КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ

ОКРЕМА ДУМКА

судді Конституційного Суду України Саса С.В. стосовно Висновку Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) (реєстр. № 7203) вимогам статей 157 і 158 Конституції України

Конституційний Суд України 19 червня 2018 року надав Висновок у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) (2171-19) (реєстр. № 7203) вимогам статей 157 і 158 Конституції України (254к/96-ВР) № 2-в/2018 (v002v710-18) (далі - Висновок).
У Висновку (v002v710-18) Конституційний Суд України визнав таким, що відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України (254к/96-ВР) , законопроект про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) (2171-19) (реєстр. № 7203) (далі - Законопроект), яким пропонується:
"1. Внести зміни до статті 80 Конституції України (254к/96-ВР) (Відомості Верховної Ради України, 1996 p., № 30, ст. 141), виклавши її в такій редакції:
"Стаття 80. Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп".
2. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2020 року".
Саме датою набрання чинності Законопроект (2171-19) фактично відрізняється від законопроекту про внесення змін до Конституції України (в частині скасування депутатської недоторканності) (2172-19) (реєстр. № 6773), щодо якого Конституційний Суд України надав Висновок 6 червня 2018 року за № 1-в/2018 (v001v710-18) .
На підставі статті 93 Закону України "Про Конституційний Суд України" (2136-19) вважаю за доцільне висловити окрему думку щодо Висновку (v002v710-18) .
В окремих думках щодо висновків Конституційного Суду України від 16 червня 2015 року № 1-в/2015 (v001v710-15) -1 та від 6 червня 2018 року № 1-в/2018 (v001v710-18) -2 я висловлював свої позиції, а також застереження та побоювання щодо наслідків скасування депутатської недоторканності. Викладене є актуальним і стосовно Висновку (v002v710-18) .
__________
-1 http://www.ccu.gov.ua/sites/default/files/ndf/1-v/2015-6.pdf
-2 http://www. ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/1-v_2018_1.pdf
Крім того, у Висновку (v002v710-18) Конституційний Суд України мав би звернути увагу на пункт 2 Законопроекту (2171-19) , який встановлює дату набрання чинності законом про внесення змін до статті 80 Конституції України (254к/96-ВР) (щодо недоторканності народних депутатів України), в разі його прийняття Верховною Радою України, а саме: "2. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2020 року".
Формулювання пункту 2 Законопроекту (2171-19) є юридично некоректним і недоречним у законопроекті, яким пропонується внести зміни до Конституції України (254к/96-ВР) .
З огляду на зміст пункту 2 Законопроекту (2171-19) зміни до статті 80 Конституції України (254к/96-ВР) в тексті Основного Закону України (254к/96-ВР) будуть відображені з 1 січня 2020 року. За логікою законодавця, положення, які передбачають внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) , до 1 січня 2020 року існуватимуть паралельно з Основним Законом України в законі про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) . Однак, на мою думку, зміни до Конституції України (254к/96-ВР) повинні бути відображені в її тексті, а не в інших нормативно-правових актах, адже вони приймаються за спеціальною процедурою, визначеною Конституцією України. Якщо ж закон про внесення змін до Основного Закону України (254к/96-ВР) набирає чинності через певний проміжок часу, як передбачено у Законопроекті, то відповідне положення має міститися у розділі XV "Перехідні положення" Конституції України (254к/96-ВР) . В іншому випадку виникає питання щодо процедури внесення змін до відповідних положень Конституції України (254к/96-ВР) в період відтермінування набрання ними чинності.
Ані в Конституції України (254к/96-ВР) , ні в Регламенті Верховної Ради України (1861-17) не передбачено процедури внесення змін до закону України про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) . Однак теоретично може виникнути необхідність внесення змін до положень статті 80 Конституції України (254к/96-ВР) , які пропонується змінити Законопроектом (2171-19) , ще до набрання чинності законом про внесення цих змін. З огляду на це виникають такі запитання:
- зміни потрібно вносити до Конституції України (254к/96-ВР) чи до закону про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) ;
- який порядок скасування закону про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) ;
- якою кількістю голосів народних депутатів України має бути прийняте рішення, якщо вносити зміни до закону про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) .
Пункт 2 Законопроекту (2171-19) приховує ризик внесення змін до Основного Закону України (254к/96-ВР) поза процедурою, визначеною у Конституції України (254к/96-ВР) . У разі прийняття Законопроекту не виключається можливість зміни дати набрання чинності законом про внесення змін до статті 80 Конституції України (254к/96-ВР) (щодо недоторканності народних депутатів України), тобто пришвидшення набрання чинності чи його відтермінування, шляхом внесення змін до пункту 2 цього закону за процедурою, визначеною для звичайних законопроектів, адже Конституція України не передбачає спеціальної процедури внесення змін до закону про внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) .
Таким чином, Конституційний Суд України мав би проаналізувати пункт 2 Законопроекту (2171-19) в контексті зазначених ризиків і їх можливих наслідків та вказати на недопустимість використаної у Законопроекті законодавчої техніки для законопроекту, який передбачає внесення змін до Конституції України (254к/96-ВР) . Наданий Конституційним Судом України без відповідних застережень Висновок (v002v710-18) у разі прийняття Законопроекту у запропонованій редакції допускає існування положень, які повинні міститися в тексті Конституції України (254к/96-ВР) , в інших законах, зокрема в законі про внесення змін до статті 80 Конституції України (254к/96-ВР) (щодо недоторканності народних депутатів України).
Суддя
Конституційного Суду України
С.В.САС
( Текст взято з сайту Конституційного Суду України )