УКРАЇНА

ХАРКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ ГОЛОВА


РОЗПОРЯДЖЕННЯ


Від 17.12.2008 № 2820


Про підсумки підготовки керівного складу, формувань та населення міста Харкова у сфері Цивільного захисту (Цивільної оборони) за 2008 рік та її організацію у 2009 році.

На підставі ст. 5 Закону України «Про Цивільну оборону України» та ст.32 Закону України «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру», ст.35 Закону України «Про правові засади цивільного захисту», відповідно до ст.36 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та керуючись ст.ст.42,59 цього Закону:

1. Затвердити «Організаційно-методичні вказівки щодо навчання населення міста Харкова з питань цивільної оборони (цивільного захисту) та дій в умовах надзвичайних ситуацій на 2009 рік.» (Додаток 1).

2. Затвердити «Тематику для підготовки керівного складу цивільної оборони, особового складу невоєнізованих формувань цивільної оборони та аварійно-рятувальних служб, працівників підприємств, установ незалежно від форм власності та непрацюючого населення міста Харкова до дій у надзвичайних ситуаціях на 2008 рік» (Додаток 2).

3. Затвердити «Форми доповідей про підсумки підготовки керівного, командно-начальницького складу, формувань ЦО і навчання населення з Цивільної оборони району м. Харкова» (Додаток 3).

4. Контроль за виконанням даного розпорядження покласти на Департамент по взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та цивільної оборони Харківської міської ради.


Міський голова М.М. Добкін


Додаток 1


Затверджено

розпорядженням міського голови

від 17.12.2008 № 2820


ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ

щодо навчання населення міста Харкова з питань цивільної оборони (цивільного захисту) та дій в умовах надзвичайних ситуацій

на 2009 рік


Головні завдання підготовки у сфері цивільної оборони (цивільного захисту) міста у 2008 році в основному виконані.

Підготовка та навчання населення м. Харкова до дій в умовах надзвичайних ситуацій у 2008 році була організована та проводилась відповідно до вимог законів України, постанов Кабінету Міністрів України та наказів МНС України з питань цивільної оборони.

У 2008 році станом на 1 грудня на територіальних курсах цивільної оборони (цивільного захисту) (далі ЦО, ЦЗ) підготовлено - 3084 осіб, що складає 93% виконання річного плану комплектування курсів ЦО (ЦЗ), у тому числі:

- на обласних курсах ЦО - 887 особи, що становить 102% від запланованого;

- на Харківських міських курсах ЦО - 2197 особи, що становить 90% від запланованого.

Краще вирішувались завдання з підготовки та перепідготовки керівного та командно-начальницького складу на курсах ЦО (ЦЗ) у Дзержинському, Комінтернівському, Київському районах міста та Управління освіти Департаменту з гуманітарних питань.

Недостатньо організовано ця робота проводилась у Орджоникідзевському та Жовтневому районах, де план комплектування обласних курсів був виконаний на 58% та 63% відповідно, що оцінюється, виходячи з вимог керівних документів, як не відповідає вимогам стану підготовки керівників, посадових осіб і працівників, на яких покладено організацію цивільного захисту.

При організації навчання населення, яке не зайняте у сфері виробництва та обслуговування, основна увага приділялась удосконаленню наявної мережі консультаційних пунктів при житлово-експлуатаційних дільницях районів Комунального підприємства «Жилкомсервіс».

Кращі умови для навчання населення створені у Дзержинському, Комінтернівському, Київському, Московському, Фрунзенському районах у місті та Харківському комунальному підприємстві «Міськелектротранс».

Навчально-матеріальна база цивільної оборони, яка створена на об'єктах цих районів та Харківського комунального підприємства «Міськелектротранс» в основному відповідає вимогам керівних документів та дозволяє на високому рівні здійснювати підготовку керівного складу ЦО (ЦЗ), особового складу невоєнізованих формувань ЦО (ЦЗ) та працівників і службовців, які не входять до складу формувань, а також надавати консультації з питань дій в умовах надзвичайних ситуацій населенню, яке не зайняте у виробництві.

Відповідально відносяться до питань підготовки учасників навчально-виховного процесу і працівників до захисту та дій у надзвичайних ситуаціях в Управлінні освіти Департаменту з гуманітарних питань.

Значно поліпшився стан навчально-матеріальної бази з питань цивільної оборони та безпеки життєдіяльності дітей у дошкільних навчальних закладах міста. У багатьох з них обладнані ігрові майданчики для вивчення правил поведінки дітей у надзвичайних ситуаціях, куточки ЦО, діти забезпечені ігровим обладнанням.

У той же час слід відзначити, що у Жовтневому, Ленінському та Червонозаводському районах у місті, робота по створенню та вдосконаленню навчально-матеріальної бази ЦО (ЦЗ) проводилась надто повільно.

Найбільш характерними недоліками у вирішенні питань підготовки сил ЦО (ЦЗ) і населення до дій у надзвичайних ситуаціях у 2008 році були наступні:

- райвиконкомами міста не в повній мірі визначені шляхи виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.01р. № 874 «Про удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту, не повністю виконуються плани комплектування слухачами курсів цивільної оборони»;

- плани проведення навчань і тренувань з ЦО (ЦЗ) розробляються формально, без урахування сучасних вимог;

- недостатньо використовуються, у процесі навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, засоби масової інформації та засоби радіомовлення в місцях масового перебування людей (транспорт, ринки, пляжі, місця відпочинку, тощо);

- нерозуміння деякими начальниками цивільної оборони підприємств, організацій та установ життєво важливої необхідності щодо створення та розвитку навчально-матеріальної бази ЦО для навчання робітників і службовців умінню діяти у разі виникнення надзвичайних ситуацій та захистити життя і здоров'я від їх наслідків;

- інформаційно-довідкові куточки (куточки ЦО) не знайшли належного широкого поширення і не відображають інформації про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях щодо місцевих умов і особливостей виробничої діяльності.

Для забезпечення виконання вимог закону України «Про Цивільну оборону України», Закону України «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» від 08.06.2000р., Закону України «Про правові засади цивільного захисту» від 24.06.04р., постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.01р. № 874 «Про удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту», наказу МНС України від 23.04.01р. № 97 «Про затвердження Порядку здійснення підготовки населення на підприємствах, установах та організаціях до дій при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру», зареєстрованого в Міністерстві юстиції 06.06.01р. за № 481/5672, та з метою підвищення якості підготовки і перепідготовки керівного складу цивільної оборони, її органів управління та сил, навчання населення вмінню діяти у разі виникнення надзвичайних ситуацій, формування єдиних підходів до системи підготовки населення у галузі захисту від надзвичайних ситуацій:

1. Основні зусилля зосередити на підвищенні ефективності функціонування та посилення надійності міської ланки територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту населення і територій, зниження негативних наслідків надзвичайних ситуацій, а саме:

- забезпеченні підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації 100% керівних кадрів і фахівців органів управління і сил цивільного захисту, збільшення до 40% охоплення населення при навчанні способам захисту від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру;

- проведенні об'єктових навчань з цивільного захисту, за тематикою аварій на транспорті з викидом небезпечних хімічних речовин, зі створенням оперативних груп і відпрацюванням ними конкретних заходів з ліквідації відповідних надзвичайних ситуацій, характерних для об'єкту;

- організації та забезпеченні тісної взаємодії із засобами масової інформації щодо оперативного, достовірного та своєчасного інформування суспільства про стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, а також заходів, що вживаються для забезпечення їх безпеки.

2. Підготовку населення на підприємствах, в установах та організаціях до дій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру, в залежності від ступеня участі у виконанні завдань цивільної оборони, а отже і вимог до рівня їх знань, умінь та навичок, проводити відповідно до Порядку здійснення підготовки населення на підприємствах, в установах та організаціях до дій при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, затвердженого наказом МНС України від 23.04.01р. № 97 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.06.01р. за № 481/5672.

У ході підготовки населення на підприємствах, в установах та організаціях керуватися наступними рекомендаціями:

2.1. Функціональне навчання осіб керівного, командно-начальницького складу та інших фахівців, на яких поширюється дія законів у сфері цивільної оборони здійснювати в Інституті державного управління у сфері цивільного захисту, на курсах державної установи «Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Харківської області», та у галузевих закладах післядипломної освіти.

Функціональне навчання проводити з відривом від виробництва із збереженням заробітної плати не рідше одного разу на 3 - 5 років відповідно до переліку категорій осіб керівного складу цивільної оборони, інших управлінських кадрів і фахівців, які підлягають навчанню у сфері цивільної оборони з обов'язковим навчанням в перший рік призначення на посаду (Постанова КМУ від 26.07.01р. № 874).

Функціональне навчання керівного складу виконавчих органів міської ради, районних у місті рад, суб'єктів господарювання, командно-начальницького складу територіальних невоєнізованих формувань (загонів, команд) здійснювати на курсах державної установи «Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Харківської області».

Підготовку категорії керівного та командно-начальницького складу об'єктових невоєнізованих формувань, згідно з переліком посадових осіб, здійснювати на міських курсах ЦО.

Поточну підготовку проводити за місцем роботи у складі навчальних груп згідно з планом та рекомендованої тематики занять та під час установчих зборів з цивільної оборони, в обсязі 15 годин.

2.2. Підготовка працівників підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, що входять до складу невоєнізованих формувань цивільної оборони.

Метою підготовки формувань визначити практичне відпрацювання заходів, передбачених планами підготовки до дій за призначенням, спрямовуючи основні зусилля на вирішення завдань, що раптово виникають при ліквідації надзвичайних ситуацій та їх наслідків.

Підготовку проводити безпосередньо за місцем роботи згідно з рекомендованої тематики, обсягом 15 годин, під керівництвом командирів формувань. Зміст тем спеціальної тематики використовувати для складання планів тактико - спеціальних занять з формуваннями.

На підприємствах, в установах та організаціях із шкідливими та небезпечними умовами праці та підвищеним ризиком виникнення аварій підготовку здійснювати у складі об'єктових аварійно - рятувальних служб згідно з програмами загальної, спеціальної підготовки, тематикою навчальних тренувань та планами локалізації аварійних ситуацій.

Програми спеціальної підготовки розробляти на потенційно небезпечних підприємствах, об'єктах з урахуванням конкретних виробничих умов і відповідних чинних нормативно - правових актів у сфері охорони праці, цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання та оперативного реагування на них і затверджувати керівниками об'єктів за погодженням з керівниками відповідних місцевих структур з питань ЦО.

2.3. Навчання робітників і службовців підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, які не входять до складу формувань ЦО.

Навчання працівників на об'єктах усіх форм власності проводити на планових заняттях у складі навчальних груп обсягом 12 годин за рекомендованої тематики. Заняття організовувати відповідно до вимог «Положення про професійне навчання кадрів на виробництві», затвердженого спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства освіти та науки України від 26.03.01р. № 127/151. Конкретні види занять визначити начальникам цивільної оборони об'єктів відповідно до тематики з урахуванням місцевих умов і специфіки виробництва.

Додатково для підвищення рівня знань з питань техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій використовувати систему навчання у галузі охорони праці, ввідні, первинні, повторні та цільові інструктажі.

Підвищення рівня знань та отримання практичних навичок щодо дій у надзвичайних ситуаціях здійснювати на практичних заняттях у ході проведення комплексних об'єктових навчань та тренувань.

2.4 Просвітницько-інформаційна робота та пропаганда знань серед населення з питань захисту та дій у надзвичайних ситуаціях.

Просвітницьку роботу та пропаганду знань серед населення з питань захисту та дій у надзвичайних ситуаціях спрямувати на підготовку населення до дій при виникненні надзвичайних ситуацій, зокрема, у зимовий період, можливому ускладненні паводкової обстановки, поведінці на воді, на дотримання правил пожежної безпеки, санітарно-гігієнічних норм, отруєнь, тощо.

Здійснювати таку роботу за сприянням громадських товариств, організацій через усі наявні засоби масової інформації та навчально-консультаційні пункти при житлово-експлуатаційних органах. Основну увагу звертати на населення, яке проживає поряд з потенційно небезпечними об'єктами, та соціальне незахищені його верстви.

При проведенні консультацій на базі навчально-консультаційних пунктів обов'язково надавати інформацію про потенційну небезпеку, що характерна для місць проживання населення, та методи реагування на неї. Забезпечити надходження через засоби масової інформації відомостей, необхідних для виконання населенням правил поведінки та дій в екстремальних ситуаціях, у тому числі - передбачених планами локалізації та ліквідації аварій на об'єктах підвищеної небезпеки.

Керівниками об'єктів підвищеної небезпеки через навчально-консультаційні пункти та системи оповіщення надавати інформацію населенню, яке проживає в зонах можливого ураження, про стан їх захисту і способи забезпечення безпеки при аваріях.

3. Основними формами підготовки та перевірки рівня навчання усіх категорій населення з питань захисту та дій в умовах надзвичайних ситуацій на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання вважати:

Комплексні об'єктові навчання з цивільної оборони - які проводити один раз на три роки, тривалістю до двох діб, згідно з Рекомендаціями щодо організації та проведення комплексних навчань з цивільної оборони на об'єктах господарської діяльності (наказ МНС України від 14.10.98 р. N 317).

Комплексні об'єктові тренування - які проводити один раз на три роки тривалістю до однієї доби згідно з Рекомендаціями по підготовці і проведенню об'єктових тренувань (лист МНС від 22.04.98 р. N 01-11979/12).

У закладах професійно - технічної, середньої та дошкільної освіти тренування проводити щороку під час «Дня цивільної оборони» та «Тижня безпеки дитини».

Тактико-спеціальні навчання - проводити один раз на три роки під час проведення комплексних об'єктових навчань, тренувань тривалістю від 4 до 8 годин.

Штабні об'єктові тренування - проводити на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форм власності щорічно, крім років, коли проводяться комплексні об'єктові навчання і тренування.

Штабні тренування з органами управління та службами ЦО проводити не менше 1 разу на рік, тривалістю від 4 до 6 годин.

Щорічно протягом року на об'єктах підвищеної небезпеки проводити навчально-тренувальні заняття з усім працюючим персоналом цехів (змін), структурних підрозділів з практичним відпрацюванням дій за можливими аварійними ситуаціями, що передбачені планами локалізації і ліквідації аварій (катастроф) відповідно графіків, які узгоджуються з органами управління з питань охорони праці та відділами з питань ЦО районів.

На кожному об'єкті протягом навчального року провести не менше двох тренувань з оповіщення та збору особового складу формувань цивільної оборони об'єкта.

На потенційно небезпечних об'єктах додатково протягом навчального року провести тренування з оперативного доведення інформації про аварійну ситуацію та порядок дій до населення, яке проживає поряд з об'єктом.

4. З метою організації підготовки населення різних вікових груп, соціальних та професійних кіл до дій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, сприяння подальшому формуванню масової культури безпеки та готовності до дій в умовах надзвичайних ситуацій:

4.1. Керівникам виконавчих органів міської ради:

своїми наказами визначити порядок підготовки керівного складу і працівників підвідомчих підприємств, установ та організацій з питань цивільної оборони;

налагодити дієвий контроль за організацією і ходом навчання всіх груп населення до дій у надзвичайних ситуаціях, виконання плану комплектування слухачами територіальних курсів, навчально - методичних центрів цивільного захисту та життєдіяльності;

разом з уповноваженими органами з питань цивільної оборони та надзвичайних ситуацій виконкомів районних у місті рад надати практичну допомогу підвідомчим об'єктам у підготовці та проведенні комплексних об'єктових навчань та тренувань;

забезпечити збереження, розвиток існуючої мережі навчально - консультаційних пунктів при житлово - експлуатаційних органах.

4.2. Головам районних у місті Харкові рад:

до 1 лютого 2009 року ретельно проаналізувати стан підготовки цивільної оборони у підпорядкованих ланках, виконання вимог законодавства, актів Президента України та Кабінету Міністрів України у сфері цивільної оборони (цивільного захисту), дати принципову оцінку стану справ на цій ділянці, підвищити вимогливість до всіх керівних кадрів з питань укріплення та подальшого вдосконалення цивільної оборони, визначити та вжити дійових заходів до забезпечення їх особистої відповідальності за її стан, впровадити в практику систематичне заслуховування їх звітів з цього питання;

визначити своїм рішенням шляхи реалізації планів комплектування курсів державної установи «Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Харківської області» посадовими особами, які підлягають навчанню у 2009 році;

вимагати виконання планів по удосконаленню та створенню навчально-матеріальної бази з цивільної оборони на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності та спланувати її розвиток;

провести у районах огляди-конкурси серед підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності на кращу навчально-матеріальну базу з цивільної оборони, а також на кращий навчально-консультаційний пункт;

забезпечити на об'єктах господарської діяльності виконання планів проведення комплексних об'єктових навчань, тренувань з питань надзвичайних ситуацій та цивільної оборони. Залучати до виконання заходів щодо запобігання та реагування на надзвичайні ситуації членів комісій з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій місцевого і об'єктового рівнів, посадових осіб служб цивільної оборони;

надати практичну допомогу районним відділенням Обласного громадського дитячого руху «Школа безпеки» в організації і проведенні районних змагань гри-випробування «Школа безпеки» та гри «Котигорошко», підготовці та участі команд у обласному зборі-змаганні «Школа безпеки»;

організувати спільно з управліннями (відділами) освіти проведення в дошкільних закладах освіти «Тижня безпеки дитини» та оглядів-конкурсів на кращий стан дошкільного закладу з питань цивільної оборони та безпеки життєдіяльності;

надати практичну і методичну допомогу відділам освіти з організації та проведення показових «Днів цивільної оборони», «Тижнів безпеки дитини» у районах міста;

при організації навчання населення, яке не зайняте у сфері виробництва та обслуговування, основну увагу приділяти створенню мережі консультаційних пунктів при житлово-експлуатаційних органах, в діяльності яких мати і використовувати інформацію про рівень небезпеки та можливості використання зовнішніх систем захисту населення за місцем проживання та необхідні інформаційно-навчальні матеріали щодо правильних дій в умовах надзвичайних ситуацій;

забезпечити протягом року у місцевих періодичних виданнях публікування матеріалів з питань розвитку громадської свідомості щодо власної і колективної безпеки, продовжити розробку та розповсюдження пам'яток для населення щодо дій у надзвичайних ситуаціях та інших навчально-пізнавальних матеріалів, організувати та здійснювати за сприяння профспілкових, громадських організацій і товариств, місцевих засобів масової інформації просвітницьку роботу з населенням;

до 30 грудня 2008 року розробити та видати розпорядження про підсумки минулого року та підготовку у сфері цивільного захисту (цивільної оборони) відповідних структур на 2009 рік.

До 10 січня 2009 року копії розпоряджень, зведених планів проведення навчань, тренувань з ЦО району надіслати до відділу у справах цивільної оборони Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та цивільної оборони Харківської міської ради;

звіти про виконання заходів з підготовки у сфері цивільного захисту (цивільної оборони) надавати через відділ у справах цивільної оборони Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та цивільної оборони Харківської міської ради щоквартально - до 5 числа наступного місяця, за рік - до 10 грудня поточного року згідно Форм доповідей про підсумки підготовки керівного, командно-начальницького складу, формувань ЦО і навчання населення з Цивільної оборони району міста Харкова.

4.3. Керівникам виконавчих органів міської ради, зокрема:

4.3.1. Департаменту по взаємодії з правоохоронними органами, оборонної, мобілізаційної роботи та цивільної оборони Харківської міської ради:

здійснювати організаційно-методичне керівництво і координацію робіт підрозділів виконкому міської ради та районних у місті Харкові рад з питань функціонального навчання осіб керівного, командно-начальницького складу та інших фахівців, на яких поширюється дія законів у сфері ЦО (ЦЗ), а також навчання населення міста до дій в умовах надзвичайних ситуацій;

надати практичну і методичну допомогу щодо організації, в установленому порядку, проведення навчань та тренувань з питань цивільної оборони та захисту населення, у тому числі підготовки учнів у загальних, професійно-технічних та інших навчальних закладах з питань безпеки життєдіяльності та цивільної оборони;

за підсумками районних оглядів-конкурсів серед підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності на кращу навчально-матеріальну базу з цивільної оборони, у жовтні місяці провести міський огляд-конкурс на кращу навчально-матеріальну базу з цивільної оборони.

4.3.2. Управлінню освіти Департаменту з гуманітарних питань:

з метою встановлення єдиної методики проведення «Дня цивільної оборони», «Тижня безпеки дитини» та обміну досвідом між керівним складом цивільної оборони системи освіти, у кожному районі міста з 01 по 17 квітня 2009 року, провести показові «Дні цивільної оборони», а з 11 по 29 травня 2009 року - показові «Тижні безпеки дитини» з обов'язковим залученням керівників районних управлінь (відділив) освіти, шкіл, дошкільних закладів.

Під час проведення «Днів цивільної оборони» та «Тижнів безпеки дитини» у районах міста провести огляди-конкурси:

- на кращу навчально-матеріальну базу ЦО;

- кращий стан організаційної, практичної, навчально-виховної роботи з питань захисту життя і здоров'я дітей від надзвичайних ситуацій.

5. Навчальний рік у сфері цивільної оборони розпочати з 8 січня 2009 року.

6. За сумлінне ставлення до виконання завдань з підготовки керівного складу, формувань та населення міста Харкова у сфері Цивільного захисту (Цивільної оборони) преміювати в розміри середньомісячної заробітної плати з фондів підприємств, установ і організацій:

- голову Дзержинської районної у місті ради - начальника ЦО Дзержинського району міста Харкова Дулуба В.Г.;

- голову Комінтернівської районної у місті ради - начальника ЦО Комінтернівського району міста Харкова Білодіда М.П.;

- голову Київської районної у місті ради - начальника ЦО Київського району міста Харкова Коконова В.Ф.;

- начальника управління освіти Департаменту з гуманітарних питань Деменко О.І.


Директор Департаменту по взаємодії з

правоохоронними органами, оборонної,

мобілізаційної роботи та цивільної

оборони Харківської міської ради О.В. Топчій


Додаток 2


Затверджено

розпорядженням міського голови

від 17.12.2008 № 2820


ТЕМАТИКА

для підготовки керівного складу цивільної оборони, особового складу невоєнізованих формувань цивільної оборони та аварійно-рятувальних служб, працівників підприємств, установ незалежно від форм власності та непрацюючого населення міста Харкова до дій у надзвичайних ситуаціях на 2008 рік


І. Для підготовки керівного складу цивільної оборони


1. Закон України «Про Цивільну оборону України».Закон України «Про правові засади цивільного захисту». Задачі і основні заходи в системі ЦЗ. Організаційна структура ЦО підприємства, установи та організації.

2. Призначення, склад, завдання, принципи створення системи ЦО, Єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру.

3. Організація ЦО на об'єкті. Об'єктова підсистема Єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру. Функціональні обов'язки начальника ЦО, його заступників і начальників служб ЦО.

4. Призначення, завдання і склад комісії з надзвичайних ситуацій об'єкта. Функціональні обов'язки голови та членів комісії.

5. Визначення, класифікація і характеристика надзвичайних ситуацій, можливих в регіоні і на об'єкті, які можуть вплинути на його виробничу діяльність.

6. Планування заходів і дій сил ЦО на об'єкті.

7. Основи управління, зв'язку і оповіщення з ЦО на місцевому і об'єктовому рівні. Інформаційне забезпечення виробничого персоналу.

8. Організація і проведення евакуаційних заходів при виникненні надзвичайних ситуацій.

9. Призначення, завдання, склад і порядок комплектування спеціалізованих і невоєнізованих формувань ЦО на об'єкті.

10. Суть, цілі і зміст рятувальних та інших невідкладних робіт при ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Основи життєзабезпечення населення в умовах надзвичайних ситуацій.

11. Порядок оцінки обстановки при загрозі виникнення надзвичайних ситуацій.

12. Робота органів управління, формувань ЦО, структурних підрозділів суб'єкта господарювання щодо попередження та зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

13. Робота органів управління, формувань ЦО, структурних підрозділів об'єкта при ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру.

14. Суть, завдання і зміст дозиметричного і хімічного контролю. Контроль за станом довкілля на об'єкті.

15. Характеристика сильнодіючих отруйних речовин, які виробляються (використовуються) на об'єкті, поруч розташованих об'єктах, способи захисту виробничого персоналу від них.

16. Обов'язки керівного складу ЦО при підготовці і проведенні комплексного об'єктового навчання (об'єктового тренування), командно-штабного навчання і тактико-спеціального навчання (тактико-спеціального заняття).


II. Для спеціальної підготовки працівників, які входять до складу

невоєнізованих формувань цивільної оборони та аварійно-рятувальних

служб на об'єктах господарської діяльності


Загальна тематика:

1. Закон України «Про Цивільну оборону України».Закон України «Про правові засади цивільного захисту». Задачі і основні заходи в системі ЦЗ.

Організаційна структура ЦО підприємства, установи та організації.

2. Законодавство України у сфері рятувальної справи. Комплектування та підготовка особового складу формувань. Обов'язки, права, гарантії цивільного захисту та відповідальність рятувальників сил цивільної оборони.

3. Основні поняття про НС, оповіщення населення про НС. Небезпечні чинники виробничих аварій, їх вплив на екологічну безпеку та безпеку життя і здоров'я людей. Характеристика небезпечних промислових факторів об'єкта.

4. Функціональні обов'язки особового складу невоєнізованих формувань та його дії при приведенні формувань у готовність.

5. Організація захисту особового складу формувань у ході виконання рятувальних та інших невідкладних робіт в умовах радіаційного забруднення місцевості та при аваріях на хімічно небезпечних об'єктах.

6. Радіаційно небезпечний об'єкт. Радіоактивні речовини та їх вимірювання.

Прилади радіаційної розвідки та дозиметричного контролю. Норми радіаційної безпеки НРБУ-97. Поводження з радіоактивними відходами. Режими радіаційного захисту.

7. Хімічно небезпечні об'єкти. Небезпечні хімічні речовини, особливості їх впливу на організм людини. Промислові засоби індивідуального захисту органів дихання. Прилади хімічної розвідки для виявлення небезпечних хімічних речовин та бойових отруйних речовин.

8. Організація санітарної обробки особового складу формувань, спеціальна обробка техніки і майна при зараженні радіоактивними, отруйними та бактеріальними засобами.

9. Прийоми надання само - та взаємодопомоги при пораненнях, опіках, кровотечах, переломах. Перша медична та долікарняна допомога при гострих отруєннях небезпечних хімічних речовин.

10. Взаємодія особового складу формувань з другими формуваннями ЦО(ЦЗ) при проведенні робіт у районах надзвичайних ситуацій. Участь формувань у заходах життєзабезпечення населення, спрямованих на задоволення мінімуму життєвих потреб громадян, які потерпіли від наслідків надзвичайних ситуацій.

11. Тероризм-загроза суспільству. Захист населення від тероризму.

12. Заходи безпеки при веденні рятувальних та інших невідкладних робіт при ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій та катастроф.


Спеціальна тематика:


1. Для формувань загального призначення:

1.1. Розшук та визволення потерпілих з-під завалів будівель, зсувів, снігових лавин. Прийоми та способи рятування людей на верхніх поверхах зруйнованих або палаючих будівель.

1.2. Завалення нестійких конструкцій, споруд та їх підсилення. Дії формувань з рятування людей із завалених захисних споруд ЦО.

1.3. Евакуація людей та майна із зон затоплення (підтоплення), осередків пожеж та забруднених територій радіоактивними, небезпечними хімічними речовинами.

1.4. Способи транспортування потерпілих. Вантаження потерпілих на транспортні засоби.


2. Для інженерних формувань:

2.1. Прокладка колонних шляхів. Ремонт дорожніх дільниць та споруд. Розчисткадоріг від завалів.

2.2. Підготовка машин та механізмів до дій в осередках ураження, аварій та катастроф.

2.3. Зведення насипів, дамб, водовідвідних каналів. Ліквідування підтоплень будівель та споруд.

2.4. Ліквідування масових пожеж. Влаштування протипожежних бар'єрів, насипів, просік.

2.5. Аварійні роботи на пошкоджених будівлях, транспортних та підземних спорудах.


3. Для аварійно-відновлювальних формувань:

3.1. Ймовірний характер руйнування та пошкодження на комунально-енергетичних мережах та технологічних лініях.

3.2. Способи усунення аварій на комунально-енергетичних мережах та технологічних лініях.

3.3. Ліквідування витоків та нейтралізація сильнодіючих отруйних речовин.

3.4. Поновлення ліній електропередач та енергетичних споруд. Відновлення тепло -, водопостачання.


4. Для формувань радіаційного та хімічного захисту:

4.1. Порядок ведення радіаційної і хімічної розвідки.

4.2. Завдання та структура мережі спостереження та лабораторного контролю України. Оснащеність підрозділів МСЛК місцевого та об'єктового рівнів.

4.3. Поняття дегазації, нейтралізації і дезактивації. Речовини і способи дегазації, нейтралізації і дезактивації. Спеціальна обробка техніки, місцевості та предметів. Часткова та повна спеціальна обробка.

4.4. Мережі спостереження і лабораторного контролю.

4.5. Пункти видачі засобів захисту. Склад, порядок роботи, обладнання пунктів видачі. Порядок підготовки і видачі засобів захисту.


5. Для формувань забезпечення та обслуговування:

5.1. Розгортання та дії рухомого пункту харчування.

5.2. Розгортання та дії рухомого пункту продовольчого постачання.

5.3. Розгортання та дії рухомого пункту речового постачання.


6. Для протипожежних формувань:

6.1. Пожежно-технічне спорядження. Вогнегасні речовини та область їх застосування.

6.2. Локалізація та гасіння лісових, торф'яних та степових пожеж.

6.3. Протипожежні профілактичні заходи на об'єкті.

6.4. Особливості гасіння пожеж на об'єктах господарської діяльності.


7. Для формувань охорони громадського порядку:

7.1. Умови і порядок введення та припинення дій надзвичайного стану. Заходи, що застосовуються в цих умовах. Гарантії прав громадян і юридичних осіб в умовах надзвичайного стану.

7.2. Дії формувань при проведенні евакуації населення.

7.3. Забезпечення громадського порядку, попередження та припинення випадків мародерства, розкрадання матеріальних цінностей при ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій та катастроф.

7.4. Психологія натовпу. Попередження паніки серед населення.


8. Для автомобільних формувань:

8.1. Спорядження автотранспорту для перевезення населення та вантажів.

8.2. Здійснення перевезення населення і вантажів.

8.3. Спорядження автотранспорту для перевезення уражених та постраждалих при ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій та катастроф.


9. Для формувань зв'язку:

9.1. Організація та здійснення сталого зв'язку у районах стихійного лиха, аварій та катастроф.

9.2. Розгортання та експлуатація засобів зв'язку.


10. Для формувань евакуації:

10.1. Порядок здійснення евакуаційних заходів.

10.2. Евакуація людей з районів стихійного лиха, аварій та катастроф.

10.3. Евакуація людей та вантажів, матеріальних цінностей, обладнання при загрозі стихійного лиха, аварій та катастроф.

ІІІ. Для загальної підготовки працівників підприємств, установ та

організацій, незалежно від форм власності, які не входять до складу

невоєнізованих формувань цивільної оборони та аварійно-рятувальних

служб на об'єктах господарської діяльності та непрацюючого населення до

дій у надзвичайних ситуаціях


1. Права та обов'язки громадян у сфері захисту населення та територій від надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру.

2. Основні поняття про надзвичайні ситуації, оповіщення про надзвичайні ситуації. Дії робітників, службовців та населення при попереджувальному сигналі «Увага всім!» та мовній інформації з ЦО.

3. Основи організації життєзабезпечення населення у зонах надзвичайних ситуацій та тимчасового відселення.

4. Правила поведінки та дії населення під час землетрусів, затоплень, зсувів, ураганів, лісових пожеж, снігових заносів та ожеледиці.

5. Джерела радіації. Поняття про дози опромінення, рівні забруднення. Побутові дозиметричні прилади та робота з ними. Основні норми поведінки та дії населення при радіаційних аваріях і радіаційному забрудненні місцевості. Режими радіаційного захисту.

6. Рекомендації з гігієни харчування, профілактичних заходів та ведення приватних господарств на територіях з підвищеним рівнем радіації. Дії робітників, службовців та населення при знезараженні територій, будівель, споруд, робочих місць, одягу. Санітарна обробка людей.

7. Небезпечні хімічні речовини, речовини що використовуються у промисловості. Дії робітників, службовців та населення при аваріях з викидом небезпечних хімічних речовин. Дегазація приміщень, особистих речей, одягу. Невідкладна та перша допомога ураженому.

8. Ядохімікати, що застосовуються у сільському господарстві. Безпечні умови праці при роботі з ними. Профілактика отруєнь, недоброякісними харчовими продуктами та грибами.

9. Інфекційні захворювання. Характеристика деяких збуджувачів. Правила поведінки населення при здійсненні ізоляційно-обмежувальних заходів. Дезінфікуючі речовини та розчини. Порядок проведення дезінфекції.

10. Засоби колективного захисту робітників, службовців, населення. Підвищення захисних властивостей житла.

11. Промислові та підручні засоби захисту органів дихання та шкіри. Медичні засоби індивідуального захисту, правила їх використання.

12. Обов'язки дорослих щодо безпеки та захисту дітей. Виховання у дітей навичок поведінки в екстремальних ситуаціях. Засоби індивідуального захисту дітей.

13. Захист продуктів харчування, фуражу, води від зараження радіоактивними, отруйними речовинами та бактеріальними засобами.

14. Організація захисту сільськогосподарських тварин і рослин від зараження. Обсервація та карантин.

15. Евакуація. Порядок проведення евакуації. Екстрена евакуація та тимчасове виведення населення із зон загрози життю та здоров'ю.

16. Основні причини загибелі постраждалих та типові помилки при наданні першої допомоги. Екстрена допомога при електротравмах, утепленні, небезпечної для життя кровотечі, переломах кісток, травматичного або опікового шоку. Основи догляду за хворим.

17. Пожежо - та вибухонебезпечні предмети на виробництві та у побуті. Рекомендації населенню щодо профілактики та дій при виникненні пожеж. Правила поведінки при виявленні вибухонебезпечних предметів.

18. Морально-психологічна підготовка населення до дій у надзвичайних ситуаціях. Психологія натовпу. Безпека при масових скопищах людей.

19. Тероризм-загроза суспільству. Захист населення від тероризму


Примітка: Вибір тем для занять визначається начальником ЦО суб'єкта господарювання з урахуванням категорій тих, хто навчається та змісту об'єктових планів реагування на НС (планів ліквідації аварійних, ситуацій).


Директор Департаменту по взаємодії

з правоохоронними органами, оборонної,

мобілізаційної роботи та цивільної оборони

Харківської міської ради О.В. Топчій


Додаток 3

Затверджено

розпорядженням міського голови

від 17.12.2008 № 2820


ФОРМИ

доповідей про підсумки підготовки керівного, командно-начальницького складу, формувань ЦО і навчання населення з Цивільної оборони району м. Харкова.


Форма № 1

ДОПОВІДЬ

про підсумки підготовки керівного складу невоєнізованих формувань ЦО і навчання населення з Цивільної Оборони

___________району м. Харкова за_____рік


І. Основні підсумки підготовки з ЦО

Як виконані головні завдання, поставлені Начальником Цивільної оборони міста на навчальний рік; які основні рішення прийняті з питань навчання різних груп населення, створення навчально-матеріальної бази, проведення навчань ЦО, роботи штабів ЦО об'єктів господарської діяльності (в тому числі навчальних закладів) і ефективність від їх виконання; що зроблено по вивченню, узагальненню і впровадженню позитивного досвіду в проведенні занять і навчань. Виконання планів контролю і надання допомоги штабам ЦО об'єктів господарської діяльності (в тому числі навчальних закладів).

II. Підготовка керівного командно-начальницького складу, формувань

та інших груп населення з ЦО

а) підготовка керівного і командно-начальницького складу та інших груп населення з ЦО. Кількісні і якісні показники виконання програм і планів підготовки:

б) навчання особового складу невоєнізованих формувань ЦО, робітників і службовців на об'єктах господарської діяльності (в тому числі навчальних закладів):

організація і якість навчання;

в) навчання населення не зайнятого на виробництві і в сфері обслуговування.

Організація і якість навчання, наявність консультаційних пунктів, інформаційно-довідкових куточків з ЦО (куточків ЦО).В кожному розділі доповіді вказати позитивні сторони і основні недоліки, а також порівняльні дані з попереднім навчальним роком і пропозиції по поліпшенню справ. Навести характерні позитивні приклади та визначити кращих і гірших в області, їх керівників.


III. Підготовка студентів і учнів

а) підготовка студентів ВУЗів: виконання навчальних програм, відповідність профілів підготовки з «Безпеки життєдіяльності» та «Цивільної оборони» до спеціальностей студентів, привиття їм практичних навиків;

організація підготовки щодо дій у надзвичайних ситуаціях керівників дипломного проектування, практична цінність робіт, виконуваних студентами; організація методичної роботи з керівним складом ЦО, його готовність до дій у НС;

б) підготовка учнів професійних навчально-виховних закладів і загальноосвітніх шкіл: виконання навчальних програм і якість засвоєння учбового матеріалу;

якість проведення «Днів цивільної оборони»;

здійснення контролю управлінням (відділам) з питань НС та ЦЗН за роботою навчальних закладів;

пропозиції по поліпшенню навчального процесу;

в) підготовка школярів в спортивно-оздоровчих таборах та в інших місцях організованого відпочинку; організація планування і виконання основних заходів з підготовки до захисту від наслідків аварій, катастроф, стихійного лиха і сучасних засобів ураження.


IV. Комплексні навчання і об'єктові тренування ЦО.

Характерні особливості в організації, підготовці і проведенні тренувань ЦО, днів ЦО, тижня безпеки дитини, виконання плану проведення тренувань, причини невиконання або перенесення;

виконання практичних заходів в ході підготовки і проведення навчань (тренувань).

V. Стан навчально-матеріальної бази

Наявність, стан і відповідність навчально-матеріальної бази до вимог Положення про навчально-матеріальну базу ЦО, як вона забезпечує проведення завдань;

- ефективність використання навчально-матеріальної бази;

VI. Стан пропаганди ЦО

Планування, організація заходів, форми і методи пропаганди ЦО і морально-психологічної підготовки населення, особового складу невоєнізованих формувань ЦО. Висновки і пропозиції.

VIII. Загальні висновки і пропозиції

_______________________________

(посада, підпис, прізвище)


Форма № 2

ДОНЕСЕННЯ

про хід підготовки керівного і командно-начальницького складу ЦО на курсах цивільної оборони _____________району м. Харкова в____кварталі 200_року


№ п/п

Найменування курсів

Заплановано (чол.)

Підготовлено (чол.)

% виконання плану

Примітка

1

2

3

4

5

6

1

Обласні курси ЦО





2

Харківські міські курси ЦО





Всього:





__________________________________________

(посада, прізвище)

Форма № 3


ВІДОМОСТІ

про проведення навчань, тренувань в____кварталі 200 навчальному році

____________району м. Харкова

КОМПЛЕКСНІ ОБ'ЄКТОВІ НАВЧАННЯ ЦО

КОМПЛЕКСНІ ОБ'ЄКТОВІ ТРЕНУВАННЯ З ЦО

ШТАБНІ ОБ'ЄКТОВІ ТРЕНУВАННЯ на об'єктах господарської діяльності

ТАКТИКО-СПЕЦІАЛЬНІ НАВЧАННЯ НЕВОЄНІЗОВАНИХ ФОРМУВАНЬ ЦО

планувалось проведено

залучалось (чол.)

планувалось проведено

залучалось (чол.)

Планувалось

Проведено

залучалось (чол.)

планувалось проведено

залучалось (чол.)

1

2

3

4

5

6

7

8









__________________________________

(посада, підпис, прізвище)


Директор Департаменту по взаємодії

з правоохоронними органами, оборонної,

мобілізаційної роботи та цивільної оборони

Харківської міської ради О.В. Топчій