ПОСТАНОВА
Іменем України
13 листопада 2018 року
Київ
справа №824/349/16-а
адміністративне провадження №К/9901/25824/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши у судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Чернівецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 1 вересня 2016 року (судді: Е.С. Смілянець (головуючий), О.О. Сушко, І.Г. Залімський) у справі № 824/349/16-а за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Чернівецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 (далі - позивач, ФОП ОСОБА_4.) звернулась до суду з позовом до Чернівецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області (далі - відповідач, контролюючий орган, Чернівецька ОДПІ ГУ ДФС у Чернівецькій області) про визнання протиправним та скасування рішення контролюючого органу від 29.04.2016 № 000029 про застосування до позивача фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн за зберігання та реалізацію напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка України.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення контролюючого органу є протиправним, оскільки позивач не є виробником алкогольних напоїв, а придбав їх у ТОВ "ТД Український продукт", обов'язку маркування товару немає, тому що вказаний товар постачався у скляній тарі ємністю по десять літрів, а маркування алкогольних напоїв, в свою чергу, здійснюється саме виробниками такої продукції.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що оскаржуване рішення контролюючого органу про застосування до позивача фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн за зберігання та реалізацію напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка України було прийняте відповідачем у межах його повноважень та у відповідності до вимог податкового законодавства та законодавства в сфері державного регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
4. Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, ФОП ОСОБА_4. подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи просила скасувати постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ФОП ОСОБА_4. у повному обсязі.
5. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 1 вересня 2016 року скасовано постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року. Апеляційну скаргу ФОП ОСОБА_4. задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Чернівецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області про застосування до ФОП ОСОБА_4. фінансових санкцій від 29.04.2016 № 000029.
6. Рішення суду апеляційної інстанції обґрунтоване тим, що позивачем була придбана імпортна алкогольна продукція, яка не повинна маркуватися згідно з положеннями законодавства України в сфері державного регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, оскільки доказом здійснення сплати за неї акцизного збору є відповідні документи митного оформлення, а тому у контролюючого органу не було законодавчо-встановлених підстав для прийняття оскаржуваного рішення від 29.04.2016 №000029 про застосування до позивача фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, Чернівецька ОДПІ ГУ ДФС у Чернівецькій області подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 1 вересня 2016 року та прийняти нове рішення, яким залишити в силі постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_4 (58025, АДРЕСА_1, РНОКПП НОМЕР_2) зареєстрована як фізична особа-підприємець 10 червня 2011 року виконавчим комітетом Чернівецької міської ради та перебуває на загальній системі оподаткування. Основними видами діяльності позивача є: роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, що підтверджується витягом з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АБ № 107693 від 06.11.2012. Позивач 4 серпня 2015 року отримав ліцензію серії АЕ № 667182 на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, строком дії з 05.08.2015 року по 05.08.2016 року. Згідно вказаної ліцензії місце торгівлі визначено за адресою: АДРЕСА_2 магазин продовольчих та промислових товарів.
Згідно договору оперативної оренди № 1 від 02.01.2016, укладеного між ПП ОСОБА_7 (орендодавець) та ПП ОСОБА_4. (орендар), позивач прийняв у тимчасове строкове платне користування (оперативну оренду) нежитлові приміщення загальною площею 85 кв.м., а саме приміщення площею 15 кв.м., які знаходяться за адресою: АДРЕСА_2 для торгівлі товаром.
На підставі направлень Чернівецької ОДПІ ГУ ДФС у Чернівецькій області від 15.04.2016 № 000223, № 000222 та наказу від 15.04.2016 № 134 "Про проведення фактичної перевірки", посадовими особами контролюючого органу проведено фактичну перевірку магазину продовольчих та промислових товарів суб'єкта господарської діяльності - ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2) за адресою: АДРЕСА_2 за дотриманням суб'єктами господарювання порядку здійснення розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтва, у тому числі на виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), за результатами якої складено акт від 22.04.2016 № 698/24-12-40-16/НОМЕР_1.
В ході перевірки встановлено, що на момент проведення перевірки в магазині за адресою АДРЕСА_2 діяльність у сфері роздрібної торгівлі здійснювалась, споживачі обслуговувались. В асортименті магазину тютюнові вироби та алкогольні напої. На момент перевірки в магазині в реалізації знаходились: горілка "Діамант" в бутлях зі скла, ємністю 10 літрів міцністю 40% в кількості 3 бутля, виробник Республіка Молдова, імпортер ТОВ "Александра Бліг" (м. Александрія, Кіровоградської області), ціна за 1 літр 109,80 грн на загальну суму 3 294,00 грн.; коньяк "Мілада" три зірки, 1 бутиль зі скла, ємністю 10 літрів, міцність 40%, виробництво Грузія, імпортер ТОВ "Сімферопольський виноконьячний завод" (м. Дніпропетровськ) за ціною 168,00 грн за 1 літр на загальну суму 1 680,00 грн.
Дані алкогольні напої зберігались та реалізовувались без марок акцизного податку встановленого зразка України. Накладні на даний товар на момент перевірки не надано.
Позивачем 20 квітня 2016 року додатково надано контролюючому органу накладну № 4009 від 18.04.2016 на горілку "Діамант" ємністю 10 літрів в кількості 2 бутля на загальну суму 1 730,00 грн (постачальник ТОВ "ТД Український продукт") та накладну № 4011 від 18.04.2016 на коньяк Грузинський три зірки ємністю 10 літрів в кількості 1 бутиль на суму 1 465,00 грн (постачальник ТОВ "ТД Український продукт").
Факт наявності перелічених у акті перевірки алкогольних напоїв та реалізацію їх без марок акцизного податку в магазині продовольчих та промислових товарів за адресою м. Чернівці, вул. Александрі, 4 позивачем підтверджено у своєму письмовому поясненні від 19 квітня 2016 року. Зокрема, у даному поясненні підтверджується реалізація та зберігання алкогольних напоїв без марок акцизного податку і пояснюється позивачем дана обставина тим, що підакцизні товари були отримані в такому вигляді від фірми постачальника - ТОВ "ТД Український продукт".
За результатами проведеної перевірки, відповідачем зроблено висновки про реалізацію позивачем алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка України, чим порушено ст. 11 Закону України "Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" та ч. 4 абз. 3 вимог Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251.
На підставі висновків викладених в акті перевірки, керуючись абз.15 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", 29 квітня 2016 року відповідачем винесено рішення № 000029 про застосування до позивача фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн. за зберігання та реалізацію напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка України. Оскаржуване рішення про застосування фінансових санкцій від 29.04.2016 № 000029 підписано першим заступником начальника Чернівецької ОДПІ ГУ ДФС у Чернівецькій області ОСОБА_8 та направлено позивачу листом від 29.12.2016 № 4961/24-12-40-12.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено позивачем при здійсненні ним господарської діяльності та вказує на неврахування судом апеляційної інстанції того, що позивачем було порушено норми податкового законодавства України та норми законодавства України в сфері державного регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, зокрема, ст. 11 Закону України "Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" та ч. 4 абз. 3 вимог Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251 щодо саме зберігання та реалізації алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка України.
10. Позивач надіслав заперечення на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
11. Касаційний розгляд справи проведено у судовому засіданні, відповідно до статті 344 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
12. Податковий кодекс України (2755-17)
(у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
12.1. Підпункт 14.1.39 пункту 14.1 статті 14.
Грошове зобов'язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
12.2. Підпункт 14.1.107 пункту 14.1 статті 14.
Марка акцизного податку - спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.
12.3. Підпункт 14.1.109 пункту 14.1 статті 14.
Маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів - наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою чи пачку (упаковку) тютюнового виробу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.
12.4. Підпункт 14.1.265 пункту 14.1 статті 14.
Штрафна санкція (фінансова санкція, штраф) - плата у вигляді фіксованої суми та/або відсотків, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, а також штрафні санкції за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
12.5. Підпункт 20.1.19 пункту 20.1 статті 20.
Застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов'язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України; стягувати суми недоїмки із сплати єдиного внеску; стягувати суми простроченої заборгованості суб'єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
12.6. Підпункт 54.3.3 пункту 54.3 статті 54.
Контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо: згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
12.7. Стаття 109.
Податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Вчинення платниками податків, їх посадовими особами та посадовими особами контролюючих органів порушень законів з питань оподаткування та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
12.8. Пункт 113.1. статті 113.
Строки застосування, сплата, стягнення та оскарження сум штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) здійснюються у порядку, визначеному цим Кодексом для сплати, стягнення та оскарження сум грошових зобов'язань. Суми штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) зараховуються до бюджетів, до яких згідно із законом зараховуються відповідні податки та збори.
12.9. Підпункти 212.1.1, 212.1.2, 212.1.3 пункту 212.1 статті 212.
Платниками податку є: особа, яка виробляє підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини; особа - суб'єкт господарювання, яка ввозить підакцизні товари (продукцію) на митну територію України; фізична особа - резидент або нерезидент, яка ввозить підакцизні товари (продукцію) на митну територію України в обсягах, що підлягають оподаткуванню, відповідно до митного законодавства.
12.10. Пункти 226.3, 226.5, 226.6, 226.7, 226.10, 226.9, 226.10, 226.11, 226.14 статті 226.
226.3. Виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів здійснюються відповідно до положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
226.5. Маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється марками акцизного податку, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України.
226.6. Маркуванню підлягають усі алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об'ємних одиниць. Маркування вироблених в Україні алкогольних напоїв із вмістом спирту етилового до 8,5 відсотка об'ємних одиниць не здійснюється.
226.7. Кожна марка акцизного податку на алкогольні напої повинна мати окремий номер, місяць і рік випуску марки та позначення про суму сплаченого акцизного податку за одиницю маркованої продукції, крім суми акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі алкогольних напоїв.
226.9. Вважаються такими, що немарковані: алкогольні напої та тютюнові вироби з підробленими марками акцизного податку; алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції; алкогольні напої з марками акцизного податку, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари.
226.10. Не підлягають маркуванню: алкогольні напої і тютюнові вироби, які постачаються для реалізації магазинам безмитної торгівлі безпосередньо вітчизняними виробниками такої продукції за прямими договорами, укладеними між вітчизняними виробниками алкогольних напоїв і тютюнових виробів і власниками магазинів безмитної торгівлі. При цьому переміщення алкогольних напоїв і тютюнових виробів, що спрямовуються виробниками до магазинів безмитної торгівлі, здійснюється під митним контролем із застосуванням заходів гарантування доставки; алкогольні напої і тютюнові вироби, які ввозяться в Україну і розміщуються у митному режимі магазину безмитної торгівлі; еталонні (моніторингові) чи тестові зразки тютюнових виробів, які не призначені для продажу вроздріб і ввозяться на митну територію України акредитованими державними випробувальними лабораторіями та/або суб'єктами господарювання, які мають ліцензії на право виробництва відповідної продукції, для проведення досліджень чи випробувань (калібрування лабораторного обладнання, проведення дегустацій, вивчення фізико-хімічних показників, дизайну).
226.11. Ввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України не маркованих в установленому порядку алкогольних напоїв та тютюнових виробів забороняються.
226.14. Для одержання марок акцизного податку імпортер повинен подати продавцю таких марок заявку-розрахунок у трьох примірниках за встановленою продавцем марок формою, платіжні документи, що підтверджують внесення плати за марки та сплату податку до відповідного бюджету. Один примірник заявки-розрахунку залишається у продавця марок акцизного податку, другий - з відміткою продавця марок про сплату податку повертається імпортеру для передачі контролюючому органу, третій - з відміткою продавця марок залишається у покупця (імпортера). Контролюючому органу забороняється вимагати від імпортерів додаткові документи для видачі марок акцизного податку, якщо вони не передбачені цією статтею.
12.11. Підпункт в) пункту 227.1 статті 227.
Суб'єкти господарювання - юридичні та фізичні особи, які уклали з іноземними виробниками або іншими нерезидентами контракт (договір) про постачання в Україну алкогольних напоїв і тютюнових виробів, мають право ввозити на митну територію України імпортні алкогольні напої і тютюнові вироби, якщо: алкогольні напої в автомобільних і залізничних цистернах, а також у баках, бачках та інших ємностях місткістю більш як 5 літрів ввозяться в Україну з метою продажу або обміну на митній території України та не підлягають маркуванню. У такому разі податок сплачується до або під час митного оформлення. Контроль за його сплатою здійснюється контролюючими органами.
12.12. Пункт 228.9. статті 228.
Відповідальність за недодержання порядку маркування, продажу алкогольних напоїв і тютюнових виробів, несплату чи несвоєчасну сплату податку несуть виробники (замовники), імпортери, продавці таких товарів та їх посадові особи відповідно до закону.
13. Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" № 481/95-ВР від 19 грудня 1995 року (481/95-ВР)
:
13.1. Стаття 9.
Спирт етиловий, коньячний і плодовий, спирт етиловий ректифікований виноградний, спирт етиловий ректифікований плодовий, спирт-сирець виноградний, спирт-сирець плодовий,
алкогольні напої та тютюнові вироби повинні відповідати вимогам затверджених і зареєстрованих у встановленому законодавством порядку нормативних документів, які діють в Україні.
13.2. Частина перша статті 11.
Маркування алкогольних напоїв, крім продукції, зазначеної у частині другій цієї статті, які реалізуються в Україні, здійснюється таким чином: на лицьовій стороні етикетки кожної пляшки або самої пляшки (іншого посуду) алкогольних напоїв, крім продукції, зазначеної у частині другій цієї статті, які реалізуються через торговельну мережу, в доступній для споживача формі згідно з чинним законодавством про мови вказуються: загальна та власна назви виробу; найменування виробника; знак для товарів і послуг; географічна назва місця виготовлення виробу, якщо найменування виробника не відображає місця розташування суб'єкта господарювання; вміст спирту (% об.); місткість посуду; вміст цукру (якщо це регламентується нормативними документами); позначення нормативного документа (для продукції вітчизняного виробництва, призначеної для реалізації на території України). На видимій стороні етикетки, або контретикетки, або корка, або пляшки (іншого посуду) виробу повинні бути зазначені дата виготовлення виробу, код суб'єкта господарювання та номер ліцензії на виробництво.
13.3. Частина четверта статті 11.
Алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством.
13.4. Частини перша, друга статті 17.
За порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
До суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкцій у вигляді штрафів у разі: виробництва, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку - 200% вартості товару, але не менше 17000 грн.
13.5. Частина четверта статті 17.
Рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються органами доходів і зборів та/або органом, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями і тютюновими виробами, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції, визначеної законами України.
14. Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251 (1251-2010-п)
:
14.1. Пункти 8, 9.
Марки продаються суб'єктам господарювання, які відповідно до законодавства є платниками акцизного податку з алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Плата за марки акцизного податку зараховується до державного бюджету і відповідно до бюджетного законодавства використовується виключно для фінансування витрат, пов'язаних з їх виробництвом, зберіганням та реалізацією.
15. Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.1996 № 854 (854-96-п)
:
15.1. Пункт 8.
Суб'єкту господарювання, який здійснює роздрібну торгівлю алкогольними напоями, забороняється приймати для продажу та зберігання алкогольні напої від юридичних і фізичних осіб, які не мають ліцензії на виробництво або на право імпорту чи оптової торгівлі алкогольними напоями.
15.2. Пункт 12.
Зберігання та реалізація алкогольних напоїв, крім алкогольних напоїв з вмістом спирту етилового від 1,2 до 8,5 відсотка об'ємних одиниць, вироблених в Україні, дозволяється тільки за наявності марки акцизного податку на пляшці або на іншій тарі згідно із законодавством. Порядок запровадження марок акцизного збору регулюється законодавством.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
16. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України).
17. Доводи касаційної скарги не містять інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені у запереченні на адміністративний позов, запереченні на апеляційну скаргу та з урахуванням яких суди попередніх інстанцій вже надавали оцінку встановленим обставинам справи. У ході розгляду справи судами першої та апеляційної інстанції було надано належну оцінку доказам, наданих позивачем та зібраних судами на підставі статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції на час прийняття судами рішень).
18. Виходячи із системного аналізу вищевказаних норм права, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що контролюючий орган при прийнятті оскаржуваного рішення від 29.04.2016 № 000029 про застосування до позивача фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн за зберігання та реалізацію напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка України діяв у межах та у відповідності до положень податкового законодавства та законодавства в сфері державного регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, тоді як, суд апеляційної інстанції не надав належної оцінки доводам контролюючого органу щодо проведення ним фактичної перевірки позивача у відповідності до вимог чинного законодавства та дійшов помилкового висновку про відсутність порушення позивачем вимог статті 11 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" та Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1251 (1251-2010-п)
.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, що позивачем здійснювалось зберігання та реалізація алкогольних напоїв без їх маркування акцизними марками згідно з вимогами чинного законодавства. Крім того, факт здійснення ФОП ОСОБА_4. зберігання та реалізації алкогольних напоїв без їх відповідного маркування акцизними марками, позивачем не заперечується.
Доводи позивача, щодо відсутності законодавчої вимоги маркування алкогольних напоїв, які ввезені на територію України у ємностях більше як п'ять літрів, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки положення підпункту "в" пункту 227.1 статті 227 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) застосовується лише до суб'єктів господарювання, які уклали з іноземними виробниками або іншими нерезидентами контракт (договір) про постачання в Україну алкогольних напоїв, мають право ввозити на митну територію України імпортні алкогольні напої. Крім того, відповідно до положень підпункту "в" пункту 227.1 статті 227 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), податок сплачується до або під час митного оформлення, а контроль за його сплатою здійснюється контролюючими органами.
У справі, що розглядається, позивачем не було надано, ні до суду першої інстанції, ні до суду апеляційної інстанції жодних документів, митних декларацій, журналів реєстрації імпортерів (замовників) марок чи будь-яких інших доказів, які б свідчили про проведення процедури митного оформлення і, що така взагалі відбувалася. Доводи про те, що товар придбано у ТОВ "ТД Український продукт" не спростовують факту відсутності у позивача вказаних документів, які він повинен був вимагати від продавця, як доказ дотримання приписів статті 227 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).
За встановлених у даній справі обставин неможливо ідентифікувати алкогольні напої, які знаходились на зберіганні та реалізації у позивача як таких, щодо яких дотримано процедури сплати акцизного податку, передбаченого статтею 227 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) і докази цього надані не були, що правильно встановлено судом першої інстанції.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
19. Відповідно до пункту 4 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишити в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині.
20. Суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону (частина перша статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України).
21. З огляду на зазначене, колегія суддів приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення суд апеляційної інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального права, у частині неправильного тлумачення закону та скасував рішення суду першої інстанції, яке відповідає закону, що є підставою для скасування такого судового рішення, а тому касаційна скарга Чернівецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 1 вересня 2016 року підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 341, 344, 349, 352, 355, 356, 359, пунктом 4 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного суду України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Чернівецької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області задовольнити.
Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 1 вересня 2016 року у справі № 824/349/16-а скасувати, а постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 22 червня 2016 року в даній справі залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
І.Я.Олендер
І.А. Гончарова
Р.Ф. Ханова,
Судді Верховного Суду