Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
 
                 Коментар до рішення ( sp01/001-1 ) (sp01/001-1)
        .
 
                     ПОДАТКОВЕ ЗАКОНОДАВСТВО
                        Земельний податок.
 
Приватизація державних  об'єктів  створила  не  тільки  можливість
суб'єктам  підприємницької   діяльності   отримати   у   власність
нерухомість,  але  й  породила  цілу  низку спірних питань у сфері
оподаткування   нових   власників   приватизованих   об'єктів   за
користуванн земельними ділянками.  Арбітражним судом м. Києва була
розглянута справа із спору, що виник між підприємством - власником
нерухомого майна та органами ДПІ.  Підставою виникнення спору було
питання,  чи повинен сплачувати  земельний  податок  власник  неру
омого  майна  в  разі,  коли відсутні документи,  що підтверджують
право власності або користування земельною ділянкою.
 
Позивач звернувся до суду з позовною заявою про визнання недійсним
рішення  ДПІ  у  Н-ському  районі  м.Києва  №  0001 від 01.01.99р.
Позовні вимоги мотивовані тим,  що позивач не є ні  власником,  ні
користувачем  земельної  ділянки,  і  відповідно  до  чинного  зак
нодавства України не є платником земельного податку.
 
У відзиві на  позовну  заяву  відповідач  проти  позову  заперечує
посилаючись  на  те,  що  відсутність  у  позивача документів,  що
посвідчують право на земельну ділянку  або  на  право  тимчасового
користування земельною ділянкою не є підставою для несплати земель
ого  податку  при  фактичному  користуванні  земельною   ділянкою.
 
Регіональне відділення фонду державного майна України по м.  Києву
надало відзив,  в якому зазначило  про  те,  що  між  регіональним
відділенням Фонду державного майна України по м. Києву та Дочірнім
підприємством "  ХХХ  "  був  укладений  договір  купівлі-прод  жу
цілісного майнового комплексу в м. Києві, вул. Т-ська, 5.; договір
був посвідчений Першою Київською державною  нотаріальною  конторою
20.05.1997р.  за  реєстром  № 21-1930;  на підставі даних паспорта
земельної  ділянки  від  1995р.,  листа  Київського   управ   іння
виробничою технологічного ресурсозабезпечення від 15.05.96р.  за №
38 в п.1.1 договору був внесений розмір земельної ділянки, на якій
знаходиться   майновий   комплекс;  Регіональне  відділення  Фонду
державного майна України по м. Києву не є уповноваж ним органом по
наданню  земельних ділянок,  про це свідчить також позивач в своїй
заяві;  Регіональне відділення ФДМ  України  по  м.  Києву  листом
№30-03/2766  від  28.05.1998р.  звернулося  до Київського міського
управління земельних ресурсів та  до  Держадміні  трації  Н-ського
району  м.  Києва  з  проханням  допомогти ДП " ХХХ " в оформленні
договору тимчасового користування земельною ділянкою.
 
Листом від  12.03.1999  року  №21\5\5  позивач звернувся до суду з
клопотанням про доповнення позовних вимог вимогою  про  повернення
суми   донарахованого   та   сплаченого  податку,  суми  сплачених
фінансових санкцій та суму пені у загальному розмірі 16726,21 гр.
 
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників
сторін,  суд встановив:
 
25.12.1998 року  ДПІ  у  Н-ському  районі м.  Києва була здійснена
перевірка ДП  "  ХХХ  "  на  предмет  правильності  обчислення  та
своєчасності   сплати  останнім  податку  на  землю  за  період  з
24.07.1997  року  до  25.12.1998  року,  про  що   був   складений
відповідний  ак  перевірки.  На  підставі  даного  акту  перевірки
відповідачем було прийнято оспорюване рішення від 01.01.1999  року
№  0001  про застосування до позивача фінансових санкцій у розмірі
6475,55 грн.
 
На підставі викладеного відповідачем були виставлені до  виконання
відповідні інкасові доручення, які були виконані у повному обсязі.
 
В  акті  перевірки  від  25.12.1998  року  зазначено,  що  у  ході
перевірки    було    встановлено    наступне:
 
Згідно Договору купівлі-продажу цілісного майнового комплексу № НА
020001 від 20.05.1997 р.  Продавець (РВФДМ по м.  Києву) продав, а
Покупець (ДП " ХХХ ") купив  державне  майно  цілісного  майнового
комплексу   Київського   управління   виробничою   технологічн  го
ресурсозабезпечення,  який знаходиться за адресою:  м.  Київ, вул.
Т-ська,  5 на земельній ділянці загальною площею 4238 м.  кв., яка
надана в тимчасове користування на підставі Постанови ЦК Компартії
та Кабінету Міністрів України від 12.01.1989 р.  № 1 ,  та Рішення
Н-ської райдержадміністрації м.  Києва від 11 квітня 1994  року  №
205  (паспорт земельної ділянки зареєстрований в Київський міській
державній адміністрації під № 9017604),  проведена інвентаризація,
є  Технічний  звіт  по  встановленню  меж земл користування,  який
зареєстрований в Київземі 15.03.96  р.,  код  ділянки  90176005  і
занесена  до Державного Земельного Кадастру в м.  Києві;  згідно з
протоколом інвентаризації майно підприємства включає  в  себе  всі
його активи і пасиви,  інвентар,  обладнанн ,  устаткування,  інше
майно,  нежитлові будівлі згідно із свідоцтвами про власність  від
18.03.97р.  № 010000197 та № 010000195, наданими Київською міською
державною адміністрацією;  згідно з довідками-характеристиками БТІ
від  22.07.1997  р.  № 133107-8,  № 33103-8 відчужується:  нежилий
будинок  загальною  площею  653,3  м.кв.,  залишкова  вартість   -
99739,00  грн.,  нежилий  будинок  загальною  площею  534,2  м.кв.
залишкова  вартість  -  75855  грн.;  право  власності  на   майно
переходить  до  Покупця  з моменту нотаріально о посвідчення цього
Договору (№  НА  0712731  від  24.07.1997  р.);  цей  договір  був
посвідчено  Івановим  І.О.,  державним нотаріусом Першої Київської
державної  нотаріальної  контори;   у відповідності зі  ст.227  ЦК
( 1540-12 ) (1540-12)
          України цей договір зареєстровано Київському міському
БТІ,  реєстраційний номер в реєстрі № 21-1930;  вказаний  в  цьому
Договорі  об"єкт продано за 338800,00 (триста тридцять вісім тисяч
вісімсот  гривень)  які  були  сплачені  платіжними   дорученнями:
04.07.1997р.  №266 - 25423,40 грн.,  18.11 1997р. №559 - 100000,00
грн.,  28.11.1997 р.  № 605 -  213376,60  грн.  і  були  взяті  на
облік0І/рахунку з 01.09.97р. згідно акту інвентаризації; має місце
фактичне використання  земельної  ділянки  загальною  площею  4238
м.кв..  яка знаходиться за адресою:  м Київ, вул. Т-ській, 5, в 59
економічній зоні;  ст.  30 Земельного Кодексу України ( 561-12  ) (561-12)
        
визначено,  що  при  передачі  підприємствами,  будівель її споруд
іншим підприємствам,  разом з цими  об`єктами  до  них  переходить
право   користування  земельною  ділян  ою,  на  якій  знаходяться
споруди;  також згідно п.5 Рішення № 216 від 10.07.97 р. Київської
міської  Ради  "Про  плату  за землю в м.  Києві" вказано,  що при
переході прав на будівлю,  або споруду плата за землю справляється
з дня виникнення права власності, або право користування будівлею,
або спорудою; ст. 15 Закону України "Про внесення змін і доповнень
до Закону України "Про плату за землю" від 19.09.96р.( 378/96-ВР ) (378/96-ВР)
        
власники землі та землекористувачі сплачують земельний  податок  з
дня  виникнення пр ва власності,  або права користування земельною
ділянкою; у разі припинення права власності або права користування
земельною   ділянкою   податок  сплачується  за  фактичний  період
перебування землі у власності або користуванні у  поточному  році;
згідно  ст.2 закону України "Про плату за землю" від 03.07.92р.  (
2535-12 ) використання з емлі  в  Україні  є  платним;  розрахунок
земельного податку до ДПІ у Н-ському районі м. Києва ДП " ХХХ " не
подавало, чим порушено ст.13,14,15,17 Закону України "Про внесення
з  ін  і  доповнень  до  Закону  України  "Про плату за землю" від
19.09.96р.  ( 378/96-ВР ) (378/96-ВР)
        ,  ст.6 Закону України "Про внесення змін
до Закону України "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
        .
 
Згідно ст.ст.7,17,19,22,23  Земельного  кодексу України ( 561-12 ) (561-12)
        
передача  землі  у  постійне  (тимчасове)   користування   або   у
власність,  зокрема  підприємствам,  провадиться  Радами  народних
депутатів,  на території яких розташовані земельні ділянки;  пр во
власності  на  землю  або  право  користування  земельною ділянкою
виникає  після  встановлення  землевпорядними  організаціями   меж
земельної  ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа,
що посвідчує це право;  таким документом є державний акт  ,  я  ий
видається   і   реєструється,   зокрема   щодо   даного   випадку,
Київміськрадою.
 
З наданих та залучених  до  матеріалів  справи  листів  Київського
міського  управління  земельних  ресурсів  та Головного управління
архітектури та містобудування  встановлено,  що  в  архівах  даних
організацій  відсутні  рішення  (Київміськради) про відведення зем
льної ділянки площею 4237,93 кв.м,  на якій,  як зазначено в  акті
перевірки,   знаходиться   придбаний   позивачем   об"єкт   і  яку
використовує позивач.
 
В матеріалах справи має місце  лише  дозвіл  №205  від  11.04.1994
року,  виданий відділом благоустрою Н-ського райвиконкому м. Києва
Київському       управлінню       виробничою        технологічного
ресурсозабезпечення,  об`єкт якого був приватизований позивачем, в
якому за начається про надання дозволу встановлення залізобетонної
огорожі  навкруги  тимчасово  відведеної  території  бази  по вул.
Т-ській ,  5 замість легкої металевої.
 
В договорі купівлі-продажу (копія в матеріалах справи), укладеному
позивачем зазначено,  що загальна площа приміщень,  приватизованих
ДП " ХХХ ", становить 1187,5 кв. м.
 
Згідно ст.30  Земельного   кодексу  України (ч.3)  ( 561-12 ) (561-12)
          при
передачі  підприємствами,  установами,  організаціями  будівель та
споруд іншим підприємствам та організаціям разом з цими  об"єктами
до  них переходить право користування земельною ділянкою,  на якій
знаходяться зазначені будівлі та споруди.
 
За таких обставин судом встановлено,  що  до  позивача  з  моменту
отримання  ним приватизованого об`єкту перейшло право користування
земельною ділянкою загальною площею 1187,5  кв.м.,  відповідно  до
розміру   якої   позивач,  незалежно  від  факту  відсутності  акт
землекористування,  повинен  сплачувати   земельний   податок   за
фактичне  і безспірне землекористування.  Докази щодо користування
(або права користування) позивачем рештою земельної ділянки, площу
якої визначив відповідач, в матеріалах справи відсутні.
 
Таким чином  загальний  розмір  земельного  податку,  що  підлягає
сплаті позивачем становить 1814,47 грн.; сума земельного податку у
розмірі  4661,08  донарахована  безпідставно  і оспорюване рішення
підлягає визнанню недійсним у пропорційній частині.
 
Щодо позовної  вимоги  про  повернення  позивачеві  списаних   сум
податку, фінансових санкцій та пені судом встановлено:
 
- оспорюване   рішення  стосується  лише  застосування  фінансових
санкцій у розмірі 6475,55 грн.;
 
- оспорюване рішення не стосується стягнення недоїмки та пені;
 
- згідно п.8 ст.11 Закону України "Про державну податкову службу в
Україні"  ( 509-12 ) (509-12)
         стягнення донарахованих сум податків та інших
санкцій (пені) здійснюється лише  на  підставі  рішення  керівника
ДПІ;
 
- інкасові доручення щодо стягнення недоїмки та пені виставлені до
виконання без наявності рішення керівника ДПІ.
 
Враховуючи викладене,  суд  вважає,   що   дані   позовні   вимоги
підлягають   задоволенню  в  частині  повернення  6475,55  грн.  -
донарахованого податку, 4661,08 грн. - фінансових санкцій, а також
відповідний  розмір  пені  шляхом  стягнення з відповідача 4473,52
грн. та повернення з бюджету 10438,22 грн.
 
 
Керуючись ст.,ст. 22,23,30 Земельного кодексу України ( 561-12 ) (561-12)
         ,
ст.ст.11,  14 Закону України  "Про  державну  податкову  службу  в
Україні" ( 509-12 ) (509-12)
        ,  ст.ст.33,  49, 82-85 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        
суд вирішив:
 
Позов задовольнити  частково.
 
Визнати недійсним рішення ДПІ У Н-ському районі м.Києва № 0001 від
01.01.99р.  в  частині  застосування  фінансових санкцій у розмірі
4661 грн. 08 коп.
 
Стягнути з ДПІ у Н-ському районі  м.Києва  на  користь  Дочірнього
підприємства " ХХХ " 4473 грн.  52 коп.  донарахованого земельного
податку та санкцій,  а також 308 грн.  68  коп.  державного  мита.
Видати наказ.
 
Зобов`язати ДПІ  у  Н-ському  районі  м.Києва повернути Дочірньому
підприємству " ХХХ " з  бюджету  10438  грн.  22  коп.  стягнутого
земельного податку та санкцій,  а також 612 грн. 63 коп., надмірно
сплаченого платіжним дорученням № 1276 від 15.03.99р.  держа  ного
мита.