ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           У Х В А Л А
 
                            29.03.2006
 
 
     Колегія суддів  Вищого  адміністративного  суду   України   у
складі: головуючого  судді  Ліпського  Д.В.,  суддів  Лиски  Т.О.,
Амєліна С.Є.,  Гуріна М.І.,  Берднік І.С.,  при секретарі судового
засідання Малиніній   О.Ю.,  з  участю:  представника  Бердянської
міжрайонної державної  податкової  інспекції  Запорізької  області
гр. М.,   розглянувши  касаційну  скаргу  Бердянської  міжрайонної
державної податкової  інспекції  Запорізької  області  на  рішення
господарського   суду   Запорізької   області  від  15.07.2005  та
постанову  Запорізького  апеляційного  господарського   суду   від
09.11.2005  у  справі  N  3/244  за позовом Товариства з обмеженою
відповідальністю  "Дніпро-альянс"   до   Бердянської   міжрайонної
державної  податкової інспекції Запорізької області про скасування
дії торгового патенту, В С Т А Н О В И Л А:
 
     У травні 2005 року Товариство  з  обмеженою  відповідальністю
"Дніпро-альянс"  звернулося  до  суду  із  позовом  до Бердянської
міжрайонної державної податкової інспекції Запорізької області про
скасування  дії  торгового патенту,  мотивуючи тим,  що 15.03.2005
позивач звернувся до  відповідача  з  заявою  про  скасування  дії
торгового патенту N 590570 від 02.12.2004,  виданого на більярдний
стіл за адресою:  ____________________ з 01.04.2005 без вимоги про
повернення  надмірно  сплаченої  суми вартості цього патенту.  При
цьому вказаний торговий патент було повернено відповідачу.
 
     Заявою від  24.06.2005  позивач  уточнив  позовні  вимоги  та
просить   суд  зобов'язати  відповідача  відмінити  дію  торгового
патенту N 590570 від 02.12.2004 з 01.04.2005.
 
     Листом від  23.03.2005  N  2874/10/1Б-1   відповідачем   було
відмовлено  позивачу  в  скасуванні торгового патенту та повернуто
позивачу торговий  патент  N  590570  від  02.12.2004  р.  Відмова
податкового   органу  мотивована  тим,  що  заяву  про  припинення
діяльності  позивачем   подано   до   податкового   органу   після
встановленого законодавством терміну.
 
     Листом від 08.04.2005 позивач вдруге звернувся до відповідача
з проханням анулювати торговий патент N 590570  від  02.12.2004  у
зв'язку з припиненням діяльності за вказаним патентом.
 
     Листом від   21.04.2005   N  2874/10/1Б-1  відповідачем  було
повернено позивачу торговий патент  N  590570  від  02.12.2004  та
вдруге відмовлено в скасуванні торгового патенту з тих же підстав,
що викладені в листі від  23.03.2005  N  2874/10/1Б-1.  При  цьому
позивачу  було  запропоновано  надати лист на анулювання торгового
патенту з 01.07.2005 в термін, встановлений чинним законодавством,
до 15 числа місяця,  що передує наступному звітному періоду, тобто
до 15 червня.
 
     Позивач вважає,  що  відповідачем  порушено   вимоги   Закону
України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності"
( 98/96-ВР ) (98/96-ВР)
        ,  оскільки даний Закон не встановлює строків суб'єкту
підприємницької  діяльності  для  припинення діяльності за виданим
торговим патентом.  Абзацом 2 п.  3  ст.  2  Закону  України  "Про
патентування  деяких  видів  підприємницької діяльності" визначено
строк  подачі  заяви  про  припинення  діяльності  для  повернення
надмірно  сплаченої  суми  вартості  торгового патенту.  При цьому
позивач зазначає, що не претендує на повернення надмірно сплаченої
суми вартості патенту,  оскільки звернувся до відповідача з листом
про припинення діяльності за вказаним  торговим  патентом,  тільки
15.03.2005.
 
     Рішенням рішення  господарського суду Запорізької області від
15.07.2005  N  3/244  позовні  вимоги   Товариства   з   обмеженою
відповідальністю "Дніпро-альянс" задоволено.
 
     Не погоджуючись  з  рішенням  господарського суду Запорізької
області від 15.07.2005 N 3/244,  Бердянською міжрайонною державною
податковою   інспекцією   Запорізької  області  подано  апеляційну
скаргу,  в якій просить судове рішення  скасувати  та  постановити
нове   рішення,  яким  в  задоволенні  позовних  вимог  відмовити,
посилаючись на те, що рішення не відповідає вимогам закону.
 
     Ухвалою колегії     суддів     Запорізького      апеляційного
господарського  суду  від  09.11.2005  в  задоволенні  апеляційної
скарги  Бердянської  міжрайонної  державної  податкової  інспекції
Запорізької  області  відмовлено,  а  рішення  господарського суду
Запорізької області від 15.07.2005 N 3/244 залишено без змін.
 
     В грудні 2005 року Бердянська міжрайонна  державна  податкова
інспекція     Запорізької    області    звернулась    до    Вищого
адміністративного суду України з  касаційною  скаргою  на  рішення
господарського   суду   Запорізької   області  від  15.07.2005  та
постанову  Запорізького  апеляційного  господарського   суду   від
09.11.2005 N 3/244,  в якій ставить питання про скасування судових
рішень в зв'язку з неправильним застосуванням  норм  матеріального
права.
 
     Спонукання Бердянської   міжрайонної   державної   податкової
інспекції Запорізької області анулювати торговий патент N  590570,
виданий  02.12.2004,  з  01.04.2005  шляхом  погашення недоїмки на
особовому рахунку на підставі уточненого розрахунку було предметом
судового розгляду судами першої та апеляційної інстанції.
 
     Касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
 
     Відповідно до  ч.  1  ст.  2 Закону України "Про патентування
деяких видів підприємницької діяльності" від 23.03.96  N  98/96-ВР
( 98/96-ВР  ) (98/96-ВР)
          (із змінами та доповненнями),  торговий патент - це
державне свідоцтво,  яке засвідчує право суб'єкта  підприємницької
діяльності   чи   його  структурного  (відокремленого)  підрозділу
займатися  зазначеними  у  цьому  Законі  видами   підприємницької
діяльності.   Торговий   патент   не   засвідчує   право  суб'єкта
підприємницької діяльності на інтелектуальну власність.
 
     Вказаним Законом ( 98/96-ВР ) (98/96-ВР)
         встановлено вартість  торгового
патенту  в залежності від виду послуги у сфері грального бізнесу у
фіксованому розмірі за рік.
 
     Оплата вартості торгового патенту на  здійснення  операцій  з
надання  послуг у сфері грального бізнесу провадиться щоквартально
до 15 числа місяця, що передує звітному кварталу.
 
     Під час придбання торгового патенту на здійснення операцій  з
надання  послуг  у сфері грального бізнесу суб'єкт підприємницької
діяльності вносить одноразову плату у розмірі  вартості  торгового
патенту за 3 місяці.  На суму сплачену під час придбання торгового
патенту, зменшується розмір плати за торговий патент, яка підлягає
внесенню в останній квартал його дії.
 
     Згідно з   абзацом   2   п.  3  ст.  2  Закону  України  "Про
патентування деяких     видів     підприємницької      діяльності"
( 98/96-ВР  ) (98/96-ВР)
        ,  суб'єкт підприємницької діяльності,  який припинив
діяльність,  яка відповідно до цього Закону підлягає патентуванню,
до 15 числа місяця,  що передує звітному,  письмово повідомляє про
припинення  такої  діяльності  відповідний  державний   податковий
орган. При цьому торговий патент підлягає поверненню до державного
податкового органу,  що видав  його,  а  суб'єкту  підприємницької
діяльності  повертається надмірно сплачена сума вартості торгового
патенту.
 
     Виходячи з норм Закону України "Про патентування деяких видів
підприємницької  діяльності"  ( 98/96-ВР  ) (98/96-ВР)
          у  разі коли суб'єкт
підприємницької діяльності припинив свою діяльність і при цьому до
15  числа  місяця,  що  передує  звітному,  письмово  не повідомив
відповідний  державний  податковий  орган  про  припинення   такої
діяльності,  сплачені  кошти  за  торговий  патент  поверненню  не
підлягають.
 
     Отже, будь-які інші  наслідки,  в  тому  числі  і  відмова  у
прийнятті   торгового   патенту   та   його   анулюванні,   чинним
законодавством не передбачена.
 
     Процедура анулювання торгового патенту Законом  України  "Про
патентування деяких видів підприємницької діяльності" ( 98/96-ВР ) (98/96-ВР)
        
прямо  не  передбачена.  Між  тим  торговий  патент  як   державне
свідоцтво  засвідчує не тільки право позивача займатися діяльністю
з грального бізнесу,  але й засвідчує  також  право  на  особливий
порядок оподаткування,  механізм якого встановлено ст. 5 названого
Закону.
 
     З дати подання заявки про припинення діяльності  за  торговим
патентом N 590507 позивач втратив всі права та обов'язки платника,
передбачені наявністю такого  патенту.  Дата  подання  заявки  про
припинення  діяльності  за  торговим патентом тягне за собою різні
правові наслідки:  до 15 числа місяця,  що передує  звітному,  дає
право  на  повернення  одноразової  плати,  внесеної при отриманні
торгового патенту,  після 15 числа місяця - на погашення  недоїмки
за цим патентом відповідно до встановленого порядку.
 
     Оперативний облік  плати за торговий патент ведеться органами
державної  податкової  служби  в   особових   рахунках   платників
відповідно  до  Порядку  обліку  плати за торговий патент на деякі
види підприємницької діяльності,  затвердженого наказом  Державної
податкової адміністрації    України    від    03.09.99    N    477
( vb477225-99 ) (vb477225-99)
        . Згідно з п. 4 вказаного Порядку оперативний облік
плати  за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності
ведеться органами державної податкової служби в особових  рахунках
платників згідно з Інструкцією за формами обліку,  які затверджені
наказом Державної податкової адміністрації  України  від  26.05.99
N 277, зокрема: за юридичними особами - у картці особового рахунку
за ф. 3 та у реєстрі надходжень та повернень за ф. 25.
 
     Згідно з п.  10 Порядку N  477  ( vb477225-99  ) (vb477225-99)
        ,  плата  за
патент,  яка  не  була  сплачена платником до 15 числа місяця,  що
передує звітному періоду,  вважається недоїмкою  та  стягується  з
нарахуванням  пені  із  розрахунку  120 відсотків річних облікової
ставки Національного банку України,  що діяла на день сплати,  від
суми  недоїмки,  розрахованої за кожний день прострочення платежу,
починаючи з 15 числа кварталу,  що передує звітному періоду до дня
сплати включно.
 
     За платниками,  по яких рахується недоїмка, на другий робочий
день після настання терміну сплати сум торгового патенту інспектор
відділу  обліку та звітності формує перелік платників-недоїмників,
у порядку,  визначеному п.  19 Інструкції  та  передає  зазначений
перелік до відділу, який видає торгові патенти, для складання ними
уточненого розрахунку з від'ємним значенням (відповідно до  п.  10
Інструкції) плати за торговий патент та термінами їх сплати (п. 11
вказаного Порядку ( vb477225-99 ) (vb477225-99)
        .
 
     При порушенні платником термінів подання заявки на припинення
діяльності  по  торговому  патенту  в  особовому  рахунку платника
нарахування відображаються на  підставі  уточненого  розрахунку  з
від'ємним  значенням  плати  за  торговий  патент  та термінами їх
сплати, складного на підставі переліку платників-недоїмників.
 
     Відділи обліку та звітності в особовому рахунку  платника  на
підставі  уточнених  розрахунків підводять підсумки нарахованих та
сплачених сум платежу за звітний період та пені.
 
     Пунктом 13 Порядку  N  477  ( vb477225-99  ) (vb477225-99)
          визначено,  що
документом  для підтвердження сплати торгового патенту є уточнений
розрахунок,  тому термін сплати торгового  патенту,  визначений  у
розрахунку, є моментом сплати.
 
     У оперативній звітності,  в тому числі у щомісячному звіті за
ф.  N 1-П "Про суми фактичних надходжень,  недоїмки  та  переплати
податків  і  зборів  (обов'язкових  платежів)  до  бюджетів  та до
державних цільових  фондів"  дані  про  суми  зазначених  платежів
відображаються   за   відповідними  кодами  звітності  у  порядку,
передбаченому для її складання з врахуванням у  підсумковому  коді
"Разом надходжень  (недоїмки,  переплати)"  (п.  16  Порядку N 477
( vb477225-99 ) (vb477225-99)
        .
 
     Доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують.
 
     Встановлено і  це  вбачається   з   матеріалів   справи,   що
оскаржувані   судові   рішення  постановлені  з  додержанням  норм
матеріального  і  процесуального  права  і  відсутні,  передбачені
статтею 227    Кодексу   адміністративного   судочинства   України
( 2747-15 ) (2747-15)
        , підстави для їх обов'язкового скасування.
 
     Керуючись ст.ст.   220,   221,   223,   224,   231    Кодексу
адміністративного судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
        ,  колегія суддів
У Х В А Л И Л А:
 
     Касаційну скаргу Бердянської міжрайонної державної податкової
інспекції  Запорізької  області  на  рішення  господарського  суду
Запорізької  області  від  15.07.2005  та  постанову  Запорізького
апеляційного  господарського  суду від 09.11.2005 у справі N 3/244
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро-альянс"
до   Бердянської   міжрайонної   державної   податкової  інспекції
Запорізької області про скасування дії торгового патенту  залишити
без задоволення, а судові рішення - без змін.
 
     Ухвала оскарженню не підлягає.