ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П’ята секція
РІШЕННЯ

Справа "Скрипка та інші проти України" (Заява № 20390/19 та 3 інші заяви - див. перелік у додатку)

СТРАСБУРГ 20 липня 2023 року
Автентичний переклад
Це рішення є остаточним, але може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Скрипка та інші проти України"
Європейський суд з прав людини (п’ята секція), засідаючи комітетом, до складу якого увійшли:
Карло Ранцоні (<…>), Голова,
Ладо Чантурія (<…>),
Марія Елосегі (<…>), судді,
та Вікторія Марадудіна (<…>), в.о. заступника Секретаря секції,
після обговорення за зачиненими дверима 29 червня 2023 року
постановляє таке рішення, що було ухвалено у той день:

ПРОЦЕДУРА

1. Справу було розпочато за заявами, поданими у різні дати, зазначені в таблиці у додатку, до Суду проти України на підставі статті 34 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція).
2. Про заяву було повідомлено Уряд України (далі - Уряд).

ФАКТИ

3. Перелік заявників і відповідні деталі заяв наведені в таблиці у додатку.
4. Заявники скаржилися на недоліки у провадженні щодо перегляду законності тримання їх під вартою. У заяві № 55543/19 заявник також висунув інші скарги за положеннями Конвенції.

ПРАВО

I. ОБ’ЄДНАННЯ ЗАЯВ

5. Беручи до уваги схожість предмета заяв, Суд вважає за доцільне розглянути їх спільно в одному рішенні.

II. СТВЕРДЖУВАНЕ ПОРУШЕННЯ ПУНКТУ 4 СТАТТІ 5 КОНВЕНЦІЇ

( Див. текст (995_004) )
6. Заявники скаржилися, головним чином, на недоліки у провадженні щодо перегляду законності тримання під вартою. Вони посилалися, прямо чи по суті, на пункт 4 статті 5 Конвенції.
7. Суд повторює, що згідно з пунктом 4 статті 5 Конвенції затримані особи або особи, які тримаються під вартою, мають право на перегляд процесуальних і матеріально-правових умов, які з точки зору Конвенції мають суттєве значення для забезпечення "законності" позбавлення свободи (див. рішення у справі "Літцов проти Німеччини" (Lietzow v. Germany), заява № 24479/94, пункт 44, ЄСПЛ 2001-I). Справді, відповідне положення не вимагає від Договірних держав встановлювати другий рівень судової інстанції для розгляду питання законності тримання під вартою та клопотань про звільнення з-під варти. Однак держава, яка запроваджує таку систему, повинна в принципі забезпечити, щоб особи, позбавлені свободи, користувалися на етапі оскарження такими самими гарантіями, як і в першій інстанції (див. рішення у справі "Фодале проти Італії" (Fodale v. Italy), заява № 70148/01, пункт 39, ЄСПЛ 2006-VII).
8. У керівній справі "Харченко проти України" (974_662) (Kharchenko v. Ukraine), заява № 40107/02, пункти 84-87, від 10 лютого 2011 року, Суд уже встановлював порушення щодо питань, аналогічних тим, що розглядаються у цій справі.
9. Розглянувши всі надані йому матеріали, Суд не вбачає жодних фактів або аргументів, здатних переконати його дійти іншого висновку щодо прийнятності та суті цих скарг.
10. Отже, Суд вважає, що у цій справі було порушено пункт 4 статті 5 Конвенції.

III. ІНШІ СТВЕРДЖУВАНІ ПОРУШЕННЯ ЗА УСТАЛЕНОЮ ПРАКТИКОЮ

11. У заяві № 55543/19 заявник висунув інші скарги, які також порушували питання за Конвенцією з огляду на відповідну усталену практику Суду (див. таблицю у додатку). Ці скарги не є явно необґрунтованими у розумінні підпункту "а" пункту 3 статті 35 Конвенції та не є неприйнятними з будь-яких інших підстав. Тому вони мають бути визнані прийнятними. Розглянувши всі наявні у нього матеріали, Суд доходить висновку, що вони також свідчать про порушення Конвенції у контексті його висновків в рішеннях у справах, зазначених у таблиці в додатку.

ЗАСТОСУВАННЯ СТАТТІ 41 КОНВЕНЦІЇ

( Див. текст (995_004) )
12. Стаття 41 Конвенції передбачає:
"Якщо Суд визнає факт порушення Конвенції або протоколів до неї якщо внутрішнє право відповідної Високої Договірної Сторони передбачає лише часткове відшкодування, Суд, у разі необхідності, надає потерпілій стороні справедливу сатисфакцію".
13. З огляду на наявні в нього документи та свою практику (див., зокрема, рішення у справі "Оравець проти Хорватії" (Oravec v. Croatia), заява № 51249/11, пункти 78-80, від 11 липня 2017 року) Суд вважає за доцільне присудити суми, зазначені у таблиці в додатку.

ЗА ЦИХ ПІДСТАВ СУД ОДНОГОЛОСНО

1. Вирішує об’єднати заяви.
2. Оголошує заяви прийнятними.
3. Постановляє, що ці заяви свідчать про порушення пункту 4 статті 5 Конвенції у зв’язку з недоліками у провадженні щодо перегляду законності тримання під вартою.
4. Постановляє, що було порушено Конвенцію у зв’язку з іншими скаргами, висунутими за усталеною практикою Суду (див. таблицю в додатку).
5. Постановляє, що:
(a) упродовж трьох місяців держава-відповідач повинна сплатити заявникам суми, зазначені у таблиці в додатку; ці суми мають бути конвертовані в національну валюту держави-відповідача за курсом на день здійснення платежу;
(b) із закінченням зазначеного тримісячного строку до остаточного розрахунку на зазначені суми нараховуватиметься простий відсоток (simple interest) у розмірі граничної позичкової ставки Європейського центрального банку, що діятиме в період несплати, до якої має бути додано три відсоткові пункти.
Учинено англійською мовою та повідомлено письмово 20 липня 2023 року відповідно до пунктів 2 та 3 правила 77 Регламенту Суду (980_067) .
В.о. заступника Секретаря
Вікторія МАРАДУДІНА
Голова
Карло РАНЦОНІ
ДОДАТОК

ПЕРЕЛІК

заяв зі скаргами за пунктом 4 статті 5 Конвенції (недоліки у провадженні щодо перегляду законності тримання під вартою)

( Див. текст (995_004) )
№ заяви,
дата подання
П.І.Б. заявника,
рік народження
П.І.Б. представника
та місце-
знаходження
Назва суду першої інстанції,
дата ухвалення рішення про тримання під вартою
Інші відповідні дати
Апеляційний суд або суд, який розглядав клопотання про звільнення з-під варти,
дата ухвалення рішення
Процесуальні недоліки
Інші скарги за усталеною практикою
Сума, присуджена кожному заявнику в якості відшкодування моральної шкоди
(в євро)-1
Сума, присуджена у кожній заяві в якості компенсації судових та інших витрат
(в євро)-2
1
20390/19
28.03.2019
Сергій Федорович
СКРИПКА
1979
Мотрук
Микола Васильович
м. Київ
Шевченківський районний суд міста Києва
17.10.2018
Дата подання апеляційної скарги,
22.10.2018
Київський апеляційний суд
13.02.2019
недостатньо швидкий перегляд питання про тримання під вартою
(див. рішення у справі "Харченко проти України" (974_662)
(Kharchenko v. Ukraine), заява № 40107/02, пункти 86 і 87, від 10 лютого 2011 року)
500
250
2
55543/19
09.10.2019
Олександр Олексійович
СЄНІН
1971
Пустинцев
Андрій Віталійович
м. Дніпро
Ленінський районний суд міста Дніпро,
14.05.2015, 10.07.2015, 18.12.2015, 27.07.2017
відсутність розгляду відповідних аргументів заявника під час перегляду рішення про тримання під вартою
(рішення у справі "Свершов проти України" (974_428)
(Svershov v. Ukraine), заява № 35231/02, пункти 70-72, від 27 листопада 2008 року), ненаведення обґрунтування судом, який переглядав рішення про тримання під вартою
(рішення у справі "Харченко проти України" (974_662)
(Kharchenko v. Ukraine), заява № 40107/02, пункти 84-87, від 10 лютого 2011 року),
п. 5 (995_004)
ст. 5 - відсутність або надання неналежного відшкодування за порушення пункту 4 (995_004)
статті 5 Конвенції (рішення у справах "Тимошенко проти України" (Tymoshenko v. Ukraine), заява № 49872/11, пункти 286 і 287, від 30 квітня 2013 року та "Котій проти України" (Kotiy v. Ukraine), заява № 28718/09, пункт 55, від 05 березня 2015 року)
500
250
3
62836/19
27.11.2019
Віктор Вікторович
ВЛАСЮК
1981
Печерський районний суд міста Києва
25.06.2019
Дата подання апеляційної скарги
26.06.2019
Київський апеляційний суд
03.10.2019
недостатньо швидкий перегляд питання про тримання під вартою
(рішення у справі "Харченко проти України" (974_662)
(Kharchenko v. Ukraine), заява № 40107/02, пункти 86 і 87, від 10 лютого 2011 року)
500
-
4
3421/21
21.12.2020
Владислав
АЛЛА
1979
Канікаєв
Юрій Олегович
м. Одеса
Центральний районний суд міста Миколаєва
24.09.2020
Дата подання апеляційної скарги
06.10.2020
Миколаївський апеляційний суд
13.11.2020
недостатньо швидкий перегляд питання про тримання під вартою
(рішення у справі "Харченко проти України" (974_662)
(Kharchenko v. Ukraine), заява № 40107/02, пункти 86 і 87, від 10 лютого 2011 року)
500
250
__________
-1 Та додатково суму будь-якого податку, що може нараховуватися заявникам.
-2 Та додатково суму будь-якого податку, що може нараховуватися заявникам.