ПОСТАНОВА
Іменем України
28 квітня 2020 року
м. Київ
справа №645/5/17, адміністративне провадження №К/9901/39157/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Кравчука В.М., Желєзного І.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на постанову Фрунзенського районного суду м. Харкова від 16.05.2017р. (суддя - Іващенко С.О.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.07.2017р. (судді - Рєзнікова С.С., Бегунц А.О., Старостін В.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Харківського обласного військового комісаріату про зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
У січні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області на виконання Наказів Міністерства оборони України № 377 від 28.07.2008 р. (z0761-08)
та № 814 від 27.11.2013 р. подати до Харківського обласного військового комісаріату списки на його ім`я за формою передбаченою додатком № 1 до Постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 р. (45-2008-п)
для складання довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії;
зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат на виконання наказів Міністерства оборони України №377 від 28.07.2008р. (z0761-08)
та №814 від 27.11.2013р. скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення, зазначеного у цих наказах для перерахунку пенсії за формою передбаченою додатком №2 до постанови Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008р. (45-2008-п)
;
зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок йому пенсії з 01.09.2008 р. на підставі отриманих довідок з Харківського обласного військового комісаріату на виконання Наказів Міністерства оборони № 377 від 28.07.2008 р. (z0761-08)
та № 814 від 27.11.2013 р. та вподальшому виплачувати пенсію з урахуванням грошового забезпечення передбаченого цими наказами.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що він проходив військову службу на посаді старшого викладача кафедри академії збройних сил республіки Узбекистан. З 18.09.1997р. він перебуває на обліку в Головному управлінні пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію за вислугу років у відповідності до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12)
. Вважає. що має право на перерахунок пенсії на підставі наказів Міністра оборони України від 28.07.2008р. №377 (z0761-08)
та від 27.12.2013р. №814, прийнятими на підставі постанови Кабінету Міністрів України №1294, якими збільшено розмір посадового окладу начальника кафедри. Тобто відбулась зміна розміру одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, що в розумінні статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є підставою для здійснення спірного перерахунку пенсії, який всупереч наведеним вимогам законодавства, відповідачами проведено не було.
Постановою Фрунзенського районного суду м. Харкова від 16.05.2017р., яка залишена без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.07.2017р., позов задоволено.
Зобов`язано Головне управління пенсійного фонду України в Харківській області на виконання Наказів Міністерства оборони України № 377 від 28.07.2008 р. (z0761-08)
та № 814 від 27.11.2013 р. подати до Харківського обласного військового комісаріату списки на ім`я позивача за формою передбаченою додатком № 1 до Постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 р. (45-2008-п)
для складання довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
Зобов`язано Харківський обласний військовий комісаріат після отримання списків з Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на виконання Наказів Міністерства оборони України № 377 від 28.07.2008 р. (z0761-08)
та № 814 від 27.11.2013 р. скласти та подати до Головного управління пенсійного фонду України в Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення, зазначеного у цих наказах для перерахунку пенсії за формою передбаченою додатком № 2 до Постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 р. (45-2008-п)
Зобов`язано Головне управління пенсійного фонду України в Харківській області після отримання довідок з Харківського обласного військового комісаріату про розмір грошового забезпечення, здійснити перерахунок пенсії позивачу з 01.09.2008 р. на підставі отриманих довідок з Харківського обласного військового комісаріату на виконання Наказів Міністерства оборони № 377 від 28.07.2008 р. (z0761-08)
та № 814 від 27.11.2013 р. та в подальшому виплачувати пенсію з урахуванням грошового забезпечення передбаченого цими наказами.
З ухваленими у справі рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просило скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нову про відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12)
від 13.02.2008р. №45 визначено лише один орган - Кабінет Міністрів України, рішення якого про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, є належною підставою для перерахунку пенсій. Рішення інших органів (у тому числі і накази Міністра оборони України) не можуть братися управліннями пенсійного фонду як підстава для перерахунку, оскільки є чіткий порядок, який визначає процедуру перерахунку пенсії та належні для цього підстави.
Крім того, повноважень щодо внесення змін в документи, які були надані на позивача Харківським обласним військовим комісаріатом і на підставі яких була перерахована пенсія, у органів Пенсійного фонду України не має.
У запереченнях на касаційну скаргу позивач просить залишити її без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так, в ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області з 18.09.1997 р. та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12)
.
14.07.2016 р. позивач звертався до відповідача із запитом про надання інформації про проведені перерахунки пенсії. (а.с. 6)
На запит позивача відповідачем було надано завірені копії документів з пенсійної справи. Надано довідку про розмір пенсії позивача за період з 01.01.2007р. по 01.05.2016р. (а.с. 7)
01.09.2016р. позивач звернувся до Харківського обласного військового комісаріату з запитом про надання інформації та довідки- розрахунку. (а.с. 16)
Листом від 09.09.2016 р. Харківський обласний військовий комісаріат повідомив позивача, що довідки для перерахунку грошового забезпечення для обчислення пенсії відповідно до наказів № 377 від 28.07.2008р. та №814 від 27.11.2013р. не складались та до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області не направлялись, оскільки відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12)
довідки складаються на підставі списків, що надаються Головними управліннями Пенсійного фонду України. (а.с. 17)
07.10.2016р. позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області з заявою про направлення до Харківського обласного військового комісаріату списку на його ім`я, пенсія якого підлягає перерахунку. (а.с. 18)
13.10.2016р. листом відповідач повідомив позивача, що немає законних підстав для проведення перерахунку пенсії на підставі наказів № 377 від 28.07.2008р. та №814 від 27.11.2013р. (а.с. 19)
Вважаючи такі дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що при останньому перерахунку пенсії у зв`язку зі зміною розміру грошового забезпечення з 01.01.2008 р. було використано посадовий оклад у розмірі 1200 грн., відтак вбачається, що посадовий оклад Наказом № 377 було збільшено, що свідчить про фактичну зміну розміру грошового забезпечення посади старшого викладача кафедри. Також, в наведеному наказі зазначено, що він був прийнятий у відповідності до постанови № 1294, що також свідчить про те, що його було прийнято на виконання делегованих повноважень.
Суди виходили з того, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Судами встановлено, що рішення про зміну грошового забезпечення військовослужбовців відображено в постанові Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007р. (1294-2007-п)
, а посадовий оклад для посади "старший викладач кафедри" встановлений наказом № 377 від 28.07.2008р. та наказом № 814 від 27.11.2013р., які були видані на підставі п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007р. № 1294 (1294-2007-п)
.
Суди виходили з того, що накази Міністра оборони України від 27.08.2008р. №377 та від 27.11.2013р. №814, якими встановлено посадові оклади викладачам, є належною підставою для перерахунку пенсії позивачу.
Вирішуючи питання строку звернення до суду із даним позовом, суди дійшли висновку про те, що оскільки перерахунок розміру пенсії позивачу у зв`язку з набуттям чинності наказів Міністра оборони України від 27.08.2008р. №377 та від 27.11.2013р. №814 не проведений саме з вини ГУ ПФУ в Харківській області, пенсія позивача підлягає перерахунку з дати виникнення права на нього, оскільки відповідно до частини 3 статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
З такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій колегія суддів погоджується і вважає, що вони відповідають нормам матеріального та процесуального права і фактичним обставинам справи, а мотиви та доводи наведені у касаційній скарзі, висновки судів не спростовують і є безпідставними з наступних підстав.
Так, відповідно до частини 4 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.
Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Як вбачається з наведеної норми права, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Згідно з пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12)
, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45 (45-2008-п)
, перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12)
пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007р. №1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу" (1294-2007-п)
затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців у розмірах згідно з додатками.
Підпунктом 1 пункту 5 цієї постанови №1294 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою.
Наказом Міністра оборони України від 27.08.2008р. №377 затверджено схему розмірів посадових окладів за основними типовими посадами керівного та наукового складу офіцерів військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України.
У зв`язку із набранням чинності наказу Міністра оборони України від 27.11.2013р. №814 (z2100-13)
, наказ Міністра оборони України від 27.08.2008р. №377 втратив чинність. Наказом Міністра оборони України від 27.11.2013р. №814 (z2100-13)
затверджено схему розмірів посадових окладів за основними типовими посадами військовослужбовців із числа керівного та наукового складу військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України.
Таким чином, оскільки Кабінет Міністрів України постановою від 07.11.2007р. №1294 делегував право визначати розміри посадових окладів, зокрема, Міністру оборони України, то наказ останнього про встановлення таких окладів військовослужбовцям військових навчальних закладів є підставою для проведення перерахунку пенсій відповідним категоріям військовослужбовців у зв`язку з тим, що змінює розмір однієї зі складових грошового забезпечення цих осіб.
Питання застосування норм матеріального права у подібних правовідносинах уже вирішувалось Верховним Судом у постановах від 21.03.2019р. (справа №554/3776/17), від 19.07.2019р. (справа №640/17250/16-а) та від 16.12.2019р. (справа №642/1123/17) і колегія суддів не вбачає підстав для відступу від висловлених у ній висновків.
За викладеною правовою позицією, позивач має право на перерахунок пенсії у зв`язку із виданням Міністром оборони України наказів №377 та № 814.
При цьому, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України або органом, якому делеговано право, зокрема, визначати розміри посадових окладів, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють орган ПФУ.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Міноборони своїм листом від 29.08.2008р. №248/6/С/1087-д повідомило Пенсійний фонд України про необхідність підготовки головними управліннями Пенсійного фонду списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку у зв`язку з набуттям чинності наказу №377.
Таким чином Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повинно було перерахувати розмір пенсії позивачу, обчисливши розмір пенсії з грошового забезпечення з урахуванням посадового окладу відповідно до наказів №377 та №814 та виплачувати позивачу пенсію з урахуванням підвищення.
Крім того, згідно з частиною 3 статті 51 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (в редакції Закону від 15.07.2015р. № 614, який набрав чинності 01.01.2016р.) перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
З урахуванням наведеного колегія суддів погоджується із висновками судів першої та апеляційної інстанцій про задоволення позову з наведених вище підстав.
Оцінюючи наведені сторонами аргументи, Верховний Суд виходить з такого, що всі аргументи скаржника, наведені в касаційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судами першої та апеляційної інстанцій, та їм була надана належна правова оцінка; жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не зазначено.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, оскільки при ухваленні рішень суди порушень норм матеріального та процесуального права не допустили, тому суд прийшов до висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Керуючись статтями 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області залишити без задоволення, а постанову Фрунзенського районного суду м. Харкова від 16.05.2017р. та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.07.2017р. - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає
Судді:
О.П. Стародуб
В.М. Кравчук
І.В. Желєзний