Підготовлено за матеріалами судових справ.
(с) ЗАТ "ІНФОРМТЕХНОЛОГІЯ".
АРБІТРАЖНИЙ СУД м. КИЄВА
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.04.2000 р.
За позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку
"ХХХ"
до ДПІ у Н-ському р-ні М.Києва
про визнання недійсним розпорядження №1 від ХХ.ХХ.2000 р. про
зупинення операцій по рахунках в установах банків
Представники:
Від позивача: присутні
Від відповідача: присутні
Суть спору: заявлено позов про визнання недійсним розпорядження №1
від ХХ.ХХ.2000 р. про зупинення операцій по рахунках в установах
банків з тих підстав, що воно не відповідає вимогам діючого
законодавства.
Відповідач у відзиві проти позову заперечує і посилається на
наступні обставини:
Законом України "Про податок на додану вартість" від 03.04.97р.
№168\97-ВР ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) , (ст.1) дається тлумачення такого терміну
як продаж послуг (робіт), під якими розуміються будь-які операції
цивільно-правового характеру з надання послуг (результатів робіт),
надання права на користування або розпорядження товарами, у тому
числі нематеріальними активами, а також з надання будь-яких інших,
ніж товари, об`єктів власності за компенсацію, а також операції з
безоплатного надання послуг (робіт). Продаж послуг (результатів
робіт), зокрема, включає надання права на користування або
розпорядження товарами у межах договорів оренди (лізингу), продаж,
ліцензування або інші способи передачі права на патент, авторське
право, торговий знак, інші об`єкти права інтелектуальної, у тому
числі промислової власності.
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "ХХХ" здійснює
операції цивільно-правового характеру з наданням послуг, надання
права на користування або розпорядження товарами (послугами,
результатами робіт). А, отже, діяльність підприємства підпадає під
дію ст.3 Закону України " Про податок на додану вартість "
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) , тобто їх діяльність є об`єктом оподаткування
відповідно до названої вище статті.
Крім того, відповідно до ст.2 Закону ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) , платником
податку є особа, яка підпадає хоча б під одну із вимог, зазначених
в п.п.2.1-2.6 Закону ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) . Пунктом 1.2 ст. 1 названого
вище Закону визначено, що особа - це будь-яка з наведених нище
осіб, незалежно від того, чи є така особа резидентом чи ні:
суб`єкт підприємницької діяльності, в тому числі з іноземними
інвестиціями; інша юридична особа, що не є суб`єктом
підприємницької діяльності.
Таким чином. Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку
"ХХХ" є платником ПДВ на загальних підставах.
Ст.ст.3, 5 названого вище Закону України ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) містять
вичерпний перелік операцій, що не є об'єктом оподаткування та
операцій, що звільненні від оподаткування податком на додану
вартість.
Закон чітко визначає, що є об`єктом оподаткування і не ставить
сплату ПДВ в залежності від того одержує відповідне підприємство
прибуток, чи зареєстроване як неприбуткове, тобто без мети
отримання прибутку.
Таким чином, пільг стосовно сплати ПДВ Законом України "Про
податок на додану вартість"( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) ОСББ не надано, що , в
свою чергу, означає, що підприємство "ХХХ" зобов'язане в порядку
ст.9.3 Закону України "Про податок на додану вартість"
зареєструватися як платник податку на додану вартість.
Оскільки відповідно до звіту про використання коштів підприємства
"ХХХ" доходи його неприбуткової організації склали 192,2 тис.
грн., то останнє зобов`язане в порядку ст.9.3 названого вище
Закону України ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) зареєструватись як платник податку на
додану вартість за своїм місцезнаходженням в податковому органі,
тому, що обсяг оподаткованих операцій з продажу товарів (робіт,
послуг) протягом останніх дванадцяти календарній: місяців
перевищував 1200 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
Таким чином, оскільки ОСББ відповідно до наданого до ДПІ звіту
досягло зазначених, обсягів оподаткованих операцій. Об'єднання
співвласників багатоквартирного будинку при наданні будь-яких
послуг членам об'єднання, повинно нараховувати ПДВ, виходячи з їх
договірної вартості, визначеної за вільними або регульованими
цінами (тарифами).
З метою вирішення данної проблеми. Державна податкова
адміністрація України дала роз'яснення з цього приводу, викладені
у листі від 26.01.99р. №924\7\15-215, де зазначається , що
житлово-будівельні кооперативи при наданні будь-яких послуг членам
кооперативу (включаючи як поточні ремонти будинків, тепло-,
електромереж, мереж водопостачання, утримання прибудинкової
території та апарату управління; так і послуги з газо-, водо,
теплопостачання та інші; повинні сплачувати податок на додану
вартість.
Відповідно до роз'яснення, наданого ДПА в листі від 09.12.98р.
№16-0021 ( vb016225-98 ) (vb016225-98) у разі відшкодування з місцевого бюджету
частини тарифу, встановленого органами виконавчої влади, що не
сплачено населенням у зв`язку з отриманням будь-яких пільг
(субсидій, дотацій) по оплаті житлово-комунальних послуг, такі
відшкодування підлягають оподаткуванню податком на додану вартість
в складі тарифу. Стосовно посилання на те, що відносини між ОСББ і
членами кооперативу складаються з виконання доручення сплатити
комунальні послуги, то ДПА України повідомляє, що п.4.7 Закону
України від 03.04.97р. №168\97-ВР " Про податок на додану
вартість " ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) з урахуванням змін та доповнень,
встановлено окремий порядок оподаткування податком на додану
вартість операцій з придбання товарів (робіт, послуг) в межах
договорів доручення (лист ДПА від 13.10.99р. ( v5374225-99 ) (v5374225-99) ).
3окрема, у разі коли платник податку (повірений) здійснює
діяльність з придбання товарів (робіт, послуг) за дорученням та за
рахунок іншої особи (довірителя), датою збільшення податкового
кредиту такого повіреного, є дата перерахування коштів на користь
продавця таких товарів (робіт, послуг) або надання інших видів
компенсацій вартості таких товарів (робіт, послуг), а датою
збільшення податкових зобов'язань є дата передання таких товарів
(результатів робіт, послуг) довірителю.
Таким чином, житлово-будівельні кооперативи, які є юридичними
особами незалежно від мети діяльності (отримання прибутку чи його
відсутність), виконуючи функції постачальника послуг (одержує
послуги від виробника та безпосередньо надає їх споживачеві),
незалежно від форми договорів по яких здійснюється постачання
таких співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ), а не як
суб'єкт підприємницької діяльності (що є первинним).
Враховуючи фактичну діяльність (тобто діяльність без одержання
прибутку), ОСББ тому й було поставлено на облік, як неприбуткова
організація у ДПІ у Н-ському р-ні М.Києва ХХ.ХХ.1999 р. за № У.
Визначення ОСББ, як неприбуткової організації було проведено ДПІ у
Н-ському районі М.Києва у повній відповідності з абзацом д ,
п.п.7.11.1, ст.7. Закону України (в редакції від 22.05.97р. №
283/97-ВР) "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 283/97-ВР ) (283/97-ВР) ,
а у відповідності з п.7.11.6 цього ж Закону ( 283/97-ВР ) (283/97-ВР) ,
звільняються від оподаткування доходи неприбутковими
організаціями, визначених у абзаці "д" п.п.7.11.1. отримані у
вигляді разових або періодичних внесків засновників та членів.
Відповідно до п.2.1 ст.2. Закону України від 03.04.97р. №
168/97-ВР " Про податок на додану вартість " ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) ,
платником податку є особа, обсяг оподатковуваних операцій з
продажу товарів (робіт, послуг) якої протягом будь-якого періоду з
останніх дванадцяти календарних місяців перевищував 1200
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (20400 грн.).
Свою вимогу до ОСББ зареєструватись платником податку на додану
вартість відповідно п.2.1. Закону України "Про ПДВ" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР)
, відповідач аргументує тим, що ОСББ надає послуги з газо-, водо-,
електро, -теплопостачання та інші, що відображені у "Звіті про
використання коштів неприбутковими організаціями та установами",
п.8. "Разові, або періодичні внески засновників".
Виходячи з аналізу норм чинного законодавства та згідно з
укладеними ОСББ договорами (контрактами) видно, що діяльність його
не підпадає під визначення терміну продаж товарів (робіт послуг) ,
які визначені п.1.4, ст.1. Закону України Про ПДВ ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) .
В цивільно-правових договорах ОСББ виступає стороною яка ЗАМОВЛЯЄ
(ПОКУПАЄ) послуги (роботи, товари) та є їх кінцевим споживачем.
Тобто ОСББ сплачує ПДВ, що включається в ціну товарів (робіт,
послуг), а не створює само доданої вартості.
Що стосується угод про відшкодування витрат ОСББ за те, що воно
своїми силами (наймає сантехніка, електрика) здійснює технічне
обслуговування своєї внутрішньобудинкової мережі, то обсяг
оподатковуваних операцій за цими угодами протягом останніх 14-ти
календарних місяців згідно до наданих позивачем даних не перевищив
1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відповідачем же
не надано доказів протилежного.
Висновки відповідача про те, що ОСББ продає співвласникам будинку
комунальні та інші послуги (тобто самім собі) не мають під собою
правових підстав.
Крім того, відсутні цивільно-правові договори, які б свідчили про
передачу прав власності на ці товари та послуги (п.1.4 ст.1.
Закону України "Про ПДВ" ( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) ).
Відносини між співвласниками і органами управління ОСББ
регулюються Статутом об'єднання.
Згідно наданої бухгалтерської довідки Доходи та видатки Об'єднання
"ХХХ" за період з ХХ.ХХ.1999р. по ХХ.ХУ.2000р. на рахунки
Об'єднання надійшли кошти від внесків членів (засновників)
Об'єднання (власників квартир); субсидії (відшкодування з
держбюджету для громадян, які мають пільги по оплаті комунальних
послуг); дотації з держбюджету на покриття збитків Об'єднання, що
пов'язані з обслуговуванням будинку та прибудинкової території; та
інші кошти, що надійшли у відповідності до п.8.11. Статуту
Об'єднання. Бухгалтерія розподілила ці кошти по статтях витрат.
Кошти по статті внески членів Об'єднання , які розподілилися на
підстаттях Обслуговування будинку та Ремонтно-експлуатаційні
витрати використовувалися Правлінням Об'єднання, згідно Постанови
КМ Про вдосконалення системи державного регулювання розміру
квартирної плати та плати за утримання будинків і прибудинкових
територій № 939 від 22.06.98р. ( 939-98-п ) (939-98-п) , на оплату послуг, що
надавали Об'єднанню сторонні організації та підприємства (по
послуг підпадають під визначення особи, яка повинна
зареєструватися в якості платника ПДВ.
Лист від 06.03.00р. №3156\7\1 б-1220-7 ДПА України ( v3156225-00 ) (v3156225-00)
визначив, що плата за послуги, пов`язані з використання житловими
приміщеннями та гуртожитками є об`єктом для оподаткування ПДВ.
Таким чином, з огляду на наведені вище обставини справи, можна
зробити наступний висновок.
По-перше, відповідно до звіту про використання коштів, обсяг
оподаткованих операцій за 1999 рік ОСББ "ХХХ" перевищує 1200
неоподаткованих доходів, що означає, що останнє зобов'язано в
порядку ст.9.3 Закону України " Про податок на додану вартість "
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) стати на облік в податковій інспекції як платник
ПДВ.
По-друге, Закон України " Про податок на додану вартість "
( 168/97-ВР ) (168/97-ВР) не ставить сплату ПДВ в залежність від того, чи є
юридична особа суб'єктом підприємницької діяльності чи це є
неприбуткова організація. А, отже, пільг стосовно сплати ПДВ
Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку названим вище
Законом не передбачено. Крім того, ст.ст.3, 5 цього Закону містить
вичерпний перелік операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ,
які також не звільняють ОСББ від сплати ПДВ.
Матеріалами справи встановлено:
На підставі розпорядження Державної податкової інспекції у
Н-ському районі м.Києва від ХХ.ХХ.2000 року № 1 серії АБ про
зупинення операцій на рахунках в установах банків (далі
розпорядження), були зупинені операції об'єднання співвласників
багатоквартирного будинку "ХХХ" (ОСББ) на основному рахунку № УУ,
та додатковому рахунку №УУ-Х в Н-ському відділені А-банку.
Як вбачається з оспорюваного розпорядження, підставою для
зупинення операцій по рахунку ОСББ є порушення ОСББ встановленого
законодавством порядку реєстрації в органі державної податкової
служби, як платника податку на додану вартість.
Однак, з даними висновками відповідача суд не може погодитись з
наступних підстав:
Позивач створений у відповідності з Законом України від
19.06.1992р. №2482-12 " Про приватизацію житлового фонду "
( 2482-12 ) (2482-12) , в якому в п.2 ст.11 визначено, що об'єднання
власників квартир у багатоквартирному будинку, що здійснює
утримання будинку власними силами і не займається іншою діяльністю
та не має на меті отримання прибутку, звільняється від
оподаткування.
В п.2 ст. 11. згаданий Закон ( 2482-12 ) (2482-12) не визначає, від
оподаткування яким саме податком звільняється об'єднання власників
квартир, а отже, це має відношення і до податку на додану
вартість.
Відповідно до абз. 5 п.5 ст.11. Закону України (в редакції від
24.12.93р. № 3813-12 ( 3813-12 ) (3813-12) ) "Про державну податкову службу
в Україні" ( 509-12 ) (509-12) (на цей пункт закону є посилання у
оспорюваному розпорядженні), державному податковому органу надано
право зупиняти операції платників податків у разі "порушення
підприємством, установою, організацією, громадянином-суб'єктом
підприємницької діяльності встановленого законом порядку
реєстрації в органі державної податкової служби як платників
податків...". Відповідачем при цьому не враховано те, що ОСББ не є
суб'єктом підприємницької діяльності.
Відповідно до ст.1 Закону України від 07.02.91р. № 698-ХП "Про
підприємництво" ( 698-12 ) (698-12) , термін підприємництво має таке
визначення: підприємництво - це самостійна ініціатива,
систематична, на власний ризик діяльність ... з метою одержання
прибутку."
ОСББ "ХХХ", відповідно до свого Статуту, а також згідно до
свідоцтва про державну реєстрацію за № 3 від ХХ.ХХ.98р. не має на
меті одержання прибутку, воно було зареєстровано Н-ською районною
державною адміністрацією М.Києва, як Об'єднання вивозу побутового
сміття, обслуговуванню ліфтів, поточного ремонту будівлі, машин та
обладнання, що знаходиться у будинку і інше) та виплату заробітної
плати працівникам, що були наймані Об'єднанням за контрактами по
сумісництву.
Таким чином, ОСББ не порушувало "порядку реєстрації...", оскільки
воно не є суб'єктом підприємницької діяльності та не займається
"продажем товарів (робіт, послуг)", а є неприбутковим об'єднанням
співвласників будинку, яке створене виключно для забезпечення
інтересів співвласників будинку, утримується за рахунок їх внесків
та не проводить іншої діяльності, яка не передбачена його
Статутом, а також не мало протягом останніх 12-ти місяців
оподатковуваних операцій з продажу товарів (робіт, послуг), що
перевищують 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Враховуючи викладене, у відповідача не було підстав приймати
оспорюване розпорядження і направляти його на виконання.
Керуючись ст.ст. 49,82-84 АПК України ( 1798-12 ) (1798-12) , суд,-
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним розпорядження ДПІ у Н-ському р-ні М.Києва від
ХХ.ХХ.2000р. № 1 серії АБ про зупинення операцій на рахунках в
установах банків прийняте по відношенню до Об'єднання
співвласників багатоквартирного будинку "ХХХ".
Стягнути зі спец. рахунку ДПІ у Н-ському р-ні М.Києва на користь
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ХХХ" 85
грн.держмита.
Видати наказ.