УКРАЇНА

ХАРКІВСЬКА МІСЬКА РАДА

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18 сесія 24 скликання


РІШЕННЯ


Із змінами та доповненнями, внесеними

рішеннями Харківської міської ради

XVII сесія IV скликання від 24.11.2004 р. № 187/04

2 сесія 5 скликання від 31.05.2006 р. № 44/06

13 сесія 5 скликання від 25.04.2007 р. № 93/07

19 сесія 6 скликання від 26.09.2012 р. № 856/12

39 сесія 6 скликання від 25.02.2015 р. № 1880/15


Від 24.12.2003 р. № 284/03

м. Харків

Про затвердження Схеми санітарної очистки м. Харкова та Програми розвитку системи поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові

З метою виконання вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», відповідно до ст. 21 Закону України «Про відходи», на підставі ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», керуючись ст. 59 зазначеного Закону та ст. 29 Статуту територіальної громади міста Харкова, Харківська міська рада

ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Схему санітарної очистки м. Харкова (додаток 1).

2. Втратив чинність.

(пункту 2 рішення втратив чинність згідно із рішенням

39 сесії Харківської міської ради 6 скликання  від 25.02.2015 р. № 1880/15)

3. Втратив чинність.

(пункту 3 рішення втратив чинність згідно із рішенням

39 сесії Харківської міської ради 6 скликання  від 25.02.2015 р. № 1880/15)


4. Скасувати рішення XVI сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 24.09.2003 р. № 195/03 «Про затвердження Програми невідкладних заходів будівництва полігону твердих побутових відходів для потреб міста Харкова у Писаренковому Яру Харківського району Харківської області на 2003-2007 роки».

5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійні комісії Харківської міської ради та секретаря Харківської міської ради Воронова М.М.


Міський голова В. Шумілкін

Додаток 1

до рішення ХVІІІ сесії XXIV скликання

«Про затвердження Схеми санітарної

очистки м. Харкова та Програми розвитку

системи поводження з твердими побутовими

відходами в м. Харкові.» від 24.12.2003р. № 284/03

(в редакції  рішення 39 сесії Харківської міської ради

6 скликання від 25.02.2015 р. № 1880/15)

СХЕМА САНІТАРНОЇ ОЧИСТКИ М. ХАРКОВА

(Основні положення)


Обсяги твердих побутових відходів (далі - ТПВ), що утворюються в м. Харкові:

- житлова забудова - 2565,6 тис. м /рік.

Обсяг ТПВ, накопичений на Дергачівському полігоні:

- у 2013 р. - 2101,68 тис. м3 відходів (у 2012 р. - 1920,5 тис. м3).

Кількість відходів, небезпечних у санітарному відношенні:

- відходи лікарень-2,350 т/рік.


Середні зведені дані морфологічного складу ТПВ за даними досліджень об'єктів накопичення відходів у м. Харкові


Об'єкт дослідження

Назва компонентів та їх відсотковий вміст в загальній масі відходів

харчові відходи

папір, картон

пластмаса

скло

чорні метали

кольорові метали

небезпечні відходи

дерево

текстиль

залишок ТПВ

Багатоповерхова забудова

сім’я

76,50

7,3

4,37

7,39

1,11

0,32

0,26

0

1,06

1,69

Приватний сектор

73,58

6,68

4,59

7,68

1,56

0,42

0,55

0

1,82

3,12

Багатоповерхова забудова

контейнер

44,7

9,98

6,84

6,74

2,78

0,19

0,76

1,72

2,99

23,3

Приватний сектор

42,48

8,68

6,99

5,73

2,05

0,03

0,24

1,48

5,85

26,47

У середньому по житловій забудові

59,32

8,16

5,7

6,88

1,88

0,24

0,45

0,8

2,93

13,64

Невиробнича сфера

22,45

33,43

15,17

11,74

1,27

0,82

0,18

2,01

1,78

11,15

Промислові підприємства

7,59

21,8

9,87

8,41

4,41

2,1

0,79

4,33

10,3

30,4

Сміттєвози

22,4

6,36

5,37

6,58

3,16

0

0,81

2,13

2.95

50,24

У середньому по місту

41,38

13,45

7,67

7,74

2,32

0,55

0,51

1,67

3,81

20,9


1 черга 2004-2008 рр.

1. Проектування та будівництво полігона ТПВ та придбання обладнання.

2. Проектування та будівництво установки для спалювання відходів, небезпечних у санітарному відношенні.

3. Проектування та будівництво полігона для захоронення будівельних відходів.

4. Проектування та будівництво сортувальної станції продуктивністю 55 тис. т/рік.

5. Закриття та рекультивація Дергачівського звалища.

6. Проведення спільно з фірмою «SS Schaffer» експерименту з роздільного збирання компонентів ТПВ та пропаганда цивілізованого поводження з відходами.

7. Реконструкція станції миття контейнерів та сміттєвозів при КП «Комплекс з вивозу побутових відходів» з доведенням її технічного стану до санітарних та екологічних норм.

8. Відшкодування витрат на проведення експерименту з роздільного збирання окремих компонентів ТПВ, що організується спільно з фірмою «SS Schaffer».

2 черга 2009-2013 рр.

1. Будівництво 2-ї черги полігона ТПВ.

2. Закриття та рекультивація Дергачівського звалища, проведення робіт з післяексплуатаційного обслуговування.

3. Пропаганда цивілізованого поводження з відходами та обслуговування експериментальної ділянки з роздільного збирання ТПВ.

4. Проектування та будівництво компостувальної установки продуктивністю 200 тис. т/рік.

5 Впровадження роздільного збирання окремих компонетів ТПВ - папір, скло, пластмаса - поступово по 2 райони міста на рік.

• Контейнери місткістю 1,1 м для збирання окремих компонентів та залишків ТПВ -6500 од.

• Сміттєвози великовантажні - 45 од.

3 черга 2014-2020 рр.

І. Придбання машин та обладнання для забезпечення збирання і розміщення твердих побутових відходів.

1. Придбання великовантажних сміттєвозів із заднім завантаженням у кількості 65 од.

II. Впровадження роздільного збирання складових твердих побутових відходів.

1. Придбання євроконтейнерів місткістю 1,1м3 для збирання ТПВ у кількості 5 000 од.

2. Придбання євроконтейнерів місткістю 1,1 м3 для збирання вторинної сировини у кількості 4 000 од.

3. Придбання євроконтейнерів місткістю 1,1 м3 для збирання скла у кількості 1 000 од.

4. Будівництво (облаштування) прибудинкових контейнерних майданчиків для розміщення контейнерів для роздільного збирання компонентів та залишків ТПВ у кількості 1 000 од.

5. Придбання та встановлення урн для сміття у місцях масового відпочинку, на зупинках транспорту та в інших необхідних місцях у кількості 9 000 од.

6. Розроблення і впровадження економічного механізму щодо заохочування фізичних і юридичних осіб при здійсненні роздільного збирання.

III. Введення потужностей сортувально-переробного комплексу з полігоном для розміщення залишків побутових відходів.

1. Будівництво комплексу з переробки твердих побутових відходів із системою збору, утилізації полігонного газу та виробництва електричної енергії у м. Дергачі Харківської області.

2. Придбання сміттєсортувальної лінії.

3. Проведення робіт із закриття, рекультивації та післяексплуатаційного обслуговування Дергачівського полігона ТПВ, видобуток і утилізація біогазу, ремонт доріг у м. Дергачі, моніторинг підземної гідросфери в районі полігона, роботи з будівництва, реконструкції та відновлення об'єктів водопостачання м. Дергачі, вивіз побутових відходів із м. Дергачі.

4. Проектування та будівництво установки для спалювання відходів, небезпечних у санітарному відношенні.

IV. Придбання спеціалізованої техніки, машин, механізмів, обладнання для організації робіт з управління, обслуговування прибудинкових територій.

V. Капітальний ремонт, будівництво та реконструкція споруд зливової каналізації та об'єктів інженерного захисту території від підтоплення.

1. Капітальне будівництво.

2. Капітальний ремонт.

3. Реконструкція.

4. Гідротехнічні споруди.

VI. Придбання машин, механізмів, інструментів та спеціального обладнання для організації робіт з управління, обслуговування споруд зливової каналізації та об'єктів інженерного захисту території від підтоплення.

VII. Перелік нормативно-правових, нормативно-технічних документів, організаційних актів.

1. Організаційне забезпечення.

- Розроблення та запровадження системи моніторингу у сфері поводження з ТПВ.

- Організація та проведення тематичних лекторіїв, тренінгів з питань поводження з ТПВ.

- Організація та проведення в загальноосвітніх закладах щорічних конкурсів, виставок з питань раціонального поводження з відходами та дитячих свят.

2. Нормативно-методичне забезпечення.

- Перегляд та затвердження норм надання послуг з вивезення відходів у житловій забудові та на підприємствах невиробничої сфери м. Харкова.

- Проведення досліджень з визначенням морфологічного складу ТПВ.

- Розроблення нормативної документації з порядку збирання і перероблення відходів індивідуальних транспортних засобів у м. Харкові.

3. Інформаційне забезпечення.

- Започаткування та проведення постійного циклу теле- та радіопередач, підготовка та розміщення відеопродукції (соціальна реклама) екологічного профілю.

- Проведення пропагандистської роботи з цивілізованого поводження з твердими побутовими відходами, заходів з екологічного виховання населення, навчання основам комунальної санітарії.

- Створення та ведення міської інформаційної бази даних сфери поводження з побутовими відходами.


Директор Департаменту комунального

господарства В.О. Кітанін


Директор Департаменту житлового

господарства Р.Б. Нехорошков


Директор Департаменту будівництва та

шляхового господарства В.М. Чумаков

Додаток 2

до рішення XVIII сесії XXIV скликання

«Про затвердження Схеми санітарної очистки

м. Харкова та Програми розвитку системи

поводження з твердими побутовими відходами

в м. Харкові» від 24.12.2003р. № 284/03

(затверджений рішенням 39 сесії Харківської міської ради

6 скликання від 25.02.2015 р. № 1880/15)


ПРОГРАМА

РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ПОВОДЖЕННЯ З ТВЕРДИМИ ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ

В М. ХАРКОВІ НА 2015-2026 РР.






Харків 2015 р.






ЗМІСТ

Паспорт Програми

3

Розділ 1. Загальні положення

4

Розділ 2. Стан проблеми поводження з ТПВ у м. Харкові

5

Розділ 3. Мета Програми

7

Розділ 4. Строки та етапи виконання Програми

7

Розділ 5. Основні завдання Програми

7

Розділ 6. Перелік заходів Програми розвитку системи поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015 - 2026 рр.

8

Розділ 7. Нормативно-правове, науково-технічне та інформаційне забезпечення реалізації Програми

10

Розділ 8. Ресурсне забезпечення Програми

10

Розділ 9. Контроль за ходом виконання Програми

11

Розділ 10. Очікувані кінцеві результати виконання Програми

11

Додаток 1

13

Додаток 2

18

Додаток 3

22




ПАСПОРТ ПРОГРАМИ


Назва Програми: Програма розвитку системи поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-2026 рр.

Підстава для розроблення Програми:- Закон України «Про відходи»; - Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища»; - Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»; Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами».

Замовник Програми: Харківська міська рада

Головний розробник Програми:Департамент комунального господарства Харківської міської ради

Головна мета Програми: Забезпечення утримання території м. Харкова у належному санітарному стані, підвищення ефективності її санітарного очищення, покращення санітарно-епідемічного благополуччя, забезпечення підвищення рівня екологічної безпеки та забезпечення безпечного поводження з відходами

Строки реалізації Програми:2015-2026 рр.

Джерела фінансування: - Державний бюджет України; Місцеві бюджети; Кошти підприємств, установ і організацій; Фонди охорони навколишнього природного середовища; Добровільні внески; Інші кошти.

Обсяг фінансування: Фінансування Програми за рахунок коштів бюджету м. Харкова здійснюється в межах коштів, затверджених бюджетом на відповідний фінансовий рік. Обсяг фінансування Програми за рахунок коштів бюджету міста Харкова уточнюється в процесі його формування на відповідний фінансовий рік.

Очікувані кінцеві результати реалізації Програми: - Зменшення шкідливого впливу побутових відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини. - Очищення території міста від забруднення побутовими відходами, ліквідація і запобігання утворенню несанкціонованих звалищ відходів. - Виробництво та реалізація додаткової товарної продукції за рахунок утилізації ресурсно-цінних компонентів побутових відходів. - Підвищення екологічної культури всіх верств населення шляхом проведення пропагандистської роботи. - Наближення зовнішнього вигляду м. Харкова до європейських зразків.


РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Основними напрямами державної політики у сфері поводження з відходами є пріоритетний захист навколишнього природного середовища та здоров'я людини від негативного впливу відходів, забезпечення їх повного збирання та своєчасного знешкодження, сприяння максимально можливій утилізації відходів шляхом повторного використання їх ресурсно-цінних компонентів тощо.

Програма розвитку сфери поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-2026 рр. розроблена у зв'язку із закінченням строку дії попередньої Програми розвитку сфери поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові, затвердженої рішенням 18 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 24.12.2003 № 284/03.

Програма розроблена відповідно до чинних загальнодержавних та відомчих нормативних актів у галузі захисту довкілля та поводження з відходами: Закону України «Про відходи», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», Програми поводження з твердими побутовими відходами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 № 265 та інших нормативних актів.

Програма визначає основні організаційні, технічні та економічні заходи, спрямовані на зменшення утворення твердих побутових відходів у м. Харкові та запобігання негативному впливу відходів на довкілля та здоров'я людини.

Сфера дії Програми - збирання, вивезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення твердих побутових відходів та прирівняних до них промислових відходів (ІІІ-ІV класів небезпеки), а також будівельних, великогабаритних, специфічних (підвищеної санітарної небезпеки) відходів.

Особливості регулювання поводження з такими видами відходів, як забруднювачі атмосферного повітря, стічні води підприємств, радіоактивні відходи, промислові відходи (крім прирівняних до побутових), відходи, що створюються при розробці надр, та іншими визначаються відповідними нормативними актами і не відносяться до сфери дії Програми.


РОЗДІЛ 2. СТАН ПРОБЛЕМИ ПОВОДЖЕННЯ З ТПВ У М. ХАРКОВІ

У м. Харкові спостерігається поступове збільшення обсягів утворення та накопичення відходів виробництва і споживання, які є одним із найвагоміших факторів забруднення навколишнього природного середовища і негативного впливу на всі його компоненти, а також на здоров'я населення.

Щорічно у м. Харкові утворюється понад 2,0 млн м3 твердих побутових відходів, так у 2013 р. кількість утворених відходів по м. Харкову становила 2,4 млн м3, з яких від населення - 2,2 млн м3, бюджетних споживачів - 0,06 млн м3, інших споживачів - 0,14 млн м3. Кількість утворених великогабаритних відходів по м. Харкову становила 0,476 млн м3, з яких від населення - 0,454 млн м3, бюджетних споживачів - 0,0066 млн м3, інших споживачів - 0,0159 млн м3.

Загальна площа житлових будинків комунальної власності м. Харкова становить 29062224,00 м2, в тому числі: площа впорядкованого житла - 18155154,00 м2, площа житла із частковим благоустроєм - 10590468,00 м2 та площа невпорядкованого житла -316602,00 м2. Близько 75 % загального обсягу ТПВ виробляється населенням повністю упорядкованих багатоповерхових будинків, 17 % твердих побутових відходів утворюється у приватному секторі.

За даними досліджень морфологічного складу тверді побутові відходи, що утворюють ся в м. Харкові, в середньому вміщують (у відсотках до маси) - у житловій забудові: харчові відходи - 59,32 %, папір та картон - 8,16 %, пластмаса - 5,7 %, скло - 6,88 %, чорні метали - 1,88 %, кольорові метали - 0,24 %; на підприємствах невиробничої сфери: харчові відходи - 22,45 %, папір та картон - 33,43 %, пластмаса - 15,17 %, скло - 11,74 %, чорні метали - 1,27 %, кольорові метали - 0,82 % та інші.

Сьогодні система поводження з твердими побутовими відходами, що функціонує в м. Харкові, включає збирання, транспортування та захоронення твердих побутових відходів з житлової забудови та підприємств невиробничої сфери.

Нині в місті експлуатуються 7671 од. металевих контейнерів для збору ТПВ, встановлених на прибудинкових територіях будинків комунальної власності, з яких обсягом 1,1 м3- 1534 од., обсягом 0,9 м3 -5217 од., обсягом 0,75 м3 -920 од., обсягом 8 м3 - 154 од.

Кількість контейнерів для збору ТПВ, встановлених на території приватного сектору м. Харкова, складає 225 од., з яких обсягом 0,75 м3 - 206 од., обсягом 8 м3 - 19 од. Контейнерний парк міста оновлюється у міру його зношення, за 2013 р. замінено 1259 контейнерів.

Кількість сміттєвозів, зайнятих вивезенням ТПВ у м. Харкові, складає 107 од., зношеність яких становить більше 60 %.

Захоронення основної маси твердих побутових відходів, що утворювалися в місті, здійснювалося на Дергачівському звалищі ТПВ, який функціонував з 1975 р. і використовувався для знешкодження побутових відходів, видалених із території міста Харкова та Дергачі. Частина ТПВ, що утворюється на території м. Харкова, вивозиться на полігон в урочище Писаренків яр ТОВ «Перероблюючий завод».

Проектом - будівництва Дергачівського звалища, розробленим у 1974 р., був передбачений строк дії - 2 роки, потужність - 2,3 млн м3 ТПВ. Але без реконструкції і відповідної документації звалище функціонувало з 1975 до 1997 рр. За цей час фактично було розміщено близько 20 млн м3 ТПВ. Захоронення відходів з 1975 р. велося без проведення заходів з ущільнення, пошарової ізоляції, відводу фільтрату тощо. У зв'язку з відсутністю нових місць захоронення ТПВ для продовження строку експлуатації Дергачівського звалища ТПВ було розроблено проект інженерного облаштування частини звалища площею 9,9 га ТПВ було розроблено проект інженерного облаштування частини звалища площею 9,9 га з переобладнанням у високонавантажений полігон шляхом нарощувань до висоти 17 м, який отримав позитивний висновок державної екологічної експертизи. Строк експлуатації Дергачівського звалища після реконструкції закінчився, на сьогодні Дергачівське звалище закрите.

Розміщення та захоронення ТПВ, відходів ІІІ та IV класів небезпеки (помірно небезпечні відходи), що утворюються на території м. Харкова, здійснюється на Дергачівському полігоні ТПВ, який є комунальною власністю Харківської міської ради.

Експлуатується Дергачівський полігон ТПВ з 2005 р.

Друга черга Дергачівського полігона ТПВ у 2009 р. поділена на два пускових комплекси.

Перший пусковий комплекс другої черги Дергачівського полігона ТПВ загальною площею 3,5 га введений в експлуатацію 26.01.2012.

З моменту введення в експлуатацію першого пускового комплексу Дергачівського полігона ТПВ захоронено більше 5 млн м3 відходів. Щодня на полігон продовжують завозити 5,0-5,8 тис. м3 відходів, з яких від населення - 82,5 %; бюджетних організацій - 8,3 %; інших організацій - 9,2 %.

Другий пусковий комплекс другої черги Дергачівського полігона ТПВ загальною площею 2,5 га планується ввести в експлуатацію в 2015 р. Запланований строк експлуатації Дергачівського полігона ТПВ до 2017 р.

Полігон ТОВ «Перероблюючий завод» розташований на території Роганської селищної ради на відстані б км від житлового масиву на місці штучного кар'єру, який був розроблений у 1977 р. при будівництві кільцевої автодороги навколо Харкова.

Таким чином, на сьогодні:

- у місті відсутня єдина централізована система роздільного збирання, перероблення і захоронення твердих побутових відходів, недостатніми є заходи щодо контролю цієї сфери;

- сучасний стан системи санітарної очистки в м. Харкові характеризується:

1. Невдосконаленим контролем за збиранням, вивезенням, знешкодженням та захороненням ТПВ.

2. Застосуванням застарілих технологій і засобів механізації.

3. Критичним станом Дергачівського полігона ТПВ.

4. Перманентним утворенням несанкціонованих звалищ.

5. Недосконалістю структури системи санітарної очистки.

Вирішення всього комплексу питань, пов'язаних із поводженням із ТПВ, було намічене Програмою розвитку системи поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові (далі - Програма), яка була розроблена у 2003 р. і затверджена рішенням 18 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 24.12.2003. Проте, за останні роки, що пройшли з моменту її розроблення, мали місце певні зміни в економічному та соціальному стані України, в тому числі: розвиток ринкових реформ, розширення меж міста, зміна норм накопичення твердих побутових відходів, тощо. Все це створило нові умови та обмеження для розвитку сфери поводження з твердими побутовими відходами, необхідність розроблення нової Програми розвитку систем поводження з твердими побутовими відходами.


РОЗДІЛ 3. МЕТА ПРОГРАМИ

Метою Програми є забезпечення повного та своєчасного збирання, вивезення, утилізації, знешкодження та захоронення ТПВ і суттєве зменшення їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище та здоров'я людини, вдосконалення та приведення у відповідність до сучасних екологічних вимог всієї системи поводження з твердими побутовими відходами.


РОЗДІЛ 4. СТРОКИ ТА ЕТАПИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

Строки виконання Програми: початок - 2015 р. закінчення - 2026 р.

Етапи виконання Програми: Першочергові заходи 2015 - 2020 рр. Перспективні заходи 2021 -2026 рр.


РОЗДІЛ 5. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

Відповідно до Закону України «Про відходи» стратегічною метою державної політики у сфері поводження з твердими побутовими відходами є створення екологічно чистої, економічно самоокупної сучасної галузі господарства, зменшення урбаністичного навантаження на територію країни, одержання дефіцитних вторинних ресурсів.

Основними завданнями Програми поводження з ТПВ в Харкові є:

- поступове зменшення накопичення ТПВ шляхом впровадження нових сучасних високоефективних методів збирання, зберігання, вивезення, перероблення, утилізації, знешкодження та захоронення ТПВ відповідно до сучасних вимог охорони навколишнього природного середовища;

- застосування нового високоефективного обладнання для збирання, зберігання, вивезення, перероблення, утилізації, знешкодження та захоронення ТПВ;

- перехід на європейську систему поводження з ТПВ;

- організація контролю за діючими та закритими місцями захоронення ТПВ, ліквідація несанкціонованих звалищ;

- розроблення низки нормативно-методичних та нормативно-правових документів у сфері поводження з ТПВ;

- підготовка фахівців;

- вдосконалення системи санітарної очистки.


РОЗДІЛ 6. ПЕРЕЛІК ЗАХОДІВ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ПОВОДЖЕННЯ З ТВЕРДИМИ ПОБУТОВИМИ ВІДХОДАМИ В М.ХАРКОВІ НА 2015 - 2026 РР.

Для вирішення поставлених завдань Програмою передбачається:

Першочергові заходи (додаток 1):

- Поступове впровадження роздільного збирання компонентів твердих побутових відходів - пластмаси, скла, паперу зі встановленням євроконтейнерів місткістю 1,1 м3 у районах міста; придбання сміттєвозів із заднім завантаженням для збирання та вивезення окремо зібраних компонентів відходів; будівництво (облаштування) прибудинкових контейнерних майданчиків для розміщення контейнерів для роздільного збирання компонентів та залишків ТПВ; встановлення урн для сміття у місцях масового відпочинку, на зупинках транспорту; впровадження економічного механізму щодо матеріального заохочування фізичних і юридичних осіб при здійсненні роздільного збирання.

- Введення потужностей сортувально-переробного комплексу з полігоном для розміщення залишків побутових відходів, що відповідає нормам європейського законодавства: будівництво комплексу з переробки твердих побутових відходів із системою збору, утилізації полігонного газу та виробництва електричної енергії у м. Дергачі; придбання сміттєсортувальної лінії для сортування відходів, що утворюються на підприємствах невиробничої сфери, з вивезенням відсортованих компонентів ТПВ на підприємства-переробники м. Харкова, а залишків відходів - на полігон ТПВ; проведення робіт із закриття, рекультивації та післяексплуатаційного обслуговування Дергачівського полігона ТПВ, видобуток і утилізація біогазу, ремонт доріг у м. Дергачі, моніторинг підземної гідросфери в районі полігона, роботи з будівництва, реконструкції та відновлення об'єктів водопостачання у м. Дергачі.

Оскільки проблема виділення земель під звалища та полігони ТПВ стає все складнішою, а вартість їх облаштування згідно із сучасними екологічними вимогами зростає, Харків як і всі великі міста розвинутих країн повинен поступово переходити до промислової переробки ТПВ, використовуючи технології, які значно зменшать потік ТПВ, що захороняється, дозволять повернути до обігу частину відходів. Тому при полігоні ТПВ передбачається будівництво сортувально-переробного комплексу.

При цьому доцільно забезпечити максимальну ефективність роботи сміттєсортувальної установки. Цього можна досягти шляхом раціональної організації потоків відходів: організувати в м. Харкові окремий збір ТПВ від підприємств невиробничої (і частково виробничої) сфери: торгових установ, ринків, офісів, банків, адміністративних, громадських, культурно-просвітніх, навчальних організацій, майстерень, типографій, деяких підприємств сфери обслуговування, комерційних підприємств тощо. Такі відходи складають близько 20 відсотків від загальної кількості ТПВ міста.

Відходи невиробничої сфери планується вивозити окремо на сортувальну установку при полігоні ТПВ, де з них може бути вилучено практично чистих компонентів (за рахунок відсутності у відходах загниваючих харчових залишків), які не потребують додаткової переробки та очищення і відповідають технічним вимогам переробників за ступенем забруднення сторонніми включеннями. Залишок, що не піддається розсортуванню, буде захоронятися на полігоні. Решта відходів загального збору також буде вивозитися на цей полігон.

Перспективні заходи (додаток 2):

- Перехід до роздільного збирання компонентів твердих побутових відходів в усіх районах міста: окреме збирання населенням компонентів ТІІВ - паперу, пластмаси, скла та залишків ТПВ із закупівлею євроконтейнерів місткістю 1,1 м3 та сміттєвозів із заднім завантаженням.

Визначення морфологічного складу ТПВ показало, що проводити видалення ресурсно-цінних компонентів із ТПВ, що пройшли ущільнення і перевезення в сміттєвозі, набагато менш доцільно, ніж при розсортовуванні на більш ранніх стадіях технологічного ланцюга. Крім неефективних перевезень на далекі відстані (до полігона і у зворотньому напрямку) частини ТПВ, що вилучається, значно знижується відсоток відсортованих компонентів і ускладнюється їх очищення для подальшого використання як вторинних ресурсів.

Досвід розвинених країн світу свідчить, що найбільш ефективним способом відведення частини потоку ТПВ від полігонів і переадресування їх на підприємства переробки вторинних ресурсів є роздільний збір ресурсно-цінних компонентів на місцях їх утворення. Такий спосіб, хоча і більш складний у плані організаційних заходів, і головним чином у плані виховання населення, однак має ряд незаперечних економічних, екологічних і гігієнічних переваг.

Оскільки сьогодні практично не впроваджені технології переробки змішаного пластику, цим варіантом передбачається додаткове сортування пластмасових відходів, вилучених із ТПВ на сортувальній станції з використанням ручної праці. Тут мають працювати спеціально підготовлені фахівці, оскільки розрізнення окремих видів пластмасових відходів має певні труднощі.

Скло, папір та картон направляються до відповідних підприємств-переробників.

Залишок ТПВ вивозиться на полігон для захоронення.

- Введення потужностей сортувально-переробного комплексу з полігоном для розміщення залишків побутових відходів: дослідні роботи, проектно-вишукувальні роботи комплексу для збирання та перероблення зношених автошин (шкіри, гумових виробів), будівництво та введення в експлуатацію комплексу.

- Заходи з організації впровадження нових технологій поводження з побутовими відходами: збирання, вивезення та перероблення відходів індивідуального транспорту (металобрухту, зношених автошин, відпрацьованих олив, акумуляторів тощо); збирання, вивезення та перероблення зношених побутових електроприладів і електронного обладнання; збирання, вивезення та перероблення хімічних джерел струму (ХДС) (побутових акумуляторів, конденсаторів, батарейок тощо).


РОЗДІЛ 7. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ, НАУКОВО-ТЕХНІЧНЕ ТА ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ

За час дії раніше розробленої Програми розвитку сфери поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові (2003-2013 рр.) було виконано частину заходів у галузі нормативно-правового забезпечення сфери поводження з відходами міста Харкова: розроблено нові Правила благоустрою території міста Харкова (затверджені рішенням 11 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 16.11.2011 № 504/11); скориговано Схему санітарної очистки м. Харкова. Однак значна частина намічених раніше заходів залишилася невиконаною, крім того, за минулі роки виявилася низка нових проблем, що потребують нормативного або організаційного забезпечення.

У додатку 3 наведено перелік нормативно-правових, нормативно-технічних документів, а також організаційних актів, які повинні бути розроблені та введені в дію для забезпечення виконання Програми.

Виконання всіх заходів, розроблень та документів буде провадитися на основі чинного в Україні законодавства, з урахуванням сучасних передових екологічних вимог і буде сприяти своєчасному та якісному здійсненню основних пунктів розробленої Програми.


РОЗДІЛ 8. РЕСУРСНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ

Основною умовою виконання Програми і поліпшення системи санітарного очищення в місті є консолідація дій органів місцевого самоврядування, населення і потенційних інвесторів із числа комерційних і госпрозрахункових організацій.

У зв'язку із цим посилюється роль виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, до компетенції яких входять такі питання, як затвердження Програми, визначення джерел фінансування, знаходження фінансових ресурсів, контроль за ефективним їх використанням тощо.

Відповідно до ст. 41 Закону України «Про відходи», ст. 42 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» джерелами фінансування заходів, передбачених Програмою, є:

• державний бюджет України;

• місцеві бюджети;

• кошти підприємств, установ і організацій;

• фонди охорони навколишнього природного середовища;

• добровільні внески;

• інші кошти.

Для здійснення передбаченого Програмою комплексу заходів, розроблення нормативно-правового, науково-технічного та інформаційного забезпечення необхідні інвестиції в розмірі 3510 тис. грн (додаток 3).

Для здійснення передбачених Програмою заходів необхідні інвестиції в розмірі (додатки 1, 2): першочергові заходи - 748200 тис. грн; перспективні заходи - 170200 тис. грн.

Виконавці заходів Програми будуть визначатися шляхом проведення конкурсних торгів, при цьому критеріями відбору переможців стане: максимальне скорочення строків реалізації заходів, забезпечення максимального поліпшення екологічної ситуації в місті; очікуваний економічний ефект від результатів впровадження заходу тощо.

Трудові ресурси для реалізації Програми включають в себе спеціалістів профільних науково-дослідних, проектно-вишукувальних та спеціалізованих установ, а також будівельно-монтажних організацій, які залучаються до виконання проектів Програми.

Матеріальні ресурси для реалізації Програми виділяються виконавцям проектно-вишукувальних, науково-дослідних та будівельно-монтажних робіт за погодженням із замовником в межах, передбачених кошторисною вартістю відповідних проектів Програми.


РОЗДІЛ 9. КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

Контроль за виконанням Програми, коригування окремих завдань Програми і обсягів їх фінансування здійснюють Департамент житлового господарства Харківської міської ради, Департамент комунального господарства Харківської міської ради.


РОЗДІЛ 10. ОЧІКУВАНІ КІНЦЕВІ РЕЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

Головними результатами Програми стануть:

Екологічні:

- зменшення шкідливого впливу побутових відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини за рахунок впровадження нових сучасних високоефективних методів збирання, зберігання, вивезення, утилізації та знешкодження твердих побутових відходів відповідно до сучасних вимог охорони довкілля;

- очищення територій від забруднення побутовими відходами, ліквідація і запобігання утворенню несанкціонованих звалищ відходів;

- поступове зменшення накопичення побутових відходів шляхом впровадження роздільного збирання ресурсно-цінних компонентів ТПВ.

Економічні:

- виробництво та реалізація додаткової товарної продукції за рахунок утилізації ресурсно-цінних компонентів побутових відходів;

- перетворення сфери санітарної очистки та поводження з відходами на самоокупну та рентабельну галузь житлово-комунального господарства.

Соціальні:

- створення додаткових робочих місць у сфері поводження з побутовими відходами;

- підвищення екологічної культури всіх верств населення шляхом проведення пропагандистської роботи із залученням засобів масової інформації, розміщення реклами, розповсюдження листівок, проведення циклів лекцій з екологічного виховання у дитсадках, школах, ВУЗах тощо;

- наближення зовнішнього вигляду міста Харкова до європейських зразків.


Директор Департаменту комунального

господарства В.О. Кітанін


Директор Департаменту житлового

господарства Р.Б. Нехорошков


Директор Департаменту будівництва та

шляхового господарства В.М. Чумаков


Додаток 1

до Програми розвитку системи поводження

з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-2026 рр.


Перелік першочергових заходів Програми розвитку системи поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-

2026 рр.

тис. грн.

№ з/п

Найменування заходу

Джерела фінансування

Виконавчі органи міської ради, що відповідають за реалізацію заходу

Загальна вартість заходу

2015 р.

2016 р.

2017 р.

2018 р.

2019 р.

2020 р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Придбання автотранспорту і обладнання для забезпечення збирання і розміщення ТПВ

1.

Придбання великовантажних сміттєвозів із заднім завантаженням

кількість - 65 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

75000,0

15000,0

15000,0

15000,0

15000,0

10000,0

5000,0

Впровадження роздільного збирання складових  твердих побутових відходів

2.

Придбання євроконтейнерів місткістю 1,1 м3 Для збирання окремих компонентів ТПВ та залишків сміття при впровадженні роздільного збирання ТПВ

кількість - 5000 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

33300,0

5000,0

6300,0

7500,0

5000,0

4500,0

5000,0

3.

Придбання євроконтейнерів місткістю 1,1 м3 для збирання вторинної сировини

кількість - 4000 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

23040,0


4608,0

4608,0

4608,0

4608,0

4608,0

6.

Придбання євроконтейнерів місткістю 1,1м для збирання скла

Кількість - 1000 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

5760,0


1440,0

1440,0

1440,0

1440,0


7.

Будівництво (облаштування) прибудинкових контейнерних майданчиків для розміщення контейнерів для роздільного збирання компонентів та залишків ТПВ

кількість - 1000 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

1500,0

500,0

500,0

500,0




8.

Придбання і встановлення урн для сміття у місцях масового відпочинку, на зупинках транспорту

кількість - 9000 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент комунального господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

1500,0

500,0

500,0

500,0




9.

Розроблення і впровадження економічного механізму щодо матеріального заохочування фізичних і юридичних осіб при здійсненні роздільного збирання

Міський бюджет

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

600,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Введення потужностей сортувально-переробного комплексу з полігоном для розміщення залишків побутових відходів

10.

Будівництво комплексу з переробки твердих побутових відходів із системою збору, утилізації полігонного газу та виробництва електричної енергії у м. Дергачі

Міський бюджет

Кредитні кошти

Управління будівництва, ремонту та реконструкції Департаменту будівництва і шляхового господарства Харківської міської ради

528000,0

176000,0

176000,0

176000,0




11.

Придбання сміттєсортувальної лінії

Міський бюджет

Кредитні кошти

Уповноважені комунальні підприємства у сфері

поводження з відходами

60000,0

60000,0






12.

Проведення робіт із закриття, рекультивації та післяексплуатаційного обслуговування Дергачівського полігона ТПВ, видобуток і утилізація біогазу, ремонт доріг у м. Дергачі, моніторинг підземної гідросфери в районі полігона, роботи з будівництва, реконструкції та відновлення об'єктів водопостачання м. Дергачі

Обласний бюджет

Міський бюджет

Уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

19500,0

19500,0






Усього по роках

748200,0

276100,0

204448,0

205648,0

26648,0

20648,0

14708,0


Додаток 2

до Програми розвитку системи поводження

з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-2026 рр.


Перелік перспективних заходів Програми розвитку системи поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-

2026 рр. тис. грн

тис. грн

№ з/п

Найменування заходу

Джерела фінансування

Виконавчі органи міської ради, що відповідають за реалізацію заходу

Загальна вартість заходу

2021 р.

2022 р.

2023 р.

2024 р.

2025 р.

2026 р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Придбання автотранспорту і обладнання для забезпечення збирання і розміщення ТПВ

1.

Придбання великовантажних сміттєвозів із заднім завантаженням

кількість - 55 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

65000,0

10000,0

7000,0

12500,0

11500,0

12000,0

12000,0

Впровадження роздільного збирання складових  твердих побутових відходів

2.

Придбання євроконтейнерів місткістю 1,1 м3 для збирання окремих компонентів ТПВ та залишків сміття при впровадженні роздільного збирання ТПВ

кількість - 7600 од.

Міський бюджет

Кошти підприємств невиробничої сфери

Департамент житлового господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

52000,00

10000,0

12500,0

15000,0

5000,0

4500,0

5000,0

Введення потужностей сортувально-переробного комплексу з полігоном для розміщення залишків побутових відходів

3.

Комплекс для збирання та перероблення зношених автошин (передпроектні дослідження та розроблення вихідних даних для проектування; проектно-вишукувальні роботи; будівництво та введення в експлуатацію)

Міський бюджет

Кошти інвесторів

Департамент комунального господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

41200,0

200,0

1000,0

40000,0




Заходи з організації впровадження нових технологій поводження з побутовими відходами

4.

Збирання,вивезення та перероблення відходів індивідуального транспорту (металобрухту, зношених автошин, відпрацьованих олив, акумуляторів тощо)

Міський бюджет

Кошти інвесторів

Департамент комунального господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

6000,0

1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

1000,0

5.

Збирання, вивезення та перероблення зношених побутових електроприладів та електронного обладнання

Міський бюджет

Кошти інвесторів

Департамент комунального господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

3000,0

500,0

500,0

500,0

500,0

500,0

500,0

6.

Збирання, вивезення та перероблення хімічних джерел струму (ХДС) (побутових акумуляторів, конденсаторів, батарейок тощо)

Міський бюджет

Кошти інвесторів

Департамент комунального господарства Харківської міської ради, уповноважені комунальні підприємства у сфері поводження з відходами

3000,0

500,0

500,0

500,0

500,0

500,0

500,0

Усього по роках:

170200,0

22200,0

22500,0

69500,0

18500,0

18500,0

19000,0


Додаток 3

до Програми розвитку системи поводження

з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-2026 рр.


Перелік нормативно-правових документів, які повинні бути розроблені та введені в дію для забезпечення виконання Програми розвитку системи поводження з твердими побутовими відходами в м. Харкові на 2015-2026 рр.


тис. грн.

№ з/п

Найменування заходу

Загальна вартість заходу

Першочергові заходи

Перспективні заходи

2015р.

2016р.

2017р.

2018р.

2019р.

2020р.

2021р.

2022р.

2023р.

2024р.

2025р.

2026р.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Організаційне забезпечення

1.

Розроблення та запровадження системи моніторингу у сфері поводження з ТПВ

300,0



100,0

100,0

100,0








2.

Організація та проведення тематичних лекторіїв, тренінгів з питань поводження з ТПВ

250,0

50,0

50,0

50,0

50,0

50,0








3.

Організація та проведення в загальноосвітніх закладах щорічних конкурсів, виставок з питань раціонального поводження з відходами та дитячих свят

500,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0




'




Нормативно-методичне забезпечення

4.

Перегляд та затвердження норм надання послуг з вивезення відходів у житловій забудові та на підприємствах невиробничої сфери м. Харкова

200,0

100,0






100,0






5.

Проведення досліджень з визначення морфологічного складу ТПВ

200,0

100,0






100,0






6.

Розроблення нормативної документації з порядку збирання і перероблення відходів індивідуальних транспортних засобів (металобрухту, зношених автошин, акумуляторів, побутової техніки, відпрацьованих олив, малих хімічних джерел струму тощо) у м. Харкові

160,0



160,0










Інформаційне забезпечення

7.

Започаткування та проведення постійного циклу теле- та радіопередач, підготовка та розміщення відеопродукції (соціальна реклама) екологічного профілю щодо організації роздільного збору ТПВ; забезпечення чистоти і порядку в місті; сучасних технологій поводження з ТПВ тощо.

1000,0



200,0

200,0

200,0




200,0


200,0


8.

Проведення пропагандистської роботи з цивілізованого поводження з ТПВ, заходів з екологічного виховання населення, навчання основам комунальної санітарії

600,0


100,0

100,0

100,0

100,0




100,0


100,0


9.

Створення та ведення міської інформаційної бази даних сфери поводження з ТПВ

300,0


150,0

150,0











Усього:

3510,00