання тарифів,
неповне забезпечення бюджетним фінансуванням державних програм по наданню пільг
і субсидій по квар-
тирній платі, низька платоспроможність населення, різке зниження фінансування
на капітальний ремонт
житлового фонду, відсутність масштабних ринкових перетворень у галузі, призвели
до погіршення умов
господарювання підприємств житлового господарства, зменшенню обсягів виконуваних
ними робіт і надання
послуг. Продовжує збільшуватися рівень зносу основних фондів, знижується надійність
і стабільність роботи
інженерного устаткування житлових будинків.
Через незадовільний технічний стан відомчого житлового фонду
і відсутності в підприємств засобів на
його ремонт не виконуються завдання по передачі в комунальну власність відомчого
житла.
Потребує удосконалювання вся система договірних відношень при
наданні житло-комунальних послуг
споживачам.
Відсутній реальний механізм стимулювання ресурсозбереження і його фінансування.
Відсутня чіткість у визначенні відповідальності за придбання
й установку приладів регулювання, ура-
хування і їхнє обслуговування, умов фінансування і меж обслуговування внутрішньобудинкового
інженерного
устаткування.
Все це обумовлює необхідність прискорення ринкових реформ у
житловому господарстві, залучення
всіх можливих резервів здешевлення вартості послуг по утриманню житлового фонду
і підвищення їхньої
якості.
III. МЕТА ТА СТАН ФОРМУВАННЯ ЖИТЛОВОГО ГОСПОДАРСТВА
3.1 Метою реформування в житловій сфері є:
- забезпечення стабілізації функціонування житлового господарства;
- переведення житлового господарства на ринкові, соціальне
орієнтовані принципи функціонування з
метою забезпечення населення необхідною якістю і кількістю житлових послуг;
- здешевлення вартості і підвищення якості послуг по утриманню житлового фонду;
- удосконалювання механізмів фінансування галузі;
- зниження витрат на утримання житлового фонду і, відповідно,
тарифів при підтримці стандартів
якості наданих послуг;
- поступовий перехід до економічно обгрунтованих тарифів на
послуги по утриманню житлового
фонду, забезпечення прозорості встановлення тарифів на ці послуги;
- поступовий перехід до розрахунків плати за утримання житла
по кожному будинку з урахуванням
технічного стану, інженерного устаткування, споживчих якостей житла.
3.2. Основними напрямками досягнення мети є:
- демонополізація житлового господарства і створення необхідних
умов для розвитку конкурентного
середовища в сфері обслуговування житлового фонду;
- удосконалювання системи управління житловим господарством,
упровадження договірних відношень
між замовниками, виконавцями і споживачами послуг по утриманню житлового фонду;
- удосконалювання системи фінансування житлового господарства,
оплати послуг по утриманню жит-
лового фонду, здійснення ефективного тарифної політики.
3.3. Заходи, що вживаються в місті щодо реформування житлового господарства:
Початок реформуванню житлового господарства міста Харкова було
покладено в 1992 році з моменту
прийняття Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду".
Процес приватизації житла
проводився досить інтенсивними темпами, внаслідок чого відбулися значні структурні
зміни у формах вла-
сності житла. За станом на 01.01.2000р. 63,7% житлового фонду міста знаходиться
в приватній власності
громадян.
Зміна форм власності на житло вимагала нових підходів у питаннях його утримання і управління.
29.07.1993р. між; урядом США і міською владою міста Харкова
був підписаний меморандум про спів-
робітництво з метою випробування, впровадження і демонстрації на місцевому рівні
в місті Харкові нових
законів, політик, систем і методик, прийнятих національним урядом для сприяння
переходові до діючих у
повному обсязі ринків приватної землі і житла.
25.01.1995р. Харківський міськвиконком прийняв рішення № 24,
яким була створена правова основа
для реалізації демонстраційного проекту по створенню асоціацій власників квартир
по вул. Сумській, 68.
На основі цього рішення й успішної реалізації демонстраційної програми по створенню
ОСББ у місті
Харкові прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 31.07.1995р. № 588
"Про затвердження По-
ложення про порядок організації та діяльності об'єднань, що створюються власниками
для управління,
утримання і використання майна житлових будинків, що знаходиться в загальному
користуванні".
За станом на 01.11.2000р. у місті зареєстровано 52 ОСББ.
23.02.1995 року Харківський міськвиконком прийняв рішення №
95 "Про проведення міського експери-
менту щодо залучення недержавних підприємств до виконання робіт з обслуговування
і ремонту житлового
фонду та прибудинкової території", що дозволило приватним фірмам займатися
обслуговуванням житлового
фонду та створило альтернативу комунальним житло-експлуатаційним підприємствам,
а також санкціонувало
проведення демонстраційного проекту по приватному утриманню житла. У квітні
1995р. після проведення
конкурсного відбору було підписано 3 договори з приватними фірмами на утримання
житлового фонду (біля
8 тис. квартир), із чого почалася реалізація найбільшого в Україні проекту залучення
приватних підприємств
до обслуговування житлового фонду.
07.09.1998р. наказом Державного Комітету будівництва, архітектури
та житлової політики України
№ 194 затверджені "Типове положення про порядок конкурсного відбору підприємств
для утримання житло-
вих будинків і прибудинкових територій" і "Типовий договір на утримання
житлових будинків та прибуди-
нкових територій".
24.03.1999р. було прийняте рішення міськвиконкому "Про
роботу альтернативних служб по утриманню
житлового фонду місцевих рад, ЖБК, відомств" № 251, яким затверджений механізм
передачі житлових
будинків об'єднанням співвласників багатоквартирних будинків і визначене представництво
комунальної ча-
стки власності (неприватизованих квартир) в ОСББ.
З лютого 2000р. житлове господарство переведене на 100 - процентне
відшкодування населенням вар-
тості житлових послуг.
На жаль, хід реалізації активно початих у місті житлових реформ
значно сповільнився, а по деяких
напрямках відбулося повернення на вихідні позиції. Це стосується обслуговування
житлового фонду приватними
фірмами. Основним гальмом подальшого впровадження житлових реформ є: недосконала
нормативна і правова
база, відсутність гарантій стосовно забезпечення в повному обсязі фінансуванням
державних програм щодо
надання населенню субсидій і пільг по квартирній платі, а також дотацій на державне
регулювання тарифів на
послуги по утриманню житлового фонду, важкий податковий прес. На державному
рівні не вирішена також
одна з основних проблем, що гальмує реформи в галузі — це впровадження реформи
системи оплати праці.
Відсутність яких-небудь державних гарантій щодо компенсації
в повному обсязі збитків підприємств
від надання населенню пільг і субсидій, відсутність відповідальності населення
за правильне користування
житлом і повну оплату за його обслуговування поставили житло-експлуатаційні
підприємства незалежно від
форм власності в кабальні умови існування, і вони залишилися один на один із
своїми проблемами. При цьому,
у зв'язку з недосконалістю нормативно-правової бази, недержавні підприємства,
що прийняли на обслугову-
вання житло, є більш незахищеними чим комунальні.
У той же час на місцевому рівні ведуться пошуки напрямків перетворення
в управлінні процесами
утримання житлового фонду, вживаються заходи, спрямовані на здешевлення і підвищення
якості житло-
комунальних послуг.
На X сесії ХХШ скликання Харківської міської ради від 15.09.1999р.
уперше було розглянуте питання
"Про стан житлового господарства і напрями реформи системи забезпечення
та утримання житлового фонду".
20.09.1999р. розпорядженням міського голови № 1901 затверджений
склад міської комісії з питань
передачі майна житлових будинків у загальне користування ОСББ. Аналогічні комісії
створені при райвикон-
комах міста.
На виконання Указу Президента України від 19.10.1999р. № 1351
"Про прискорення реформування
житло-комунального господарства" розпорядженням міського голови від 01.11.1999р.
№ 2267 при виконавчо-
му комітеті міської ради створено робочу групу з питань прискорення реформування
в житло-комуналь-
ному господарстві міста Харкова, яка вивчає й аналізує проблеми в житло-комунальному
господарстві міста,
що гальмують процеси його реформування, і готує матеріали на розгляд Міжвідомчої
комісії з реалізації
реформи житло-комунального господарства, створеної постановою Кабінету Міністрів
України від 01.12.1999р.
№ 2194.
З метою вишукування додаткових джерел надходження доходів,
здешевлення вартості і підвищення
якості послуг у житловому господарстві вжиті такі заходи:
- з метою удосконалення порядку відшкодування орендарями і
власниками нежилих помешкань витрат
на управління, експлуатацію і поточний ремонт житлових будинків і прибудинкових
територій, поліпшення
фінансового стану житло-експлуатаційних підприємств, рішенням міськвиконкому
від 19.11.1999р. .№ 1474
затверджений Тимчасовий порядок визначення розміру відшкодування житло-експлуатаційним
підприємствам
орендарями і власниками нежилих помешкань витрат на утримання житлових будинків
і прибудинкових
територій;
- рішенням міськвиконкому від 29.12.1999р. № 1619 затверджені
"Норми обслуговування і нормативи
чисельності для адміністративно-управлінських працівників, виробничого та обслуговуючого
персоналу, за-
йнятого утриманням житлового фонду м. Харкова", із уведенням яких у дію
передбачено скоротити чисель-
ність працюючих у середньому на 10 -12%;
- із метою матеріальної зацікавленості робітників, зайнятих
обслуговуванням житлового фонду, за
підвищення рівня мобілізації прибутків і скорочення витрат 19 ЖЕУ переведені
на внутрішньогосподарський
розрахунок із розширенням їх повноважень і з відкриттям в установах банків поточних
рахунків;
- створено конкуренцію в сфері санітарного очищення міста,
на конкурсних засадах притягнуто для
вивозу побутового сміття 6 АТП різних форм власності, що дало можливість стримувати
зростання тарифів
і знизити вартість цих послуг;
- створено конкуренцію в сфері технічного обслуговування ліфтів,
у даний час технічне обслугову-
вання ліфтового господарства міста здійснюють 4 спеціалізовані підприємства
різноманітних форм власності,
у Фрунзенському районі створена спеціалізовані ділянка по технічному обслуговуванню
ліфтів, що дало
можливість значно здешевити вартість цих послуг;
- на конкурсних засадах залучаються підрядні організації до
виконання капітального ремонту житло-
вого фонду;
- у Комінтернівському і Фрунзенському районах у повному обсязі,
у Київському районі частково
упроваджений вивіз побутового сміття власним транспортом житло-експлуатаційних
підприємств ;
- у Комінтернівському районі проводиться експеримент щодо залучення
до надання послуг по утри-
манню житлового фонду на конкурсних засадах підприємств різних форм власності,
у тому числі таких, що
обрали спрощену систему оподатковування;
- з метою економії коштів на поточний ремонт житлового фонду
упроваджене виконання поточного
ремонту госпспособом, для чого проведене злиття ремонтно-будівельних підприємств,
що виконували поточ-
ний ремонт, із ВЖРЕП;
- ведеться робота з встановлення в житловому фонді й адміністративних
помешканнях приладів обліку
споживання енергоресурсів;
- відповідно до рішення міськвиконкому від 12.08.1998р. № 809
у місті впроваджується програма
закриття під'їздів житлових будинків і передача їх під охорону жителям, за станом
на 01.11.2000р. закрито
1863 під'їзди, що становить 45% від загальної кількості під'їздів, що можуть
бути закриті за технічними
можливостями;
- проводиться методична і роз'яснювальна робота серед населення,
а також створюються умови для
самоорганізації населення (створення ОСББ або будинкових комітетів).
IV. ОСНОВНІ НАПРЯМКИ І ЗАХОДИ ЩОДО РЕФОРМУВАННЯ
ЖИТЛОВОГО ГОСПОДАРСТВА МІСТА
4.1. Демонополізація і розвиток конкурентного середовища
Заходи |
Терміни виконання |
Виконавці |
1 |
2 |
3 |
1. Перехід від формальних процедур укладення договорів
на |
||
1.1. Розробити Положення про службу "Замовника"
на послуги |
1-е півріччя 2001 р. |
ГУ економіки та |
1.2. Розробити Типовий договір, що регулює взаємовідношення |
1-е півріччя 2001р. |
ГУ міського господарства |
1.3. Проаналізувати практику застосування і привести у |
Протягом 2001 р. |
ГУ міською господарства |
1.3.1. Підприємствами, що надають комунальні послуги |
Протягом 2001 р. |
|
1.3.2. Енергопостачальними підприємствами |
Протягом 2001 р. |
|
1.3.3. Орендарями і власниками нежилих помешкань, |
Протягом 2001 р. |
|
1.3.4. Власниками приватизованих квартир, на відшкодування |
Протягом 2001 р. |
|
1.3.5. Спеціалізованими автотранспортними підприємствами
на |
Протягом 2001 р. |
|
1.3.6. Спеціалізованими підприємствами з технічного |
Протягом 2001 р. |
|
1 .4. Завершити роботу з укладення договорів наймання
з |
Протягом 2001 р. |
ГУ міського господарства |
1.5. Забезпечити 100-процентне укладення договорів з |
Протягом 2001 р. |
ГУ міського господарства |
1.6. Забезпечити укладення договорів житло-експлуатаційних |
1-е півріччя 2001 р. |
ГУ міського господарства |
2. Застосовувати в практичній діяльності по створенню |
Постійно |
ГУ міського господарства |
3. Визначити правову основу для передачі на баланс і в
повне |
Протягом 2001 р. |
ГУ економіки та |
Заходи |
Терміни виконання |
Виконавці |
1 |
2 |
3 |
4. Внести зміни до рішення міськвиконкому від 24.03. 1999
р. № 251 |
1-е півріччя 2001 р. |
ЕУ економіки та. |
5. Розробити та затвердити механізм реалізації "Положення
про |
Протягом 2001 р. |
ЕУ міського господарства |
6. Поширити на житло-експлуатаційні підприємства усіх
форм |
1-е півріччя 2001р. |
ЕУ міського господарства |
7. Вирішній питання про передачу в спільну власність ОС
ВБ |
Протягом 2001 р. |
ЕУ економіки та |
8. Надавати організаційне і меюдолої Ічне сприяння створенню |
Постійно |
Г У міського |
8.1. 'Забезпечити створення ОСВВ : |
Г У міського |
|
8.2. Забезпечити створення будинкових комітетів у |
ЕУ міського |
|
8.3. Повсюдно підтримувати ініціативу жителів, надавати
їм |
ЕУ міського |
|
4.2. Удосконалювання системи керування житловим господарством |
||
Заходи |
Терміни виконання |
Виконавці |
1 |
2 |
3 |
І. Удосконалювання системи управління житловим |
||
1.1. Організувати і провести перепідготовку кадрів ВЖРЕП
і їх |
Протягом 2001 р. |
ЕУ міського |
1.2. Вибрати оптимальні варіанти, що забезпечують нормальні |
Протягом 2001р. |
ЕУ міського |
1.3. В міру добору і підготування кадрів наділяти струк-турні |
2001-2002 p.p. |
ЕУ міського господарства |
1.4. Провести експеримент по створенню служби "Замовника"
на |
2001-2002 p.p. |
ЕУ міського господарства |
1.5. Залучати для виконання окремих видів робіт з утримання |
2001-2002 p.p. |
ЕУ міського господарства |
1.6. Продовжити роботу з передачі в комунальну власність |
Відповідно до графіка |
ЕУ міського господарства |
4.3. Реформування системи фінансування житлового господарства
Заходи |
Терміни виконання |
Виконавці |
1 |
2 |
3 |
1. Удосконалювання системи фінансового забезпечення житлового |
||
1.1. Спрямовувати в повному обсязі па капітальний ремонт |
Щорічно |
1 У бюджету та фінансів |
1.2. Підготувати і внести на розгляд сесії міської ради
ниіанпя про |
1-е півріччя 2001 р. |
ГУ економіки Іа |
2. Удосконалювання системи ціноутворення на послуги no |
||
2.1. Підготувати і внести на розгляд у Міжвідомчу комісію |
2001-2002 p.p. |
ГУ економіки та |
2.2. Вийти з пропозиціоо в Держбуд України про необхідність |
1-е півріччя 2001 р. |
ГУ економіки та |
Заходи |
Терміни виконання |
Виконавці |
1 |
2 |
3 |
2.3. Розробити механізм і провести експеримент щодо |
2001-2002 |
ГУ міського господарства |
2.4. Підготувати нормативну та економічну базу для поступового |
2001-2002 |
ГУ економіки та |
3. Впровадження заходів, спрямованих на зниження собівартості |
||
3.1. Створити на ВЖРКІІ спеціалізовані підрозділи для
виконання |
2001-2002 p.p. |
ГУ міського господарства |
3.2. Впроваджувати ресурсозаощаджувальні технології у
житловому |
Відповідно до |
ГУ міського господарства |
4. Впровадити комп'ютерні інформаційно-керуючі системи
надання |
2001-2002 p.p. |
ГУ економіки та |
5. Створити умови для забезпечення середньої заробітної
плати |
2001-2002 |
ГУ міського господарства |
4.4. Організація інформаційного забезпечення ходу реформування житлового господарства
Заходи |
Терміни виконання |
Виконавці |
1 |
2 |
3 |
1. Проводити широке інформування громадськості щодо |
Постійно |
Прес-служба міськради |
V. ПРАВОВІ ЗАСАДИ ПРОГРАМИ РЕФОРМУВАННЯ
ЖИТЛОВОГО ГОСПОДАРСТВА
1. Закон України "Про приватизацію житлового фонду"
від 19.06.1992р.
№ 2482- XII.
2. Постанова Кабінету Міністрів України "Про концепцію
розвитку житло-комунального господарства
в Україні" від 27.02.1995р. № 150.
3. Постанова Верховної Ради України "Про концепцію державної
житлової політики" від 30.06.1995р.
№ 254/95-ВР.
4. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження
Положення про порядок організації і
діяльності об'єднань, які створюються власниками для управління, утримання і
використання майна житлових
будинків, що знаходяться в загальному користуванні" від 31.07.1995р. №
588.
5. Типовий Статут об'єднань (товариств) співвласників багатоквартирного
будинку, затверджений нака-
зом Державного Комітету України з житло-комунального господарства і Фонду державного
майна України
від 05.04.1996р. № 28/389.
6. Положення про порядок реєстрації об'єднань (товариств) співвласників
багатоквартирних будинків,
затверджене наказом Державного Комітету України з житло-комунального господарства
і Фонду державного
майна України від 05.04.1996р. № 28/389.
7. Положення про порядок закріплення меж прибудинкових територій
існуючого житлового фонду і
надання в спільне користування або спільну власність земельних ділянок для будівництва
житлових будинків,
затверджене наказом Держкомзему України, Держкоммістобудування України, Держжитлокомунгоспу
Укра-
їни і Фонду державного майна України від 05.04.1996р. № 31/30/53/396.
8. Розпорядження Президента України "Про негайні заходи
щодо прискорення реформи і виведення
економіки України з кризи" від 18.08.1997р. № 298/97-РП.
9. Постанова Кабінету Міністрів України "Про удосконалення
системи державного регулювання роз-
міру квартирної плати і плати за утримання будинків і прибудинкових територій"
від 22.06.1998р. № 939.
10. Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження
Програми проведення житло-комуналь-
ної реформи на 1999-2001 роки" від 29.01.1999р. № 113.
11. Указ Президента України "Про прискорення реформування
житло-комунального господарства"
від 19.10.1999р. № 1351/99.
12. Постанова Кабінету Міністрів України "Про створення
Міжвідомчої комісії з реалізації реформи
житло-комунального господарства" від 01.12.1999р. № 2194.
13. Наказ Державного Комітету будівництва, архітектури та житлової
політики України від 07.09.1998р.
№ 194 "Про затвердження Типового положення про порядок конкурсного відбору
підприємств для утримання
житлових будинків і прибудинкових територій і Типового договору на утримання
житлових будинків і
прибудинкових територій",
14. Наказ Державного Комітету будівництва, архітектури та житлової
політики "Про затвердження
Порядку визначення нормативних витрат житло-експлуатаційних організацій, пов'язаних
з утриманням буди-
нків і прибудинкових територій" від 03.09 1999р. № 214.
15. Рішення X сесії Харківської міської ради XXIII скликання
"Про стан житлового господарства і
напрями системи забезпечення та утримання житлового фонду" від 15.09.1999р.
16. Розпорядження Харківської міського голови "Про створення
робочої групи з питань прискорення
реформування житло-комунального господарства" від 01.11.1999р. № 2267.
VI. УДОСКОНАЛЕННЯ НОРМАТИВНО - ПРАВОВОГО МЕХАНІЗМУ РЕФОРМУВАННЯ
ЖИТЛОВОГО
ГОСПОДАРСТВА
З метою прискорення реформування житлового господарства необхідно
ініціювати через Міжвідомчу
комісію прийняття на державному рівні нових нормативних актів або внесення змін
до чинних:
1. Житловий Кодекс України.
2. Закон України "Про об'єднання (товариства) співвласників багатоквартирних будинків".
3. Закон України "Про внесення змін до Закону України
"Про оподатковування доходів підприємств"
щодо введення касового методу оподатковування доходів підприємств, що надають
послуги по утриманню
житлового фонду.
4. Закон України "Про продовження терміну дії Закону України
від 02.06.1999р. №714-ХIУ "Про внесення змін
до Закону України "Про податок на додану вартість" у частині, що стосується
операцій з надання послуг по
утриманню житлового фонду.
5. Закон України "Про внесення змін до Закону України
"Про відповідальність суб'єктів підприємни-
цької діяльності за невчасне внесення плати за спожиті комунальні послуги та
утримання прибудинкових
територій", які стосуються відповідальності суб'єктів підприємницької діяльності,
що використовують нежилі
помешкання, вбудовані (прибудовані) у житлові будинки на правах власності або
орендовані ними на підставі
договору, за своєчасне відшкодування житло-експлуатаційним підприємствам пропорційної
частки видатків на
утримання житлового будинку і прибудинкової території.
6. Закон України "Про внесення зміни до Закону України
"Про страхування" щодо обов'язкового
страхування житла.
7. Постанова Кабінету Міністрів України "Про заходи щодо
активізації роботи зі створення і діяль-
ності об'єднань співвласників багатоквартирних будинків".
8. Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення
змін до "Порядку участі в організації і
фінансуванні ремонту приватизованих житлових будинків їх колишніх власників",
затверджена постановою
Кабінету Міністрів України від 08.10.1992р. № 572" щодо визначення конкретних
термінів введення в дію цього
порядку.
9. Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення
змін до постанови Кабінету Міністрів України
від 22.06.1998р. № 939 "Про удосконалення системи державного регулювання
розміру квартирної плати і плати
за утримання будинків і прибудинкових територій" щодо передачі повноважень
установлення плати за кори-
стування житлом (квартирної плати) і за утримання житла органам місцевого самоврядування,
а також щодо
вилучення зі складу видатків, що оплачуються за рахунок квартирної плати, витрат,
пов'язаних з обслугову-
ванням ліфтів, і виділення послуги за користування ліфтами в окремий вид послуг.
10. Постанова Кабінету Міністрів України "Про порядок
зняття з балансу державних і комунальних
підприємств приватизованих квартир".
11. Наказ Державного Комітету будівництва, архітектури та житлової
політики України "Про внесення
змін до Типового положення про порядок конкурсного відбору підприємств для утримання
житлових будинків
і прибудинкових територій і Типового договору на утримання житлових будинків
і прибудинкових територій,
затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998р. № 194",
щодо передачі підприємствам,
які обслуговують житловий фонд, об'єктів сфери малого бізнесу, розташованих
на прибудинкових терито-
ріях, для подальшого використання отриманих від цієї діяльності коштів на утримання
житлового будинку і
прибудинкової території.
12. Наказ Державного Комітету будівництва, архітектури та житлової
політики України і Фонду дер-
жавного майна України "Про внесення змін до Типового статуту об'єднань
(товариств) співвласників багато-
квартирного будинку", затвердженого наказом від 05.05 1996р. № 28/389",
щодо приведення його у відповід-
ність до прийнятих пізніше нормативних актів.
13. Рішення міськвиконкому "Про внесення змін до рішення
міськвиконкому від 24.03.1999р. № 251
"Про роботу альтернативних служб по утриманню житлового фонду місцевих
рад, ЖБК і відомств" щодо
визначення спрощеного порядку зняття з балансу ВЖРЕП багатоквартирних будинків,
у яких приватизовані
всі квартири і нежилі помешкання.
14. Рішення міськвиконкому "Про механізм реалізації "Положення
про порядок встановлення та закрі-
плення меж прибудинкових територій існуючого житлового фонду та надання в спільне
користування або
спільну колективну власність земельних ділянок для будівництва житлових будинків",
затверджене наказом
Держкомзему України, Держкоммістобудування України, Держжитлокомунгоспу України;
Фонду державного
майна України від 05.04.1996р. № 31/30/53/396 із визначенням джерел фінансування
видатків по реалізації
Положення.
VII. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ
Виконання більшості заходів Програми не потребує значних фінансових
коштів. Вони будуть викону-
ватися працівниками управління житлового господарства й інших управлінь і служб
міськвиконкому, праців-
никами райвиконкомів і житло-експлуатаційних підприємств.
Значних фінансових коштів потребує забезпечення в повному обсязі
програм з надання населенню
пільг і субсидій та реструктуризації бюджетних боргів житло-експлуатаційним
підприємствам за минулі роки,
які щорічно будуть визначатися при розробці і затвердженні бюджету міста.
Значних фінансових коштів потребує зміцнення матеріально-технічної
бази житло-експлуатаційних
підприємств, виконання заходів програми енергозбереження в житловому фонді.
Для реалізації цих заходів
будуть залучатися кошти місцевих бюджетів, житло-експлуатаційних підприємств,
населення. Для залучення
та використання цих коштів буде розроблена окрема програма.
VIII. ОРГАНІЗАЦІЯ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Організацію і сприяння реалізації положень цієї Програми здійснюють у межах своєї компетенції:
- Головне управління міського господарства Харківської міської
ради;
- Управління житлового господарства головного управління
міського господарства Харківської міської
ради;
- Управління земельних ресурсів;
- Головне управління економіки та комунального майна ;
- Головне управління бюджету та фінансів;
- Юридична служба міськвиконкому;
- Прес-служба міської ради;
- Виконавчі комітети районних у місті Харкові рад.
IХ. КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ
Контроль за реалізацією положень цієї Програми здійснюють у межах своєї компетенції:
- Харківська міська рада ;
- Виконавчий комітет Харківської міської ради ;
- Постійна комісія Харківської міської ради з питань транспорту,
зв'язку, житлово-комунального го-
сподарства та екології.
X. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Очікувані результати реалізації програми житлових реформ:
1.1. Оптимізація управління суб'єктами підприємницької діяльності
на ринку послуг по утриманню
житлового фонду.
1.2. Розвиток конкуренції за право надання послуг по утриманню
житлового фонду, забезпечення їх
повноти і якості.
1.3. Підвищення рівня обслуговування житлового фонду, розширення сфери надання послуг населенню.
1.4. Фінансове забезпечення відтворення, розвитку та модернізації
основних фондів житлового госпо-
дарства.
1.5. Включення відрахувань на ремонт житлових будинків до вартості
обслуговування, накопичення і
захист фінансових ресурсів власників житла для підтримування його в належному
технічному стані.
1.6. Оптимізація вартості послуг по утриманню житлового фонду, посилення відповідальності виконавчої влади за формування тарифів.
1.7. Оплата населенням реальних обсягів отриманих послуг, стимулювання їх економії.
1.8. Завершення передачі відомчого житлового фонду в комунальну
власність і забезпечення його
обслуговування.
2. Внаслідок реалізації житлових реформ повинна підвищитися
якість житлових послуг і максимально
наблизитися до чинних норм і стандартів у питаннях утримання житлового фонду.
Кожний житель нашого
міста повинний чітко знати які послуги і яку якість він мас одержати, скільки,
за що і чому він повинний
сплачувати. Для досягнення цієї мети необхідно пройти значний шлях і, насамперед,
варто домогтися розу-
міння всіма учасниками цього процесу необхідності реформування житлового господарства.
Необхідно, у
першу чергу, домогтися створення необхідної законодавчої основи функціонування
галузі, удосконалення
нормативно-правового механізму реформування, розподілу функцій замовника, виконавця
і контролера по-
слуг по утриманню житлового фонду, з обов'язковим упровадженням договірних відношень
між замовниками,
виробниками і споживачами послуг. Необхідно виконання великого обсягу технічної
роботи ?, закріплення
прибудинкової території, території спільного користування, технічної інвентаризації
житлового фонду, впро-
вадження обліку витрат і виконання розрахунків плати по угриманню кожного конкретного
будинку.
Перераховані вище заходи будуть ефективними у випадку розвинутого
конкурентного середовища, що
буде відчутним до економічно обгрунтованих тарифів, якості та кількості послуг.
Успішна реалізація цих
завдань можлива тільки при широкому залученні населення до вирішення житлових
проблем.