Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
 
                   Коментар до рішення № 10/009
    Спір про визнання недійсними рішень сільської ради, а також 
      зобов 'язання розглянути клопотання позивача про передачу 
       земель в постійне користування та усунути перешкоди у 
    здійсненні права постійного користування земельною ділянкою. 
 
 
У квітні  2001  року  СБК "ХХХ" (Позивач) звернулося з позовом про
визнання недійсними рішень К-цької сільської ради І-ського  району
Одеської  області  (Відповідач)  №  1  від  ХХ.ХХ.2000р.,  № 2 від
ХХ.ХХ.2000р.,  № 3 від ХХ.ХХ.2000р., № 4 від ХХ.ХХ.2000р., № 5 від
ХХ.ХХ.2000р.,  №  6  від  ХХ.ХХ.2000р.,  зобов'язання  відповідача
розглянути,  клопотання зборів СБК "ХХХ"  про  передачу  земель  в
постійне  користування  та  усунути  перешкоди  у здійсненні права
постійного користування земельною ділянкою та про передачу  земель
в    постійне    користування    і   про   усунення   перешкод   в
землекористуванні на вимогу про спонукання відповідача видати  СБК
"ХХХ"  Державний  акт  на  право постійного користування земельною
ділянкою до Арбітражного суду Одеської області.
 
Суть спору:
 
ХХ.ХХ.2000р. К-цька  сільська  рада  прийняла  рішення  №  1  "Про
переведення  земель  резерву  К-цької  сільради до земель запасу",
яким перевела з земель резерву до земель  запасу  1700га  землі  в
зв'язку з реорганізацією КСП "УУУ".
 
ХХ.ХХ.2000р. К-цька  сільська  рада  прийняла рішення № 1,  згідно
якого фермерам с.  К-ця виділено з земель  запасу  та  передано  в
оренду  на  три  роки  179  га земель К-цької рисової зрошувальної
системи.
 
ХХ.ХХ.2000р. К-цька сільська рада,  посилаючись  на  статтю  9  та
пункт  3 статті 27 Земельного кодексу України від 18.12.1990 р.  №
561-XII ( 561-12  ) (561-12)
          і  статтю  40  Закону  України  "Про  місцеве
самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
        , прийняла рішення № 2 "Про
припинення права землекористування і  виконання  Указу  Президента
№584/2000 від 12.04.2000р. ".
 
Пунктом 1  цього рішення призупинено право постійного користування
землями рисової  системи  КСП  "УУУ"  загальною  площею  1700га  в
зв'язку з його реорганізацією в СБК "ХХХ".
 
Пунктом 2  рішення  №  2 передбачено створення за рахунок вказаних
земель КРЗС земельного резерву К-цької сільради  загальною  площею
1700га.
 
ХХ.ХХ.2000р. К-цька сільська рада прийняла рішення № 3 "Клопотання
СБК "ХХХ" про передачу безоплатно в постійне  користування  1700га
земель КРЗС".  Вказаним рішенням СБК "ХХХ" відмовлено в передачі в
постійне користування 1700га земель зрошувальної системи,  а також
вказано  про  розірвання договору оренди з посиланням на статтю 26
Земельного кодексу України "Про примусове вилучення  в  зв'язку  з
суспільною  необхідністю  і  передачею  землі  соціальній сфері на
виконання Указу Президента №548/2000 від 12.04.2000р ".
 
ХХ.ХХ.2000р. К-цька  сільська  рада  прийняла  рішення  №210  "Про
виділення із земель резерву К-цької сільради 508га для вирощування
с/г продукції на КРЗС,  яким фермерам с.  К-ця виділено із  земель
запасу на КРЗС 508га в оренду на три роки.
 
ХХ.ХХ.2000р. К-цька  сільська  рада  прийняла  рішення  №  4  "Про
виконання платежів за землю по К-цькій сільраді", яким передбачено
переукласти  договір  оренди земельної ділянки площею 1700 га з СК
"ХХХ" на 2000р.  та зобов'язати кооператив внести плату за  оренду
землі.
 
СКБ "ХХХ"   (позивач)   вважає,  що  перелічені  рішення  прийняті
безпідставно та  з  порушеннями  закону  і  повинні  бути  визнані
недійсними,   оскільки  цими  рішеннями  порушені  його  права  як
законного  землекористувача.  Окрім  того,  позивач   вважає,   що
відповідач, приймаючи рішення № 4 від ХХ.ХХ.2000р. не розглянув по
суті  заяву  про  видачу  Державного  акту  на  право   постійного
користування  земельною  ділянкою  площею  1700га  та ухилився від
виконання  обов'язків  по  оформленню  та  видачі  правоустановчих
документів на землю.
 
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що до СБК "ХХХ" в силу закону
в порядку загального правонаступництва перейшло  право  постійного
користування   спірними   землями,  що  знаходились  в  постійному
користуванні   КСП   "УУУ",   котре   в   свою   чергу   являється
правонаступником колгоспу їм. Оксамитової революції.
 
Відповідач у  відзиві  на  позовну  заяву  заперечує проти позову,
посилаючись на те, що СБК "ХХХ" неналежний позивач у даній справі,
оскільки   реформоване  КСП  "УУУ"  припинило  свою  діяльність  з
розподілом земель та майна між його членами, а рішень про передачу
позивачу об'єктів КРЗС ніхто і ніколи не приймав.  Тому відповідач
вважає  правомірним  припинення   права   користування   земельною
ділянкою КРЗС в зв'язку з припиненням діяльності підприємства.
 
В судовому   засіданні  було  розглянуто  плани  землекористування
колгоспу їм.  Оксамитової революції,  проект "ААА" № Р-0000/00  по
освоєнню  К-цької  рисової зрошувальної системи з агроекономічними
рекомендаціями для  колгоспу  їм.  Оксамитової  революції,  статут
колгоспу ім.  Оксамитової революції,  статут КСП "УУУ", статут СБК
"ХХХ".  Книгу протоколів зборів членів колгоспу та  членів  КСП  і
членів  кооперативу,  акти  Державної приймальної комісії по пуску
комплексу КРЗС.
 
Ретельно вивчивши матеріали справи та  оцінюючи  надані  сторонами
докази,  суд  доходить  висновку,  що  вимоги  позивача підлягають
частковому задоволенню з таких підстав:
 
Згідно з  рішенням  виконкому  І-ської  районної   ради   народних
депутатів  трудящих  №  000  від  ХХ  жовтня 1970р.  "Про розподіл
плавневих земель в урочищі К-цько-М-цьких плавнів  між  колгоспами
І-ського  району в зв'язку з будівництвом К-цької рисової системи"
за колгоспом ім.  Оксамитової революції було закріплено  першу  та
другу  рисові  ділянки  ІІ-ої  системи КРЗС площею 1301га (нетто).
Проектом   К-цької   рисової   зрошувальної   системи    Р-000/00,
розробленим  Українським  південним державним проектним інститутом
"ААА" у 1971р.,  передбачено передачу в користування колгоспу  ім.
Оксамитової революції земель П-ої рисової системи загальною площею
1481га.
 
ХХ.ХХ.1972р. актом  Державної  приймальної   комісії   введено   в
експлуатацію  комплекс  П-ої К-цької рисової системи площею 1000га
земель,  закріплених  за  колгоспом  ім.  Оксамитової   революції.
Аналогічними    актами   було   введено   в   експлуатацію   420га
(ХХ.ХХ.1972р.) та ще 63га (ХХ.ХХ.1973р.).
 
Рішенням виконкому І-ської районної ради депутатів трудящих №  000
від  ХХ.ХХ.1973р.  "Про уточнення розмірів землекористувачів після
перенесення  в  натуру   проекту   міжгосподарського   землеустрою
господарств,  задітих  будівництвом  К-цької рисової системи" було
встановлено площі земель,  закріплених  за  господарствами,  котрі
мають  ділянки  на  К-цький  рисовій зрошувальній системі,  в т.ч.
колгоспу  ім.  Оксамитової  революції  -  6661,8га.  В  результаті
вказаних  уточнень  загальна  площа  рисових зрошувальних земель в
користуванні колгоспу склала 1700га.
 
Таким чином,  згідно Земельного кодексу УРСР  від  08.07.1970р.  ,
діючого  на момент передачі земель,  за колгоспом ім.  Оксамитової
революції було закріплено в безстрокове користування 1700га земель
П-ої системи КРЗС,  тобто земельну ділянку було надано колгоспу до
введення вдію нового Земельного кодексу України  від 18.12.1990 р.
( 561-12 ) (561-12)
         .
 
В 1993р.  колгосп  ім.  Оксамитової  революції  було перетворено в
колективне сільськогосподарське підприємство  "УУУ",  до  якого  в
порядку   правонаступництва   перейшли   всі  права  та  обов'язки
колгоспу, в т.ч. право користування земельною ділянкою КРЗС площею
1700га.  Згідно  статуту  КСП  "УУУ" його вищим органом управління
являються Збори Уповноважених КСП.
 
На виконання Указу Президента України від ХХ.ХХ.1999р.  №  1529/99
"Про  невідкладні  заходи  щодо прискорення реформування аграрного
сектору  економіки"  ( 1529/99 ) (1529/99)
        ,    члени  КСП  "УУУ"  на  зборах
ХХ.ХХ.2000р.  (Протокол №1) та ХХ.ХХ.2000р. (Протокол №2) вирішили
реформувати колективне  сільськогосподарське  підприємство  шляхом
перетворення   його   в   сільськогосподарський  багато-профільний
кооператив з передачею кооперативу всіх майнових та земельних прав
КСП.   Відповідно  до  пункту  1  статті  31  Закону  України  від
14.02.1992р.  №2114-ХІІ   "Про   колективне   сільськогосподарське
підприємство"  ( 2114-12 ) (2114-12)
          реорганізація підприємства проводиться
за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених)  його  членів.
Члени підприємства,  котрі не вийшли із КСП,  на установчих зборах
від 11.02.2000р.  (Протокол зборів №1) у відповідності з пунктом 3
статті   5   Закону   України   від  17.07.1997р.  469/97-ВР  "Про
сільськогосподарську кооперацію" ( 469/97-ВР ) (469/97-ВР)
           прийняли  рішення
про    створення    шляхом   перетворення   сільськогосподарського
багато-профільного   кооперативу   "ХХХ",    який    зареєстровано
ХХ.ХХ.2000р. І-ською райдержадміністрацією.
 
Згідно довідки   тієї   ж   держадміністрації   №  00-00-0000  від
ХХ.ХХ.2000р.  позивач являється правонаступником КСП "УУУ" про  що
свідчать  зміни  до  статуту кооперативу зареєстровані в журналі №
0000 ЖЗЮ під № 001 від ХХ.ХХ.2000 р.
 
Довідки Одеського обласного  управління  статистики  свідчать  про
збереження за позивачем ідентифікаційного коду КСП "УУУ" в Єдиному
державному реєстрі підприємств організацій України (03769333),  що
передбачено  пунктом  15  Положення  "Про  Єдиний державний реєстр
підприємств  та  організацій  України",  затвердженого  Постановою
Кабінету  Міністрів  України  № 116 від 22.01.1996р.  ( 116-96-п ) (116-96-п)
        
тільки  для  правонаступників   прав   та   майнових   зобов'язань
попередників.
 
Наведені обставини  вказують на те,  що КСП "УУУ" було реформовано
шляхом  його  перетворення  в  кооператив  "ХХХ"  без   припинення
діяльності  юридичної  особи.  Указом Президента України № 1529/99
від 03.12.1999р.  ( 1529/99 ) (1529/99)
         реформування КСП шляхом перетворення
в  кооператив  не  заборонено.  В  силу  пункту 6 статті 31 Закону
України  " Про   колективне   сільськогосподарське  підприємство "
( 469/97-ВР ) (469/97-ВР)
          при   перетворенні  КСП  в  інше  до новоствореного
підприємства переходять всі майнові права  користування  земельною
ділянкою.
 
Факт правонаступництва  позивача встановлено рішенням арбітражного
суду Одеської області від ХХ.ХХ.2000р.,  у справі № 00-0-0/000  та
рішенням  І-ського  районного  суду  від ХХ.ХХ.2000р.,  які набули
законної сили та мають преюдиціальне значення  і  обов'язкові  для
суду по даній справі в силу статті 35 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
В зв'язку  з  тим,  що  весь майновий фонд підприємства і земельна
ділянка КРЗС площею 1700 га не  розпайовувались  між  членами  КСП
"УУУ". то право власності на майно та право користування земельною
ділянкою перейшло до позивача в порядку  правонаступництва.  Діюче
законодавство не забороняє набуття підприємствами майнових прав та
права землекористування шляхом правонаступництва.
 
Відповідно до статті 33 АПК України  ( 1798-12 ) (1798-12)
            кожна  сторона
повинна  довести  ті  обставини,  на  які  вона  посилається як на
підставу своїх вимог і заперечень.  Позивач належним чином  довів,
що   до   нього   перепити   всі   права   КСП   "УУУ"  в  порядку
правонаступництва.  в т.ч. право постійного користування земельною
ділянкою  КРЗС  площею  1700га.  Відповідачем  не  надано  доказів
правомірності  припинення  землекористування  КСП  "УУУ"  або  СБК
"ХХХ", а також: про ліквідацію КСП "УУУ" або про виключення його з
державного реєстру. Надані відповідачем документи (довідка І-ської
райдержадміністрації  №  ХХ-ХХ-ХХХ  від  ХХ.ХХ.2001р.  та  довідка
Одеського облуправління статистики № 000/00/00  від  ХХ.ХХ.2001р.)
свідчать   саме   про   правонаступництво  позивача  в  зв'язку  з
реорганізацією КСП "УУУ"в СБК "ХХХ".
 
Посилання відповідача на те,  що земельна ділянка КРЗС знаходилась
в оренді у КСП "УУУ",  суд не приймає до уваги,  оскільки рішенням
відповідача  №  1  від  ХХ.ХХ.2000р.  припинено  право  постійного
землекористування  згідно  пункту  3  статті 27 Земельного кодексу
України від 18.12.1990 р.  №  561-XII  ( 561-12 ) (561-12)
            в  зв'язку  з
припиненням   діяльності   юридичної  особи,  а  не  в  зв'язку  з
закінченням  терміну  оренди  земельної   ділянки.   Із   наданого
відповідачем   договору   №   2   оренди   земельної  ділянки  від
ХХ.ХХ.2000р.  не вбачається  що  мова  йде  про  оренду  земельної
ділянки саме К-цької рисової зрошувальної системи.  Окрім того,  у
вказаному договорі відсутні всі істотні умови, передбачені статтею
153 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) (1540-06)
         та статтями 13, 14, 15,
16 Закону України "Про оренду землі" №  161-XIV  від  06.10.1998р.
(161-14),   зокрема  не  узгоджено  місце  розташування  земельної
ділянки,  відсутні план (схема) земельної  ділянки  та  проект  її
відведення,  а  також:  не  дотримано нотаріальної форми укладення
таких договорів,  що не дає суду підстави вважати названий договір
оренди належним доказом по справі.
 
Отже у  відповідача  були  відсутні законні підстави для прийняття
рішення № 3 від ХХ.ХХ.2000р.,  з посиланням на пункт 3  статті  27
Земельного  кодексу  України  ( 561-12 ) (561-12)
        .    Припинення діяльності
юридичної особи врегульовано статтею 37 Цивільного кодексу України
( 1540-06 ) (1540-06)
        ,  згідно,  якої перетворення підприємства не віднесено
до форм припинення юридичної особи.
 
Суд наголосив на тому, що рішення відповідача № 1 від ХХ.ХХ.2000р.
прийнято  з порушеннями норм Земельного кодексу України ( 561-12 ) (561-12)
        
,  статтею  6  якого  передбачено,  що   резервний   фонд   земель
створюється  у розмірі 15 %  від площі сільськогосподарських угідь
за  погодженням  землекористувачів.  Також  Відповідачем  не  було
надано  Суду  доказів  погодження  з  землекористувачем розміру та
місця розташування земель резерву.  Окрім того,  І-ським  районним
судом  ХХ.ХХ.2000р.  визнано недійсним рішення відповідача № 9 від
ХХ.ХХ.1999р.  "Про резервування 1767га земель,  що  знаходяться  в
користуванні  КСП  "УУУ" для подальшого розподілу соціальній сфері
села".  Правовий режим земель запасу врегульовано  статтею  80  та
статтею  81  Земельного   кодексу   України  ( 561-12 ) (561-12)
        ,  до  яких
законодавець,  відносить землі,  не передані  у  власність  або  у
користування,  та  землі,  право  користування  якими припинено на
підставі   статті   27   Земельного  кодексу  України  ( 561-12 ) (561-12)
        .
Законодавець   не   допускає   одночасного   перебування  землі  в
користуванні та в запасі.  Таким  чином,  відповідач  безпідставно
включив  землі  КРЗС  до  земель  резерву сільради та без правових
підстав перевів ці землі до запасу.
 
Рішенням відповідача   №   6    від    ХХ.ХХ.2000р.    передбачено
переукладення  договору  оренди  земель  КРЗС  з  позивачем.  Таке
рішення відповідача суперечить вимогам Земельного кодексу  України
( 561-12 ) (561-12)
        ,    оскільки діюче законодавство не передбачає передачу
землі в оренду особам,  у котрих земля вже знаходиться на законних
підставах в постійному користуванні.
 
Рішення відповідача  №  4 від ХХ.ХХ.2000р.  прийнято безпідставно,
оскільки  діюче  законодавство  не  вимагає   повторного   надання
земельних ділянок користувачам в постійне користування у випадках,
коли ці земельні ділянки було надано землекористувачам до введення
в дію Земельного Кодексу України від ХХ.ХХ.1990р.
 
За таких   обставин,  наведені  вище  оспорювані  рішення  К-цької
сільської ради підлягають визнанню недійсними.
 
В частині визнання недійсними рішень № 2 від ХХ.ХХ.2000р.  та №  5
від  ХХ.ХХ.2000р.  провадження  по  справі  підлягає припиненню на
підставі пункту 1 статті 80 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  оскільки  ці
рішення зачіпають інтереси громадян (фермерів),  а спори за участю
громадян не  підлягають  вирішенню  в  арбітражному  суді,  що  не
позбавляє  позивача права на-звернення з позовом до суду загальної
юрисдикції.
 
Згідно пункту 5 Постанови Верховної Ради України від  18.12.1990р.
№  562-ХІІ "Про порядок введення в дію Земельного кодексу України"
( 562-12 ) (562-12)
          підприємства,  котрі  мають  у  користуванні  земельні
ділянки,  надані  їм  до  введення в дію нового Земельного кодексу
України,  зберігають свої  права  на  використання  цих  земельних
ділянок  до  оформлення  права  власності  або  землекористування.
Беручи до уваги,  що земельна ділянка КРЗС № 2 площею 1700га  була
надана   позивачу  (його  правопопередникам)  до  введення  в  дію
Земельного кодексу України,  тобто до 15.03.1991р.,  він згідно  з
пунктом  6  Постанови  Верховної  Ради  України  від  18.12.1990р.
№563-ХІІ "Про земельну реформу" ( 563-12 ) (563-12)
         та пунктом 2  Постанови
Верховної Ради України від 17.12.1999р. №1312-ХІV "Про продовження
дії пункту  6  Постанови  Верховної  Ради  України  "Про  земельну
реформу"  ( 1312-14 ) (1312-14)
            повинен  оформити своє право користування
земельною ділянкою до  1  січня  2004р.  Тільки  після  закінчення
вказаного  строку  раніше надане йому право користування земельною
ділянкою втрачається. Далі по справі...
 
ХХ.ХХ.2000р. позивач  звернувся  до  відповідача  з   заявою   про
оформлення   Державного  акту  на  право  постійного  користування
земельною ділянкою КРЗС площею 1700га.  Однак, відповідач ухилився
від  здійснення  дій  по  оформленню  та  видачі  Державного  акту
залишивши заяву позивача  без  розгляду.  Як  вбачається  з  листа
відділу   земельних   ресурсів   І-ського   району  №  00/000  від
14.10.1999р.,  адресованого голові К-цької  сільради,  відповідачу
було  роз'яснено  право  КСП "УУУ" на отримання Державного акту на
право постійного користування спірною земельною  ділянкою.  Згідно
пункту   2   Роз'яснень   Вищого  Арбітражного  Суду  України  від
23.08.1994р.  № 02-5/610 "Про  деякі  питання  практики  вирішення
спорів,  пов'язаних з захистом права державної власності на землю"
( v_610800-94 ) (v_610800-94)
         оформлення прав на  земельну  ділянку,  коли  вона
була   надана   підприємству  до введення в дію Земельного кодексу
( 562-12 ) (562-12)
        , являється не правом, а обоє 'язком сільської ради.
 
За таких  обставин  позовні  вимоги   позивача   щодо   спонукання
відповідача видати правовстановлюючий документ на право постійного
користування   земельною   ділянкою   площею   1700га   підлягають
задоволенню.
 
Керуючись ст.ст.43,44  Земельного   кодексу   України  ( 562-12 ) (562-12)
        ,
ст.ст.48,  57 Закону України "Про власність", ст.ст. 74, 77 Закону
України  "Про  місцеве  самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) (280/97-ВР)
         та
ст.ст. 11, 12, 82-84 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , суд вирішив:
 
1). Визнати недійсними рішення К-цької  сільської  ради  №  1  від
ХХ.ХХ.2000р,  "Про  переведення земель резерву К-цької сільради до
земель  запасу",  №  3  від  ХХ.ХХ.2000р.  "Про  припинення  права
землекористування  і виконання Указу Президента"' № 584/2000.  від
12.04.2000р.";  № 4 від  ХХ.ХХ.2000р.  "Клопотання  СК  "ХХХ"  про
передачу безоплатно в постійне користування 1700га земель КРЗС"; №
6 від ХХ.ХХ.2000р.  "Про виконання платежів за  землю  по  К-цькій
сільраді".
 
2). Зобов'язати К-цьку сільську раду видати сільськогосподарському
багато  профільному  кооперативу  "УУУ"  Державний  акт  на  право
постійного   користування   земельною   ділянкою  К-цької  рисової
зрошувальної системи загальною площею  1700  га.  розташованою  на
території К-цької сільської ради І-ського району Одеської області.
 
3). Провадження  у,справі  в  частині  визнання  недійсними рішень
К-цької сільської ради № 2  від  ХХ.ХХ.2000р.  "Про  виділення  із
земель   запасу   К-цької   сільради   179   га   для  вирощування
сільгосгіпродукції  на  КРЗС"  та  №  5  від  ХХ.ХХ.2000р.   '"Про
виділення із земель резерву К-цької сільради 508га для вирощування
с/г продукції на КРЗС" припинити.
 
4). Стягнути з розрахункового рахунку К-цької  сільської  ради  на
користь  СБК "УУУ" 85 гривень державного мита і 69 гривень судових
витрат по ІТЗ арбітражного процесу. Видати наказ.
 
У грудні  2001  року  Відповідач  не  погоджуючись  із   прийнятим
рішенням  Арбітражного  суду  Одеської  області подає до Одеського
апеляційного господарського суду апеляційну скаргу.
 
ХХ.ХХ.2002 р. Колегія суддів Одеського апеляційного господарського
суду  розглянула  в  судовому  засіданні апеляційну скаргу К-цької
сільради  на  рішення  арбітражного  суду  Одеської  області   від
ХХ.ХХ.2001р. по справі № 000000/000 за позовом СК "ХХХ" до К-цької
сільради про визнання недійсними  вищеперелічених  рішень  К-цької
сільської ради.
 
Суд встановив,  що рішенням арбітражного суду від ХХ.ХХ.01р. позов
задоволене частково,  визнані недійсними рішення К-цької сільської
Ради № 1 від ХХ.ХХ.2000р.  "Про переведення земель резерву К-цької
сільради до земель запасу'',  № 3 від ХХ.ХХ.2000р. "Про припинення
права  землекористування  і  виконання Указу Президента № 584/2000
від 12.04.2000р.",  № 4 від ХХ.ХХ.2000р.  "Клопотання СК "ХХХ" про
передачу  безоплатно в постійне користування 1700 га земель КРЗС",
№ 6 від ХХ.ХХ.2000р.  "Про виконання платежів за землю по  К-цькій
сільраді";  зобов'язано  К-цьку сільраду видати СК "ХХХ" державний
акт на право постійного користування  земельною  ділянкою  К-цької
рисової  зрошувальної  системи  площею  1700  га,  розташованої на
території К-цької сільської Ради І-ського району Одеської області;
провадження у справі в частині визнання недійсними рішень  К-цької
сільради  №  2  від  ХХ.ХХ.2000р.  "Про виділення із земель запасу
К-цької сільради 179 га для вирощування с/г продукції на КРЗС",  №
5  від  ХХ.ХХ.2000р.  "Про  виділення  із  земель  резерву К-цької
сільради 508 га для вирощування с/г продукції на КРЗС"  припинено,
на підставі пункту 1 статті 80 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
К-цька сільська Рада не погоджується з рішенням суду,  вважає,  що
судом  неповно з'ясовані обставини,  що мають значення для справи,
тому воно підлягає скасуванню.  Заслухавши  представників  сторін,
дослідивши матеріали справи, колегія встановила:
 
Рішенням виконкому  І-ської районної Ради народних депутатів № 000
від  ХХ.ХХ.1970р.  "Про  розподіл  плавневих  земель   в   урочищі
К-цько-М-ських плавнів між: колгоспами І-ського району в зв'язку з
будівництвом К-цької рисової системи" за колгоспом ім. Оксамитової
революції  було  закріплено  першу  та  другу  рисові  ділянки 2-ї
системи КРЗС площею 1301 га.
 
Проектом К-цької рисової зрошувальної системи Р-2140/1б-далі КРЗС,
розробленим  інститутом  "ААА"  у  1971р.  передбачено  передачу в
користування  колгоспу  ім.  Оксамитової  революції  земель  2-ої,
рисової   системи  загальною  площею  1481  га.  ХХ.ХХ.72р.  актом
Державної приймальної комісії введено в експлуатацію комплекс  2-ї
КРЗС   площею   1000га   земель,   закріплених  за  колгоспом  ім.
Оксамитової  революції.  Аналогічними  актами   було   введено   в
експлуатацію 420 га - ХХ.ХХ.1972р. та 63 га - ХХ.ХХ.1973р.
 
Рішенням І-ського   райвиконкому   від  ХХ.ХХ.1973р.  №  001  було
встановлено площі земель, закріплених за господарствами, які мають
ділянки на КРЗС в т.ч. колгоспу ім. Оксамитової революції - 6661,8
га.
 
В результаті вказаних уточнень загальна площа рисових зрошувальних
земель в користуванні названого колгоспу склала 1700 га.
 
Тобто, у  відповідності  до Земельного Кодексу УРСР від 08.07.70р.
чинному  на  момент  передачі  земель  колгоспу  ім.   Оксамитової
революції  за  ним було закріплено в безстрокове користування 1700
га земель 2-ї системи КРЗС.
 
В 1993р.  колгосп їм.  Оксамитової революції  було  перетворено  в
колективне  сільськогосподарське  підприємство  "УУУ",  до якого в
порядку правонаступництва перейшли всі права і обов'язки колгоспу,
в т.ч. право користування земельною ділянкою КРЗС площею 1700 га.
 
На виконання Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо
прискорення  реформування   аграрного   сектору   економіки"   від
03.12.99р.  ( 1529/99 ) (1529/99)
            члени  КСП "УУУ" на зборах ХХ.ХХ.2000р.
вирішили реформувати КСП в сільськогосподарський багато профільний
кооператив  з передачею останньому всіх майнових та земельних прав
КСП.  Відповідно  до  пункту  1  статті  31  Закону  України   від
14.02.92р.  " Про  колективне  сільськогосподарське підприємство "
( 2114-12 ) (2114-12)
         реорганізація  підприємства  проводиться  за  рішенням
загальних   зборів   (зборів  уповноважених)  його  членів.  Члени
підприємства,  які не вийшли  із  КСП  на  установчих  зборах  від
ХХ.ХХ.2000р.  згідно  з  пунктом  3  статті  5  Закону України від
17.07.97р.  " Про сільськогосподарську кооперацію "  ( 469/97-ВР ) (469/97-ВР)
        
прийняли  рішення  про  створення  кооперативу шляхом перетворення
сільськогосподарського багато профільного кооперативу "ХХХ",  який
зареєстровано ХХ.ХХ.2000р. І-ською райдержадміністрацією. СК "ХХХ"
є  правонаступником  КСП  "УУУ",  що   підтверджується   статутом,
рішенням  арбітражного  суду  Одеської області від ХХ.ХХ.2000р.  у
справі  00-0-00/0000,  рішенням  І-ського   районного   суду   від
ХХ.ХХ.2000р.  Названі судові рішення набрали законної сили і мають
преюдиційне значення, згідно зі ст. 35 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
На підставі викладеного у відповідача були відсутні  підстави  для
прийняття  рішення  №  3  від  ХХ.ХХ.2000р.  "Про припинення права
землекористування  і  виконання  Указу  Президента   України   від
12.02.2000р. № 584/2000."
 
Ухвалюючи рішення  судом  враховано,  що  рішення  відповідача від
ХХ.ХХ.2000р. .№ 1 "Про переведення земель резерву К-цької сільради
до  земель  запасу  "  прийнято  з  порушенням статті 6 Земельного
кодексу  України  чинній  на  день  прийняття  рішення,  тому   що
відповідачем  не  доведено погодження з позивачем розміру та місця
розташування  земель  резерву.  Крім   того,   рішенням   І-ського
районного суду від ХХ.ХХ.2000р.  визнано недійсним рішення К-цької
сільради від ХХ.ХХ.99р.  № 93 "Про резервування 1767 га земель, що
знаходяться  в  користуванні  КСП  "УУУ"  для подальшого розподілу
соціальній сфері села ".
 
Рішенням К-цької  сільради  від  ХХ.ХХ.2000р.  №   6   зобов'язано
позивача переукласти договір оренди земель КРЗС.  Суд обгрунтовано
визнав його недійсним,  оскільки діюче земельне  законодавство  не
передбачає  передачу землі в оренду особам,  яким земля передана в
постійне користування.
 
Крім того, судом враховано, що згідно зі ст. 30 Земельного Кодексу
України ( 562-12 ) (562-12)
        ,  чинному на момент виконання зобов'язання, при
передачі підприємствами,  установами і організаціями  будівель  та
споруд іншим, підприємствам, організаціям і установам разом з цими
об'єктами до них переходить право користування земельною ділянкою,
на  якій  знаходяться  зазначені  будівлі  та споруди.  На спірній
земельній  ділянці  розташовані   об'єкти   рисової   зрошувальної
системи,  які при реформуванні КСП "УУУ" по передавальному балансу
перейшли до СК "ХХХ",  тому останньому перейшло право користування
земельною ділянкою.
 
Відповідно до  статті  1  Закону України " Про меліорацію земель "
( 1389-14  ) (1389-14)
          меліоративна  система  в  т.ч.  рисова   зрошувальна
система,  це  технологічно  цілісна  інженерна інфраструктура,  що
включає  такі  окремі  об'єкти  як  меліоративна  мережа  каналів,
трубопроводів  і  гідротехнічними спорудами і насосними станціями,
захисні дамби,  спостережна  мережа,  дороги  і  споруди  на  них,
відноситься   до  внутрішньогосподарської  меліоративної  системи,
суб'єктами права власності на яку є юридичні особи.
 
Стаття 23 вищеназваного Закону ( 1389-14 ) (1389-14)
           визначає,  що  землі,
зайнятті     окремими    об'єктами    інженерної    інфраструктури
меліоративних систем надаються  у  користування  або  у  власність
суб'єктам права власності на меліоративні системи.
 
На підставі  викладеного,Суд  вважає,  що  висновки,  викладені  в
рішенні  суду  відповідають  чинному   законодавству,   матеріалам
справи,  тому  підстави  для  його скасування відсутні.  Керуючись
ст.ст.  103-105  Господарського  процесуального   кодексу  України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , колегія постановила:
 
1. Рішення  арбітражного  суду  Одеської області від ХХ.ХХ.2001 р.
залишити без зміни, а апеляційну скаргу без задоволення.
 
2. Справу № 00-0-00-00/0000 повернути господарському суду Одеської
області.
 
ХХ.ХХ.2002 року  Вищий  господарський суд України у складі колегії
суддів розглянув касаційну скаргу К-цької сільської ради  І-ського
району   Одеської  області  на  постанову  Одеського  апеляційного
господарського суду у справі № 00-0-00-00/0000 Господарського суду
Одеської     області     за     позовом     Сільськогосподарського
багатогалузевого  кооперативу  "ХХХ"  до  К-цької  сільської  ради
І-ського  району  Одеської  області  про визнання недійсним рішень
сільської ради та встановив:
 
Подана К-цькою сільською  радою  касаційна  скарга  не  відповідає
вимогам   розділу   XII-1  Господарського  процесуального  кодексу
України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Відповідно до пункту 4 статті  111  Господарського  процесуального
кодексу  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
            касаційна  скарга повинна містити
вимоги особи,  що подала скаргу, із зазначенням суті порушення або
неправильного  застосування  норм  матеріального чи процесуального
права. Тобто, має чітко викладатися зміст порушення із зазначенням
порушених норм законодавства.
 
У касаційній  скарзі  наголошується  на  тому,  що  судом  не була
проведена ретельна  перевірка  всіх  обставин  справи,  які  мають
суттєве  значення  для  розгляду справи,  що фактично свідчить про
апеляційний порядок оскарження спірного рішення.
 
Відповідно до вимог ст.111 Господарського  процесуального  кодексу
( 1798-12  ) (1798-12)
          касаційна  інстанція  не має права встановлювати або
вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або
постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання
про достовірність  того  чи  іншого  доказу,  про  перевагу  одних
доказів над іншими або додатково перевіряти докази.
 
За таких  обставин,  касаційна  скарга  не  може  бути прийнята до
розгляду підлягає поверненню.
 
Враховуючи викладене та керуючись пунктом 6 статті 111-3,  111-5 ,
111-7  Господарського  процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,
Суд ухвалив повернути касаційну скаргу К-цької сільської  раді,  а
справу направити до Одеського апеляційного господарського суду.