Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
 
 
 
                  Коментар до рішення ( sp10/002-1 ) (sp10/002-1)
        . 
Про визнання недійсною Постанови заступника  головного  державного
інспектора   України   по   енергонагляду   Н-ського  регіону  про
накладення    штрафу    за     порушення     законодавства     про
                        електроенергетику. (2000р.)
 
 
ХХ.ХХ.2000 р.  ВАТ "ХХХ" (позивач) звернувся до арбітражного  суду
м.   Києва  з  позовом  до  державного  підприємства  "Національна
енергетична компанія  "УУУ" (відповідач)  про  визнання  недійсним
актів   ненормативного  характеру,  а  саме  Постанови  заступника
головного державного інспектора України по енергонагляду  Н-ського
регіону  від ХХ.ХХ.2000 р.  № 1 про накладення на ВАТ "ХХХ" штрафу
за порушення законодавства про електроенергетику та  припису  №  2
від ХХ.ХХ.2000 р. та № 3.
 
Постановою від   ХХ.ХХ.2000р.   №1,   винесено  на  підставі  акту
перевірки  від  ХХ.ХХ.2000р.  замісник  головного   держінспектора
України  по  енергонагляду  Н-ського  регіону  наклав на ВАТ "ХХХ"
штраф за порушення законодавства про електроенергетику в  сумі  17
000 грн.
 
В акті перевірки вказано,  що "... ХХ.ХХ.2000 персоналом ОАО "ХХХ"
недопущена к работе бригада МСРЗА ЗЦЕС для  изменсния  уставки  ЗО
АЧР  на  ПС "ЗАИ" РУ-Юкв,  чем не вьшолнено требование предписания
госзнергонадзора в Н-ском регионе № 1 от ХХ.ХХ.2000г. исх.№00/0000
и   требование   Миненерго   Украиньї  от  ХХ.ХХ.99г...".  Вказане
свідчить,  що комбінату предписано перейти з частоти тока 50 Гц на
частоту 49,1 Гц.
 
Дана вимога  суперечить договору №2 от ХХ.ХХ.99р.,  укладеному між
елетропостачальною організацією - ВАТ "ААА"  і  споживачем  -  ВАТ
"ХХХ".
 
Так, відповідно  до  додатку  №4  до  договору,  на підставі ДОСТА
13109-87 "Вимоги  до  якості  електричної  енергії  в  електричних
мережах загального призначення",  електропостачальна організація і
Споживач зобов'язані підтримувати на межві  балансової  належності
елетромережі  або  в інших пунктах мережі,  прийняті по узгодженню
сторін   відхилення   частоти   не   більше   0,4    Гц.    Припис
Держенергонагляду в Н-ському регіоні зобов'язує ВАТ "ХХХ" провести
відхилення частоти на 0,9 Гц.
 
За викладених вище умов відхилення  частоти  току  плавильні  печі
комбінату  працювати  не  можуть  і це призведе до значних збитків
виробництва.  Техеічні умови експлуатації  печей  не  передбачають
можливості відхилення частоти току до параметрів, що вимагаються в
приписі.
 
Не враховуючи  вищезазначене  заступник  головного  держінспектора
приписом   №  2  зобов'язав  ВАТ  "ХХХ"  виконати  припис  №1  від
ХХ.ХХ.2000р.  до ХХ.ХХ.2000р.,  погрожуючи штрафними  санкціями  в
сумі 85000 грн.
 
Відповідно до  викладеного,  керуючись  ст.ст.5 (основні положення
доарбітражного  врегулювання  господарського  спору),  12  (справи
підвідомчі арбітражним судам),  67 (заходи до забезпечення позову)
АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , ВАТ "ХХХ" просить:
 
1.Визнати постанову заступника головного держінспектора України по
енергонагляду Н-ського регіону від ХХ.ХХ.2000р.  №1 про накладення
на   ВАТ   "ХХХ"   штрафу   за   порушення    законодавства    про
електроенергетику та приписи №1 від ХХ.ХХ.2000р. та №2 недійсними.
 
2. До   розгляду  заяви  арбітражним  судом  зупинити  вищевказані
постанову та приписи.
 
У відзиві на позов по справі № 0/000 про визнання недійсними актів
ненормативного   характеру,   державне  підприємство  "Національна
енергетична компанія "ХХХ" заперечує проти викладеного у  заяві  з
наступних підстав:
 
1.Заявника не  примушують  перейти  на  іншу  частоту  чи провести
відхилення частоти на 0,9 Гц.
 
Розміщення та   експлуатація   пристроїв   системи   автоматичного
частотного розвантаження (АЧР) базується на використанні чинних на
території України технічних нормативних документів.
 
Основним таким документом є "Правила устройства  злектроустановок"
(изд.    Шестое,    переработанное    и    дополненное,    Москва,
Знергоатомиздат,  1987),  що перезатверджені наказом  Міністерства
енергетики   України  №  56  від  30.03.95  р.  "Про  використання
нормативних документів  Міненерго  СРСР,  Міністерства  палива  та
енергетики  Росії та російського акціонерного товариства ЄЕС Росії
(РАО ЄЕС Росії)".
 
Відповідно до цього нормативного  документу  автоматичне  частотне
навантаження передбачає відключення споживачів невеликими долями в
міру зниження частоти  (АЧРІ)  чи  в  міру  збільшення  тривалості
існування зниження частоти (АЧРІІ)
 
Установка АЧР    у    споживачів    допускається   під   контролем
енергосистеми.
 
Обсяги відключення  навантаження   встановлюються,   виходячи   із
забезпечення   ефективності   при   будь-яких  можливих  дефіцитах
потужності.
 
Зменшення обсягу   АЧР   за   рахунок   пристроїв    автоматичного
відключення резерву чи персоналу недопустимо (п.3.3.79).
 
2. Другим   Технічним   Нормативним   галузевим  документом,  який
встановлює принципи формування системи  протиаварійної  автоматики
частотного  розвантаження  (АЧР)  при  раптовому дефіциті активної
потужності в  енергосистемах  є  "Сборник  руководящих  материалов
Главтехуправления   Минзнерго   СССР",   Злектротехническая  часть
(Изздание четвертое, переработанное й дополненное) Часть 1, раздел
3.3.,  що перезатверджений наказом Міністерства енергетики України
№ 56 від 30.03.95  р.  "Про  використання  нормативних  документів
Міненерго   СРСР,  Міністерства  палива  та  енергетики  Росії  та
російського акціонерного товариства ЄЕС Росії (РАО ЄЕС Росії)".
 
Стан пристроїв АЧР,  що  розміщені  на  об`єктах  споживачів,  має
систематично контролюватися персоналом енергосистем (п. 1).
 
Пристрої АЧР мають бути розміщені так,  щоб ліквідувати дефіцити у
всіх  можливих  аварійних  режимах,  починаючи   з   місцевих   та
закінчуючи    загальносистемними.    Потужність   споживачів,   що
підключені до пристроїв АЧР,  можуть вибиратися з умов  ліквідації
будь-яких  реально  можливих  дефіцитів потужності та прийматися з
визначеним запасом.  Необхідні  обсяги  розвантаження  мають  бути
забезпечені  і  в  тому  випадку,  коли  значну  долю навантаження
складають відповідальні споживачі.
 
3. Третім  Технічним  Нормативним   галузевим   документом,   який
викладає  основні організаційні та технічні вимоги до експлуатації
енергетичних   об'єктів  є "Правила    технической    зксплуатации
злектрических  станций  й  сетей" (14-е издание,  переработанное й
дополненное),  що перезатверджені наказом Міністерства  енергетики
України  №  56  від  30.03.95  р.  "Про  використання  нормативних
документів Міненерго СРСР, Міністерства палива та енергетики Росії
та російського акціонерного товариства ЄЕС Росії (РАО ЄЕС Росії)".
 
У відповідності   з  цим  документом  щорічно  задається  обсяг  і
діапазони установок пристроїв - автоматичного повторного включення
(ЧАПВ).  Диспетчерські служби мають визначати обсяги, установки та
розміщення  пристроїв  АЧР  із   врахуванням   місцевих   балансів
потужності,  а  також  обсяги  та уставки пристроїв ЧАПВ.  Перелік
споживачів,  що підключені  до  пристроїв  АЧР,  затверджується  в
установленому порядку.
 
4. Четвертим   Нормативним   галузевим   документом,  що  визначає
взаємовідносини споживачів електроенергії,  електропостачальних та
електропередавальних    організацій,   є   "Правила   користування
електричною енергією" ,  розроблені  згідно  з  Указом  Президента
України   від    14.03.1995р   №  213  ( 213/95 ) (213/95)
        ,  що затверджені
постановою   Національної    комісії    з    питань    регулювання
електроенергетики України №28 від 31.07.1996р. ( z0417-96 ) (z0417-96)
        
 
Згідно із   підпунктом  "Б"  пункту  4.6.,  з  метою  забезпечення
надійної,     економічної      та      безпечної      експлуатації
електроустаткування   споживач   зобов'язаний   виконувати  вимоги
електропередавальної  організації  щодо  характеристик  і  уставок
релейного  захисту  та  автоматики,  а  також уставок автоматів та
запобіжних пристроїв.
 
Пункт 4.10.   вищевказаного   документу    зобов'язує    Споживача
забезпечити  доступ персоналу електропередавальної організації для
виконання оперативних  переключень,  обслуговування  розрахункових
приладів  обліку,  протиаварійної системної автоматики,  виконання
робіт,  пов'язаних із спорудженням і  ремонтом  електричних  мереж
електропередавальної   організації,   що   розташовані   на   його
території.
 
При роботі енергосистеми  України  з  аварійними  рівнями  частоти
(49,3-49,2  Гц) Міненерго України своїм Протоколом від ХХ.ХХ.99 р.
вимагало переведення захисної черги АЧР-1 з  уставки  49,0  Гц/0,5
сек  на  уставку  49,1  Гц/0,5 сек.  та нарощування її обсягів для
забезпечення надійної роботи енергоблоків АЕС.
 
Невиконання завдань Н-ської енергосистеми по переведенню  на  вищу
уставку  АЧР-1,  численних  розпоряджень  Міністерства  палива  та
енергетики України та НЕК "ААА" Н-ським абразивним  комбінатом  на
протязі  п'яти  місяців  спричинило  відповідні дії посадових осіб
Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання
електричної та теплової енергії (далі - Держенергонагляд).
 
В своїй  діяльності інспектори Держенергонагляду керуються Законом
України " Про електроенергетику " від 16 жовтня 1997 р. №575/97-ВР
( 575/97-ВР ) (575/97-ВР)
         та  "Положенням  про  державний  нагляд  за режимами
споживання   електричної   і   теплової   енергії",   затвердженим
постановою  Кабінету  Міністрів України від 7 серпня 1996 р.  №929
( 929-96-п ) (929-96-п)
          зі  змінами  і  доповненнями,  внесеними  постановою
Кабінету  Міністрів від 30 листопада 1998 р.  №1896 ( 1896-98-п ) (1896-98-п)
        ,
якими Держенергонагляду надано право  в  межах  своєї  компетенції
давати споживачам обов'язкові до виконання приписи.
 
Суб'єкти господарської   діяльності   несуть  відповідальність  за
ухилення  від  виконання  або  несвоєчасне  виконання  рішень   чи
приписів   Держенергонагляду  -штраф  в  розмірі  до  п'яти  тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 
У відповідності з "Положенням про порядок накладення на  суб'єктів
господарської  діяльності  штрафів  за порушення законодавства про
електроенергетику" ,  затвердженим постановою  Кабінету  Міністрів
України  від  21  липня  1999 р.  №1312 ( 1312-99-п ) (1312-99-п)
        ,  накладення
штрафу за невиконання приписів  державних  інспекторів  виданих  в
межах   визначених   повноважень,   є  не  тільки  правомірною,  а
обов'язковою дією, виконання якої націлене на ліквідацію причин, в
даному випадку,  виникненню умов,  що можуть призвести до розвитку
аварійних режимів роботи енергосистеми.
 
Виданий Держенергонаглядом припис був  націлений  на  попередження
причин  виникнення  умов  системної аварії з можливими негативними
наслідками.
 
На підставі  вищезазначеного  державне  підприємство  "Національна
енергетична   компанія   "ААА"  просить  відмовити  в  задоволенні
заявлених вимог ВАТ "ХХХ".
 
ХХ.ХХ.2000 р.  Арбітражний суд м.  Києва виніс рішення по справі №
0/000  за  позовом  ВАТ "ХХХ" (позивач) до державного підприємства
"Національна енергетична компанія "ААА"(відповідач)  про  визнання
недійсним актів ненормативного характеру.
 
Арбітражний суд   м.  Києва  ознайомившись  з  обставинами  справи
встановив наступне:
 
Позивач - ВАТ "ХХХ" звернувся до суду з позовною  заявою,  в  якій
просить   винести   рішення,  яким  визнати  постанову  заступника
головного держінспектора України по енергонагляду Н-ського регіону
від  ХХ.ХХ.2000  №  1  та  приписи  №  2  від  ХХ.ХХ.2000  та  № 2
недійсними.
 
Відповідач вимоги відхилив,  посилаючись  на  їх  безпідставність,
оскільки:
 
При роботі  енергосистеми  України  з  аварійними  рівнями частоти
(49,3-49,2 Гц) Міненерго України своїм Протоколом  від  ХХ.ХХ.99р.
вимагало  переведення  захисної  черги АЧР-1 з уставки 49,0 Гц/0,5
сек.  на уставку 49,1 Гц/0,5 сек.  та нарощування її  обсягів  для
забезпечення надійної роботи енергоблоків АЕС.
 
Невиконання завдань  Н-ської  енергосистеми по переведенню на вищу
уставку АЧР-1,  численних розпоряджень Мінпаливоенерго України  та
НЕК  "ААА"  Н-ським абразивним комбінатом на протязі п'яти місяців
спричинило відповідні дії посадових  осіб  Державної  інспекції  з
енергетичного   нагляду   за  режимами  споживання  електичної  та
теплової енргії (далі - Держенергонагляд).
 
В своїй діяльності інспектори Держенергонагляду керуються  Законом
України від 16 жовтня 1997р. № 575/97-ВР " Про електроенергетику "
( 575/97-ВР ) (575/97-ВР)
         та "Положенням  про  державний  нагляд  за  режимами
споживання   електричної   і   теплової   енергії",   затвердженим
постановою Кабінету  Міністрів  України від 7 серпня 1996р.  № 929
( 929-96-п  ) (929-96-п)
          та  змінами  і  доповненнями,  внесеними постановою
Кабінету Міністрів від 30 листопада 1998р.  № 1896  ( 1896-98-п ) (1896-98-п)
        ,
якими  Держенергонагляду  надано  право  в межах своєї компетенції
давати споживачам обов'язкові до виконання приписи.
 
Суб`єкти господарської  діяльності  несуть   відповідальність   за
ухилення   від  виконання  або  несвоєчасне  виконання  рішень  чи
приписів Держенергонагляду  -  штраф  в  розмірі  до  п'яти  тисяч
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 
При розгляді матеріалів справи встановлено, що:
 
Правовою основою  діяльності  Державної  інспекції з енергетичного
нагляду за режимами споживання електричної та теплової  енергії  є
Закон    України    від    16.10.1997    р.   №   575/97-ВР   "Про
електроенергетику" ( 575/97-ВР ) (575/97-ВР)
         (далі  -  Закон),  акти  Кабінету
Міністрів   України,   акти   Національної   комісії   регулювання
електроенергетики України (далі - НКРЕ України).
 
Відповідно до  статті  9  вищеназваного  Закону  України  Державна
інспекція   з   енергетичного   нагляду   за  режимами  споживання
електричної  та  теплової  енергії  здійснює  державний  нагляд  в
електроенергетиці.
 
Порядок здійснення  державного нагляду у відповідності до статті 9
Закону встановлений Кабінетом Міністрів України.
 
Положення "Про   державний   енергетичний   нагляд   за   режимами
споживання  електричної  і  теплової  енергії"  (далі - Положення)
затверджено постановою Кабінету Міністрів  України  від  7  серпня
1996р.  за  №  929  "Про посилення контролю за режимами споживання
електричної і теплової енергії" ( 929-96-п ) (929-96-п)
         і є обов'язковим  для
суб'єктів  електроенергетики  і  споживачів електричної і теплової
енергії усіх форм власності (пункт 1).
 
Інспекція, як  зазначено  у  пункті  другому  Положення,  з  метою
державного  енергетичного  нагляду  за режимами споживання енергії
вправі  здійснювати  організацію  контролю  за   експлуатацією   і
технічним  станом  електричних  установок  та  мереж  споживачів у
частині  надійності  енергопостачання   і   керованості   режимами
енергоспоживання,  забезпечувати виконання заходів щодо управління
режимами споживання електричної і теплової енергії;
 
Інспекція відповідно  до  покладених   функцій   контролює:   стан
системних  елементів протиаварійної автоматики,  які встановлені у
споживачів та які впливають  на  надійність  роботи  електромереж;
готовність  споживачів  до  роботи  в  осінньо-зимовий період та в
період      виникнення      надзвичайних      ситуацій;       стан
оперативно-диспетчерського      управління     енергогосподарством
споживачів;  дотримання споживачами та виробниками  електричної  і
теплової  енергії  показників якості енергії,  а також споживачами
теплової  енергії  кількості  повернення   конденсату   згідно   з
установленими нормативами (абзаци третій,  шостий, сьомий, десятий
частини другої пункту 4 Положення).
 
Як свідчать матеріали справи регіональне представництво  державної
інспекції  з нагляду за режимами споживання електричної і теплової
енергії Н-ської електроенергетичної  системи  ХХ.ХХ.2000  прийняло
постанову № 1 про накладення штрафу за порушення законодавства про
електроенергетику,  відповідно до якої на позивача було  накладено
штраф  в  розмірі  17000  грн.  Підставою щодо застосування даного
штрафу,  як зазначено в постанові,  було невиконання  з  боку  ВАТ
"ХХХ"  вимог  припису  держенергонагляду  Н-ського регіону № 1 від
ХХ.ХХ.2000.
 
В акті  перевірки  зокрема  зазначено  про  те,   що   ХХ.ХХ.2000.
персоналом  ВАТ "ХХХ" була недопущена до роботи бригада МСРЗА ЗЦЕС
для зміни уставки ЗО АЧР на  ПС  "ЗАИ"  РУ-10  кв.,  чим  не  були
виконані вимоги припису № 1 від ХХ.ХХ.2000 та вимога Міненерго від
ХХ.ХХ.99. Як зазначив позивач в заяві, вказане свідчить про те, що
Комбінату приписано перейти з частоти 50 Гц на частоту 49,1 Гц.
 
Дані вимоги суперечать договору № 2 від ХХ.ХХ.99 у відповідності з
додатком № 4 до якого,  на  підставі  ДОСТА  13109-87  "Вимоги  до
якості   електричної  енергії  в  електричних  мережах  загального
призначення", енергопостачальна організація і Споживач зобов'язані
підтримувати  на  межі  балансової  належності електромережі або в
інших пунктах мережі,  прийняті по  узгодженню  сторін  відхилення
частоти  не  більше  0,4  Гц.  Припис Держенергонагляду зобов'язує
позивача провести відхилення частоти на 0,9 Гц.
 
Враховувавши вищевикладене та керуючись ст. ст. 49, 82 АПК України
( 1798-12  ) (1798-12)
          арбітражний  суд  м.  Києва  визнав наведені вимоги
обґрунтованими,  тобто  визнав   недійсною   постанову   головного
держінспектора  України  по  енергонагляду  Н-ського  регіону  від
ХХ.ХХ.2000 № 1 та приписи № 2 від ХХ.ХХ.2000 та № 3.
 
Видав наказ стягнути з р/рахунку ДП  НАЕК  "ААА"  на  користь  ВАТ
"ХХХ" 255 грн. держмита.