Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
 
                      ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
11.03.2002 року
 
Верховний Суд України на  спільному  засіданні  колегій  суддів  у
складі:
 
Головуючого судді,
Суддів;
 
за участі повноважних представників:
позивача - присутній.
відповідача - присутній;
 
розглянувши у  відкритому судовому засіданні за касаційною скаргою
Н-ської державної залізниці (далі - Залізниця) на постанову Вищого
господарського  суду  України  від  ХХ вересня 2001 року справу за
позовом Залізниці до Антимонопольного  комітету  України  (далі  -
Комітет)  про визнання недійсною постанови від ХХ грудня 2001 року
№ Х1 "Про порушення антимонопольного законодавства  та  накладення
штрафу",
 
                            встановив:
 
заявлена позовна  вимога  обґрунтовувалась  доводами  про  те,  що
державний  уповноважений  Комітету  без  дотримання   передбаченої
законом  форми  витребував  у  Залізниці  інформацію,  а  також  з
перевищенням  наданих  йому  повноважень  розглянув   справу   про
адміністративне  правопорушення і наклав адміністративне стягнення
у вигляді штрафу в сумі 5000 гривень за невиконання  вимог  статті
13  Закону  України  "Про  обмеження  монополізму  та  недопущення
недобросовісної   конкуренції   у   підприємницькій    діяльності"
( 2132-12  ) (2132-12)
         (далі - Закон про обмеження монополізму) щодо подання
затребуваної інформації.
 
На думку  позивача  на  дату   прийняття   оспорюваної   постанови
повноваження   державного   уповноваженого   розглядати  справи  і
накладати адміністративні стягнення  були  передбачені  "Правилами
розгляду   справ   про  порушення  антимонопольного законодавства"
( z0471-98 ) (z0471-98)
         (затверджені розпорядженням Комітету № 169-р  від  29
червня  1998  року),  які  не є законодавчим актом,  що суперечить
частині першій  статті  23  Закону  України  "Про  Антимонопольний
комітет України" ( 3659-12 ) (3659-12)
        , якою передбачено, що діяльність щодо
виявлення,  попередження та припинення  порушень  антимонопольного
законодавства здійснюється Комітетом,  державними уповноваженими з
додержанням процесуальних засад,  визначених законодавчими  актами
України.
 
Рішенням Вищого арбітражного суду України від ХХ березня 2001 року
Залізниці у задоволенні позову  відмовлено  з  тієї  підстави,  що
оспорювана постанова прийнята Комітетом в межах наданих державному
уповноваженому  повноважень,   не   суперечить   законодавству   і
відповідає фактичним обставинам справи.
 
Оскаржуваною постановою   від   ХХ   вересня   2001   року   Вищий
господарський суд України вказане рішення залишив без змін.
 
В касаційній скарзі ставиться  питання  про  скасування  постанови
Вищого  господарського  суду  України з мотивів застосування судом
при вирішенні спору Правил  ( z0471-98  ) (z0471-98)
        ,  які  не  відповідають
вимогам   частини   першої   статті   23   Закону   України   "Про
Антимонопольний комітет України" ( 3659-12 ) (3659-12)
         та суперечать  пункту
двадцять  другому  статті  92  Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        ,
яким  встановлено,  що  виключно  законами  України   визначаються
діяння,    які    є    адміністративними    правопорушеннями    та
відповідальність за них.
 
Заслухавши суддю-доповідача,   пояснення   представників   сторін,
розглянувши  та обговоривши доводи касаційної скарги,  перевіривши
матеріали справи і проаналізувавши на підставі встановлених в  ній
фактичних  обставин  правильність застосування Вищим господарським
судом  України   при   прийнятті   оскаржуваної   постанови   норм
матеріального   права,  Верховний  Суд  України  касаційну  скаргу
Залізниці залишає без задоволення з таких підстав.
 
Вищий арбітражний  та  Вищий  господарський  суди  України  дійшли
правильних   висновків   про   правомірність   дій  Комітету  щодо
витребування  інформації   у   формі   запиту,   оскільки   чинним
законодавством  не  передбачено конкретної форми вимоги державного
уповноваженого  щодо  подання  документів,  письмових   та   усних
пояснень,  іншої  інформації,  в тому числі інформації з обмеженим
доступом,  необхідної для здійснення Комітетом покладених на нього
завдань.
 
Зазначена вимога    може   надсилатися   господарюючим   суб'єктам
(підприємцям) у будь-якій формі,  крім тієї,  щодо  якої  є  пряма
заборона закону.
 
Факт неподання  Залізницею  витребуваної  державним  уповноваженим
Комітету  інформації  встановлений  судом   і   не   заперечувався
сторонами.
 
Такі дії   Залізниці  суперечать  вимогам  статті  13  Закону  про
обмеження  монополізму  ( 2132-12   ) (2132-12)
        ,   якою   передбачено,   що
господарюючі   суб'єкти   (підприємці)   зобов'язані   на   вимогу
державного уповноваженого подавати витребувану інформацію.
 
Відповідно до  статті  19  зазначеного  Закону  ( 2132-12  ) (2132-12)
           на
підприємців  -  юридичних  осіб  накладаються  штрафи за неподання
інформації Комітету і його порушенням територіальним  відділенням.
Таке  правопорушення є антимонопольного законодавства і вважається
адміністративним.
 
Відповідно до  статті  16  Закону  "Про  Антимонопольний   комітет
України"  ( 3659-12  ) (3659-12)
          державний  уповноважений  для  реалізації
завдань,  покладених на Комітет,  має право розглядати справи  про
адміністративні   правопорушення   та   накладати  адміністративні
стягнення за порушення антимонопольного законодавства.  Аналогічна
норма   міститься   в  статті  23 Закону про обмеження монополізму
( 2132-12 ) (2132-12)
        .
 
З огляду на зазначене,  доводи Залізниці  про  те,  що  оспорювана
постанова   державного  уповноваженого  та  оскаржувана  постанова
Вищого господарського  суду  України  суперечать  пункту  двадцять
другому статті 92 Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         безпідставні.
 
Отже, оспорювану постанову державний уповноважений прийняв в межах
наданих йому законами України повноважень і у відповідності до  їх
вимог.    Його    дії    щодо   розгляду   справи   і   накладення
адміністративного стягнення не суперечать  статті  19  Конституції
України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         щодо підстав,  межі повноважень та способів
дій посадових осіб органів державної влади.
 
Виходячи з  викладеного  та   керуючись   статтями   111-17-111-20
Господарського   процесуального   кодексу  України  ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,
Верховний Суд України
 
                           постановив:
 
касаційну скаргу  Н-ської   державної   залізниці   залишити   без
задоволення, а постанову Вищого господарського суду України від ХХ
вересня 2001 року ( sp16/011-1 ) (sp16/011-1)
          у даній справі без змін.
 
Постанова остаточна і оскарженню не підлягає.