СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Ухвала
Іменем України
Справа № 2а-2087/12/2770 25.02.13 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Єланської О.Е.,
суддів Кукти М.В.,
Кучерука О.В.
розглянувши апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь (суддя Майсак О.І. ) від 25.10.12 у справі № 2а-2087/12/2770
за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрсоцбанк" (вул. Ковпака, буд.29, м.Київ, 01004)
до Управління Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя (вул. Урицького, буд.2, м.Севастополь, 99018)
третя особа: Комунальне підприємство "Ремонтно-експлуатаційне підприємство №12" Севастопольської міської ради (вул. Новікова, буд.4, м.Севастополь, 99042)
про скасування рішення №82 від 24.07.2012 року
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство «Укрсоцбанк» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Севастополя з позовною заявою до Головного Управління Пенсійного фонду України в м. Севастополі про скасування рішення № 82 від 24.07.2012 року про застосування до банку штрафних санкцій у розмірі 129 836,33 грн. за порушення вимог, передбачених ч. 2 ст. 24 ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 25.10.12 у справі № 2а-2087/12/2770 адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "Укрсоцбанк" до Управління Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя, третя особа: Комунальне підприємство "Ремонтно-експлуатаційне підприємство №12" Севастопольської міської ради про скасування рішення №82 від 24.07.2012 року задоволено повністю.
Скасовано рішення № 82 від 24.07.12 Управління Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя про застосування до Публічного акціонерного товариства "Укрсоцбанк" штрафних санкцій у розмірі 129 836, 33 грн.
Не погодившись з даною постановою, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
У судове засідання 25.02.2013 сторони, їх представники не з'явились, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені в встановленому законом порядку.
Суд, керуючись положеннями пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, визнав за можливе перейти до письмового провадження по справі.
Колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалами справи, в період з 23.05.2012 року до 13.06.2012 року Управління Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя було проведено планову перевірку Комунального підприємства «Ремонтно-експлуатаційне підприємство № 12» Севастопольської міської Ради щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та інших платежів, контроль за нарахування та сплатою яких покладено на Пенсійний фонд України за період з 01.05.2010 року до 30.03.2012 року, а також достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування за період з 01.05.2010 року до 30.03.2012 року. За результатами перевірки було складено акт № 26 від 13.06.2012 року (а.с.131-141).
В ході документальної перевірки «Щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та інших платежів, контроль за нарахування та сплатою яких покладено на Пенсійний фонд України, а також достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування» Комунального підприємства «Ремонтно-експлуатаційне підприємство № 12» Севастопольської міської Ради (акт перевірки № 26 від 13.06.2012 року) встановлено, що Балаклавським відділенням КРФ ПАО «Укрсоцбанку» порушені вимоги ч. 12 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та ч. 2 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування». 25 червня 2012 року Управлінням Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя було складено акт № 1 «Про виявлене порушення установою банку вимог ч. 12 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та ч. 2 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (а.с.85-87).
На підставі акту від 25.06.2012 року № 1 «Про виявлене порушення установою банку вимог ч. 12 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та ч. 2 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» керівництвом Управління Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя було прийнято рішення № 82 про застосування до Приватного акціонерного товариства «Укрсоцбанк» фінансових санкцій в розмірі 129 836,33 (а.с.10).
Судова колегія вважає рішення суду першої інстанції таким, що постановлено з дотриманням норм матеріального та процесуального права з огляду на таке.
Згідно зі ст. 24 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VI (далі -Закон № 2464), банки під час відкриття рахунків зобов'язані вимагати від юридичних та фізичних осіб, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, документи, що підтверджують їх взяття на облік в органі Пенсійного фонду як платників єдиного внеску. Банки приймають від платників єдиного внеску, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, платіжні доручення та інші розрахункові документи на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати, на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання платником розрахункових документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум єдиного внеску або документів, що підтверджують фактичну сплату таких сум у порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням з Національним банком України та центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики.
У разі невиконання цієї вимоги банки за рахунок власних коштів у порядку, встановленому Національним банком України, сплачують відповідному територіальному органу Пенсійного фонду суму, що дорівнює сумі несплаченого єдиного внеску, з правом зворотної вимоги до платників єдиного внеску щодо відшкодування цієї суми.
Відповідно до пункту 12 статті 20 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058) установи банків приймають від страхувальників платіжні доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати (доходу) на які, відповідно до цього Закону, нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум. У разі невиконання банками цієї вимоги, вони, за рахунок власних коштів у порядку, встановленому Національним банком України, сплачують відповідному територіальному органу Пенсійного фонду суму, що дорівнює сумі несплачених страхових внесків, з правом зворотної вимоги до страхувальників щодо відшкодування цієї суми.
Відповідно до пункту 3.9 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 року № 22 (z0377-04) та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.03.2004 за № 377/8976 (z0377-04) (далі - Інструкція № 22), банк приймає від платника платіжні доручення або інші розрахункові документи на перерахування заробітної плати на рахунки працівників підприємств, що відкриті в банках, або грошовий чек на отримання заробітної плати в порядку, який визначений Пенсійним фондом України, погоджений із Національним банком і центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики. Банк не перевіряє правильність нарахування, обчислення і строків сплати єдиного внеску. Відповідальність за порушення порядку нарахування, обчислення і строків сплати єдиного внеску несе платник.
Відповідно до п. 9.4 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 (z0064-04) (далі -Інструкція № 21-1) у разі, якщо установи банків приймають від страхувальників платіжні доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати (доходу), на які нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів без одночасного подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум (довідки органів Пенсійного фонду України у районах, містах та районах у містах), накладається штраф у розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником згідно з додатком 20 цієї Інструкції.
Згідно з п. 9.5 Інструкції № 21-1 (z0064-04) факти порушень законодавства, крім тих, що є предметом акта документальної перевірки та тих, що зазначені у підпункті 9.3.2 пункту 9.3 цієї Інструкції, посадова особа органу Пенсійного фонду оформляє актом довільної форми, в якому чітко викладається зміст порушення з обґрунтуванням порушених норм законодавчих актів. Такий акт підписується посадовими особами органу Пенсійного фонду та страхувальника.
Пунктом 9.6 Інструкції № 21-1 (z0064-04) суми штрафів, передбачених пунктами 9.3 та 9.4 цієї Інструкції, підлягають сплаті страхувальником чи банком, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення або можуть бути оскаржені у цей самий строк до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного органу Пенсійного фонду, посадовими особами якого прийнято це рішення.
Оскарження рішення органу Пенсійного фонду про накладення штрафів зупиняє строки їх сплати до винесення вищим органом Пенсійного фонду або судом рішення у справі (п. 9.7 Інструкції № 21-1 (z0064-04) ).
Пунктом 2 Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 27.09.2010 року № 21-3 (z0953-10) (далі -Порядок № 21-3) встановлено, що банки приймають від платників єдиного внеску грошові чеки, платіжні доручення та інші розрахункові документи на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати, на які відповідно до Закону нараховується єдиний внесок, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання платником єдиного внеску розрахункових документів (документів на переказ готівки) про перерахування коштів для сплати сум єдиного внеску. Суми, які сплачені за цими документами, повинні складати не менше 1/3 суми коштів для виплати заробітної плати, зазначеної у грошових чеках, платіжних дорученнях та інших розрахункових документах. У разі якщо у розрахункових документах або документах на переказ готівки сума єдиного внеску менша, ніж 1/3 суми коштів для виплати заробітної плати, банки приймають від платників єдиного внеску грошові чеки, та/або платіжні доручення, та/або інші розрахункові документи на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати разом з оригіналом довідки-розрахунку, яка погоджена з управлінням Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті (далі - органи Пенсійного фонду) за місцем взяття на облік платника єдиного внеску.
Відповідно до п. 5 Порядку № 21-3 (z0953-10) платникам, які звертаються до органів Пенсійного фонду України за погодженням довідки-розрахунку, у якій сума перерахування єдиного внеску менша, ніж 1/3 суми коштів на виплату заробітної плати, зазначеної у грошовому чеку, та/або платіжному дорученні, та/або іншому розрахунковому документі, у зв'язку із застосуванням максимальної величини бази нарахування єдиного внеску та які протягом попереднього року не допустили порушень законодавства про нарахування та сплату єдиного внеску (внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування), за рішенням керівника органу Пенсійного фонду України надається довідка про видачу коштів для виплати заробітної плати без перевірки сум сплати єдиного внеску за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку. Термін дії довідки, що надається платнику єдиного внеску для пред'явлення банку, не повинен перевищувати одного року. Банк після отримання від платника довідки про видачу коштів для виплати заробітної плати без перевірки сум сплати єдиного внеску приймає від платника грошові чеки, платіжні доручення та інші розрахункові документи для перерахування (видачі) заробітної плати без перевірки сум єдиного внеску, сплачених за розрахунковими документами (документами на переказ готівки).
Відповідно до ч. 6 ст. 51 Закону України "Про банки і банківську діяльність" банки при виконанні розрахункової операції зобов'язані перевіряти лише достовірність та формальну відповідність документу.
Відповідно до Листа Національного банку України та Пенсійного фонду України від 25.06.2009 №25-111/1555-12217 №11384/03-20 (v2217500-09) "Про виконання пункту 2 Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати" відповідно до вимог Порядку банки не перевіряють правильність нарахування (обчислення) платежів, утриманих із заробітної плати/доходу і нарахованих на фонд оплати праці податків до бюджету та зборів/страхових внесків до державних цільових фондів. Видачу або перерахування коштів на виплату заробітної плати банки здійснюють при умові, що сума страхових платежів до Пенсійного фонду не менша 1/3 суми коштів на виплату заробітної плати, що зазначена в платіжному дорученні або чеку.
Зокрема, Публічне акціонерне товариство "Укрсоцбанк" при виконанні грошових чеків наданих КП "РЕП № 12" на виплату заробітної плати здійснювало вказане перерахування разом із одночасним перерахуванням єдиного внеску на адресу УПФУ у Балаклавському районі м. Севастополя (арк.с.13-44), сума якого була зазначена у платіжних дорученнях.
Аналіз наведених норм та обставин, дає судовій колегії право на висновок, що вказані норми не покладають на банк обов'язок здійснювати контрольні функції по правильності нарахування страхових внесків та не надає права витребувати у клієнта звітність, бухгалтерські та інші документи, необхідні для перевірки правильності нарахування страхових внесків. Відповідно до вказаних норм банк несе відповідальність лише у разі видачі заробітної плати без отримання від клієнта платіжних документів про перерахування страхових внесків, або документів, що підтверджують фактичну їх сплату. Проте, Лист Національного банку України та Пенсійного фонду України від 25.06.2009 року № 25-111/1555-12217 (v2217500-09) № 11384/03-20 "Про виконання пункту 2 Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати" в розумінні частини 2 статті 24 Закону № 2464 є порядком, визначеним правлінням Пенсійного фонду за погодженням з Національним банком України, який передбачає прийняття банком від платників єдиного внеску платіжних доручень та інших розрахункових документів на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати з підтвердженням фактичної сплати єдиного внеску.
Судова колегія, зазначає, що позивач у справі не є контролюючим органом щодо правильності нарахування, вчасного та повного перерахування та надходження страхових внесків і не може нести відповідальність за повноту перерахування платежів, утриманих з заробітної плати працівників, нарахованих на фонд оплати праці страхових внесків до державних цільових фондів, відповідно до п. 1 ч. 10 ст. 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
З урахуванням вищевикладених нормативно-правових норм, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем - УПФУ у Балаклавському районі м. Севастополя було прийнято рішення про застосування до ПАТ "Укрсоцбанк № 82 від 24.07.2012 в порушення вимог Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (2464-17) та Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, затвердженого постановою Пенсійного фонду України, у зв'язку з чим позов підлягає задоволенню.
Зважаючи на наведене, колегія суддів дійшла висновку, що правова оцінка, яку дав суд першої інстанції обставинам справи, не суперечить чинному законодавству.
Судове рішення не може бути скасовано чи змінено з підстав, що наведені в апеляційній скарзі.
Згідно статті 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 195,196, пунктом 1 частини першої статті 198, п.1 частини першої статті 205, статтями 200, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Балаклавському районі м. Севастополя на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 25.10.12 у справі № 2а-2087/12/2770 - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 25.10.12 у справі № 2а-2087/12/2770 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.
Ухвалу може бути оскаржено до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя підпис О.Е.Єланська Судді підпис М.В. Кукта підпис О.В.Кучерук
З оригіналом згідно
Головуючий суддя О.Е.Єланська