ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
|
"16" березня 2010 р. Справа № 2/246-Б
|
Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді
суддів:
при секретарі,
за участю представників сторін:
від управління Пенсійного фонду України у Полонському районі: не з'явився,
від ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів":
Сороколіт О.Г. (довіреність № 17/2 від 16.02.2010р.),
Верещак Л.С. (довіреність від 15.02.2010р.) - була присутня в судовому засіданні
18.02.2010р.
від ДПІ у Полонському районі: Герасимчук О.О. (довіреність №2/10/10 від 11.01.2010р.),
розпорядник майна - Глівінський Л.М. - був присутній в судовому засіданні 18.02.2010р.,
розглянувши апеляційну скаргу державної податкової інспекції у Полонському районі
Хмельницької області
на ухвалу господарського суду Хмельницької області
від "03" грудня 2009 р. у справі
за заявою управління Пенсійного фонду України у Полонському районі, Шепетівської
об'єднаної державної податкової інспекції в особі Полонського відділення,
правонаступником якої є державна податкова інспекція у Полонському районі
(м.Полонне Хмельницької області),
до відкритого акціонерного товариства "Полонський комбінат хлібопродуктів"
(м.Полонне Хмельницької області)
про визнання банкрутом,
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 16.09.2005р. порушено провадження у справі про визнання банкрутом відкритого акціонерного товариства "Полонський комбінат хлібопродуктів", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, а ухвалою від 26.09.2005р. призначено розпорядником майна боржника арбітражного керуючого Глівінського Л.М., визначено грошові вимоги кредиторів, зокрема, Шепетівської об'єднаної державної податкової інспекції в особі Полонського відділення в сумі 108164 грн.50 коп. (т.1 а.с.1, 113 - 114).
Оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство опубліковано у газеті "Голос України" від 19.10.2005р. № 197 (т.1 а.с.124).
В місячний термін після публікації оголошення на адресу господарського суду надійшли заяви конкурсних кредиторів з вимогами до боржника, у тому числі заява Шепетівської об’єднаної державної податкової інспекції в особі Полонського відділення про приєднання до кредиторських вимог від 16.11.2005р., якою збільшено грошові вимоги на суму 28194 грн.31 коп., та заява відділення Державного казначейства у Полонському районі від 09.11.2005р. на суму 2758000 грн., а з урахуванням уточнення розміру грошових вимог - 2672500 грн. бюджетної позички (т.2 а.с.1 - 148, т.3 а.с.1 - 150, т.4 а.с.1 - 62, т.4-А а.с.1 - 248, т.7 а.с.3 - 4).
Державна податкова інспекція у Полонському районі (далі - ДПІ у Полонському районі) звернулася до господарського суду Хмельницької області із заявою від 24.04.2009р. про доповнення до заяви про приєднання до кредиторських вимог, в якій просила включити в реєстр вимог кредиторів заборгованість в сумі 2808828 грн.81 коп., в тому числі 2672500 грн. бюджетної позички та 246707 грн.20 коп. заборгованості по податках і зборах, з якої 136358 грн.81 коп. - податковий борг, що виник до порушення провадження у справі про банкрутство ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів", і 110348 грн.39 коп. - заборгованість з податку на доходи фізичних осіб (т.7 а.с.27 - 29).
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 03.12.2009р. відмовлено в задоволенні заяви державної податкової інспекції у Полонському районі від 24.04.2009р. про доповнення до заяви про приєднання до кредиторських вимог і включення в реєстр вимог кредиторів заборгованості в сумі 2808828 грн.81коп., в тому числі 2672500 грн.00 коп. бюджетної позички, оскільки заява подана до господарського суду з пропуском встановленого тридцятиденного строку.
В апеляційній скарзі ДПІ у Полонському районі просить скасувати ухвалу суду від 03.12.2009р. Вважає, що судове рішення прийнято з порушенням норм матеріального і процесуального права та за неповного з'ясування всіх обставин справи. Зазначає, що після опублікування оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство боржника Полонське відділення Шепетівської ОДПІ 16.11.2005р. звернулося із заявою про збільшення кредиторських вимог. Із заявою про включення до реєстру вимог кредиторів по бюджетній позичці звернулося Головне управління Державного казначейства України у Хмельницькій області і вимоги управління були прийняті до розгляду. Справа розглядалась по суті різними судовими інстанціями та відмова в задоволенні грошових вимог не базувалася на неналежному кредиторі у справі, тому ДПІ у Полонському районі не зверталася із заявою до суду про включення до реєстру вимог по бюджетній позичці. Постановою Вищого господарського суду України від 17.02.2009р. підтверджено неможливість органів державного казначейства бути кредитором у справі про банкрутство, оскільки органом стягнення бюджетних позичок є відповідний орган державної податкової служби. У зв'язку з цим, ДПІ у Полонському районі подало уточнення до первісно поданої заяви про приєднання до кредиторських вимог по бюджетній позичці. На думку особи, яка звернулася з апеляційною скаргою, ДПІ у Полонському районі не пропущено терміни звернення до суду, оскільки відповідно до ст. 14 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" нею своєчасно подано заяву про включення до реєстру вимог кредиторів, а заява від 24.04.2009р. є лише уточненням до первісно поданої заяви про визнання кредитором (т.7 а.с.59 - 60).
В запереченні на апеляційну скаргу ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів" просить залишити ухвалу суду від 03.12.2009р. без змін, вважаючи її законною і обгрунтованою. Зазначає, що заява ДПІ у Полонському районі про приєднання до кредиторських вимог і включення в реєстр вимог заборгованості в сумі 2808828,81 грн. подана через три з половиною роки після опублікування оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство. Грошові вимоги за бюджетними позичками раніше кредитором не заявлялись, а відтак є додатковими. Спір щодо заборгованості за бюджетними позичками в сумі 2672500 грн.00 коп. розглядається в позовному провадженні: ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.05.2009р. закрито провадження у справі № 2-а-206/09/2270/8 за позовом ДПІ в Полонському районі до ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів" про стягнення бюджетної позички, оскільки даний спір не відноситься до компетенції адміністративного судочинства, а належить розглядати за правилами Господарського процесуального кодексу України (1798-12)
. В даний час Львівським апеляційним адміністративним судом здійснюється розгляд апеляційної скарги на зазначену ухвалу. Грошові вимоги на суму 136358 грн.81 коп., що складаються із заборгованості зі сплати податків і зборів, визнані боржником і включені розпорядником майна до реєстру вимог кредиторів, а тому є безспірними (т.7 а.с.71 - 72, 80 - 81).
Розгляд апеляційної скарги відбувається за відсутності представника управління Пенсійного фонду України у Полонському районі, яке було належним чином повідомлене про дату, час та місце судового засідання, тому його неявка не перешкоджає вирішенню справи в апеляційному порядку (т.7 а.с.89).
Заслухавши пояснення представника кредитора - ДПІ у Полонському районі, представників боржника і розпорядника майна, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Вимоги на суму 2672500 грн. бюджетної позички грунтуються на правовідносинах, які виникли на підставі отриманих сільськогосподарськими товаровиробниками в 1995 - 1997 роках безвідсоткових бюджетних позичок (фінансової допомоги), що не повернуті до державного бюджету. Вперше вимоги про повернення ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів" бюджетної позички в сумі 2672500 грн. були заявлені відділенням державного казначейства у Полонському районі та Головним управлінням державного казначейства у Хмельницькій області.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 17.09.2008р., яка залишена без змін постановою Житомирського апеляційного господарського суду від 11.11.2008р. і постановою Вищого господарського суду України від 17.02.2009р., відмовлено в задоволенні заяви Головного управління державного казначейства у Хмельницькій області (правонаступника відділення Державного казначейства у Полонському районі) до боржника - ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів" про внесення до реєстру вимог кредиторів суми 2672500 грн. 00 коп. (т.6 а.с.107 - 108, а.с.138 - 140, а.с.182 - 186). Судові рішення мотивовані тим, що відповідно до законів України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" (2285-15)
та "Про Державний бюджет України на 2008 рік" (107-17)
органом стягнення бюджетної позички (поворотної фінансової допомоги) є відповідний орган податкової служби, а не орган державного казначейства.
Після цього із заявою з грошовими вимогами до боржника на цю ж суму бюджетної позички звернулася ДПІ у Полонському районі.
Частиною 15 статті 11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника та визнання його банкрутом" передбачено, що після опублікування оголошення про порушення справи про банкрутство в офіційному друкованому органі всі кредитори незалежно від настання строку виконання зобов'язань мають право подавати заяви з грошовими вимогами до боржника згідно зі статтею 14 цього Закону.
Відповідно до частини 1 статті 14 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника та визнання його банкрутом" конкурсні кредитори за вимогами, які виникли до дня порушення провадження у справі про банкрутство, протягом тридцяти днів від дня опублікування в офіційному друкованому органі оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство, зобов’язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують.
16 вересня 2005 року, тобто на дату порушення провадження у справі про визнання банкрутом відкритого акціонерного товариства "Полонський комбінат хлібопродуктів", державна податкова інспекція (Шепетівська об’єднана державна податкова інспекція в особі Полонського відділення) вже була органом, якому законом надано право звертатись до боржника - ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів" з грошовими вимогами, що виникли до порушення провадження у справі про банкрутство за неповерненими бюджетними позичками на суму 2672500 грн.00 коп. Однак, Шепетівською об’єднаною державною податковою інспекцією в особі Полонського відділення, як одним з ініціюючих кредиторів, було заявлено вимоги на суму 118626 грн.01 коп.
18 листопада 2005 року Шепетівська ОДПІ в особі Полонського відділення в порядку ст. 14 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" звернулася в господарський суд Хмельницької області із заявою про приєднання до кредиторських вимог, якою збільшено кредиторські вимоги на 28194 грн.31 коп., що складалася із заборгованості по сплаті податків і зборів (податку на додану вартість, штрафів за порушення законодавства про патентування та готівкового обігу, донарахувань по актах перевірок по прибутковому податку, пені, земельного податку, інших доходів), та просила визнати кредиторську заборгованість на загальну суму 136358 грн.81 коп. (т.7 а.с.3 - 4).
До реєстру вимог кредиторів, що підписаний розпорядником майна арбітражним керуючим Глівінським Л.М. і головою правління ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів", включено визнані боржником вимоги Шепетівської ОДПІ в особі Полонського відділення повністю у сумі 136358 грн.81 коп. (т.1 а.с.129-130).
Таким чином, державною податковою інспекцією у встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12)
порядку і строк було заявлено вимоги лише на суму 136358 грн.81 коп., які визнані боржником і включені до наданого суду реєстру вимог кредиторів.
За змістом частин 3 і 6 ст. 14, ч.2 ст. 15 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника та визнання його банкрутом" визнані боржником вимоги кредиторів включаються розпорядником майна до реєстру вимог кредиторів, а рішення боржника про невизнання вимог може бути оскаржене до господарського суду; такі вимоги розглядаються і вирішуються судом у попередньому засіданні.
Отже, оскільки вимоги податкової інспекції в сумі 136358 грн.81 коп. включені в реєстр вимог кредиторів, то відсутні підстави для їх розгляду судом.
З довідки ДПІ у Полонському районі від 01.09.2008р. № 16/107 видно, що період виникнення заборгованості з податку на доходи фізичних осіб в сумі 110348 грн.39 коп. зазначений податковою інспекцією з 01.01.2007р. по 31.03.2008р. (т.7 а.с.30 - 35). Отже, ця заборгованість є поточною і не може бути включена в реєстр вимог кредиторів в порядку ст.14 Закону.
Частиною 2 статті 14 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника та визнання його банкрутом" передбачено, що вимоги конкурсних кредиторів, які заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, - не розглядаються і вважаються погашеними. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає.
Як вбачається з матеріалів справи, заява державної податкової інспекції у Полонському районі від 24.04.2009р. з грошовими вимогами до боржника ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів" на суму 2672500 грн. подана до господарського суду Хмельницької області з пропуском встановленого тридцятиденного строку, тому такі вимоги вважаються погашеними.
Подання неналежним конкурсним кредитором (органом державного казначейства) заяви з грошовими вимогами до боржника на суму 2672500 грн. бюджетної позички у строк, встановлений ст.14 Закону, не дає податковій інспекції права на повторне звернення в суд із заявою до цього ж боржника на таку ж суму боргу як конкурсного кредитора.
Заява податкової інспекції від 24.04.2009р. за своєю суттю є не збільшенням кредиторських вимог, які вже визнані боржником і включені в реєстр вимог кредиторів, а додатковими вимогами на суму 2672500 грн., що заявлені нею за межами тридцяти днів від дня опублікування оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство.
За наведених обставин суд першої інстанції обгрунтовано відмовив у задоволенні заяви податкової інспекції від 24.04.2009р.
Однак ухвала від 03.12.2009р. прийнята незаконним складом суду, що відповідно до ч.3 ст. 104 ГПК України є безумовною підставою для скасування судового рішення.
За приписами ч.1 ст. 20 ГПК України суддя, який брав участь в розгляді справи, не може брати участь в новому розгляді справи у разі скасування рішення, ухвали, прийнятої за його участю.
Постановою Вищого господарського суду України від 06.09.2007р. була скасована ухвала господарського суду Хмельницької області від 16.11.2006р., прийнята суддею Дячук Т.В., якою відмовлено у задоволенні грошових вимог на суму 2672500 грн., заявлених відділенням Державного казначейства у Полонському районі до ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів", справу передано на новий розгляд (т.5 а.с.23 - 26, 105 - 110).
Тому, суд у складі цього ж судді не мав права повторно розглядати і вирішувати заяву податкової інспекції з вимогами до ВАТ "Полонський комбінат хлібопродуктів" на суму 2672500 грн. бюджетної позички.
У зв'язку з цим апеляційний господарський суд скасовує оскаржену ухвалу суду і приймає нове рішення.
Керуючись ст.ст. 101, 103 - 106 Господарського процесуального кодексуУкраїни, Житомирський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ :
1. Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Полонськомурайоні Хмельницької області задовольнити частково.
2. Скасувати ухвалу господарського суду Хмельницької області від 03 грудня 2009 року.
Прийняти нове рішення.
Відмовити в задоволенні заяви Державної податкової інспекції у Полонському районі про включення в реєстр вимог кредиторів заборгованості в сумі 2808828 грн.81 коп., в тому числі 2672500 грн.00 коп. бюджетної позички.
3. Справу № 2/246-Б повернути до господарського суду Хмельницької області.
Повний текст постанови складено та підписано 18.03.2010р.
Надруковано 6 прим.:
1 - у справу,
2 - УПФ у Полонському районі,
3 - боржнику,
4 - розпоряднику майна Глівінському Л.М.,
5 - ДПІ у Полонському районі,
6 - в наряд.