К-9797/06
                ВИЩИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     15 березня 2007 року  м. Київ
     Колегія  суддів  Вищого  адміністративного  суду  України   у
складі:
     Головуючого Бившевої Л.I.,
     суддів: Костенка М.I., Маринчак Н.Є., Усенко Є.А.,  Шипуліної
Т.М.,
     при секретарі Павлушко Р.С.,
     розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну  скаргу
Державної податкової інспекції у місті Ялта Автономної  Республіки
Крим
     на постанову  Севастопольського  апеляційного  господарського
суду від 21 лютого 2005 року
     у справі № 2-10/9174-2004
     за  позовом  Державної  податкової  інспекції  у  місті  Ялта
Автономної Республіки Крим
     до  Суб'єкта  підприємницької  діяльності  -  фізичної  особи
ОСОБА_1
     про стягнення штрафних санкцій
     та   за   зустрічним   позовом    Суб'єкта    підприємницької
діяльності - фізичної особи ОСОБА_1
     до Державної податкової інспекції  у  місті  Ялта  Автономної
Республіки Крим
     про визнання недійсним рішення, -
 
                      В С Т А Н О В И Л А :
     У червні 2004 року ДПI у м. Ялта АР Крим звернулось до суду з
позовом до СПД - ФО ОСОБА_1 про стягнення штрафних санкцій в  сумі
9 953, 11 грн. як таких, що добровільно не сплачені.
     У вересні 2004 року СПД - ФО  ОСОБА_1  звернувся  до  суду  з
зустрічним позовом до ДПI у м. Ялта АР Крим про визнання недійсним
повідомлення - рішення №  НОМЕР_1  від  21  травня  2003  року  та
рішення № НОМЕР_2 від 26 вересня 2003 року.
     Рішенням господарського суду АР Крим від  02  листопада  2004
року зустрічний позов задоволено. Визнано недійсними рішення ДПI у
м. Ялта АР Крим № НОМЕР_1 від 21 травня 2003 року та № НОМЕР_2 від
26 вересня 2003 року. Стягнуто з ДПI у м. Ялта АР Крим на  користь
СПД - ФО ОСОБА_1 85, 00 грн.  державного  мита  та  118,  00  грн.
витрат на інформаційне  -  технічне  забезпечення.  В  задоволенні
первісного позову відмовлено.
     Постановою Севастопольського апеляційного господарського суду
від 21 лютого 2005 року рішення господарського суду АР Крим від 02
листопада 2004  року  змінено  та  викладено  резолютивну  частину
рішення в наступній редакції:
     "Позов задовольнити частково. Стягнути з СПД - ФО ОСОБА_1  на
користь Державного бюджету України 8 953, 11 грн. В  решті  позову
відмовлено. Зустрічний позов  задовольнити  частково.  В  позовних
вимогах про визнання недійсним податкового повідомлення -  рішення
ДПI у м. Ялта АР Крим № НОМЕР_1 від 21 травня 2003 року в  частині
застосування фінансових санкцій в сумі 9 526, 00  грн.  відмовити.
Визнати недійсним рішення ДПI у м. Ялта АР Крим № НОМЕР_1  від  21
травня 2003 року в частині визначення штрафних санкцій  в  сумі  9
526, 00 грн. сумою  податкового  зобов'язання  СПД  -  ФО  ОСОБА_1
Визнати недійсним рішення ДПI у м. Ялта АР Крим № НОМЕР_2  від  26
вересня 2003 року про застосування фінансових санкцій в сумі 1000,
00 грн. Стягнути з СПД - ФО ОСОБА_1 на  користь  держави  державне
мито в сумі 89, 53 грн. Стягнути з  ДПI  у  м.  Ялта  АР  Крим  на
користь СПД - ФО ОСОБА_1 витрати на сплату державного мита в  сумі
42, 50 грн. і 59,  00  грн.  витрат  на  інформаційне  -  технічне
забезпечення судового процесу". Стягнуто з СПД  -  ФО  ОСОБА_1  на
користь держави за апеляційне  оскарження  державне  мито  в  сумі
66,01 грн.
     В касаційній скарзі ДПI у м. Ялта АР  Крим  просить  частково
скасувати постанову Севастопольського апеляційного  господарського
суду від 21 лютого 2005 року та  постановити  нове  рішення,  яким
задовольнити позовні вимоги ДПI у м. Ялта АР  Крим  про  стягнення
штрафних  (фінансових)  санкцій   в   розмірі   1000,   00   грн.,
застосованих рішенням № НОМЕР_2 від 26 вересня 2003 року.
     Заслухавши доповідь судді -  доповідача,  перевіривши  доводи
касаційної скарги щодо дотримання правильності застосування судами
першої   та   апеляційної   інстанцій   норм   матеріального    та
процесуального права, правової оцінки обставин у  справі,  колегія
суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню
з наступних підстав.
     Судами було встановлено, що ДПI у м.  Ялта  АР  Крим  провела
перевірку з контролю  за  здійсненнями  розрахункових  операцій  у
сфері   готівкового    та    безготівково    обороту    суб'єктами
підприємницької діяльності, за результатами якої було складено акт
№ НОМЕР_3 від 03 травня 2003 року. Перевіркою було встановлено, що
сума готівки на місці розрахунків на 1 837,20 грн. перевищує суму,
що зазначена у розрахунковій книжці, у зв'язку з чим ДПI у м. Ялта
АР Крим на підставі п. 1 ст. 17 Закону України  "Про  застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та  послуг"  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
          застосувала  до  СПД  -  ФО
ОСОБА_1 фінансову санкцію у сумі 9 186, 00 грн. Крім  того,  актом
перевірки № НОМЕР_3 від 03 травня 2003 року  встановлено,  що  при
продажу товарів не була виписана та видана квитанція, у зв'язку  з
чим ДПI у м. Ялта АР Крим на підставі п. 3 ст. 17  Закону  України
"Про застосування  реєстраторів  розрахункових  операцій  у  сфері
торгівлі,  громадського  харчування   та   послуг"   ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
        
застосувала до СПД - ФО ОСОБА_1 фінансову санкцію у сумі  340,  00
грн.
     На підставі зазначеного акту ДПI у м. Ялта  АР  Крим  винесла
повідомлення - рішення № НОМЕР_1 від 21  травня  2003  року,  яким
визначено фінансові санкції в сумі 9 526, 00 грн.
     19 вересня 2003 року ДПI у м. Ялта АР Крим провела  перевірку
з  контролю  за  здійсненнями  розрахункових  операцій   у   сфері
готівкового та  безготівкового  обігу  суб'єктами  підприємницької
діяльності, за результатами якої  було  складено  акт  №  НОМЕР_4.
Перевіркою  було  встановлено   здійснення   роздрібної   торгівлі
алкогольними напоями вітчизняного  виробництва  за  цінами,  що  є
нижчими мінімальних, у зв'язку з чим ДПI у  м.  Ялта  АР  Крим  на
підставі ч. 2 ст. 17  Закону  України  "Про  державне  регулювання
виробництва і обігу  спирту  етилового,  коньячного  і  плодового,
алкогольних напоїв та тютюнових виробів" ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
         застосувала
до СПД - ФО ОСОБА_1 фінансову санкцію в сумі 1  000,  00  грн.  На
підставі зазначеного акту ДПI у м. Ялта АР Крим  прийняла  рішення
про застосування фінансових санкцій № НОМЕР_2 від 26 вересня  2003
року, яким визначено фінансові санкції в сумі 1 000, 00 грн.
     Суд першої інстанції, відмовляючи  в  задоволенні  первісного
позову та задовольняючи  зустрічний  позов,  виходив  з  того,  що
штрафні санкції за  порушення  Закону  України  "Про  застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського
харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
         не відносяться до обов'язкових
платежів в розумінні Закону України  "Про  систему  оподаткування"
( 1251-12 ) (1251-12)
        , а тому застосування та стягнення штрафних санкцій  за
порушення правил торгівлі не можуть здійснюватись у  відповідності
із Законом України "Про порядок  погашення  зобов'язань  платників
податків  перед  бюджетами  та   державними   цільовими   фондами"
( 2181-14 ) (2181-14)
        .  Крім  того,  на  думку  суду  першої  інстанції,   в
матеріалах  справи  відсутні  документи  на  підтвердження   факту
торгівлі в магазині НОМЕР_5,  який  належить  СПД  -  ФО  ОСОБА_1,
оскільки  за  адресою:  АДРЕСА_1  знаходиться  декілька   об'єктів
торгівлі, які належать різним суб'єктам  господарювання,  а  особа
гр. ОСОБА_2 та факт укладення СПД - ФО ОСОБА_1 з нею  договору  на
реалізацію товару були встановлені з її слів  і  документально  не
підтверджені, докази контрольної закупки товару  та  розрахунковий
документ (квитанція) відсутні, з актом перевірки СПД - ФО  ОСОБА_1
не був ознайомлений у зв'язку  з  чим,  він  носить  односторонній
характер  і  не  можуть  бути  доказом   по   справі.   Враховуючи
вищевикладене, та той факт, що твердження СПД - ФО ОСОБА_1 про те,
що в магазині НОМЕР_5, який він орендує у ТОВ  "Ялта  -  Бакалія",
перевірка  не  проводилась,  а  в  травні   2003   року   торгівля
здійснювалась товарами бакалійної групи  і  реалізацію  здійснював
він сам, не спростовано, суд першої інстанції дійшов висновку  про
відсутність законних підставі для накладення на СПД -  ФО  ОСОБА_1
штрафних санкцій в розмірі 9 526, 00 грн.
     Визнаючи недійсним рішення №  НОМЕР_2  від  26  вересня  2003
року, суд  першої  інстанції  посилався  на  те,  що  застосування
фінансових санкцій, передбачених  Законом  України  "Про  державне
регулювання виробництва і обігу  спирту  етилового,  коньячного  і
плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
        ,
не відноситься до компетенції ДПI у  м.  Ялта  АР  Крим  згідно  з
положеннями  Закону  України  "Про  державну  податкову  службу  в
Україні" ( 509-12 ) (509-12)
        .
     Суд  апеляційної  інстанції,  змінюючи  рішення  суду  першої
інстанції та задовольняючи первісний позов в частині  стягнення  з
СПД - ФО ОСОБА_1 8 953, 11 грн. штрафних санкцій, виходив з  того,
що перевірка, за результатами якої було складено акт № НОМЕР_3 від
03 травня 2003 року, була здійснена в магазині, що належить СПД  -
ФО ОСОБА_1, оскільки в акті перевірки правильно  зазначена  адреса
магазину, номери книги обліку розрахункових  операцій  №  НОМЕР_6,
розрахункової книги,  ліцензії  на  право  реалізації  алкогольних
напоїв АА № НОМЕР_7 від 02 серпня 2002 року, свідоцтво про  сплату
єдиного податку № НОМЕР_8,  дозвіл  на  право  розміщення  об'єкту
торгівлі №  НОМЕР_9,  тобто  документів,  що  належать  СПД  -  ФО
ОСОБА_1, що ним не було спростовано. Таким чином,  посилаючись  на
те, що факти встановлені в акті перевірки № НОМЕР_3 від 03  травня
2003 року не були спростовані СПД - ФО  ОСОБА_1,  суд  апеляційної
інстанції дійшов висновку про правомірність  стягнення  фінансових
санкцій в сумі 8 953, 11 грн. з урахуванням їх часткової сплати  в
сумі 472, 89 грн.
     В своєму рішенні суд апеляційної інстанції фактично погодився
з  твердженнями  суду   першої   інстанції   про   неправомірність
визначення штрафних санкцій за порушення вимог Закону України "Про
застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі,
громадського харчування і  послуг"  ( 265/95-ВР ) (265/95-ВР)
          як  податкового
зобов'язання з поширенням на них вимог Закону України "Про порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) (2181-14)
         і  дійшов  висновку  про
визнання недійсним повідомлення - рішення № НОМЕР_1 від 21  травня
2003 року в частині визначення штрафних санкцій в сумі 9  526,  00
грн. сумою податкового зобов'язання. Крім  того,  суд  апеляційної
інстанції фактично погодився з висновками  суду  першої  інстанції
про визнання недійсним рішення № НОМЕР_2 від 26 вересня 2003  року
та  доводами,  з  яких  суд  апеляційної  інстанції  виходив   при
винесенні рішення в цій частині.
     Колегія суддів, враховуючи межі оскарження ДПI у м.  Ялта  АР
Крим постанови Севастопольського апеляційного господарського  суду
від 21 лютого 2005 року, не  може  погодитись  з  висновками  суду
апеляційної інстанції  в  частині  визнання  недійсним  рішення  №
НОМЕР_2 від 26 вересня 2003 року з огляду на наступне.
     Відповідно до ст. 1 Закону України  "Про  державну  податкову
службу  в  Україні"  ( 509-12 ) (509-12)
          до  системи   органів   державної
податкової  служби  віднесено  Державну  податкову   адміністрацію
України, державні податкові адміністрації в Автономній  республіці
Крим, областях, містах Києві та  Севастополі,  державні  податкові
інспекції в районах, містах  (крім  міст  Києва  та  Севастополя),
районах у містах (далі - органи державної податкової служби).
     Згідно з п. 1 ст. 8 Закону України  "Про  державну  податкову
службу в Україні" ( 509-12 ) (509-12)
         на Державну  податкову  адміністрацію
України  покладено  функцію  безпосереднього  виконання,  а  також
організації роботи державних податкових адміністрацій та державних
податкових інспекцій, пов'язану з проведенням роботи по боротьбі з
незаконним  обігом  алкогольних  напоїв  та   тютюнових   виробів,
веденням реєстрів імпортерів, експортерів, оптових  та  роздрібних
торговців,  місць  зберігання  алкогольних  напоїв  та   тютюнових
виробів; застосування  у  випадках,  передбачених  законодавством,
фінансових санкцій  до  суб'єктів  підприємницької  діяльності  за
порушення законодавства про виробництво та обіг спирту  етилового,
коньячного, плодового, алкогольних напоїв  та  тютюнових  виробів;
здійснення  заходів  щодо  вилучення,  знищення  або  передачі  на
промислову  переробку  алкогольних  напоїв,   знищення   тютюнових
виробів, що були незаконно вироблені чи знаходилися у  незаконному
обігу.
     Частиною  першою  ст.  17  Закону   України   "Про   державне
регулювання виробництва і обігу  спирту  етилового,  коньячного  і
плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів"  ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
        
встановлено, що за порушення норм цього Закону щодо виробництва  і
торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом  етиловим
ректифікованим  виноградним,   спиртом   етиловим   ректифікованим
плодовим,  спиртом-сирцем  виноградним,  спиртом-сирцем  плодовим,
алкогольними напоями  та  тютюновими  виробами  посадові  особи  і
громадяни  притягаються  до  відповідальності  згідно   з   чинним
законодавством.
     У випадках, передбачених ч. 2 ст. 17 вищезгаданого Закону, до
суб'єктів  підприємницької  діяльності  застосовуються   фінансові
санкції у вигляді штрафів.
     Рішення про стягнення штрафів, передбачених  частиною  другою
ст. 17 Закону України  "Про  державне  регулювання  виробництва  і
обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв
та тютюнових виробів"  ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
        ,  приймаються  органом,  який
видав ліцензію на право виробництва і торгівлі  спиртом  етиловим,
коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним,
спиртом   етиловим   ректифікованим    плодовим,    спиртом-сирцем
виноградним,  спиртом-сирцем  плодовим,  алкогольними  напоями   і
тютюновими виробами, та іншими органами виконавчої влади  у  межах
їх компетенції визначеної законами України.
     Таким чином, суд  апеляційної  інстанції  дійшов  помилкового
висновку про визнання недійсним рішення ДПI у м. Ялта  АР  Крим  №
НОМЕР_2 від 26  вересня  2003  року  про  застосування  фінансових
санкцій в сумі 1000, 00 грн., оскільки ним не було  враховано,  що
рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою ст. 17
Закону України  "Про  державне  регулювання  виробництва  і  обігу
спирту етилового, коньячного і плодового,  алкогольних  напоїв  та
тютюнових виробів" ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
        , може прийматись іншими  органами
виконавчої  влади  у  межах  їх  компетенції  визначеної  законами
України, до яких відноситься і ДПI у м. Ялта АР Крим, якій  надано
це право Законом України "Про державну податкову службу в Україні"
( 509-12 ) (509-12)
        .
     Відповідно  до  ст.  238   Господарського   кодексу   України
( 436-15 ) (436-15)
         за порушення встановлених законодавчими  актами  правил
здійснення господарської діяльності  до  суб'єктів  господарювання
можуть бути застосовані уповноваженими  органами  державної  влади
або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські
санкції,  тобто  заходи  організаційно-правового   або   майнового
характеру,  спрямовані  на  припинення   правопорушення   суб'єкта
господарювання    та    ліквідацію    його     наслідків.     Види
адміністративно-господарських  санкцій,  умови   та   порядок   їх
застосування  визначаються  цим  Кодексом,  іншими   законодавчими
актами.   Адміністративно-господарські   санкції    можуть    бути
встановлені виключно законами.
     Відмовляючи в задоволенні позову ДПI у  м.  Ялта  АР  Крим  в
частині стягнення з СПД - ФО  ОСОБА_1  1  000,  00  грн.  штрафних
(фінансових) санкцій, суд апеляційної інстанції  не  дав  належної
правової оцінки тій обставині, що звернення  контролюючого  органу
до суду з позовом про стягнення штрафних санкцій, в  разі  відмови
суб'єкта господарювання від їх  сплати  в  добровільному  порядку,
повинно бути в межах строків встановлених законом.
     Згідно ст.  250  Господарського  кодексу  України  ( 436-15 ) (436-15)
        
адміністративно-господарські санкції можуть  бути  застосовані  до
суб'єкта господарювання протягом шести  місяців  з  дня  виявлення
порушення, але не пізніш як через один рік  з  дня  порушення  цим
суб'єктом  встановлених  законодавчими  актами  правил  здійснення
господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
     Штрафи, передбачені ч. 2 ст. 17 Закону України "Про  державне
регулювання виробництва і обігу  спирту  етилового,  коньячного  і
плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" ( 481/95-ВР ) (481/95-ВР)
        ,
в тому числі, штраф за  оптову  та  роздрібну  торгівлю  коньяком,
алкогольними  напоями,  виготовленими  за  коньячною  технологією,
горілкою та лікеро-горілчаними виробами  за  цінами,  нижчими  від
встановлених мінімальних оптово-відпускних або роздрібних  цін  на
коньяк, алкогольні напої, виготовлені  за  коньячною  технологією,
горілку та лікеро-горілчані  вироби,  підпадають  під  законодавче
визначення адміністративно - господарських санкцій та є такими  за
своєю юридичною суттю.
     Як встановлено судами попередніх інстанцій, порушення  правил
роздрібної торгівлі алкогольними напоями СПД  -  ФО  ОСОБА_1  було
виявлено 19 вересня 2003 року (дата  складання  акту  перевірки  №
НОМЕР_4), 26 вересня 2003 року ДПI  у  м.  Ялта  АР  Крим  винесла
рішення № НОМЕР_2, яким  визначила  СПД  -  ФО  ОСОБА_1  фінансові
санкції у вигляді штрафу в сумі 1 000, 00 грн., а позов ДПI  у  м.
Ялта АР Крим про стягнення цих фінансових санкцій був пред'явлений
в червні 2004 року, тобто за межами строку, встановленого ст.  250
Господарського кодексу України ( 436-15 ) (436-15)
        .
     Згідно ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства  України
( 2747-15 ) (2747-15)
         суд касаційної інстанції має  право  скасувати  судові
рішення судів першої та апеляційної  інстанцій  та  ухвалити  нове
рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно,  але
суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми  матеріального
чи процесуального права,  що  призвело  до  ухвалення  незаконного
судового рішення.
     Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ДПI  у  м.  Ялта  АР
Крим в частині стягнення з СПД - ФО ОСОБА_1 1000, 00 грн. штрафних
(фінансових) санкцій та зустрічні позовні вимоги СПД - ФО  ОСОБА_1
в частині визнання недійсним рішення ДПI  у  м.  Ялта  АР  Крим  №
НОМЕР_2 від 26 вересня 2003  року  задоволенню  не  підлягають,  а
відтак касаційна скарга ДПI у м. Ялта АР Крим підлягає  частковому
задоволенню,     постанова     Севастопольського      апеляційного
господарського суду від 21 лютого 2005 року підлягає скасува нню в
частині  задоволення  зустрічного  позову   в   частині   визнання
недійсним рішення ДПI у м. Ялта АР Крим від 26 вересня 2003 року №
НОМЕР_2 про застосування фінансових санкцій в  сумі  1000  грн.  з
ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог
в цій частині.
     Керуючись ст. ст.  220,  221,  223,  229,  230,  232  Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        , колегія -
 
                     П О С Т А Н О В И Л А :
     Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у місті  Ялта
Автономної Республіки Крим задовольнити частково.
     Постанову Севастопольського апеляційного господарського  суду
від  21  лютого  2005  року  скасувати   в   частині   задоволення
зустрічного позову в частині визнання недійсним рішення  Державної
податкової інспекції у місті Ялта Автономної республіки  Крим  від
26 вересня 2003 року № НОМЕР_2 про застосування фінансових санкцій
в сумі 1 000 грн. та ухвалити в цій  частині  нове  рішення,  яким
відмовити в задоволенні позовних вимог. В іншій частині  постанову
Севастопольського апеляційного господарського суду від  21  лютого
2005 року залишити без змін.
     Ухвала набирає законної сили з моменту  проголошення  і  може
бути  оскаржена  до  Верховного  Суду   України   за   винятковими
обставинами протягом одного місяця з дня відкриття таких обставин.
     Суддя - доповідач:  (підпис)  Л.I. Бившева
     Судді:  (підпис)  М.I. Костенко
     (підпис)  Н.Є. Маринчак
     (підпис)  Є.А. Усенко
     (підпис)  Т.М. Шипуліна
     З оригіналом згідно
     Суддя    Л.I. Бившева