ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                           ПОСТАНОВА
 
                        ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
04.02.2002 
 
 
Верховний  Суд  України  на  спільному  засіданні колегій суддів у
складі:
 
Головуючого судді,
суддів;
 
за участі представника позивача - присутній,
 
розглянувши за   касаційною   скаргою   Товариства   з   обмеженою
відповідальністю  "ХХХ"  (далі  -  Товариство)  справу  за позовом
Товариства до Н-ської об'єднаної  державної  податкової  інспекції
(далі  -  Інспекція)  про  визнання  недійсним рішення № 2-Х2 "Про
застосування  та  стягнення  фінансових  санкцій   за   порушенням
законодавства про оподаткування" (далі - Рішення інспекції),
 
                            встановив:
 
по першій  інстанції справа розглядалася Арбітражним судом Ч-ської
області.  Предмет позову складався з вимоги про  визнання  Рішення
інспекції  недійсним  в  частині  стягнення  недоїмок  з  податків
(зборів), інших обов'язкових платежів, які повинні сплачуватись до
бюджету і цільових фондів, та в частині застосування до Товариства
фінансових санкцій на підставі Указу  Президента  України  від  12
червня  1995  року  №436/95  "Про застосування штрафних санкцій за
порушення норм з регулювання обігу готівки" ( 436/95  ) (436/95)
        .  Позовні
вимоги мотивовано тим, що згідно пункту двадцять другого статті 92
Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          засади   цивільно-правової
відповідальності,  діяння,  які є злочинами, адміністративними або
дисциплінарними  правопорушеннями,  та  відповідальність  за   них
визначаються   виключно  законами  України,  а  тому  застосування
фінансових санкцій на підставі  Указу  Президента  ( 436/95  ) (436/95)
          є
незаконним.
 
Рішенням від   ХХ   грудня   2000  року  суд  в  позові  відмовив,
мотивувавши його посиланням на  частину  другу  статті  11  Закону
України  "Про систему оподаткування" ( 1251-12 ) (1251-12)
         (далі - Закон про
систему  оподаткування),  згідно  з  якою  фінансові  санкції   за
наслідками  документальних  перевірок та ревізій,  що здійснюються
органами державної податкової  служби  України,  застосовуються  у
розмірах,  передбачених  законодавчими  актами,  чинними  та  дату
завершення таких перевірок або ревізій.
 
Постановою від ХХ  лютого  2001  року  Арбітражного  суду  Ч-ської
області  та  постановою  від  ХХ  червня  2001  року  №  Х1 Вищого
арбітражного суду України зазначене рішення залишене без змін.
 
Касаційна скарга подана  з  тих  підстав,  що  застосування  Вищим
арбітражним  судом  України Указу Президента ( 436/95 ) (436/95)
         суперечить
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        .  При цьому робиться  посилання
на  постанову  президії  Вищого  арбітражного  суду України від ХХ
липня 1999 року № Х6,  в якій міститься висновок про нечинність на
підставі  пункту першого "Перехідних положень" Конституції України
( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         Указу Президента України від 16 березня 1995 року №
227 "Про заходи щодо нормалізації платіжної дисципліни" ( 227/95 ) (227/95)
        
в  частині  встановлення  відповідальності  за  порушення  строків
проведення розрахунків.
 
Заслухавши доповідь  судді  -  доповідача,  пояснення представника
позивача,  розглянувши  доводи  касаційної   скарги,   перевіривши
матеріали справи та проаналізувавши на підставі встановлених в ній
фактичних обставин  правильність  застосування  Вищим  арбітражним
судом   України   при   прийнятті   оскаржуваної   постанови  норм
матеріального права,  Верховний Суд України вважає,  що  касаційна
скарга Товариства задоволенню не підлягає з таких підстав.
 
Факт  неоприбуткування  готівки  в  касі  Товариства в сумі 12 429
гривень встановлений судом першої  інстанції  і  не  заперечувався
сторонами.
 
Обґрунтовуючи касаційну  скаргу  невідповідністю  Указу Президента
пункту      двадцять   другому   статті 92   Конституції   України
( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          в  частині  того,  що  виключно  законами України
повинні    визначатися    діяння,    що    є     адміністративними
правопорушеннями, та відповідальність за них, Товариство не навело
законних підстав для висновку,  що неоприбуткування готівки в касі
є адміністративним правопорушенням.
 
Відповідно до   статті   9  Кодексу  України  про  адміністративні
правопорушення  ( 80731-10  ) (80731-10)
          (далі  -  КУАП)   адміністративним
правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна
або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на державний або
громадський  порядок,  власність,  права  і  свободи громадян,  на
встановлений  порядок   управління   і   за   яку   законодавством
передбачено адміністративну відповідальність.
 
Інший   закон, який   визначав   би   поняття    адміністративного
правопорушення в Україні відсутній. Проте, КУАП визначає суб'єктом
адміністративного   правовопрушення   лише   фізичних   осіб,   що
підтверджено рішенням Конституційного Суду України від  30  травня
2001  року  №  7-рп/2001  у  справі № 1-22/2001 за конституційними
зверненням  Відкритого  акціонерного  товариства   "Всеукраїнський
Акціонерний  Банк"  щодо  офіційного  тлумачення  положень  пункту
двадцять другого статі  92  К  ституції  України,  частин  першої,
третьої  статті  2,  частини  першої статті 38 Кодексу України про
адміністративні  правопорушення   (справа   про   відповідальність
юридичних осіб) ( v007p710-01 ) (v007p710-01)
        .
 
В даному  випадку  норми  з  регулювання  обігу  готівки  порушені
Товариством,  яке  є  суб'єктом  підприємницької   діяльності   зі
статусом юридичної особи.
 
При цьому слід врахувати, що дія пункту двадцять другого статті 92
Конституції України ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          обмежена  виключно  забороною
визначати  діяння,  що  є  адміністративними  правопорушеннями,  і
відповідальність за них іншими, крім законів, нормативно-правовими
актами.
 
Тому, підстави  вважати,  що  Указ № 436/95 ( 436/95 ) (436/95)
         не підлягає
застосуванню на  підставі  пункту  першого  "Перехідних  положень"
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
         як такого, що суперечить пункту
двадцять другому статті 92 Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,
відсутні,   оскільки   факт   порушення   юридичною   особою  норм
регулювання обігу готівки за чинним законодавством  України  не  є
адміністративним.
 
Виходячи з  викладеного,  на  підставі  статей  6,  19,  124,  129
Конституції України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
        ,  статей  39,40,  49  Закону
України  "Про судоустрій" ( 2022-10 ) (2022-10)
        ,  керуючись статтями 111-17-
111-20 Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12  ) (1798-12)
        ,
Верховний Суд України
 
                           постановив:
 
постанову Вищого арбітражного суду України від ХХ червня 2001 року
№Х1  залишити без змін,  а касаційну скаргу Товариства з обмеженою
відповідальністю "ХХХ" без задоволення.
 
Постанова остаточна і оскарженню не підлягає.