ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                          У Х В А Л А
 
                        IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     15 січня 2008 року м. Київ
 
     Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі
:
 
     Головуючого - судді Фадєєвої Н.М.
 
     Суддів - Гордійчук М.П, Леонтович К.Г., Маринчак Н.Є.
 
     Матолича С.В.
 
     При секретарі - Кулеші А.О.
 
     розглянувши у судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1  на
постанову апеляційного суду Житомирської області від  05.09.2006р.
у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України
в Овруцькому районі,  Обласного  центру  з  нарахувань  та  виплат
пенсій та  допомоги  Головного  управління  праці  та  соціального
захисту населення  Житомирської  облдержадміністрації,  Управління
праці    та    соціального     захисту     населення     Овруцької
райдержадміністрації про стягнення пенсії, -
 
     В С Т А Н О В И Л А :
 
     Справа № К-31245/06
 
     Доповідач Фадєєва Н.М.
 
     Позивач просив стягнути на її користь з управління  праці  та
соціального  захисту  населення   Овруцької   райдержадміністрації
Головного  управління  праці  та  соціального  захисту   населення
Житомирської   облдержадміністрації   та   обласного   центру    з
нарахування та виплати  пенсій  та  допомог  Головного  управління
праці    та    соціального    захисту    населення    Житомирської
облдержадміністрації не виплачені кошти за період  з  01.10.02  до
30.09.05,  передбачені  ст.37  Закону  України   "Про   статус   і
соціальний   захист   громадян,    які    постраждали    внаслідок
Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) (796-12)
         в сумі 3088  гри.,  стягнути
на її користь з управління Пенсійного фонду України  в  Овруцькому
районі не  виплачені  кошти  за  період  з  1.10.02  до  30.09.05.
передбачені ст.ст.39, 51 Закону" України "Про статус і  соціальний
захист  громадян,   які   постраждали   внаслідок   Чорнобильської
катастрофи" ( 796-12 ) (796-12)
         в сумі 16466.51  грн..  мотивуючи  тим.  що
вона проживає с. Левковичі Овруцького району Житомирської області,
яке віднесено  до  зони  гарантованого  добровільного  відселення,
перебуває на обліку в  управлінні  праці  та  соціального  захисту
населення Овруцької райдержадміністрації та управлінні  Пенсійного
фонду України в Овруцькому районі як пенсіонерка  і  є  потерпілою
внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 3.
 
     Постановою Овруцького районного суду Житомирської області від
14.02.2006р. позовні вимоги частково задоволені.
 
     Постановою  апеляційного  суду   Житомирської   області   від
05.09.2006р. апеляційна скарга  задоволена,  постанова  Овруцького
районного  суду  Житомирської  області  скасована,  ухвалене  нове
судове рішення, яким відмовлено в задоволенні позовних вимог.
 
     Не погоджуючись з постановою апеляційного  суду  Житомирської
області від 05.09.2006р., ОСОБА_1 звернулась з касаційною  скаргою
до Вищого адміністративного суду України. у якій просить скасувати
постанову апеляційного суду Житомирської області від 05.09.2006р.,
залишити в силі постанову Овруцького районного  суду  Житомирської
області, посилаючись на порушення норм матеріального права.
 
                           Начало формы
 
     Перевіривши  доводи   касаційної   скарги   щодо   дотримання
правильності застосування судами першої та  апеляційної  інстанцій
норм  матеріального  та  процесуального  права,  правової   оцінки
обставин у справі,  колегія  суддів,  враховуючи  межі  касаційної
скарги,  вважає,  що  касаційна  скарга  підлягає  задоволенню   з
наступних підстав.
 
     Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з
наступного.
 
     Позивач  є  потерпілою  внаслідок  Чорнобильської  катастрофи
категорії 3, перебуває на обліку  в  Управлінні  Пенсійного  фонду
України в Овруцькому районі як пенсіонерка і постійно  проживає  в
с. Левковичі Овруцького району Житомирської області
 
     Відповідно до ст.ст.37. 39 та 51 Закону України ""Про  статус
і  соціальний   захист   громадян,   які   постраждали   внаслідок
Чорнобильської  катастрофи"  ( 796-12 ) (796-12)
          позивач  має   право   на
відповідні компенсації, доплати та допомоги, які отримувала згідно
постанови КМ України № 836 від 26.07.96 ( 836-96-п ) (836-96-п)
         в  конкретних
розмірах, а решта: за ст.37 - в сумі 2.10 грн.. за ст.39 - в  сумі
10.50 грн.. за ст.5 1 -  в  сумі  4.98  грн.  в  управлінні  праці
соціального захисту населення Овруцької райдержадміністрації та  в
управлінні  Пенсійного   фонду   України   в   Овруцькому   районі
відповідно.
 
     Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції  України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        
органи державної влади  та  органи  місцевого  самоврядування,  їх
посадові  особи  зобов'язані  діяти  лише  на  підставі,  в  межах
повноважень та  у  спосіб,  що  передбачені  Конституцією  України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        .
 
     Відповідно до Закону України "Про статус і соціальний  захист
громадян, які  постраждали  внаслідок  Чорнобильської  катастрофи"
( 796-12 ) (796-12)
        " передбачені наступні виплати:
 
     - ст.37 Закону - громадянам,  які  проживають  на  територіях
радіоактивного   забруднення,   виплачується   щомісячна   грошова
допомога у зв'язку з обмеженням  споживання  продуктів  харчування
місцевого виробництва та особистого підсобного господарства у зоні
гарантованого добровільного  виселення  -  40  %  від  мінімальної
заробітної плати, у зоні посиленого радіоекологічного  контролю  -
ЗО % від мінімальної робітної плати ;
 
     ·ст.39  Закону  -   пенсії   непрацюючим   пенсіонерам,   які
проживають на територіях радіоактивного забруднення,  підвищуються
у розмірі: в  зоні  гарантованого  добровільного  відселення  -  2
мінімальні заробітні плати.
 
     ·ст.51 Закону - особам, віднесеним до категорії 3.  додаткова
пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, визначається  у  розмірі  25%
мінімальної пенсії за віком.
 
     Зазначеною вище постановою № 836 ( 836-96-п ) (836-96-п)
         усупереч Закону
№  796-ХII  ( 796-12 ) (796-12)
        .  який   визначив   кратність   одноразової
компенсації в залежності від розміру мінімальної заробітної плати,
яка визначається Законом,  встановлено  (конкретні  розміри  таких
компенсацій і. зокрема:
 
     ·для щомісячної грошової допомоги громадянам, які  проживають
на територіях радіоактивного
 
     ·бруднення,  у  зв'язку  з  обмеженням  споживання  продуктів
харчування місцевого виробництва і особистого
 
     ·підсобного господарства у зоні  гарантованого  добровільного
відселення  -  210  тис.  крб.  (2.1  грн.  за  гр.реф.).  у  зоні
посиленого радіоекологічного контролю - 160тис.крб. (1,6  грн.  за
гр.реф.);
 
     ·для  підвищення  до  пенсії  непрацюючим  пенсіонерам,   які
проживають  на  територіях  радіоактивного  забруднення,  у   зоні
гарантованого добровільного відселення - 1050 тис.крб, (10.5  грн.
за гр.реф):
 
     ·для додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю,  особам,
віднесеним до категорії 3 4980 тис.крб.
 
     ·.98 грн. за гр.реф,).
 
     Частиною 2 ст.9 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
         визначено, що у  разі
невідповідності  нормативно-правового  акта  Конституції  України,
закону України, міжнародному  договору,  згода  на  обов"язковість
якого надана Верховною Радою України, або  іншому  правовому  акту
суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
 
     За  таких  обставин,   коли   підзаконний   нормативний   акт
суперечить Закону, обмежуючи права громадян  визначенні  останнім,
застосування зазначеної постанови не можливе.
 
     Переліком  населених   пунктів   Житомирської   і   Київської
областей, віднесених до зони радіоактивного забруднення  внаслідок
катастрофи, затвердженого постановою КМ України № 106 від 23.07.91
та розпорядженням КМ України № 17  від  12.01.93  ( 17-93-р ) (17-93-р)
        .  с.
Левковичі Овруцького району Житомирської  області  відноситься  до
зони гарантованого добровільного виселення.
 
     Розмір мінімальної заробітної плати в Україні становив:
 
     -з 1.07.2002р.- 165 грн..
 
     -з 1.01.2003р. -185 грн..
 
     -з 1.12.2003 р. -205 грн..
 
     -з 1.09.2004 р.-237 грн..
 
     -з 1.01.2005 р. -262 грн.. з 1.04.2005 р.-290 грн..
 
     -з 1.07.2005 р- 310 грн..
 
     -з 1.09.2005 р.-332 грн..
 
     Розмір мінімальної пенсії за віком в Україні становив:
 
     -з 1.04.2002 р.-47.3 грн..
 
     -з 1.07.2003р. -50 грн..
 
     - і 1.01.2004 р.-92.45 грн..
 
     -з 12.01.2005 р.-332 грн..
 
     В зв'язку з викладеним, розмір не виплачених коштів  позивачу
становить:
 
     1) за ст.37 Закону:
 
     - за 2002 рік з жовтня: 191.7 грн.;
 
     - за 2003 рік: 870.8 грн.,:
 
     - за 2004 рік: 1010 грн. ;
 
     - за 2005 рік по вересень включно; 1124.3 грн..
 
     а всього 3096,8 грн.
 
     Однак, позов підлягає задоволенню по ст.37 Закону  -  в  сумі
3088 грн, - в межах позовних вимог.
 
     2) за ст.39 Закону:
 
     · за 2002 рік з жовтня: 958.5 грн.;
 
     · за 2003 рік: 4354 грн. ;
 
     · за 2004 рік: 5050 грн. ;
 
     за 2005 рік по вересень включно: 5121.5 грн..
 
     а всього 15484 грн.
 
     Однак, позов підлягає задоволенню по ст.39 Закону  -  в  сумі
15440 грн. - в межах позовних вимог.
 
     3) за ст.51 Закону:
 
     · за 2002 рік з жовтня: 20.55 грн.;
 
     · за 2003 рік: 86.22 грн. ;
 
     · - за 2004 рік: 217.56 грн. ;
 
     · за 2005 рік по вересень включно. 702.18 грн..
 
     · а всього 1026,51 грн.
 
     Відповідно до п.24  Порядку  використання  коштів  Фонду  для
здійснення  заходів  щодо  ліквідації   наслідків   Чорнобильської
катастрофи  та  соціального   захисту   населення,   затвердженого
постановою КМ України від 20.06.00 № 987 ( 987-2000-п ) (987-2000-п)
        . який діяв
на час виникнення заборгованості, видатки.  пов'язані  з  наданням
пільг щодо пенсійного забезпечення згідно із Законом України  "Про
статус і соціальний захист  громадян,  які  постраждали  внаслідок
Чорнобильської катастрофи ( пенсій на пільгових умовах за віком  і
стажем роботи, пенсій по  інвалідності  та  у  зв'язку  з  втратою
годувальника, додаткові пенсії, щомісячні  компенсації  за  втрату
годувальника, підвищені пенсії і допомога,  провадяться  органами,
які виплачують пенсію.
 
     Відповідно до п.20  Порядку  використання  коштів  Фонду  для
здійснення  заходів  щодо  ліквідації   наслідків   Чорнобильської
катастрофи  та  соціального   захисту   населення,   затвердженого
постановою КМ України від 20.06.00 № 987 ( 987-2000-п ) (987-2000-п)
        . який діяв
на час виникнення заборгованості та п.п. 4. 5 Порядку використання
коштів державного бюджету для  виконання  програм,  пов'язаних  із
соціальним   захистом   громадян,   які   постраждали    внаслідок
Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМ  України  №
936 від 20.09.05 ( 936-2005-п ) (936-2005-п)
        . передбачено, що соціальні виплати
та  доплати  за  ст.  37  провадяться  непрацюючим   і   працюючим
пенсіонерам центрами по нарахуванню і виплаті соціальних  допомог,
органами праці та соціального захисту населення.
 
     Оскільки виплата допомоги в зв'язку з  обмеженням  споживання
продуктів харчування місцевого виробництва  здійснюється  обласним
центром з нарахування  та  виплати  пенсій  та  допомог  Головного
управління праці та  соціального  захисту  населення  Житомирської
облдержадміністрації, а підвищення до пенсії та  додаткова  пенсія
за  шкоду,  заподіяну  здоров'ю  як   потерпілій   -   управлінням
Пенсійного фонду України  в  Овруцькому  районі,  то  з  обласного
центру з  нарахування  та  виплати  пенсій  та  допомог  Головного
управління праці та  соціального  захисту  населення  Житомирської
облдержадміністрації на користь позивачів слід стягнути допомогу у
зв'язку з обмеженням  споживання  продуктів  харчування  місцевого
виробництва і особистого підсобного господарства в сумі 3088 грн..
з управління  Пенсійного  фонду  України  в  Овруцькому  районі  -
підвищення до пенсії в сумі 15440 грн.. додаткову пенсію за шкоду,
заподіяну здоров'ю як потерпілій в сумі 1026.51 грн.. а  в  позові
до управління праці та  соціального  захисту  населення  Овруцької
райдержадміністрації, Головного управління  праці  та  соціального
захисту населення Житомирської облдержадміністрації  та  Головного
Управління пенсійного фонду в Житомирській області слід  відмовити
за безпідставністю.
 
     Посилання відповідача в своєму листі на те, що  постанова  КМ
України № 836 прийнята відповідно до  ст.ст.62.  67  вищевказаного
Закону і є чинною суд вважає безпідставним з наступних підстав
 
     Відповідно до ст.8 КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
         суд при  вирішенні
справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого
зокрема  людина,  її  права  та   свободи   визнаються   найвищими
цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
 
     Суд  застосовує  принцип  верховенства  права  з  урахуванням
судової практики Європейського Суду з прав людини
 
     Законом України ""Про статус і  соціальний  захист  громадян,
які постраждали внаслідок  Чорнобильської  катастрофи"  ( 796-12 ) (796-12)
        
визначено вказані  виплати  в  кратному  розмірі  від  мінімальної
заробітної плати в  Україні.  Даним  Законом  (статті  62  та  67)
Кабінету Міністрів надано право проводити лише роз'яснення порядку
застосування цього Закону, якою є постанова КМ № 987 від  20.06.00
( 987-2000-п ) (987-2000-п)
        .  та   підвищувати   розміри   доплат,   пенсій   і
компенсацій, передбачених цим Законом, відповідно до зміни індексу
вартості життя і зростання мінімальної заробітної  плати,  але  не
зменшення їх та встановлення їх у твердій сумі, яка не  відповідає
Закону.
 
     Iншими Законами  ("Про  встановлення  мінімальної  заробітної
плати". "Про Державний бюджет") в період з 2002 року по даний  час
Кабінету  Міністрів  також  не  надавалось  право   на   зменшення
гарантованих державою виплат,  а  лише  надано  право  здійснювати
застосування  норм,  в   яких   для   розрахунків   застосовується
мінімальна  заробітна  плата,  виходячи  з  реальних   можливостей
видаткової  частини  Державного   бюджет}   на   2002   рік   "Про
встановлення розміру мінімальної заробітної плати на 2002 рік") та
до 1 березня 2003 року внести пропозиції  до  Верховної  Ради  про
внесення змін до законів України, у нормах  яких  для  розрахунків
застосовується  мінімальна  заробітна  плата  {..Про  встановлення
розмір} мінімальної заробітної плати на 2003  рік  ).  але  ніяких
рішень з цих питань  в  2002  році  та  наступному  роках  Кабінет
Міністрів  не  приймав.  Заборони  відповідачам  щодо  нарахування
компенсацій і допомог в розмірах, передбачених Законом, не було.
 
     Посилання  на   Бюджетний   Кодекс   ( 2542-14 ) (2542-14)
           та   норми
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , які визначають видатки в межах
Законів "Про Держаний бюджет"  суд  також  вважає  безпідставними,
оскільки останніми передбачено лише видатки в межах кошторисів, що
не забороняє проводити нарахування компенсацій  та  допомог  -  на
підставі Закону України ..Про статус і соціальний захист громадян,
які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" ( 796-12 ) (796-12)
        .
 
     Викладена вище думка суду також грунтується на аналізі рішень
Конституційного Суду  України  від  20.03.02  та  1.12.04,  рішень
Європейського Суду з прав людини.
 
     Так, Конституційний Суд України зазначає,  що  відповідно  до
ст. 16 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         забезпечення екологічної
безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є
обов'язком держави. Одним із тяжких наслідків аварії на ЧАЕС стала
втрата  здоров'я  громадянами.  Законами  України  таких  громадян
віднесено до відповідних категорій,  вони  потребують  відновлення
втраченого здоров'я, постійної медичної  допомоги  та  соціального
захисту з боку держави.
 
     Конституційний Суд України вважає, що для  значної  кількості
громадян України пільги, компенсації  і  гарантії,  право  на  які
передбачено чинним законодавством, є додатком до  основних  джерел
існування,   необхідною   складовою   конституційного   права   на
забезпечення достатнього життєвого рівня  
( ст.. 48 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) )
, який не може бути нижчим від прожиткового мінімуму, встановленого законом
( ст.. 46 Конституції)
, то звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття законів або внесення змін до чинних законів за ст.. 22 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) не допускається. Зупинення його дії можливе за умови введення відповідно до пункту 31 ч. 1 ст. 85, п. 19 ч. 1 ст. 92 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР) надзвичайного стану.
 
     Таким чином, суд  першої  інстанції  ухвалив  обгрунтоване  і
законне судове рішення.
 
     Відповідно до ст. 226 Кодексу  адміністративного  судочинства
України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          суд  касаційної  інстанції  скасовує  судове
рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення  суду
першої інстанції, яке ухвалено відповідно до  закону  і  скасоване
або змінене помилково.
 
     Враховуючи   вищевикладене,   касаційна    скарга    підлягає
задоволенню, постанова підлягає скасуванню із  залишенням  в  силі
постанови господарського суду
 
     Керуючись ст. ст. 160, 167, 220, 221, 223, 226, 230, 231,  ч.
5  ст.   254   Кодексу   адміністративного   судочинства   України
( 2747-15 ) (2747-15)
        , колегія -
 
     У Х В А Л И Л А :
 
     Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
 
     Постанову  апеляційного   суду   Житомирської   області   від
05.09.2006р. у справі №2а-459/06 скасувати, а постанову Овруцького
районного суду Житомирської області від  14.02.2006р.  залишити  в
силі.
 
     Ухвала набирає законної сили з моменту  проголошення  і  може
бути  оскаржена  до  Верховного  Суду   України   за   винятковими
обставинами протягом одного місяця з дня відкриття таких обставин.
 
     Судді:
 
                           Конец формы