УГОДА

між Кабінетом Міністрів України та Урядом Румунії про будівництво автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія)

( Угоду затверджено Постановою КМ № 1404 від 10.12.2024 (1404-2024-п) )
Дата вчинення:
18.10.2023
Дата затвердження КМУ:
10.12.2024
Дата набрання чинності для України:
17.12.2024
Кабінет Міністрів України та Уряд Румунії, як "Договірні Сторони",
ВИЗНАЮЧИ існуючі відносини дружби, співпраці та сусідства між двома державами,
БАЖАЮЧИ взаємного сприяння та подальшого зміцнення добросусідських і дружніх відносин, а також розширення співробітництва у сфері двосторонніх економічних відносин, міжнародної торгівлі, туризму та транспорту,
МАЮЧИ НАМІР, зокрема, створити необхідні умови для безперешкодного міжнародного та двостороннього автомобільного руху на спільній ділянці державного кордону,
ВРАХУЮЧИ законодавство Європейського Союзу щодо розвитку дорожньої інфраструктури та необхідність забезпечення умов для сталого розвитку, тим самим маючи на меті зменшення негативного впливу на навколишнє середовище та підвищення потоку та безпеки дорожнього руху,
БЕРУЧИ до уваги розвиток Транс’європейської транспортної мережі (TEN-T), відповідно до Регламенту (ЄС) № 1315/2013 Європейського Парламенту та Ради від 11 грудня 2013 року щодо керівних принципів Союзу щодо розвитку транс’європейської транспортної мережі та скасування Рішення № 661/2010/ЄС
БЕРУЧИ до уваги міжнародні договори між двома державами,
ВИЗНАЮЧИ необхідним будівництво нового автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) у найкоротші терміни, але не пізніше 2030 року.
Домовилися про таке:

Стаття 1. Визначення

Для цілей цієї Угоди:
- "територія держави Договірної Сторони" означає територію України та відповідно, територію Румунії;
- "Об’єкт" означає сам міст та дві інфраструктурні системи, пов’язані з точками з’єднання з існуючою дорожньою інфраструктурою на територіях держав Договірних Сторін, які називаються "Автодорожній міст Біла Церква - Сігету-Мармацієй";
- "Сам міст" означає сам міст як споруду, разом із відповідними частинами дорожньої інфраструктури Об’єкта та іншими пристроями та сигналами на ньому, побудований між ділянками, що з’єднують міст із набережними, між берегом України та берегом румунської території та за винятком елементів дорожньої інфраструктури та пунктів пропуску на кордоні;
- "з’єднана інфраструктура" означає дорожню інфраструктуру, розташовану на територіях держав Договірних Сторін, яка з’єднує сам міст з існуючою інфраструктурою під’їзних шляхів;
- "точки з’єднання" означають точки, де пов’язана дорожня інфраструктура з’єднується з існуючою інфраструктурою під’їзних шляхів;
- "інфраструктура доступу" означає дорожню інфраструктуру, що існує на територіях держав Договірних Сторін;
- "точка спільного розташування" означає точку з’єднання мосту та під’їзних шляхів (з українського боку), яка буде визначена після ТЕО та підписана в окремому протоколі інфраструктури.

Стаття 2. Мета

(1) Договірні Сторони погоджуються побудувати новий автодорожній прикордонний міст через річку Тиса між населеними пунктами Біла Церква (Україна) та Сігету-Мармацієй (Румунія) відповідно до характеристик, які забезпечують безпеку та захищеність дорожнього руху, і без значного впливу на охоронні території.
(2) Договірні Сторони будуватимуть сполучні автомобільні дороги мосту, відповідно на території їх держав, виходячи з їх національного законодавства, для чого необхідне фінансування забезпечуватиметься із наявних коштів, визначених кожною Договірною Стороною:
- на території України H 09 - Біла Церква - Державний кордон.
- на території Румунії DN 18 Сігету-Мармацієй - Державний кордон,
(3) Договірні Сторони проведуть транскордонну оцінку впливу на навколишнє середовище для проекту "Міст через Тису в районі Тепліці Сігету-Мармацієй", який з’єднає населені пункти Біла Церква (Україна) та Сігету-Мармацієй (Румунія), як це передбачено Конвенцією про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті (995_272) , прийнятою в Еспоо 25 лютого 1991 року.
(4) Договірні Сторони погоджуються, що після завершення робіт забезпечать умови для експлуатації, технічного обслуговування та ремонту цього автодорожнього мосту.

Стаття 3. Технічний проект

(1) Після підписання цієї Угоди Українська Сторона розробить технічне завдання (ТЗ) на розробку техніко-економічного обґрунтування під’їзних шляхів до автодорожнього прикордонного мосту, розробленого на її стороні.
(2) Кожен етап технічного проектування та будівництва Об’єкта встановлюється за взаємною згодою Договірних Сторін на основі взаємності.
(3) Технічне завдання, розроблене на її стороні, має відповідати відповідному законодавству та стандартам Європейського Союзу.

Стаття 4. Охорона навколишнього середовища

(1) Для досягнення мети цієї Угоди Договірні Сторони забезпечують дотримання національних європейських та міжнародних положень у сфері охорони навколишнього середовища, включаючи оцінку впливу на навколишнє середовище, охорону вод річки Тиса, охоронних територій та охорону флори та фауни.
(2) Кожна із Сторін забезпечує виконання обсягу робіт своїми силами та отримує необхідні дозволи відповідно до законодавства Держав Сторін, включаючи оцінку впливу на навколишнє середовище.

Стаття 5. Згладжування трафіку

До дати введення в експлуатацію Об’єкту Договірні Сторони вживають заходів для уникнення вузьких місць уздовж інфраструктури під’їзних доріг, кожна на території своєї держави.

Стаття 6. Система контролю

(1) Договірні Сторони погоджуються запровадити систему прикордонного контролю для осіб, транспортних засобів, товарів чи інших вантажів у відповідних випадках, яку вони розроблять у пунктах пропуску через державний кордон, розташованих по обидва боки мосту на території України, та відповідно території Румунії.
(2) Відкриття міжнародного пункту пропуску Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) здійснюється відповідно до положень статей 2 і 3 Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Румунії про пункти пропуску через українсько-румунський державний кордон (642_039) , підписаної у Києві 2 лютого 2006 року.

Стаття 7. Відповідальність Договірних Сторін

(1) Румунська Сторона забезпечує фінансування розробки техніко-економічного обґрунтування будівництва автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) і підходи до нього.
(2) Румунська Сторона забезпечує фінансування будівництва автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія), а також будівництво дорожньої інфраструктури на території своєї держави.
(3) Українська Сторона забезпечує фінансування будівництва підходів до автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) на території своєї держави.
(4) Принципи утримання автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) Договірні Сторони визначають окремою угодою.

Стаття 8. Спільна діяльність

(1) Усі види діяльності, передбачені статтями 7 та 8, мають здійснюватися відповідно до вимог законодавства України, та відповідно, до вимог законодавства Румунії, що стосуються дорожньої інфраструктури та вимог потенційних фінансових установ.
(2) Договірні Сторони заохочують участь національних компаній у всіх видах діяльності. Ця діяльність має здійснюватися відкрито та прозоро, відповідальність рівномірно розподіляється між обома Договірними Сторонами.

Стаття 9. Режимні заходи

(1) Особи, які відповідно до цієї Угоди виконують або контролюють будівельні роботи в районі будівництва автодорожнього прикордонного мосту, можуть перетинати державний кордон лише в межах будівельного майданчика на підставі проїзних документів, згідно з узгодженими списками (що містить такі відомості: П. І. Б., дата народження, громадянство, серія та номер проїзного документа та держава його видачі), без отримання окремих дозволів на перебування та роботу. Договірні Сторони попередньо обмінюються списками осіб, зазначених у частині першій цієї статті.
(2) Представники, уповноважені на виконання цієї Угоди, можуть перетинати державний кордон між Україною та Румунією в межах будівельних периметрів, фізично розмежованих, розташованих на територіях держав Договірних Сторін, лише з метою проведення будівництва мосту, а також заходів для здійснення контролю та керівництва, не виходячи за цей периметр на територію держави призначення, на підставі проїзних документів та дозволів відповідно до законодавства держав Договірних Сторін.
(3) Робітники, які займаються будівництвом автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) та виконують роботи на території держави іншої Договірної Сторони, підпадають під дію правових норм під час отримання дозволів на роботу відповідно до законодавства цієї держави.
(4) З іншою метою, ніж передбачена частиною (2) цієї статті, уповноважені представники України та Румунії перетинають державний кордон через пункти пропуску з дотриманням усіх умов в’їзду на територію держав Договірних Сторін.

Стаття 10. Плата за проїзд

Договірні Сторони погодять можливість та необхідність застосування плати за проїзд з транспортних засобів та їх розмір, а також спосіб сплати та розподілу зібраних тарифів.

Стаття 11. Страхування землі під забудову

(1) Кожна Договірна Сторона надає землю для будівництва на території своєї держави, яка буде звільнена від будь-яких речових прав або будь-яких інших претензій власності третіх осіб (включаючи існуючі об’єкти та об’єкти, що належать об’єкту), і забезпечує доступ до Об’єкта відповідно до графіка будівництва на період дії цієї Угоди.
(2) Кожна Договірна Сторона повинна сприяти отриманню погоджень, повідомлень або дозволів на будівництво, пов’язаних із Об’єктом.

Стаття 12. Власність

(1) Після введення мосту в експлуатацію:
- Україна стане власником Відповідної дорожньої інфраструктури на території своєї держави та пункту пропуску через державний кордон на території України.
- Румунія стане власником самого мосту, пов’язаної з ним дорожньої інфраструктури на території своєї держави та пункту пропуску на території Румунії;
(2) Положення попереднього пункту не перешкоджають застосуванню положень статті 10.
(3) Після введення мосту в експлуатацію, кожна Договірна Сторона вживає заходів для утримання та ремонту тієї частини інфраструктури, що належить їй.

Стаття 13. Компетентні органи

(1) Компетентними органами держав Договірних Сторін, які виконують Угоду, є:
- для Української Договірної Сторони:
- Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури, Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури, Державна митна служба, Адміністрація Державної прикордонної служби.
- для Румунської Договірної Сторони:
- Міністерство транспорту та інфраструктури,
- Міністерство фінансів - Митне управління Румунії;
і
- Міністерство внутрішніх справ/Генеральна інспекція прикордонної поліції
(2) Договірні Сторони повідомлять одна одну про будь-які зміни назви відповідного компетентного органу.

Стаття 14. Спільна Комісія

(1) Договірні Сторони створюють Українсько-Румунську Спільну Комісію для будівництва автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні в районі населених пунктів Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) та затверджують Положення про Спільну Комісію. Договірні Сторони призначають співголів Спільної Комісії та невідкладно інформують про це одна одну. Спільна Комісія складається з уповноважених осіб обох Договірних Сторін на паритетній основі.
Кожен співголова Спільної Комісії може скликати засідання під своїм головуванням після узгодження цього питання зі співголовою іншої Сторони. Таке засідання має відбутися протягом одного місяця з дня надходження вимоги про його скликання.
(2) Завданням Спільної Комісії є з’ясування та вирішення проблем, пов’язаних із будівництвом автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія), а також надавати Сторонам рекомендації, головним чином щодо:
a) конструкцію та розміри автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія) та підходи до нього;
b) визначення обсягу спільної роботи;
c) перевірки проекту будівництва та графіка робіт;
d) досягнення єдиної позиції щодо поточної координації робіт, а також використання матеріалів і виробів;
e) приймання будівельних робіт;
f) визначення та надання гарантій на виконану роботу;
g) приймання-передача об’єкта будівництва.
(3) Кожен співголова Спільної Комісії може вимагати від іншої Сторони надати документи, необхідні для підготовки рішень Спільної Комісії.
(4) Кожен співголова Спільної Комісії може запросити експертів на засідання Спільної Комісії.
(5) Спільна Комісія призначає представників компетентних державних органів обох Договірних Сторін для роз’яснення всіх питань, пов’язаних із будівництвом. Сфера діяльності представників компетентних державних органів Договірних Сторін буде визначена на першому засіданні Спільної Комісії.
(6) Спільна Комісія приймає рішення за письмовою згодою сторін.

Стаття 15. Уповноважені представники

(1) З метою виконання цієї Угоди та подальших двосторонніх угод, узгоджених для забезпечення доступу Підрядників, призначених для обох ділянок, до Об’єкта під час усіх етапів будівництва, а також для контролю та проведення робіт, кожна Договірна Сторона подає до іншої Договірної Сторони список своїх уповноважених представників.
(2) Кожна Договірна Сторона, відповідно до свого національного законодавства, гарантує вищезазначеним представникам доступ на територію своєї держави для здійснення необхідної Діяльності, пов’язаної з Об’єктом.

Стаття 16. Пов’язані додаткові угоди

(1) Компетентні органи Договірних Сторін укладуть такі двосторонні угоди:
- з утримання, технічного забезпечення та ремонту автодорожнього прикордонного мосту через річку Тиса на українсько-румунському державному кордоні між населеними пунктами Біла Церква (Україна) - Сігету-Мармацієй (Румунія);
- про визначення, будівництво та функціонування пункту пропуску через державний кордон на територіях Договірних Сторін.
(2) Компетентні органи Договірних Сторін укладуть подальші двосторонні угоди, що встановлюють:
- як збирати та розподіляти доходи;
- орган, який здійснює загальний аудит (розрахунок і облік витрат та інші пов’язані з аудитом заходи);
- дотримання загального та спеціального законодавства у сфері природоохоронних територій;
- інші питання, пов’язані з експлуатацією, обслуговуванням та ремонтом Об’єкта.

Стаття 17. Спори

Будь-які спори щодо тлумачення та/або виконання цієї Угоди та наступних двосторонніх угод вирішуються Спільною Комісією. Якщо Спільна Комісія не в змозі врегулювати спір, він вирішується шляхом консультацій між Договірними Сторонами дипломатичними каналами.

Стаття 18. Набрання чинності та внесення змін до Угоди

(1) Ця Угода укладається на невизначений строк і набирає чинності з дати отримання будь-якою Договірною Стороною останнього письмового повідомлення про виконання внутрішніх процедур, необхідних для набрання нею чинності.
(2) До цієї Угоди можуть бути внесені зміни та доповнення за взаємною письмовою згодою Договірних Сторін, яка оформляється відповідними протоколами, які є невід’ємною частиною цієї Угоди. Зміни набувають чинності відповідно до пункту (1) цієї статті.
(3) Укладено в м. Київ 18 жовтня 2023 року у двох примірниках українською, румунською та англійською мовами, при цьому всі тексти є автентичними. У разі будь-яких розбіжностей у тлумаченні положень цієї Угоди перевагу матиме текст англійською мовою.
За Кабінет Міністрів України
За Уряд Румунії
(підпис)
(підпис)