ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2024 року
м. Київ
справа №500/3870/22
адміністративне провадження № К/990/13176/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2022 року (суддя Чепенюк О.В.) та
постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2023 року (колегія у складі Улицького В.З., Кузьмича С.М., Матковської З.М. )
у справі № 500/3870/22
за позовом ОСОБА_1
до ІНФОРМАЦІЯ_1
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У жовтні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ; позивач) звернувся до суду із позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - ІНФОРМАЦІЯ_2 ; відповідач), у якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови йому у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (далі - ГУ ПФ України в Тернопільській області) оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 для перерахунку пенсії;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 підготувати та надати до ГУ ПФ України в Тернопільській області довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 відповідно до ст. 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ (2262-12) ), з врахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (704-2017-п) (далі - Постанова КМУ № 704) щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2022, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, а саме: посадовий оклад (ПО), визначений шляхом множення 2 481,00 грн на відповідний коефіцієнт за 29 тарифним розрядом, оклад за військовим званням (ОВЗ), визначений шляхом множення 2 481,00 грн на відповідний коефіцієнт за військовим званням "підполковник", надбавка за вислугу років (НВР) у розмірі 45 % від суми ПО та ОВЗ, надбавка за особливості проходження служби у розмірі 65 % від суми ПО+ОВЗ+НВР, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень в розмірі 15 % від ПО, надбавка за кваліфікацію 2 клас в розмірі 3 % від ПО, премія у розмірі 35 % від ПО для здійснення обчислення, перерахунку та виплати з 01.02.2022 пенсії.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ (2262-12) .
3. 26.09.2022 позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_2 із заявою, у якій просив підготувати та направити до ГУ ПФ України в Тернопільській області нову довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 з визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в розмірі 2481 грн, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку його пенсії з 01.02.2022.
4. Листом ІНФОРМАЦІЯ_2 від 13.10.2022 заявнику повідомлено про те, що пункт 4 Постанови № 704 є чинним та таким, що розповсюджується на спірні правовідносини. Підвищення грошового забезпечення військовослужбовцям чинної служби в зв`язку з підвищенням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законами на 01 січня 2019-2022 років, не відбулося, постанови Уряду про проведення в 2019-2022 роках перерахунків пенсій колишнім військовослужбовцям не приймалися і з цієї причини відповідні довідки для перерахунку пенсій ІНФОРМАЦІЯ_2 не оформляються та до ГУ ПФУ в Тернопільській області не подаються.
5. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо невидачі довідки про грошове забезпечення станом на 01.01.2022 для здійснення перерахунку його пенсії (з використанням для визначення посадового окладу прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2022 року, у розмірі 2481 грн), позивач звернувся до суду.
ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
6. В обґрунтування позовних вимог позивач, покликаючись на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 02.08.2022 у справі № 440/6017/21, вважає, що має право на отримання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за 2022 рік.
7. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог. Зазначав, що згідно з Постановою № 704 розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, як складових грошового забезпечення військовослужбовців, що проходять військову службу, є стала величина - розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, визначений законом на 01.01.2018. На думку відповідача, підстав для підготовки та надання до органу пенсійного фонду оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача немає.
ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.12.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.03.2023, у задоволенні позову відмовлено.
9. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що закони про Державний бюджет України на 2020, 2021 та 2022 роки будь-яких застережень щодо застосування як розрахункової величини для визначення, зокрема, посадових окладів військовослужбовців та прирівняних до них осіб за Законом № 2262-ХІІ (2262-12) , прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня 2018 року, відповідно на 2020, 2021 та 2022 рік не містять.
Разом з тим, розмір прожиткового мінімуму для визначення посадових окладів військовослужбовців та прирівняних до них осіб за Законом № 2262-ХІІ (2262-12) у 2020 році, в 2021 році та в 2022 році є незмінним (2102 грн) та більшим, ніж встановлений в 2018 році (1762 грн).
Отже, вперше збільшення розміру прожиткового мінімуму для визначення посадових окладів військовослужбовців відбулося у 2020 році, а далі залишалося незмінним.
У 2021-2022 роках не відбулось підвищення прожиткового мінімуму, як розрахункової величини саме для обчислення посадових окладів військовослужбовців та прирівняних до них осіб за Законом №2262-ХІІ (2262-12) (тобто відсутнє підвищення грошового забезпечення військовослужбовців через незмінність розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб), тому відсутні підстави для перерахунку пенсії та відповідно виготовлення оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, зокрема, станом на 01.01.2022, як просить позивач.
10. Позивач помилково вважає, що визначення посадового окладу і окладу за військовим званням у 2022 році повинно бути здійснено з використанням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2022 року, який становить 2481 грн.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
11. ОСОБА_1 у касаційній скарзі просить скасувати рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23.12.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.03.2023, ухвалити нове рішення про задоволення позову.
12. Як на підставу касаційного оскарження покликається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій вирішили спір без врахування висновку щодо застосування норми права, викладеного у постановах Верховного Суду від 02.08.2022 у справі № 440/6017/21, від 12.09.2022 у справі № 500/1813/21.
У Пенсійного фонду України немає підстав для застосування при перерахунку пенсії з 01.01.2022 прожиткового мінімуму у розмірі 2102 грн, встановленого Законом України від 02.12.2021№ 1928-IX "Про Державний бюджет України на 2022 рік" (1928-20) (далі - Закон №1928-IX (1928-20) ).
13. Відповідач ухвалу про відкриття касаційного провадження отримав 11.05.2023 (згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення). Відзиву на касаційну скаргу не подав.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
15. Згідно ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
16. Підставою для відкриття касаційного провадження слугувало не врахування судами висновку щодо застосування норми права, викладені у постановах Верховного Суду від 02.08.2022 у справі № 440/6017/21, від 12.09.2022 у справі № 500/1813/21.
17. У постанові від 02.08.2022 у справі №440/6017/21 Верховний Суд виснував наступне:
"(1) з 01.01.2020 положення пункту 4 постанови № 704 в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою № 704 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, згідно із якими прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений на відповідний рік у тому числі як розрахункова велична для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів;
(2) через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема, згідно із Законом № 1082-IX (1082-20) , у осіб з числа військовослужбовців виникло право на отримання довідки про розміри грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку №45, з урахуванням оновлених даних про розмір посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, які визначаються шляхом застосування пункту 4 постанови № 704 із використанням для їх визначення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (через його збільшення на відповідний рік);
(3) встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №1774-VІІІ (1774-19) обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою № 704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням."
18. Суд не знаходить підстав для відступу від цього правового висновку у справі, що розглядається.
19. Отже, застосовуючи ці висновки до обставин справи, Верховний Суд дійшов до висновку, що відмова ІНФОРМАЦІЯ_1 у підготовці і наданні до ГУ ПФ України оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2022 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (704-2017-п) , із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2022 (з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини), є протиправною. Відтак позовні вимоги у цій частині є обґрунтованими та, відповідно, підлягають задоволенню.
20. Щодо вимог про зазначення конкретних відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, то такі є передчасними, оскільки довідка відповідачем не видавалася, тому відсутні підстави вважати, що права позивача у зазначеній частині при видачі довідки будуть порушені.
21. Відповідно до частин першої - третьої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
22. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.
23. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Оскільки суди попередніх інстанцій повно встановили обставини справи, проте невірно застосували норми матеріального права, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, то рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового - про часткове задоволення позовних вимог.
24. За змістом статті 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
25. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому, суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
26. Відповідно до квитанції від 27.10.2022 позивач сплатив судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 992,40 грн. Згідно квитанцій від 22.01.2023 сплачено судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1488,60 грн. Згідно квитанції від 09.04.2023 сплачено судовий збір за подання касаційної скарги у розмірі 1984,80 гривень. Всього 4465,80 грн.
27. Отже, враховуючи часткове задоволення касаційної скарги та позовних вимог, половина судових витрат підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - ІНФОРМАЦІЯ_3 у розмірі 2232,90 гривень.
Керуючись статтями 139, 341, 345, 351, 354, 356 КАС України, Верховний Суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2023 року у справі №500/3870/22 скасувати.
Прийняти нову постанову. Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідки про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2022 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ"Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ"Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (704-2017-п) , із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку із 01 лютого 2022 року основного розміру пенсії ОСОБА_1 .
Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_4 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідку про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2022 року відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ"Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (704-2017-п) , із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку з 01 лютого 2022 року основного розміру пенсії ОСОБА_1 .
В іншій частині у задоволенні позову відмовити.
Стягнути з ІНФОРМАЦІЯ_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 ) судовий збір у розмірі суми 2232 (дві тисячі двісті тридцять дві) гривні 90 копійок.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя Я.О. Берназюк
Суддя Н.В. Коваленко