ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"21" липня 2010 р. м. Київ К-6568/10
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого: Сіроша М.В.
суддів: Гордійчук М.П., Островича С.Е., Кравченко О.О., Леонтович К.Г..
Секретар –Кальненко О.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Луганської області на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 13 травня 2009 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2009 року у справі за позовом Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"до Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Луганської області про скасування рішення,
в с т а н о в и л а :
У липні 2008 року Приватне підприємство "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Луганської області про скасування рішення від 17 липня 2007 року № 28 про тимчасове зупинення здійснення операцій з металобрухту.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 13 травня 2009 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2009 року, позовні вимоги Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"задоволені частково.
Рішення Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Луганської області №28 від 17 липня 2008 року в частині тимчасового зупинення здійснення Приватним підприємством "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"операцій з металобрухту на майданчику, розташованому на території ЗАТ "Житлова Ініціатива"( м. Луганськ, вул. Об’єздная дорога, 3-й км. 7Г), скасовано.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Головний державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Луганської області просить їх скасувати, ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідь судді стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами першої і апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судами попередніх інстанцій було встановлено, що Приватне підприємство "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"зареєстровано у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Луганської міської ради 06.10.2004р. за № 13821020000001141.
Відповідно до ліцензії Міністерства промислової політики України АБ № 110872 від 27.01.2005р., виданої строком на п'ять років, Приватне підприємство "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"має право здійснювати заготівлю, переробку металобрухту чорних металів.
Державна екологічна інспекція в Луганській області є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів в Луганській області.
Відповідно до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" (1264-12)
- спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів має право проводити перевірки підприємств, установ та організацій з питань дотримання ними природоохоронного законодавства.
Як встановлено судом, 12.07.2007р. Державною екологічною інспекцією в Луганській області було проведено перевірку Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено відповідний акт перевірки.
За результатами розгляду матеріалів перевірки, головним державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища, тимчасово з 18.07.2007р. зупинено здійснення Приватним підприємством "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"операцій з металобрухтом на майданчику, розташованому на території ЗАТ "Житлова ініціатива"(м. Луганськ, вул. Об'єздная дорога, 3-й км, 7Г), а також зобов'язано директора ПП "ВКФ "Техносплав-Луганськ"провести радіологічне обстеження металобрухту та майданчику підприємства - зобов'язано отримати в Державному Управлінні охорони навколишнього природного середовища в Луганській області дозвіл на право здійснення радіаційного контролю металобрухту та дозвіл на право викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відповідно до п. "ж"ст. 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"- до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать право обмеження чи зупинення (тимчасово) діяльності підприємств і об'єктів, незалежно від їх підпорядкування та форм власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів і забруднюючих речовин.
Вказана норма Закону (1264-12)
передбачає підстави для тимчасового зупинення діяльності підприємств, у тому числі і якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Ст. 5 Закону України "Про металобрухт"передбачено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють операції з металобрухтом, повинні забезпечити контроль за вибуховою, пожежною, екологічною та радіаційною безпекою відповідно до законодавства.
На час здійснення Державною екологічною інспекцією в Луганській області перевірки Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"діяли Основні санітарні правила забезпечення радіаційної безпеки України, затверджені наказом Міністерством охорони здоров'я України № 54 від 02.02.2005р. (z0552-05)
, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 20.05.2005 р. за № 552/10832 (z0552-05)
- дія яких поширюється на всі види виробничої діяльності, а також на всі ситуації втручання, в умовах яких відбувається чи може відбуватися опромінення людини на виробництві або в побуті будь-якими джерелами природного або штучного походження.
Вказаними правилами передбачено, що обов'язкове отримання санітарного паспорту необхідне при здійсненні практичної діяльності, а також на використання джерел іонізуючого випромінювання в рамках практичної діяльності, а саме: виробництво і використання джерел іонізуючого випромінювання або радіоактивних речовин у медицині, промисловості, сільському господарстві, освіті, наукових дослідженнях, включаючи будь-яку пов'язану з таким використанням: діяльність, де є чи може бути опромінення людини; виробництво ядерної енергії, включаючи будь-яку діяльність у межах всього чи будь-якої частини ядерного паливного циклу, де є або може бути опромінення персоналу або населення; практичну діяльність, пов'язану з опроміненням від природних джерел, які визначено Правилами як такі, що вимагають контролю.
Здійснення діяльності з металобрухтом вказаними Правилами не охоплюється.
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря"- викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я. Порядок проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадам - суб'єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З аналізу наведених норм чинного законодавства, які регулюють дане питання, вбачається, що для здійснення операцій із заготівлі та переробки металобрухту чорних металів крім ліцензій на проведення вказаних робіт необхідно мати дозвіл на викиди забруднюючих, речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Як встановлено судом, на час проведення перевірки, Приватне підприємство "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"не мало вказаних дозволів, з огляду на що колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що відповідач мав передбачене законом право на прийняття відповідного рішення.
Разом з тим, судом було зазначено, що позивачем було надано до суду договір № 1.79 від 25.07.2008р., укладений між Приватним підприємством "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"та Малим приватним підприємством "Фірма Природа"на інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферу, оформлення документів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами викидів,
18.11.2008р. Приватному підприємству "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"видано дозвіл № 4410136300-54 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами строком на 10 років, тобто до 18 листопада 2018р..
Таким чином, на час розгляду справи, Приватне підприємство "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"здійснило заходи щодо отримання необхідних дозволів на викиди забруднюючих, речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Більш того, позивачем надано до суду довідку Луганської обласної санітарно-епідеміологічної станції № 6 від 25.01.2006р., якою підтверджено проходження працівником Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"ОСОБА_1 навчання та права на проведення вхідного дозиметричного контролю металобрухту строком на З роки.
19 вересня 2007 року, після проведення працівниками Державної екологічної інспекції в Луганській області перевірки та прийняття рішення, робочою групою до складу якої входив головний спеціаліст управління промисловості Головного управління промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації, на підставі листа Міністерства промислової політики України, проведено перевірку Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"з питань дотримання вимог Закону України "Про металобрухт" (619-14)
та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з заготівлі, переробки, металургійної переробки металобрухту кольорових і чорних металів.
Зазначеною перевіркою підтверджено, що діяльність Приватного підприємства "Виробничо-комерційна фірма "Техносплав-Луганськ"відповідає вимогам Закону України "Про металобрухт" (619-14)
та Ліцензійним умовам провадження і господарської діяльності з заготівлі, переробки, металургійної переробки металобрухту кольорових і чорних металів, затверджених спільним наказом Держпідприємництва та Міністерства політики від 25 лютого 2003 року № 14/65, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 березня 2003 року за № 219/7540 (z0219-03)
.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку про те, що при вирішенні спору суд правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і застосував закон, який їх регулює, тому оскаржувані рішення є законними та обґрунтованими. Правових підстав для скасування судових рішень колегія суддів не вбачає.
Відповідно до ч. 3 ст. 220-1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку, що при розгляді справи допущено неправильне застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права, які передбачені ст.ст. 225- 229 КАС України як підстави для зміни, скасування судового рішення, залишення позовної заяви без розгляду або закриття провадження у справі.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 220, 224, 230, 231, 254 КАС України -
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Луганської області залишити без задоволення, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 13 травня 2009 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 листопада 2009 року –без змін.
Ухвала остаточна і оскарженню не підлягає, крім випадків встановлених ст.ст. 237- 239 КАС України.