ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 221
РІШЕННЯ
Іменем України
|
12.06.2008
|
Справа №2-1/2092-2008
|
за позовом заступника військового прокурору Феодосійського гарнізону,(98100, АР Крим, м. Феодосія, вул. Руська, 1) в інтересах держави в особі:
1. Міністерства оборони України, (м. Київ, Повітрянофлотський проспект, 6),
2. Військового радгоспу "Азовський" Збройних сил України, (98227, АР Крим, Ленінський район, смт. Багерово, вул. Леніна, 12),
до відповідача Ленінської районної державної адміністрації, (98200, АР Крим, смт. Леніно, вул. Пушкіна. 22),
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
1. Ленінська районна рада, (98200, АР Крим, смт. Леніно, вул. Пешкіна, 22),
2. Багерівська селищна рада, (98227, АР Крим, смт. Багерово, вул. Леніна, 58),
3. Чистопільська сільська рада, (98225, АР Крим, с. Чистопілля, вул. ім. Бр. Лохматових, 39),
4. Октябрська сільська рада, (98225, АР Крим, смт. Октябрське, вул. Центральна 6-а),
5. Ленінський районний відділ земельних ресурсів, (98200, АР Крим, смт. Леніно, вул. Пушкіна, 22),
про визнання нечинним розпорядження та спонукання до виконання певних дій,
Суддя Л. О. Ковтун
п р е д с т а в н и к и :
від позивачів:
1. не з'явився, повідомлений належним чином,
2. Волкієвський В. В. - директор,
від відповідача - Качнова Л. Б. - завідуюча юридичним сектором, дов.№01-17/705 від 11.09.2007р.
за участю третіх осіб:
1. Лагутін А.Д. - представник дов. від 03.03.2008р.
2. представники інших третіх осіб не з'явились,
за участю прокурора - не з'явився,
Суть спору: заступник військового прокурора Феодосійського гарнізону звернувся до господарського суду АР Крим із позовною заявою в інтересах держави в особі МО України та в особі Військового радгоспу "Азовський" та просить визнати нечинним розпорядження Ленінської районної державної адміністрації АР Крим №354 від 22.04.2004р. "Про внесення змін до державного акту на право постійного користування землею військовим радгоспом "Азовський", яким припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 4807,8га у військового радгоспу "Азовський" та зобов'язати відповідача - Ленінську районну державну адміністрацію повернути Міністерству оборони України в особі постійного землекористувача військового радгоспу "Азовський" зазначену земельну ділянку.
Позовні вимоги ґрунтуються на приписах статті 77 Земельного кодексу України та мотивовані тим, що оспорюваним розпорядженням безпідставно припинено право постійного користування позивачем земельною ділянкою військового радгоспу "Азовський" площею 4807,8га, яку надано в безстрокове користування радгоспу.
Позивачі позовні вимоги підтримали у повному обсязі, у письмових поясненнях зазначили, що директор військового радгоспу "Азовський", який дав згоду на відчуження земельної ділянки, що належить до земель оборони, не був уповноважений на прийняття такого рішення, чим перевищив свої повноваження. До того ж позивачі зазначили, що відповідачем при прийнятті оспорюваного розпорядження порушені вимоги статті 14 Конституції України та статті 84 земельного кодексу України щодо заборони вилучення земель оборони.
Відповідач позов не визнав, у відзиві на позовну заяву зазначив, що підставою для прийняття оскаржуваного розпорядження стало неодноразове звернення директора військового радгоспу "Азовський" про припинення права користування земельними ділянками радгоспу загальною площею 4807,8га та передачі її в землі запасу, зокрема Берегівської селищної ради, Чистопільської та Октябрьсокої сільських рад, що в силу статті 141 Земельного кодексу України є нічим іншим як згодою на вилучення земельної ділянки. Крім того, відповідач зауважив, що станом на час прийняття оспорюваного розпорядження, спірна земельна ділянка для потреб оборони не використовувалась, що у свою чергу призвело до погіршення культурно-технічного стану земель.
Третя особа (Чистопільська сільська рада) у своїх письмових поясненнях зазначила, що вимоги прокурору не визнає, вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Зокрема, третя особа вказує, що внаслідок відсутності грошових коштів на віддаленістю спірних земельних ділянок керівництво військового радгоспу та головний агроном неодноразово звертались у сільську раду щодо прийняття в землі запасу ділянку площею 600 га.
Треті особи жодних пояснень щодо заявленого позову не висловили.
Розгляд справи відкладався у порядку ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, заслухав пояснення представників сторін, прокурора, оцінивши надані докази суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, виданого Ленінською районною державною адміністрацією, Військовому радгоспу "Азовський" надано у постійне користування 8477,96 гектарів землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, про що свідчить державний акт серії I-КМ №004762 від 1994р.
Розпорядженням Ленінської районної адміністрації №354 від 22.04.2004р.припинено право постійного користування земельними ділянками військового радгоспу "Азовський" загальною площею 4807,8га та передані в землі запасу, зокрема земельну ділянку площею 3607га - Берегівської селищної ради, земельну ділянку площею 783 га - Чистопільської сільської ради, земельну ділянку площею 417,8га - Октябрьської сільської ради.
Підставою прийняття вказаного розпорядження послужило звернення директора військового радгоспу "Азовський" від 08.04.2004р. №18 до голови Ленінської районної державної адміністрації про відмову від спірної земельної ділянки, вирішення питання щодо припинення права користування та передачу до земель запасу сільських та селищних рад спірної земельної ділянки, у зв'язку із значною віддаленістю земель військового радгоспу, неможливістю її обробки, відсутністю необхідних засобів та грошових коштів для сплати єдиного сільгоспподатку на землю.
Правові засоби і порядок використання земель оборони визначено Законом України "Про використання земель оборони" (1345-15)
.
Приписами статті 1 зазначеного закону встановлено, що землями оборони визнаються землі надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до Законів України.
Так, пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14)
встановлено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні ради.
Отже посилання позивача на перебування земель оборони саме в загальнодержавній власності не знаходять свого підтвердження та спростовуються системним аналізом пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (2768-14)
та статті 77 зазначеного кодексу, відповідно пункту 2 якої землі оборони можуть перебувати у державній та комунальній власності.
Згідно статті 141 Земельного кодексу України, підставою для припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою.
Відповідно до Статуту Військового радгоспу "Азовський", зареєстрованого 21.09.1994р. Ленінською районною державною адміністрацією, метою створення радгоспу є виробництво сільськогосподарської продукції на планове забезпечення нею військових частин, установ і організацій Збройних Сил України. У статті 4 Статуту зазначено, що майно підприємства становлять основні фонди та оборотні кошти, а також цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства, якими підприємство володвє, користується та розпоряджується на свій розсуд, вчиняючи до нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та Статуту.
В частині 7 Статуту встановлені права та обов'язки керівника підприємства, до відання якого зокрема належить розпорядження коштами та майном відповідно до чинного законодавства.
Отже, неспроможними є посилання позивачів на відсутність повноважень керівника радгоспу Шукальського В.В. на надання згоди на відчуження земельної ділянки військового радгоспу "Азовський" загальною площею 4807,8га.
Крім того, судом приймається до уваги факт цільового призначення земельної ділянки - ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та невикористання її радгоспом за таким призначення, що зокрема підтверджується актом обстеження сільськогосподарських територій військового радгоспу "Азовський" від 10.04.2001р., (аркуш справи 42). Також, зазначений акт містить відомості щодо довгострокового невикористання (п'ять років) спірних земельних ділянок, що призвело до погіршення культурно-технічного стану полів та пропозицію вилучення із земель радгоспу до земель запасу Чистопільської сільської ради ділянку площею 587,8га.
Частиною 2 статті 149 зазначеного кодексу встановлено що, вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Питання визначення системи та гарантій місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу та відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, обсяг повноважень при здійсненні своєї діяльності органів місцевого самоврядування визначаються Законом України "Про місцеве самоврядування" (280/97-ВР)
.
Положеннями п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Статтею 19 Конституції України встановлено обов'язок органів державної влади та місцевого самоврядування діяти тільки на підставах, у межах повноважень і способів, які передбачені Конституцією і законами України.
Таким чином, приймаючи до уваги добровільну відмову землекористувача спірної земельної ділянки від права на постійне користування такою землею (лист від 08.04.2004р. №18), не використання спірної земельної ділянки для потреб оборони та враховуючи те, що Ленінська районна державна адміністрація, як орган місцевого самоврядування від імені та в інтересах відповідної територіальної громади здійснює правомочності щодо володіння, користування та розпорядження землями, (крім земель, переданих в приватну власність), суд констатує відсутність порушень з боку відповідача при прийнятті розпорядження щодо припинення права постійного користування земельними ділянками військового радгоспу "Азовський" площею 4807,8га та передачу її в землі запасу Берегівської селищної ради, Чистопільської та Октябрьсокої сільських рад, що тягне відмову в задоволенні позову в частині визнання нечинним розпорядження Ленінської районної адміністрації №354 від 2.04.2004р., а як наслідок й відмову в задоволенні позовних вимог в частині зобов'язання повернути зазначені земельні ділянки Міністерству оборони України в особі постійного землекористувача - Військового радгоспу "Азовський".
Вступна і резолютивна частини рішення оголошені у судовому засіданні 12 червня 2008 року.
Рішення оформлене відповідно до ст. 84 ГПК України і підписане 17 червня 2008 року.
На підставі викладеного, керуючись ст. 49, 82- 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні позову відмовити.
|
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим
|
Ковтун Л.А.
|