Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
 
                      Коментар до рішення № 10/014
          Спір про визнання недійсним рішення міської ради про 
        надання пільги по сплаті єдиного податку на здійснення 
                      підприємницької діяльності 
 
ХХ.09.2003 року   Державна   податкова   адміністрація   у   місті
Севастополі   (далі   -   позивач)   звернулась   з   позовом   до
Господарського  суду  міста  Києва  про визнання недійсним рішення
XXIII сесії Севастопольської міської ради (далі  -  відповідач)  №
945  від  18.12.2001  р.  "Про  надання  пільги  по сплаті єдиного
податку   на   здійснення   підприємницької   діяльності",    яким
громадянину Б.  (далі - третя особа) було у вигляді пільги знижено
встановлену ставку єдиного податку.
 
Рішенням XXIII сесії Севастопольської міської ради від  18.12.2001
№ 945 приватному підприємцю громадянину Б.,  в порядку виключення,
було надано пільгу по сплаті єдиного податку, шляхом зниження йому
встановленої ставки по цьому виду діяльності до 20 грн. в місяць.
 
Пільга була надана за рахунок коштів,  що надходять від цього виду
податку у місцевий бюджет.
 
Позовні вимоги мотивовані тим,  що спрощена система  оподаткування
для  суб'єктів  малого підприємництва вводилась як пільга,  а тому
застосування пільги щодо сплати єдиного податку суперечить  змісту
поняття спрощеної системи оподаткування.
 
Крім того Указ Президента України від 28.06.1999 р.  № 746/99 "Про
спрощену систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів
малого  підприємництва"  ( 727/98 ) (727/98)
         не передбачає надання пільг по
сплаті єдиного податку.
 
Відповідач відзив   на   позов   не   надав,   явку    повноважних
представників у судове засідання не забезпечив.
 
Третя особа  пояснень  по  суті спору не надала,  явку повноважних
представників не забезпечила.
 
Відповідно до  статті  75  Господарського  процесуального  кодексу
України  ( 1798-12 ) (1798-12)
          справа   розглядається   за  наявними  в ній
матеріалами.
 
Дослідивши матеріали справи,  заслухавши  пояснення  представників
сторін,  Господарський  суд,  встановив,  що  Рішенням XXIII сесії
Севастопольської міської ради  від  18.12.2001  №  945  приватному
підприємцю  громадянину  Б.,  в  порядку  виключення,  було надано
пільгу  по  сплаті   єдиного   податку,   шляхом   зниження   йому
встановленої ставки по цьому виду діяльності до 20 грн. в місяць.
 
Пільга була надана за рахунок коштів,  що надходять від цього виду
податку у місцевий бюджет.
 
Відповідно до статті 3 Закону України 25.06.1991 р. № 1251-ХП "Про
систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         система оподаткування будується
на принципі рівності,  який полягає у недопущені будь-які  проявів
податкової   дискримінації,  забезпеченні  однакового  підходу  до
суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) при визначені
обов'язків щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
 
Отже, пільги   по   сплаті   окремих   видів  податків  та  зборів
(обов'язкових платежів) встановлюватись лише щодо певних категорій
громадян, а не конкретних осіб.
 
Таким чином, рішенням Севастопольської міської ради від 18.12.2001
№ 945 про надання громадянину Б.  пільги по сплаті єдиного податку
було  порушено  положення  статті  3  Закону  України "Про систему
оподаткування" від 25.06.1991,( 1251-12 ) (1251-12)
         а саме передбачений цією
статтею принцип рівності.
 
Згідно Конституції  України  ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         органи державної влади
та місцевого самоврядування діють у межах повноважень  наданих  їм
законом.
 
Пунктом 28 статті 26 Закону України від 21.05.1997 р.  № 280/97-ВР
"Про місцеве самоврядування" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
           передбачено,   що  до
виключної  компетенції  сільських селищних та міських рад народних
депутатів відноситься прийняття рішень щодо надання відповідно  до
чинного законодавства пільг по місцевим податкам і зборам.
 
Оскільки єдиний  податок  не  є місцевим податком чи збором,  тому
надання пільг по  його  сплаті  до  компетенції  міської  ради  не
відноситься.
 
Крім того,   підстави   для  надання  пільги  по  податку  повинні
передбачатись нормативно-правовим актом,  яким  встановлено  даний
податок  чи  обов'язковий  платіж,  Указ  Президента  України  від
28.06.1999 р. № 746/99 "Про спрощену систему оподаткування, обліку
та  звітності   суб'єктів   малого  підприємництва"  ( 727/98 ) (727/98)
         не
передбачає можливості надання пільг по сплаті єдиного податку.
 
Враховуючи наведене,  рішення XXIII сесії Севастопольської міської
ради  від 18.12.2001 №945 було прийняте з перевищенням повноважень
наданих Севастопольській міській раді згідно чинного законодавства
та з порушенням норм діючого законодавства України.
 
За таких  обставин  Суд  вважає  позовні  вимоги  обґрунтованими і
такими, що підлягають задоволенню.
 
Судові витрати Суд поклав на відповідача та керуючись  ст.ст.  33,
49,  82-85   Господарського    процесуального    кодексу   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , вирішив позов задовольнити, визнати недійсним рішення
XXIII сесії Севастопольської міської ради № 945 від 18.12.2001 р.
 
Стягнути з   Севастопольської  міської  ради  в  доход  Державного
бюджету України 85 грн. судових витрат.
 
Правовий аналіз ситуації:
 
Відповідно до статті 2 Указу Президента України від 28.06.1999  р.
№ 746/99 "Про спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності
суб'єктів  малого  підприємництва"  ( 727/98 ) (727/98)
           суб'єкти   малого
підприємництва  -  фізичні  особи  мають  право  самостійно обрати
спосіб оподаткування доходів за єдиним податком  шляхом  отримання
свідоцтва про сплату єдиного податку.
 
Ставка єдиного  податку  для  суб'єктів  малого  підприємництва  -
фізичних  осіб  встановлюється  місцевими  радами  за  місцем   їх
державної  реєстрації  залежно  від  виду  діяльності  і  не  може
становити менше 20 гривень та більше 200 гривень на місяць.
 
Тобто, ставка єдиного податку для суб'єктів малого  підприємництва
- фізичних осіб може становити 20 гривень,  але встановлення такої
ставки повинно залежати від виду діяльності.
 
У разі,  якщо б Севастопольська місцева рада прийняла  рішення,  в
якому  встановлення  розміру  ставки 20 гривень стосувалося певної
категорії приватних підприємців і залежало  від  виду  діяльності,
таке  рішення  відповідало би чинному законодавству України,  і не
було визнано недійсним у судовому  порядку,  так  як  встановлення
розміру  ставки  20  гривень,  це  не пільга,  а мінімальна ставка
єдиного податку,  яка може встановлюватися  для  суб'єктів  малого
підприємництва.
 
Щодо посилання  Державної податкової адміністрації у позові на те,
що   спрощена   система   оподаткування   для   суб'єктів   малого
підприємництва  вводилась  як  пільга,  звертаємо  Вашу  увагу  на
наступне.
 
Відповідно до статті 11 Закону України від 19.10.2000 р. № 2063-ІП
"Про   державну   підтримку   малого  підприємництва"  ( 2063-14 ) (2063-14)
        
спрощена  система  може  застосовуватися  для   суб'єктів   малого
підприємництва в порядку, установленому законодавством України.
 
Законодавчим документом,   яким   установлена   спрощена   система
оподаткування,  є Указ Президента  України  від  03.07.1998  р.  №
727/98  "Про  спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності
суб'єктів малого підприємництва" (у редакції Указу від  28.06.1999
р. № 746/99 ( 727/98 ) (727/98)
        ).
 
Не існує  протиріччя  між  Законом  України  від  19.10.2000 р.  №
2063-XІV "Про державну підтримку малого підприємництва"( 2063-14 ) (2063-14)
        
та Указом  Президента  України  від  03.07.1998  р.  № 727/98 "Про
спрощену систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів
малого  підприємництва"  (у  редакції Указу Президента України від
28.06.1999 р. № 746/99 ( 727/98 ) (727/98)
        ).
 
Суб'єкти підприємницької  діяльності  -  юридичні   особи,   обсяг
виручки яких за рік перевищує 1 млн. грн., та фізичні особи, обсяг
виручки яких за рік перевищує 500 тис.  грн.,  не  мають  правових
підстав для сплати єдиного податку.
 
Статтею 1  Указу  Президента України від 28.06.1999 р.  № 746 "Про
спрощену систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  суб'єктів
малого підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
         установлено, що спрощена система
оподаткування,  обліку  та  звітності  запроваджується  для  таких
суб'єктів малого підприємництва:
 
- фізичних  осіб,  які  здійснюють  підприємницьку  діяльність без
створення юридичної  особи  та  у  трудових  відносинах  з  якими,
включаючи  членів  їх сімей,  протягом року перебуває не більше 10
осіб і обсяг  виручки  яких  від  реалізації  продукції  (товарів,
робіт, послуг) за рік не перевищує 500 тис. гривень;
 
- юридичних  осіб - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої
організаційно-правової форми та форми власності,  у  яких  за  рік
середньооблікова  чисельність  працюючих  не  перевищує  50 осіб і
обсяг виручки  яких  від  реалізації  продукції  (товарів,  робіт,
послуг) за рік не перевищує 1 млн. гривень.
 
Середньооблікова чисельність   працюючих   для   суб'єктів  малого
підприємництва визначається за  методикою,  затвердженою  органами
статистики, з урахуванням усіх його працівників, у тому числі тих,
що працюють за договорами та за сумісництвом, а також: працівників
представництв,    філій,    відділень   та   інших   відокремлених
підрозділів.
 
Закон України від 19.10.2000 р. № 2063-XIV "Про державну підтримку
малого  підприємництва"  ( 2063-14 ) (2063-14)
           визначає   основні  напрями
державної підтримки малого підприємництва.
 
Одним з   основних    напрямів    державної    підтримки    малого
підприємництва  є  запровадження  спрощеної системи оподаткування,
бухгалтерського обліку та звітності (п.  3 ст.  5 Закону),  але ця
система  не пільга,  а спрощена система звітності та оподаткування
та бухгалтерського обліку.
 
На користь вищенаведеного зазначимо,  що відповідно до  статті  11
Закону України від 19.10.2000 р. № 2063-ПІ "Про державну підтримку
малого  підприємництва"  ( 2063-14 ) (2063-14)
           для    суб'єктів     малого
підприємництва  в  порядку,  встановленому законодавством України,
може    застосовуватися    спрощена     система     оподаткування,
бухгалтерського обліку та звітності,  яка передбачає заміну сплати
встановлених  законодавством  податків  і   зборів   (обов'язкових
платежів) сплатою єдиного податку.
 
На сьогодні  таким нормативним актом є Указ Президента України від
03.07.1998 р. № 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку
та звітності суб'єктів малого підприємництва" ( 727/98 ) (727/98)
        .
 
Щодо надання  пільг  по  сплаті  єдиного  податку,  зазначимо,  що
надання пільг по сплаті  єдиного  податку  призведе  до  порушення
принципів побудови системи оподаткування,  які визначені статтею 3
Закону  України  від  25.06.1991  р.  №  1251-XII   "Про   систему
оподаткування"  ( 1251-12 ) (1251-12)
          (із змінами і доповненнями),   а саме
рівність, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації -
забезпечення   однакового   підходу  до  суб'єктів  господарювання
(юридичних і фізичних осіб, включаючи нерезидентів) при визначенні
обов'язків  щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів),
а  також  призведе  до  неврахованих  втрат  Державного   бюджету,
оскільки відсутні джерела покриття цих втрат, що суперечить статті
34 Закону України від 29.06.1995  р.  №  253/95-ВР  "Про  бюджетну
систему України" ( 512-12 ) (512-12)
        ,  якою визначено,  що у разі прийняття
рішень, які зумовлюють скорочення надходжень до Державного бюджету
України та місцевих бюджетів,  повинні бути передбачені джерела їх
покриття.