ПОСТАНОВА
Іменем України
29 квітня 2020 року
Київ
справа №454/1555/16-а
адміністративне провадження №К/9901/45718/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів - Мороз Л.Л., Рибачука А.І.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2017 року (колегія суддів: Шинкар Т.І., Пліш М.А., Ільчишин М.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області, Державної казначейської служби України про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
В липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області, в якому з врахуванням уточнення позовних вимог, просив:
- зобов`язати ГУ МВС України у Львівській області провести донарахування до виплаченої пенсії з грудня 1992 по грудень 2004 року надбавок за умови служби та безперервну службу, які виплачувались позивачу під час проходження служби згідно грошового атестату №2 від 28.07.1992 з посади інспектора Держпожнагляду Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому, враховуючи діючі на той час постанови Кабінету Міністрів України та укази Президентів України відносно підвищення пенсій і виплатити всю недораховану пенсію з компенсацією втрати частини доходів;
- стягнути з відповідача відшкодування моральної шкоди та виплатити на користь позивача у сумі 200 000 грн, у зв`язку з порушенням УФЗБО ГУ МВС України прав і свобод, пов`язаних з пенсійним забезпеченням протягом 1992 по даний час;
- зобов`язати відповідача провести розрахунок грошового забезпечення з посади начальника загону УВС Магаданського облвиконкому станом на 01.07.2006, 01.01.2007, 01.01.2008, 01.04.2012, 01.07.2012, 01.09.2012, 01.01.2013, 01.01.2014, 01.01.2015, 01.01.2016 без зниження сум грошового забезпечення і направити їх в ГУ ПФУ у Львівській області, а також на поштову адресу позивача для виконання постанови Сокальського районного суду Львівської області від 14.11.2014 за №454/365/14а та ухвали Сокальського районного суду Львівської області від 15.04.2016.
Ухвалою Сокальського районного суду Львівської області від 28 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2017 року, позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області, Державної казначейської служби України про визнання дій неправомірними та зобов`язання здійснити перерахунок та виплату доплату до пенсії та відшкодування моральної шкоди в частині вимог про зобов`язання ГУ МВС України у Львівській області провести донарахування до виплаченої пенсії з грудня 1992 року по грудень 2004 року надбавок за умови служби та безперервну службу, згідно грошового атестата №2 від 28.07.1992р. з посади інспектора Держпожнагляду Ягоднинського ПРЗ УВС Магаданського облвиконкому, враховуючи діючі на той час постанови Кабміну України та указів Президента України відносно підвищення пенсій і виплатити всю недораховану пенсію з компенсацією втрати частини доходів залишено без розгляду.
Постановою Сокальського районного суду Львівської області від 28 березня 2017 року в задоволені позову відмовлено.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2017 року постанову Сокальського районного суду Львівської області від 28 березня 2017 року у справі № 454/1555/16-а скасовано та прийнято нову, якою позов задоволено частково.
Зобов`язано Ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області провести ОСОБА_1 розрахунок грошового забезпечення з посади начальника Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому станом на 01.12.2015 з врахуванням посадового окладу, окладу за звання, надбавки за вислугу років 30%, 50% за особливі умови служби (виконання особливо важливих завдань), 33% премії, з видачею відповідної довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії та направити таку в Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області для проведення перерахунку ОСОБА_1 .
Позовні вимоги в частині зобов`язання Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області провести ОСОБА_1 розрахунок грошового забезпечення з посади начальника Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому за період з 01.07.2006 по 31.11.2015 залишено без розгляду.
В задоволені решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить її скасувати та ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що при призначенні пенсії не враховано додаткові види грошового забезпечення Крім того зазначає, що розмір пенсії, яку отримував позивач є мінімальним через невідповідність складовим грошвого забезпечення за посадою, з якою останній звільнений - начальника загону. Також вважає незаконною відмову в стягненні моральної шкоди, оскільки працівниками УФЗБО ГУ МВС України у Львівській області протягом грудня 1992 по грудень 2006 року постійно порушувались вимоги законодавства і позивачу виплачувалась мінімальна пенсія, відтак позивач поніс відповідні втрати.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07.08.2017 відкрито касаційне провадження.
Справу передано до Верховного Суду.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
У зв`язку з відсутністю клопотань про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами встановлено, що ОСОБА_1 в період з 1974 року по 1992 рік проходив службу в органах внутрішніх справ. В 1991 році ОСОБА_1 призначений на посаду начальника Ягоднинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому. 16.07.1992 позивач звільнений зі служби у зв`язку із виходом на пенсію на підставі наказу начальника УВС Магаданського облвиконкому №71 л/с з пониженням в посаді з начальника загону на інспектора загону.
З 1992 року по червня 2006 року, не погоджуючись із формулюванням наказу про звільнення з посади інспектора, а не з начальника Ягоднинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому, позивач вів переписку із МВС Російської Федерації. Лише в червні 2006 року департаментом кадрового забезпечення МВС Росії проведено перевірку правомірності звільнення позивача з органів внутрішніх справ з посади інспектора, що слугувало підставою для винесення відповідного наказу.
Наказом №60 л/с від 08.06.2006, у зв`язку з проведеною перевіркою, пункт наказу УВС Магаданського облвиконкому від 16.07.1992 №71 л/с в частині призначення позивача (начальника рятувального загону Ягоднинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому) на посаду інспектора цього загону в порядку дисциплінарного стягнення скасовано. В рахунок часткової зміни наказу №71 л/с від 16.07.1992, позивач вважається звільненим з посади начальника зазначеного загону.
З матеріалів справи вбачається, що 01.01.2008 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області ОСОБА_1 проведено перерахунок пенсії з наступних видів грошового забезпечення: посадовий оклад - 600,00 грн; оклад за звання - 125,00 грн; надбавка за вислугу років (30%) - 217,50 грн; надбавка за особливі умови служби (44%) - 414,70 грн; премія (18%) - 244,30 грн, всього - 1601,50 грн. Розмір пенсії з 01.01.2008 становив 944,89 грн (59% грошового забезпечення). Сума доплати до попереднього розміру пенсії становила 33,38 грн Отже, основний розмір пенсії ОСОБА_1 після перерахунку з 01.01.2008 з урахуванням доплати залишився без змін і склав 978,27 грн.
Відповідно до Довідки №91-11255 від 08.04.2008 про грошове забезпечення для перерахунку пенсії розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 розрахованого з посади інспектора ІГПН Ягодинського ПСО становить: посадовий оклад - 600 грн, підвищений посадовий оклад - 600 грн, оклад за звання - 125 грн, надбавка за вислугу років 30 % - 217,50 грн, особливі умови служби 44% - 414,70 грн, премія 18% - 244,30 грн.
Вважаючи, що розмір грошового забезпечення, з якого обраховується розмір пенсії не проведено у відповідність до посади начальника Держпожнагляду Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому, а відтак й виплата пенсії проводилася в меншому розмірі, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Відмовляючи в задоволені позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позовна вимога про зобов`язання ГУМВСУ у Львівській області провести розрахунок грошового забезпечення з посади начальника Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому за період з 16.07.1992 по 2014 рік вже була заявлена ОСОБА_1 в справі, яка розглянута Сокальським районним судом Львівської області, в тому числі вказана позовна вимога задоволена частково: зобов`язано відповідача підготувати довідки за період з 16.01.2012 по 31.03.2014, оскільки саме 16.01.2012 позивач фактично набув права на перерахунок пенсії. Крім того, судом першої інстанції не встановлено наявності підстав проведення перерахунку пенсії позивачу як начальнику загону, зокрема надходження відповідних списків до ГУ МВС України у Львівській області, а тому суд першої інстанції дійшов висновку щодо відсутності підстав зобов`язувати ГУМВС України у Львівській області підготовлювати довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2015 та 01.01.2016. Крім того, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено доказів, які підтверджували б наявність причинного зв`язку між неправомірними діями відповідача та його стражданнями, приниженнями, моральними переживаннями. Також, останнім не надано жодних доказів в обґрунтування розміру моральної шкоди 200 000 грн, яку він просить стягнути.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та задовольняючи частково позовні вимоги, апеляційний суд виходив з того, що розмір пенсії за вислугу років, відповідно до положень Закону №2262-XII (2262-12)
, визначається з відповідних сум грошового забезпечення, що отримували зазначені особи, які мають право на пенсію за цим Законом, перед звільненням зі служби. Відтак у довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 слід включити: посадовий оклад, оклад за звання, надбавку за вислугу років 30%, 50% за особливі умови служби (виконання особливо важливих завдань), 33% премії, які позивач отримував та які було враховано при призначені пенсії за вислугу років. Залишаючи частину позовних вимог без розгляду, суд апеляційної інстанції посилався на пропуск строків звернення до суду.
Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України у строки, передбачені ч. 2 ст. 51 цього Закону.
Виходячи з аналізу наведеної норми права, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Згідно з частинами 2 та 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (45-2008-п)
затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12)
(далі - Порядок №45) пунктом 5 якого встановлено, що для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням; надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі; щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію; щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
З наявного в матеріалах справи листа-відповіді ГУ ПФ України у Львівській області від 08.12.2011 №6531/07-18 вбачається, що станом на 01.01.2007 розрахунок пенсії за вислугу років позивачу проведено з посади інспектора держпожнагляду Ягодинського пожежно-рятувального загону Магаданської області з наступного грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за звання, 30% за вислугу років, особливі умови служби 50%, 100% надбавка до грошового утримання, надбавка за безперервну службу 50%, премія 33%. Вказані складові грошового забезпечення також враховано при розрахунку пенсії станом на 01.01.2005.
З матеріалів справи судом першої інстанції встановлено, що постановою Сокальського районного суду Львівської області від 14.11.2014 у справі №454/365/14-а, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 24.03.2015, задоволено частково адміністративний позов ОСОБА_1 : визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови у перерахунку призначеної ОСОБА_1 пенсії з дати отримання 16.01.2012 від уповноваженого структурного підрозділу управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУМВСУ у Львівській області необхідних документів для проведення перерахунку пенсії; зобов`язано управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУМВСУ у Львівській області підготувати нові довідки про розмір грошового забезпечення начальнику Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому майору внутрішньої служби ОСОБА_1 за період з 16.01.2012 року по 31.03.2014 року з нарахуванням компенсації втрати частини доходів та надати такі ГУПФУ у Львівській області для здійснення перерахунку пенсії;
Постановою Вищого адміністративного суду України від 23.06.2015 касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області задовольнити частково, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2015 року скасовано, постанову Сокальського районного суду Львівської області від 14 листопада 2014 року змінено, скасовано постанову суду в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 16.01.2012 по 31.07.2013 та нарахування компенсації втрати частини доходів, а також зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області виплачувати в подальшому призначену ОСОБА_1 пенсію з розрахунку грошового забезпечення начальнику Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому. Позовні вимоги в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 16.01.2012 р. по 31.07.2013 р. залишено без розгляду. В задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії з нарахуванням компенсації втрати частини доходів, а також зобов`язання виплачувати в подальшому призначену ОСОБА_1 пенсію з розрахунку грошового забезпечення начальнику Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому відмовлено. Зобов`язано головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області провести перерахунок ОСОБА_1 призначену пенсію з врахуванням нових довідок про розмір грошового забезпечення з посади начальника Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому з 01.08.2013р. по 31.03.2014 р. В решті постанову Сокальського районного суду Львівської області від 14 листопада 2014 року залишено без змін.
Відтак, право позивача на перерахунок призначеної пенсії з посади начальника Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконком, за наявності законодавчо передбачених підстав для такого перерахунку, встановлено судовим рішенням в адміністративний справі, що набрало законної сили.
Водночас, вказаними судовими рішеннями зобов`язано Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУМВСУ у Львівській області підготувати нові довідки про розмір грошового забезпечення начальнику Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому майору внутрішньої служби ОСОБА_1 .
Як вбачається зі змісту листа-відповіді ГУ ПФ України у Львівській області від 26.05.2016 №486/К-20, в документах пенсійної справи позивача наявні довідки про грошове забезпечення з посади начальника Ягодинського ПРЗ УМС Магаданського облвиконкому станом на 01.01.2008 та 01.04.2012, інші довідки про грошове забезпечення станом на 01.07.2012, 01.09.2012, 01.01.2013 з посади начальника Ягодинського ПРЗ УМС Магаданського облвиконкому в матеріалах пенсійної справи відсутні.
Так, відповідно до Довідки №91-11255 від 19.01.2016 про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, виданої ГУ МВС України у Львівській області (управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку), до грошового забезпечення ОСОБА_1 з посади начальника Ягодинського ПРЗ УМС Магаданського облвиконкому включено: посадовий оклад, оклад за звання, надбавка за вислугу років 30%, надбавка за виконання особливо важливих завдань 41%, премія 12% (а.с.48).
При цьому, відповідно до листа ГУ Національної поліції у Львівській області від 27.04.2016 №К-12/01/17-2016 посада начальника Ягодинського ПРЗ УМС Магаданського облвиконкому, яку займав позивач на день звільнення зі служби, з врахуванням п.6 Порядку №45 (згідно з яким відповідною вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена), на даний час відповідає посаді начальника відділу, начальника самостійного сектору (відділення) міськрайвідділу. Посадовий оклад позивачу враховано у максимальному розмірі - 1000 грн.
Згідно довідки №91-11255 від 08.04.2008 про грошове забезпечення для перерахунку пенсії судом апеляційної інстанції встановлено, що в розмір грошового забезпечення позивача враховано надбавку за особливі умови служби (виконання особливо важливих завдань) у розмірі 44%, проте таку позивач отримував на день звільнення в розмірі 50% та така була врахована при розрахунку пенсії станом на 01.01.2005, а також зменшено відсотковий розмір премії з 33 до 18.
Згідно Довідки №91-11255 від 19.01.2016 судом апеляційної інстанції встановлено, що при розрахунку грошового забезпечення позивача враховано надбавку за особливі умови служби (виконання особливо важливих завдань) у розмірі 41%, проте таку позивач отримував на день звільнення в розмірі 50%, а також зменшено відсотковий розмір премії з 33 до 12.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що розмір пенсії за вислугу років, відповідно до положень Закону №2262-XII (2262-12)
, визначається з відповідних сум грошового забезпечення, що отримували зазначені особи, які мають право на пенсію за цим Законом, перед звільненням зі служби, відтак у довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 слід включити: посадовий оклад, оклад за звання, надбавку за вислугу років 30%, 50% за особливі умови служби (виконання особливо важливих завдань), 33% премії, які позивач отримував та які було враховано при призначені пенсії за вислугу років.
Також вказує, що додаткові види грошового забезпечення (інші доплати, надбавки, премії, підвищення), які позивач вважає безпідставно невключеними у довідку про грошове забезпечення станом на 01.01.2008 не можуть враховуватись для перерахунку пенсії як такі, що не виплачувались позивачу за час проходження служби та на момент звільнення.
Також колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про наявність підстав для залишення позовної заяви без розгляду в частині зобов`язання Ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області провести ОСОБА_1 розрахунок грошового забезпечення з посади начальника Ягодинського пожежно-рятувального загону УВС Магаданського облвиконкому за період з 01.07.2006 по 31.11.2015 оскільки про триваючу бездіяльність відповідача позивачу було відомо, зокрема вказане підтверджується судовими рішеннями у справі № 454/365/14-а (постанова Вищого адміністративного суду від 23.06.2015).
Проте з позовом звернувся лише 01.06.2016, відтак cудом вірно застосовано шестимісячний строк звернення до суду.
Стосовно доводів про стягнення моральної шкоди, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ст. 56 Конституції України кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Цивільного кодексу України моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
Загальні підходи до відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади, були сформульовані Верховним Судом у постанові від 10.04.2019 у справі №464/3789/17. Зокрема, Суд дійшов висновку, що адекватне відшкодування шкоди, зокрема й моральної, за порушення прав людини є одним із ефективних засобів юридичного захисту (п. 49).
Моральна шкода полягає у стражданні або приниженні, яких людина зазнала внаслідок протиправних дій. Страждання і приниження - емоції людини, змістом яких є біль, мука, тривога, страх, занепокоєння, стрес, розчарування, відчуття несправедливості, тривала невизначеність, інші негативні переживання (п. 52).
Порушення прав людини чи погане поводження із нею з боку суб`єктів владних повноважень завжди викликають негативні емоції. Проте, не всі негативні емоції досягають рівня страждання або приниження, які заподіюють моральну шкоду. Оцінка цього рівня залежить від усіх обставин справи, які свідчать про мотиви протиправних дій, їх інтенсивність, тривалість, повторюваність, фізичні або психологічні наслідки та, у деяких випадках, стать, вік та стан здоров`я потерпілого (п. 56).
У справах про відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади або органом місцевого самоврядування, суд, оцінивши обставин справи, повинен встановити чи мали дії (рішення, бездіяльність) відповідача негативний вплив, чи досягли негативні емоції позивача рівня страждання або приниження, встановити причинно-наслідковий зв`язок та визначити співмірність розміру відшкодування спричиненим негативним наслідкам. При цьому, в силу ст. 1173 ЦК України шкода відшкодовується незалежно від вини відповідача, а протиправність його дій та рішень презюмується - обов`язок доказування їх правомірності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України) (п. 57).
Вимоги про відшкодування моральної шкоди у сумі 200000 гривень позивач пов`язує з отримуванням пенсії в мінімальному розмірі та відсутністю перерахунку у відповідності до грошового забезпечення посади, з якої позивач був звільнений.
Проте колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для стягнення моральної шкоди оскільки жодних належних доказів її завдання не подано та нічим не підтверджено заявлену співмірність.
Відповідно до статті 350 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України (1798-12)
, Цивільного процесуального кодексу України (1618-15)
, Кодексу адміністративного судочинства України (2747-15)
щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі") суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2017 року залишити без змін.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий А. Ю. Бучик
Судді: Л. Л. Мороз
А. І. Рибачук