ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
|
16 лютого 2011 р.
|
№ 21/196
|
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
|
|
Костенко Т.Ф., Сибіга О.М.
|
|
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги
|
Публічного акціонерного товариства "Ясинівський коксохімічний завод"
|
|
на постанову
|
Донецького апеляційного господарського суду від 27.12.2010
|
|
у справі
|
господарського суду Донецької області
|
|
за позовом
|
Державного підприємства "Придніпровська залізниця"
|
|
до
|
Публічного акціонерного товариства "Ясинівський коксохімічний завод"
|
|
про
|
стягнення 20520, 00 грн.
|
в судовому засіданні взяли участь представники:
|
від позивача:
|
не з’явились
|
|
від відповідача:
|
не з’явились
|
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 28.10.2010 господарського суду Донецької області (суддя: Матюхін В.І.) позовні вимоги задоволено.
Постановою від 27.12.2010 Донецького апеляційного господарського суду (судді: Шевкова Т.А. - головуючий, Діброва Г.І., Чернота Л.Ф.) рішення від 28.10.2010 господарського суду Донецької області залишено без змін.
Судові рішення мотивовані тим, що згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту, якою передбачено стягнення штрафу у п’ятикратному розмірі плати за користування вагонами.
Не погоджуючись з судовими рішеннями ПАТ "Ясинівський коксохімічний завод" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить їх скасувати, посилаючись на те, що судами порушені норми матеріального та процесуального права, зокрема, ст. 122 Статуту залізниць України.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваного судового акта, знаходить необхідним у задоволенні касаційної скарги відмовити.
Господарськими судами встановлено, що ПАТ "Ясинівський коксохімічний завод" за залізничною накладною №52188765 у вагоні №67669507 зі станції Кринична Донецької залізниці на станцію Кривий Ріг Придніпровської залізниці на адресу ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" відвантажило коксовий дріб’язок, визначивши у вагоні масу вантажу 60 200кг., за підписом представника вантажовідправника
За приписами ст. 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевіряти правильність відомостей внесених до накладної, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Після прибуття вагону № 67669507 на станцію призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці за заявкою вантажоодержувача від 17.04.2010 здійснено контрольне зважування на 150-тонних вагонних вагах вантажоодержувача, та виявлено, що у вагоні №67669507 вага брутто становить 82 300кг, вага тари (з документу і перевірена) 23 200кг, вага нетто 59 100кг, що менше проти даних вказаних у залізничній накладній на 1 100кг.
За фактом неправильності зазначення маси вантажу складено комерційний акт АА №035443/29 від 19.04.2010, підписаний працівниками станції та представником вантажоодержувача, де зазначено, що навантаження у вагоні шапкою, рівномірне; вагон прибув у технічному і комерційному відношеннях справним; двері та люки вагону закриті; сліди втрати вантажу відсутні. Переважування станцією призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці проводилося на 150-тоних вагонних вагах залізниці.
Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України, п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення (z0861-00)
під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Пунктом 2.1. розділу 2 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 за N644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084 (z0863-00)
, встановлено, що вантажовідправник при заповненні перевізних документів вказує також масу вантажу у кілограмах.
Відповідно до п.10 Правил приймання вантажів до перевезення (z0861-00)
зважування на вагонних вагах інших вантажів (до яких відноситься вугілля) провадиться із зупинкою вагонів без розчеплення або під час руху на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування. Маса тари вагонів у цих випадках може прийматися за трафаретом на вагоні.
За ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Згідно п 5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів (z0863-00)
, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі статтею 122 Статуту залізниць України. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Відповідно до п.9 Правил складання актів (затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002р. № 334) (z0567-02)
у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженість, а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини незбереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.
Господарськими судами встановлено, що комерційний акт АА № 035443/29 від 19.04.2010, який засвідчив невідповідність маси вантажу даним, зазначеним у транспортній накладній є складеним у відповідності до вимог пред’явлених до його складання Правилами складання актів (z0567-02)
.
Відповідно до п.27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 за № 644 (z0861-00)
, надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 1%, тобто у даному випадку 602,00кг, що менше виявленої нестачі у кількості 1100 кг.
Статтями 24, 122 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі неправильності, неточності відомостей зазначених ними в накладній. За неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту, якою передбачено стягнення штрафу у п’ятикратному розмірі плати за користування вагонами.
Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що господарськими судами дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення відповідають чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для їх скасування немає.
На підставі викладеного, керуючись ст. 1115, п.1 ст. 1119, ст.11111 Господарського процесуального кодексу України (1798-12)
, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ :
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову від 27.12.2010 Донецького апеляційного господарського суду зі справи №21/196 залишити без змін.
|
Головуючий
Судді
|
В.С. Божок
Т.Ф. Костенко
О.М. Сибіга
|