ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 206
РІШЕННЯ
Іменем України
|
17.08.2010
|
Справа №2-6/2723-2010
|
За позовом Закритого акціонерного товариства "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи", м. Алушта
до відповідача Алуштинської міської ради, м.Алушта,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача – Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління", м. Ялта,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача – Міська громадська організація "Алуштинська асоціація судновласників", м. Алушта,
про визнання незаконним пункту рішення
Суддя В.М. Шкуро
представники:
Від позивача – Котолупов О.О., директор, Орел Р.В., представник, довіреність від 15.06.2010р.
Від відповідача – ГаленкоВ.А., головний спеціаліст, дов. від 11.01.2010р. №02-38/22
Від третіх осіб:
Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" - Руденко В.П., начальник юридичного відділу, довіреність № 3542 від 31.12.2009р.
Міської громадської організації "Алуштинська асоціація судновласників" - Башутін В.І., голова асоціації
Суть спору: Закрите акціонерне товариство "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи" звернулось до господарського суду АР Крим з позовом про визнання незаконним пункту 9 рішення 57 сесії 5 скликання Алуштинської міської ради "Про використання прибережного простору для надання послуг відпочиваючим та місцевим жителям" від 12.05.2010р. № 57/97.
Вказаним пунктом рішення за Міською громадською організацією "Алуштинська асоціація судновласників" закріплено прибережну смугу 18 погонних метрів від рятувальної станції до території Центру дитячої юнацької творчості та 25 погонних метрів від рятувальної станції до пляжу Закритого акціонерного товариства "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи".
Позовні вимоги мотивовані тим, що Алуштинська міська рада незаконно розпорядилась майном АР Крим, яке значиться на балансі Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" і на сьогоднішній день передано ЗАТ "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи" на договірних засадах в експлуатацію відповідно до договорів експлуатації берегоукріплювальних, протизсувних та пляжних споруд та фінансування робіт по їх капітальному ремонту та відновленню.
Відповідач позов не визнав, у відзиві на позовну заяву пояснив, що прийнятим рішенням берегоукріплювальні споруди у користування Міської громадської організації "Алуштинська асоціація судновласників" не передавались. Міська рада у межах своєї компетенції розпорядилась земельною ділянкою, що віднесена до земель територіальної громади м.Алушта. Розпорядження землями територіальної громади є виключною компетенцією міської ради та врегульовано нормами Конституції України (254к/96-ВР)
, Земельним кодексом України (2768-14)
, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР)
та іншими законодавчими актами.
Міська громадська організація "Алуштинська асоціація судновласників" (третя особа на стороні відповідача) проти позову заперечує з тих підстав, що і Алуштинська міська рада. Вважає, що міська рада правомірно шляхом прийняття оспорюваного рішення розпорядилась земельною ділянкою, яка відноситься до земель територіальної громади м.Алушта.
Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління" (третя особа на стороні позивача) позовні вимоги підтримало повністю. У письмових поясненнях вказує на те, що міська рада втрутилась у правовідносини щодо користування берегоукріплювальними, протизсувними та пляжними спорудами, які є власністю Автономної Республіки Крим, відносяться до державної власності та знаходяться на балансі Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" на праві господарського відання. Прийнявши рішення про закріплення за Міською громадською організацією "Алуштинська асоціація судновласників" прибережної смуги, яка є нічим іншим ані ж пляжем на ділянці 18 погонних метрів ліворуч і 25 погонних метрів праворуч від буни № 42, міська рада вийшла за межі наданих їй повноважень, оскільки пляж на цій ділянці входить до складу берегоукріплювальних та протизсувних споруд міста Алушта.
Розглянувши матеріали справи, заслухав представників сторін, третіх осіб, суд –
ВСТАНОВИВ:
Між ЗАТ "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи" (користувач) та Кримським республіканським підприємством "Протизсувне управління" (в подальшому - Управління) укладено наступні договори експлуатації берегоукріплювальних, протизсувних та пляжних споруд та фінансування робіт по їх капітальному ремонту та відновленню:
- договір експлуатації берегоукріплювальних, протизсувних та пляжних споруд та фінансування робіт по їх капітальному ремонту та відновленню" від 02.08.2007р. №20/07, відповідно до якого позивачу передані в експлуатацію берегоукріплювальні споруди м. Алушти від очисних споруд до Чернівських каменів, ділянка в районі буни №42 в складі: гідротехнічної стіни 1-го ярусу; штучного щебеневого пляжу, сходів, буни №42, протяжністю 9,0 м (т.1. а.с.11-14);
- договір експлуатації берегоукріплювальних, протизсувних та пляжних споруд від 01.07.2009р. №28/09, відповідно до якого позивачу передані в експлуатацію берегоукріплювальні споруди м. Алушти від буни 41 до буни 42 в складі: штучного галькового хвилегасящого пляжу, протяжністю 11 м (т.1. а.с.15-18);
- договір експлуатації берегоукріплювальних, протизсувних та пляжних споруд від 03.11.2009р. № 41/09, відповідно до якого позивачу передані в експлуатацію берегоукріплювальні споруди м. Алушти від очисних споруд до Чернівських каменів на північно-східній ділянці буни №42 в складі: гідротехнічної підпірної стіни 1-го ярусу; пляжу, протяжністю 27м (т.1. а.с.19-22).
12.05.2010р. 57 сесією 5 скликання Алуштинської міської ради прийнято рішення "Про використання прибережних просторів для надання послуг відпочиваючим та місцевим жителям" (т.1, а.с.24).
Пунктом 9 вказаного рішення за Міською громадською організацією "Алуштинська асоціація судновласників" закріплено прибережну смугу 18 погонних метрів від рятувальної станції до території Центру дитячої юнацької творчості та 25 погонних метрів від рятувальної станції до пляжу Закритого акціонерного товариства "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи".
У додатку №1 про розподіл берегової прибережної смуги між санаторно-курортними закладами та іншими підприємствами м.Алушта зазначено про укладення угод на 2010р. та договорів оренди з Міською громадською організацією "Алуштинська асоціація судновласників" (далі – Асоціація), (т. 1, а.с. 25).
Дослідивши представлені сторонами докази у підтвердження своїх доводів і заперечень, заслухав представників сторін та третіх осіб, суд приходить до висновку, що позов підлягає повному задоволенню з наступних підстав.
Пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільський, селищних, міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України (254к/96-ВР)
, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правових актами.
Набуття і реалізація права на землю урегульовано розділом IV Земельного кодексу України (2768-14)
.
Зокрема, порядок надання земельних ділянок у користування встановлений статтею 123 Земельного кодексу України.
Так, відповідно до частини 1 цієї статті, надання земельних ділянок у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, які приймають на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону;
надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Оскільки, межі земельної ділянки, а це прибережна смуга 18 погонних метрів від рятувальної станції до території Центру дитячої юнацької творчості та 25 погонних метрів від рятувальної станції до пляжу Закритого акціонерного товариства "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи", яку як стверджує відповідач було передано у користування Асоціації спірним рішенням, не встановлені в натурі (на місцевості), надання її у користування мало відбуватися виключно на підставі проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки.
Частинами 2-11 статті 123 Земельного кодексу України визначена процедура надання земельної ділянки у користування, яка безпосередньо включає необхідність подачі клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо її відведення до місцевої ради разом із документами, передбаченими ст.151 цього Кодексу, розробку проекту відведення земельної ділянки, його узгодження із контролюючими органами, отримання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи, прийняття місцевою радою рішення про надання земельної ділянки у користування, яким затверджується проект відведення земельної ділянки та земельна ділянка передається у користування.
Проте, Алуштинською міською радою вказаного порядку надання земельної ділянки комунальної власності у користування не додержано.
Також судом береться до уваги, що закріплена за Асоціацією спірним рішенням прибережна смуга є нічим іншим як пляжем.
Згідно будівельних норм і правил БНіП 2.06.01-86 "Гідротехнічні споруди. Основні положення проектування", БНіП 2.01.15-90 "Інженерний захист територій, будівель і споруд від небезпечних геологічних процесів. Основні положення проектування" та Державних будівельних норм ДБН В.1.1-3-97 "Інженерний захист територій, будівель і споруд від зсувів і обвалів. Основні положення" пляжі – це штучно створені із природних матеріалів споруди, що входять до складу берегоукріплювальних споруд та відносяться до основних гідротехнічних споруд.
Відповідно до пункту 2 додатку 3 до постанови Верховної Ради АР Крим "Про склад майна, яке належить Автономній Республіці Крим" від 15.03.2000р. №982-2/2000 (rb0982002-00)
із внесеними постановами від 19.02.2003р. №444-3/03 (rb0444002-03)
та від 20.12.2006р. №306-5/06 (rb0306002-06)
змінами, берегоукріплювальні, протизсувні споруди міста Алушти від очисних споруд до Черновських каменів (м.Алушта) у складі 9-ти комплексів загальною довжиною 2,084 км., у тому числі 2-й комплекс (1 частина) довжиною 188 погонних метрів належать Автономній Республіці Крим і є державною власністю.
Закріплені за Асоціацією 18 погонних метрів ліворуч і 25 погонних метрів праворуч від буни №42 пляжу входять до складу названих вище берегоукріплювальних, протизсувних та пляжних споруд від очисних споруд до Черновських каменів на ділянці їх розміщення від річки Демерджи до буни №44 довжиною 188 погонних метрів узбережжя (від буни №42 до буни №44) (т.1, а.с.130-135).
Таким чином, Алуштинська міська рада шляхом підміни понять фактично закріпила за Міською громадською організацією "Алуштинська асоціація судновласників" гідротехнічну споруду – пляж, який є власністю держави Україна і перебуває у користуванні позивача на підставі укладених з Кримським республіканським підприємством "Протизсувне управління" договорів експлуатації берегоукріплювальних, протизсувних та пляжних споруд та фінансування робіт по їх капітальному ремонту та відновленню.
Статтею 19 Конституції України встановлено обов’язок органів місцевого самоврядування діяти тільки на підставах, у межах повноважень і способів, які передбачені Конституцією і законами України.
Такими повноваженнями органи місцевого самоуправління не наділені, а відтак суд приходить до висновку, що Алуштинська міська рада при прийнятті оспорюваного рішення в частині закріплення за Асоціацією гідротехнічної споруди діяла не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання чи оспорювання, а стаття 16 ЦК України передбачає право особи на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового чи майнового права і інтересу. Частиною 2 ст. 16 ЦК України визначені способи захисту цивільних прав та інтересів, зокрема це визнання незаконним акту органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
рішення "Про використання прибережного простору для надання послуг відпочиваючим та місцевим жителям" від 12.05.2010р. №57/97 в частині закріплення прибережної смуги 18 погонних метрів від рятувальної станції до території Центру дитячої юнацької творчості та 25 погонних метрів від рятувальної станції до пляжу Закритого акціонерного товариства "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи" за Асоціацією (пункт 9 рішення) прийняте Алуштинською міською радою з перевищенням визначених Конституцією і законами України повноважень та порушує охоронювані законом права і інтереси позивача, що є підставою для визнання такого рішення незаконним в судовому порядку.
Понесені позивачем судові витрати з оплати 85 грн. державного мита і 236 витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, суд відносить на відповідача в порядку статті 49 Господарського процесуального кодексу України.
Вступна і резолютивна частини рішення оголошені в судовому засіданні 17 серпня 2010 року.
рішення оформлене відповідно до ст. 84 ГПК України і підписане 25 серпня 2010 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 49, 82- 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ :
Позов задовольнити повністю.
Визнати пункт 9 рішення 57 сесії 5 скликання Алуштинської міської ради "Про використання прибережного простору для надання послуг відпочиваючим та місцевим жителям" від 12.05.2010р. № 57/97 незаконним.
Стягнути з Алуштинської міської ради (адреса: 98500, АР Крим, м.Алушта, пл.Радянська) на користь Закритого акціонерного товариства "Лікувально-оздоровчий центр "Демерджи" (адреса: 98500, АР Крим, м. Алушта, вул.Перекопська, 4; ідентифікаційний код юридичної особи 23437225; банківські реквізити: рахунок 26000460354301 в КРФ АКБ УСБ м. Алушти, МФО 324010) 85,00 грн. державного мита та 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Видати наказ після набрання рішення законної сили.
|
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим
|
Шкуро В.М.
|