ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           У Х В А Л А
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     21 серпня 2007 року м. Київ
 
     Колегія  суддів  Вищого  адміністративного  суду  України   у
складі:
 
     Головуючого - судді Фадєєвої Н.М.
 
     Суддів - Гордійчук М.П., Костенко М.I.. Маринчак Н.Є,
 
     Рибченко А.О.
 
     розглянувши  у   попередньому   розгляді   касаційну   скаргу
Управління Пенсійного фонду України в Придніпровському  районі  м.
Черкаси  на   постанову   Київського   міжобласного   апеляційного
господарського суду від 14.07.2005р. у справі за  позовом  УПФУ  в
Придніпровському  районі  м.  Черкаси  до  Обласного  комунального
підприємства  "Черкасиоблкомунсервіс"   про   стягнення   штрафних
санкцій та по зустрічному позову про визнання недійсними рішень, -
 
                      В С Т А Н О В И Л А :
 
     В лютому  2005  р.  Управління  Пенсійного  Фонду  України  в
Придніпровському районі м. Черкаси  (далі  по  тексту  -  позивач)
звернулося до господарського суду Черкаської області з позовом про
стягнення 12334,23 грн. фінансових санкцій за  несвоєчасну  сплату
Обласним комунальним підприємством "Черкасиоблкомунсервіс''  (далі
по тексту - відповідач) внесків  на  загальнообов'язкове  державне
пенсійне страхування, в тому числі 10183,43 грн. штрафу та 2456,38
грн. пені.
 
     В   квітні    2005р.    Обласне    комунальне    підприємство
"Черкасиоблкомунсервіс"   звернулося   до   господарського    суду
Черкаської області з позовом про визнання недійсними рішень №  14,
15, 16 від 10.01.2005р. про  застосування  фінансових  санкцій  та
нарахування пені за  несплату  (неперерахування)  або  несвоєчасну
сплату  (несвоєчасне  перерахування)  страхувальниками   страхових
внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками  або  органом
Пенсійного фонду.
 
     Рішенням   господарського   суду   Черкаської   області   від
31.05.2005р. задоволені позовні вимоги Управління Пенсійного фонду
України  в  Придніпровському  районі  м.  Черкаси,  у  задоволенні
зустрічного позову відмовлено.
 
     Постановою     Київського      міжобласного      апеляційного
господарського суду від 14.07.2005р. апеляційна  скарга  Обласного
комунального   підприємства    "Черкасиоблкомунсервіс"    частково
задоволена, рішення господарського  суду  Черкаської  області  від
31.05.2005р змінене.
 
     Не погоджуючись з вищезазначеним судовим рішеннями Київського
міжобласного   апеляційного   господарського    суду,    УПФУ    в
Придніпровському районі м. Черкаси звернулося з касаційною скаргою
до Вищого адміністративного суду України, у якій просить скасувати
постанову Київського міжобласного апеляційного господарського суду
від 14.07.2005р,  залишити  в  силі  рішення  господарського  суду
Черкаської області від 31.05.2005р., посилаючись на порушення норм
матеріального права.
 
     Касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
     Як встановлено судом 17.07.1996р.  відповідач  зареєстрований
управлінням ПФУ в Придніпровському районі м.  Черкаси  як  платник
збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
 
     30.01.2004р.  відповідач  отримав  від  ДПI  у   м.   Черкаси
свідоцтво про право сплати в 2004р. єдиного податку за  ставкою  6
відсотків.
 
     Як свідчать матеріали справи, провідним спеціалістом  відділу
надходження доходів - сектору обліку надходження коштів управління
ПФУ в Придніпровському районі м. Черкаси було здійснено  перевірку
даних   особового   рахунку   платника   страхових   внесків   ОКП
"Черкасиоблкомунсервіс" було порушено п. 6 ст. 20 Закону України №
1058-IУ "Про загальнообов'язкове  державне  пенсійне  страхування"
( 1058-15 ) (1058-15)
         , в результаті чого на підставі пп. 2  п.  9  ст.  106
Закону України № 1058-1У ( 1058-15 ) (1058-15)
         та пп. 9.3.2 п. 9 розділу  10
Iнструкції про порядок обчислення  і  сплати  страхувальниками  та
застрахованими особами  внесків  на  загальнообов'язкове  державне
пенсійне  страхування,  зареєстрованої  в   Міністерстві   юстиції
України  16.01.2004р.  за  №   64/8663  ( z0064-04 ) (z0064-04)
          ,  здійснено
розрахунок фінансової  санкції  за  несвоєчасну  сплату  страхових
внесків (акт № 14 від 10.01.2005р. акт № 16 від 10.01.2005р.
 
     За затримку понад 90 календарних днів сплати узгодженої  суми
зобов'язання рішенням начальника управління ПФУ в Придніпровському
районі від 10.01.2005р. № 14 на підставі п. 2 ч. 9 ст. 106  Закону
України № 1058-IУ  ( 1058-15 ) (1058-15)
          до  відповідача  була  застосована
штрафна санкція у вигляді стягнення суми штрафу в розмірі  7305,42
грн. та нарахована пеня в розмірі 1582,13 грн.
 
     За затримку від 30 до 90 календарних днів  сплати  узгодженої
суми   зобов'язання   рішенням   начальника   управління   ПФУ   в
Придніпровському районі від 10.01.2005р. № 15 на підставі п. 2  ч.
9 ст. 106 Закону України № 1058-IУ ( 1058-15 ) (1058-15)
         до відповідача була
застосована штрафна санкція у  вигляді  стягнення  суми  штрафу  в
розмірі 2640,99 грн. та нарахована пеня в розмірі 820,40 грн.
 
     За затримку понад 30 календарних днів сплати узгодженої  суми
зобов'язання рішенням начальника управління ПФУ в Придніпровському
районі від 10.01.2005р. № 16 на підставі п. 2 ч. 9 ст. 106  Закону
України № 1058-IУ  ( 1058-15 ) (1058-15)
          до  відповідача  була  застосована
штрафна санкція у вигляді стягнення суми штрафу в  розмірі  237,02
грн. та нарахована пеня в розмірі 53,85 грн.
 
     Згідно з  п.  п.  З,  4  ст.  18  Закону  України  №  1058-VI
( 1058-15 ) (1058-15)
          страхові  внески  є   цільовим   загальнообов'язковим
платежем, який справляється на всій території України  в  порядку,
встановленому цим  Законом.  Страхові  внески  не  включаються  до
складу податків, інших обов'язкових платежів, що складають систему
оподаткування.   На   ці   внески   не    поширюється    податкове
законодавство.
 
     Об'єкт оподаткування, коло платників збору, ставки і  порядок
справляння збору  на  обов'язкове  державне  пенсійне  страхування
врегульовані Законом України  № 1058-УI ( 1058-15 ) (1058-15)
          .
 
     Відповідно до п. 1 ст. 1 Закону України № 1058-УI ( 1058-15 ) (1058-15)
        
відповідач,  як  суб'єкт  підприємницької  діяльності,   являється
платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
 
     Частиною першою ст. 5 Закону України  №  1058-УI  ( 1058-15 ) (1058-15)
        
встановлено, що цей Закон  регулює  відносини,  що  виникають  між
суб'єктами  системи  загальнообов'язкового  державного  пенсійного
страхування; дія інших нормативно-правових актів може поширюватися
на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом,  або  в
частині, що не суперечить цьому Закону.
 
     Згідно з ч. 6 ст. 20 Закону  України  №  1058-УI  ( 1058-15 ) (1058-15)
        
страхувальники зобов'язані сплачувати страхові внески,  нараховані
за відповідний базовий звітний період, не  пізніше  ніж  через  20
календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим  звітним
періодом для страхувальників, зазначених у пунктах  14  статті  14
цього  Закону  є  календарний  місяць.  Позивачем  за   період   з
20.02.2004р.    по     22.11.2004р.     страхові     внески     на
загальнообов'язкове    державне    пенсійне    страхування    були
перераховані з порушенням строків, встановлених законодавством,
 
     Пункт  10  ст.  20  Закону  України  №  1058-У1   ( 1058-15 ) (1058-15)
        
передбачає, що якщо страхувальники несвоєчасно або  не  в  повному
обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються  фінансові
санкції, передбачені  цим  Законом,  а  посадові  особи,  винні  в
порушенні  законодавства  про  сплату  страхових  внесків,  несуть
дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову  або  кримінальну
відповідальність згідно із законом.
 
     Відповідно до пункту 2  частини  9  ст.  106  вищезазначеного
Закону  на  страхувальників  за  несплату  (неперерахування)   або
несвоєчасну сплату  (несвоєчасне  перерахування)  страхувальниками
страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або
територіальними  органами  Пенсійного  фонду,  накладається  штраф
залежно від строку затримки платежу в розмірі:
 
     - 10 відсотків своєчасно не сплачених зазначених сум - у разі
затримки їх сплати у строк до ЗО календарних днів включно;
 
     - 20 відсотків зазначених сум - у разі затримки їх  сплати  у
строк до 90 календарних днів включно;
 
     - 50 відсотків зазначених сум - у  разі  затримки  їх  сплати
понад 90 календарних днів.
 
     Одночасно на суми своєчасно не сплачених  (не  перерахованих)
страхових  внесків  і  фінансових  санкцій  нараховується  пеня  в
розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за  кожний
день прострочення платежу.
 
     Оскільки, відповідачем  несвоєчасно  були  сплачені  страхові
внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, то до
нього були застосовані фінансові  санкції  за  несвоєчасну  сплату
(несвоєчасне перерахування) страхових внесків відповідно до абзацу
2 пункту 2 частини 9 статті 106 Закону  № 1058 ( 1058-15 ) (1058-15)
          .
 
     Колегія суддів погоджується з висновком суду про неправомірне
винесення позивачем рішень № 15 і № 16 від 10.01.2005р.,  оскільки
рішенням № 14 від 10.01.2005р.  до  відповідача  було  застосовано
фінансові санкції в максимальному розмірі -  50  %  від  своєчасно
несплачених сум. Згідно з пп. 9.3.2 п. 9  Iнструкції  про  порядок
обчислення і сплати підприємствами, устано вами, організаціями  та
громадянами збору на обов'язкове  державне  пенсійне  страхування,
інших платежів, а також обліку їх надходження до Пенсійного  фонду
України,  затвердженої  постановою  правління   Пенсійного   фонду
України № 21-1  ( z0064-04 ) (z0064-04)
          від  19.12.2003  року  при  затримці
сплати страхових  внесків,  що  є  більшою  90  календарних  днів,
рішення  виноситься  у  розмірі  п'ятдесяти  відсотків  від   суми
фактично сплаченої (погашеної) недоїмки. Рішення приймається  одне
на всю суму  сплаченої  (погашеної)  недоїмки  за  період  від  91
календарного дня до дня фактичного погашення всієї  суми  недоїмки
незалежно від кількості випадків сплати за цей період.
 
     Таким чином з відповідача має бути стягнуто лише 7305,42 гри.
штрафу та 1582,13 грн. пені за рішенням № 14 від 10.01.2005р.
 
     Указ Президента України від 03.07.1998р. № 727/98  ( 727/98 ) (727/98)
        
"Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів
малого підприємництва", на  який  посилається  відповідач,  набрав
чинності 17.08.1998р.
 
     Відповідно  до  статті   6   цього   Указу   суб'єкт   малого
підприємництва, який сплачує єдиний податок, не є платником певних
видів податків і зборів (обов'язкових платежів) і, зокрема,  збору
на обов'язкове соціальне страхування.
 
     На час набрання чинності зазначеним Указом  Президента  пункт
16  частини  першої  статті  14  Закону   України   "Про   систему
оподаткування"  ( 1251-12 ) (1251-12)
          (в  редакції  Закону   України   "Про
внесення  змін  до  Закону  України  "Про  систему  оподаткування"
( 77/98-ВР ) (77/98-ВР)
         від  18.02.1997р.  №  77/98-ВР   передбачав  збір  на
обов'язкове соціальне страхування як обов'язковий платіж.
 
     Разом з тим, відповідно  до  пункту  2  розділу  II  "Порядок
введення в дію Закону України "Про внесення змін до Закону України
"Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         Закону від 18.02.1997р.  №
77/97-ВР ( 77/98-ВР ) (77/98-ВР)
         дія цього Закону поширюється  на  відповідні
правовідносини у сфері  соціального  страхування  щодо  зборів  на
соціальне страхування лише до прийняття законів України  з  питань
соціального страхування.
 
     23.09.1999р. прийнято Закон № 1105 ( 1105-14 ) (1105-14)
         , який  набрав
чинності з 01.04.2001р.
 
     Пунктом 2 розділу XI "Прикінцеві  положення"  Закону  №  1105
( 1105-14 ) (1105-14)
         встановлено, що до приведення законодавства України  у
відповідність    із    цим    Законом    законодавчі    та    інші
нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить
цьому Закону.
 
     Пункт 16   частини  першої  статті  14  Закону  України  "Про
систему  оподаткування"  ( 1251-12 ) (1251-12)
        ,  який  передбачав  збір   на
обов'язкове соціальне страхування, виключено на підставі підпункту
2 пункту 9 Закону України від 16.01.2003р. № 429-IУ "Про  внесення
змін    до    деяких    законодавчих    актів     України     щодо
загальнообов'язкового    державного    соціального    страхування"
( 429-15 ) (429-15)
         .
 
     Отже, з 01.04.2001р. законодавцем встановлено  новий  порядок
сплати страхових внесків й, зокрема, внесків до Фонду  соціального
страхування від нещасних випадків на  виробництві  та  професійних
захворювань України, які з цієї дати не входять до складу  єдиного
податку, передбаченого Указом Президента України від  03.07.1998р.
№ 727/98 ( 727/98 ) (727/98)
        .
 
     Враховуючи викладене, колегія судів  вважає,  що  оскаржуване
судове рішення законне і обгрунтоване, порушень норм матеріального
чи процесуального права судом при розгляді цього спору допущено не
було.
 
     Керуючись  ст.ст.  220,  220-1,   221,   224,   231   Кодексу
адміністративного  судочинства  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
           ,   колегія
суддів, -
 
     У Х В А Л И Л А :
 
     Касаційну  скаргу  Управління  Пенсійного  фонду  України   в
Придніпровському районі м. Черкаси  залишити  без  задоволення,  а
постанову Київського міжобласного апеляційного господарського суду
від 14.07.2005р. - без змін.
 
     Ухвала набирає чинності з моменту проголошення  і  оскарженню
не підлягає.
 
     Судді :