ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"24" жовтня 2012 р. Справа № 5011-35/1868-2012
( Додатково див. рішення господарського суду міста Києва (rs23886197) )
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Божок В.С. - головуючого,
Костенко Т. Ф.,
Сибіги О.М.,
розглянувши матеріали касаційної скарги ПАТ "ДТЕК" Павлоградвугілля" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 20.06.12р.у справі господарського суду м. Києва за позовом ПАТ "Вінницяоблпаливо" до 1. Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" 2. ПАТ "ДТЕК"Павлоградвугілля" про стягнення 7922,00 грн.,в судовому засіданні взяли участь представники:
позивача: не з'явились,
відповідача-1: Яхнівська Г.С. (дов. від 13.02.12 № 537-ню),
відповідача-2: не з'явились,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 25.04.2012 господарського суду міста Києва позов задоволено, з ПАТ "ДТЕК "Павлоградвугілля" на користь позивача стягнуто 7922 грн. вартості недостачі вугілля та 1609 грн. судового збору. В позові до ДТГО "Південно-Західна залізниця" відмовлено.
Постановою від 20.06.12 Київського апеляційного господарського суду вказане вище рішення залишено без змін.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, ПАТ "ДТЕК"Павлоградвугілля" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить їх скасувати як прийняті з порушенням норм процесуального права, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
ДТГО "Південно-західна залізниця" подало до Вищого господарського суду України відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а судові рішення -без змін.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваного судового акту знаходить необхідним касаційну скаргу залишити без задоволення.
Як було встановлено судами попередніх інстанцій, які приймали оскаржувані судові рішення, 27.10.2011 ПАТ "ДТЕК "Павлоградвугілля" по залізничній накладній № 46313516 у напіввагонах № 65491771 та № 66186008 на адресу Козятинського паливного складу ПАТ "Вінницяоблпаливо" відвантажено 138 тон вугілля марки ДГР 0-200, постачальником якого було ТОВ "Торгівельна фірма "Тера" за договором поставки №1-1від 03.09.2010р.
У залізничній накладній № 46313516 зазначено, що вантаж завантажено вантажовідправником, вантаж завантажено навалом, вантаж розміщено і закріплено згідно з п. 1-6, 9 гл.2 гл.1.
Вказані вище вагони № 65491771 та № 66186008 під час слідування за призначенням було затримано на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми №7752 від 29.10.2011 для комісійного переважування, під час якого було виявлено недостачу вантажу -вугілля проти вказаного у документації: у вагоні № 65491771 - на 4500 кг, у вагоні № 66186008 - на 6200 кг, про що складено комерційні акти АА № 040294/52/6 від 29.10.2011 та АА № 040295/53/7 від 29.10.2011.
Згідно відомостей, вказаних у акті загальної форми №7752 від 29.10.2011, при комерційному огляді на не електрифікованому путі 04:50 виявилось: у вагоні 66186008 на 1-2 навантаження на рівні бортів, над 3-7 люками зліва по ходу нижче бортів 0,3 м, праворуч нижче бортів на 0,8 м; у вагоні 65491771 на 1-2 люками ліворуч по ходу нижче бортів на 0,8 м, праворуч по ходу нижче бортів на 1,2 м, над 3-6 люками ліворуч нижче бортів на 1,2 м, праворуч 1,6 м., над 7-ми люками ліворуч нижче бортів 1,0 м, праворуч нижче бортів 1,6 м; вантаж не маркований, порушення ППГ р.15,6; поверхня вантажу помаркована вапном; вагон технічно справний, двері і люка щільно зачинені, протікання та слідів протікання вантажу немає.
При цьому у комерційному акті АА № 040294/52/6 від 29.10.2011 зазначено, по документації значиться вугілля кам'яне марки г-газовий Дніпропетровська УДК 1166 ДГР 0-200, нетто -69000 кг, тара -22600 кг (спосіб визначення не вказаний). В дійсності виявилось: брутто 85400 кг, тара з бруса 22600 кг, нетто -62800, менше ваги по документу на 6200 кг. Переважування проводилось 29.10.2011 з 10-50 до 11-15 без відчеплення при повній зупинці на справних, перевірених 150 т вагонних вагах №7 станції Павлоград-1 (держповірка вагів 17.10.2011р.). Переважування проводилося двічі, вага брутто 85400 кг не змінилась. Навантаження у вагоні над 1-2 люками на рівні бортів, над 3-7 люками з лівої сторони нижче бортів на 0,3 м, з правої сторони нижче на 0,8 м. Вантаж маркований вапном, маркування не порушено. Вагон у технічному відношенні справний, двері та люки щільно закриті, протікання та слідів протікання вантажу немає. Вагон знаходиться під безперервною охороною.
Відповідно до комерційного акту АА № 040295/53/7 від 29.10.2011 виявлено, що по документації значиться вугілля кам'яне марки г-газовий Дніпропетровська УДК 1166 ДГР 0-200, нетто -69000 кг, тара -23000 кг (спосіб визначення не вказаний). В дійсності виявилось: брутто 88400 кг, тара з бруса 23900 кг, нетто -64500, менше ваги по документу на 4500 кг. Переважування проводилось 29.10.2011 з 10-50 до 11-15 без відчеплення при повній зупинці на справних, перевірених 150 т вагонних вагах №7 станції Павлоград-1 (держповірка вагів 17.10.2011). Переважування проводилося двічі, вага брутто 88400 кг не змінилась. Навантаження у вагоні над 1-2 люками з лівої сторони нижче бортів на 0,8 м., з правої сторони нижче бортів на 1,2 м., над 3-6 люками з лівої сторони нижче бортів на 1,2 м., з правої сторони нижче бортів на 1,6 м., над 7-ми люками ліворуч нижче бортів на 1,0 м, з правої сторони нижче бортів на 1,6 м. Вантаж маркований вапном, маркування не порушено. Вагон у технічному відношенні справний, двері та люки щільно закриті, протікання та слідів протікання вантажу немає. Вагон знаходиться під безперервною охороною.
Під час видачі вантажу на станції призначення різниці проти зазначених вище відомостей не виявлено, вантаж видано вантажоодержувачу згідно комерційних актів АА № 040294/52/6 від 29.10.2011 та АА №040295/53/7 від 29.10.2011.
Вказані вище обставини стали підставою для звернення ПАТ "Вінницяоблпаливо" з позовом у даній справі про стягнення з відповідачів 7922 грн. вартості недостачі поставленого вугілля.
Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що судами попередніх інстанцій в даному випадку правомірно взято до уваги приписи ст.ст. 306, 307 ГК України, ст. ст. 6, 22, 23, 24 Статуту залізниць України (457-98-п) , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998, якими, зокрема, передбачено відповідальність вантажовідправників за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній, а також право залізниці перевіряти правильність цих відомостей та періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
В той же час, ст. 31 Статуту залізниць (457-98-п) , встановлено обов'язок залізниці подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери. Придатність вагонів для перевезення вантажу в комерційному відношенні визначається відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами.
Згідно із п. 1 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001р. №542 (z0793-01) кам'яне вугілля, кокс, торф, руда і рудні концентрати, мінеральні будівельні матеріали (глина, щебінь тощо) перевозяться, як правило, у напіввагонах.
Пунктами 5, 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу (z0793-01) передбачено, що перед навантаженням вантажів, які містять дрібні фракції, відправник зобов'язаний пересвідчитися, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу. Якщо втрата можлива через конструктивні зазори, відправник зобов'язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення.
У разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення, особливо у випадках навантаження вище рівня бортів вагона (із "шапкою"). Такі заходи розроблюються відправником окремо для кожного виду вантажу.
Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. Для розрівнювання і ущільнення вантажу відправник може використовувати механізовані установки та інші пристрої.
З метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню відправником наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.
Судами враховано, що у накладній №53559753 зазначено, що вантаж завантажено навалом, вантаж розміщено і закріплено згідно п. 1-6, 9 гл.2.
Судами також з'ясовано, що навантаження вантажу здійснювалось вантажовідправником і придатність вагону для перевезення вантажу в комерційному відношенні повинна була визначатися відправником. Заходи щодо ущільнення та розрівнювання вантажу вантажовідправником не здійснювались. Відмітки про маркування вантажу вапном відсутні, у зв'язку з чим обґрунтованим є висновок судів про безпідставність твердження ПАТ "ДТЕК"Павлоградвугілля", що маркування вантажу вапном було здійснене.
При цьому, суди попередніх інстанцій, дослідивши акт загальної форми №7752 від 29.10.2011, згідно з яким поверхня вантажу була маркована вапном залізницею, а також комерційні акти АА № 040294/52/6 від 29.10.2011 та АА №040295/53/7 від 29.10.2011, встановили, що ПАТ "ДТЕК" Павлоградвугілля" здійснено завантаження вугілля у технічно справний та придатний у комерційному відношенні вагон, однак, останнім не було вжито заходів щодо ущільнення та розрівнювання вантажу, а також не нанесено на поверхню вантажу захисне маркування або покриття плівкою (емульсією) чи іншим чином закріплено верхній шар вантажу.
З врахуванням зазначеного, вище, приписів ст. 24 Статуту залізниць (457-98-п) , ст. 924 ЦК України, а також того, що розходження фактичної маси вантажу згідно комерційного акту та маси, вказаної у накладній, є наслідком недовантаження вантажу вантажовідправником, вмотивованим є висновок судів про задоволення позовних вимог до ПАТ "ДТЕК"Павлоградвугілля" та стягнення з останнього вартості нестачі вугілля.
З огляду на вказане вище, судові рішення прийнято при правильному застосуванні норм матеріального та процесуального права і підстави для їх скасування відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу залишити без задоволення.
Постанову від 20.06.12 Київського апеляційного господарського суду у справі № 5011-35/1868-2012 залишити без змін.
Головуючий
Судді
Божок В.С.
Костенко Т.Ф.
Сибіга О.М.