ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     22 січня 2008 р.
 
     № 3/64
 
     Вищий господарський суд України у складі:  суддя  Селіваненко
В.П. -головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Львов Б.Ю.
 
     розглянув   касаційну   скаргу    Закарпатського    обласного
територіального відділення Антимонопольного комітету  України,  м.
Ужгород (далі - відділення АМК)
 
     на рішення  господарського  суду  Закарпатської  області  від
17.08.2007 та
 
     постанову Львівського апеляційного  господарського  суду  від
10.10.2007
 
     зі справи № 3/64
 
     за позовом відкритого акціонерного товариства  "Закарпатгаз",
м. Ужгород (далі -ВАТ "Закарпатгаз")
 
     до відділення АМК,
 
     третя особа, яка не  заявляє  самостійних  вимог  на  предмет
спору,   на   стороні   відповідача   -товариство   з    обмеженою
відповідальністю   "Енергоресурси",   м.   Ужгород   (далі    -ТОВ
"Енергоресурси"),
 
     про визнання недійсним розпорядження  №  10  адміністративної
колегії відділення  АМК  України  та  визнання  недійсним  рішення
адміністративної колегії відділення АМК України від  29.05.2007  №
12 у справі № 03-9/2007.
 
     Судове засідання проведено за участю представників:
 
     ВАТ "Закарпатгаз" -Багрія I.З., Шкурко Р.В.,
 
     відділення АМК -Грязнова Ю.О., Жамбаєва В.О., Рожкової Д.П.,
     ТОВ "Енергоресурси" - Леська С.О.
 
     За   результатами   розгляду    касаційної    скарги    Вищий
господарський суд України
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
     Рішенням  господарського  суду  Закарпатської   області   від
17.08.2007 (суддя Мокану  В.В.),  залишеним  без  змін  постановою
Львівського  апеляційного  господарського  суду   від   10.10.2007
(колегія суддів у складі: суддя Городечна М.I. -головуючий,  судді
Юркевич М.В., Кузь В.Л.), позов (з урахуванням уточнень до  нього)
задоволено частково: визнано  недійсним  рішення  адміністративної
колегії відділення АМК від 29.05.2007 № 12 у справі № 03-9/2007; в
іншій  частині  позову  відмовлено.  Судові   рішення   мотивовано
відсутністю в діях позивача з  виготовлення  та  видачі  технічних
умов  ознак  порушення  конкурентного   законодавства,   а   також
необгрунтованістю посилань ВАТ  "Закарпатгаз"  на  порушення  його
прав у зв'язку з винесенням адміністративною  колегією  відділення
АМК оспорюваного розпорядження.
 
     Відділення  АМК  звернулося  до  Вищого  господарського  суду
України з касаційною скаргою, в якій  просить  судові  рішення  зі
справи скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити  у  позові
повністю.  Скаргу  мотивовано  тим,  що  відповідно  до   приписів
підпункту 3.4.1 пункту 3.4, підпункту 3.7.1 пункту 3.7 Ліцензійних
умов провадження господарської діяльності з розподілу природного і
нафтового газу, затверджених наказом Державного комітету України з
питань регуляторної політики та підприємництва від 30.09.2005 № 89
( za246-05 ) (za246-05)
         (далі -Ліцензійні умови), надання технічних  умов  на
підключення об'єктів  газопостачання  замовника  до  розподільчого
газопроводу є невід'ємною умовою здійснення ліцензіатом  основного
виду  його  господарської  діяльності  -розподілу   природного   і
нафтового газу.
 
     У відзиві на касаційну  скаргу  ВАТ  "Закарпатгаз"  заперечує
проти доводів скарги і  просить  рішення  місцевого  та  постанову
апеляційного господарських судів зі справи залишити  без  змін,  а
касаційну скаргу -без задоволення.
 
     Згідно з частиною другою статті 2  Кодексу  адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         до адміністративних  судів  можуть
бути оскаржені будь-які рішення, дії  чи  бездіяльність  суб'єктів
владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи
бездіяльності Конституцією чи законами України  встановлено  інший
порядок судового провадження. А згідно з частиною другою статті  4
названого Кодексу юрисдикція адміністративних судів поширюється на
всі  публічно-правові  спори,  крім  спорів,  для   яких   законом
встановлений інший порядок судового  вирішення.  Відповідно  ж  до
приписів  статті  60  Закону  рішення   органів   Антимонопольного
комітету України оскаржуються до господарського суду.
 
     У пункті 4 Iнформаційного листа Верховного Суду  України  від
26.12.2005 ( v3-2-700-05 ) (v3-2-700-05)
         №  3.2-2005  також  зазначено:  "Закони
України   можуть   передбачати    вирішення    певних    категорій
публічно-правових спорів в порядку іншого судочинства  (наприклад,
стаття 60 Закону  України  "Про  захист  економічної  конкуренції"
( 2210-14 ) (2210-14)
         встановлює, що заявник, відповідач, третя особа  мають
право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету  України
до  господарського  суду  у  двомісячний  строк  з  дня  одержання
рішення)".
 
     Отже,  розгляд  даної  справи   здійснюється   за   правилами
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     Перевіривши на  підставі  встановлених  судовими  інстанціями
обставин справи правильність застосування ними норм  матеріального
і процесуального права, заслухавши пояснення представників сторін,
Вищий господарський суд  України  дійшов  висновку  про  наявність
підстав для часткового задоволення касаційної скарги з  огляду  на
таке.
 
     Судовими інстанціями з цієї справи встановлено, що:
 
     - ТОВ "Енергоресрси" звернулося до відділення АМК  із  заявою
щодо зволікання ВАТ "Закарпатгаз"  з  видачею  технічних  умов  на
підключення   системи   газопостачання   ТОВ   "Енергоресрси"   до
газорозподільних мереж ВАТ "Закарпатгаз";
 
     - за  цією  заявою  розпорядженням  адміністративної  колегії
відділення АМК від 24.04.2007 №  10  розпочато  розгляд  справи  №
03-9/2007 стосовно ВАТ "Закарпатгаз" у зв'язку з наявністю в  діях
останнього ознак порушення законодавства  про  захист  економічної
конкуренції, передбаченого пунктом 5  частини  другої  статті  13,
пунктом  2  статті  50  Закону  України  "Про  захист  економічної
конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
         (далі -Закон);
 
     - в ході перевірки, проведеної відділенням  АМК  у  справі  №
03-9/2007, зокрема, було встановлено, що:
 
     ТОВ "Енергоресурси" надіслало на адресу відповідача листи від
08.11.2005 № 583, від 10.07.2006 № 392 та  від  13.12.2006  №  802
щодо  видачі  технічних  умов  на  підключення   до   розподільних
газопроводів    останнього    автомобільних     газонаповнювальних
компресорних станцій, які проектувалися в таких місцях: с. Бедевля
Тячівського району; м. Ужгороді по вул. Баб'яка, 26;  м.  Мукачеві
по вул. Університетській, 128; м. Виноградові по  вул.  I.  Франка
б/н та в м. Ужгороді по вул. Темірязєва, б/н;
 
     ТОВ "Енергоресурси" додало до зазначених  листів  плани-схеми
розташування   автомобільних    газонаповнювальних    компресорних
станцій;
 
     ВАТ   "Закарпатгаз"   видало   технічні   умови   лише   щодо
газонаповнювальної  компресорної  станції,  спроектованої   в   с.
Бедевля Тячівського району, та взагалі не надіслало  відповіді  на
інші листи ТОВ "Енергоресурси";
 
     - за результатами розгляду зазначеної  справи  територіальним
відділенням АМК прийнято рішення від 29.05.2007  №  12,  згідно  з
яким:
 
     встановлено, що ВАТ "Закарпатгаз" за результатами  діяльності
2005-2006 років та першого кварталу 2007  року  займає  монопольне
(домінуюче) становище на  ринку  транспортування  природного  газу
розподільними  газопроводами   та   постачання   природного   газу
населенню в межах Закарпатської області з часткою 100 відсотків;
 
     дії  ВАТ  "Закарпатгаз"  щодо  безпідставного  зволікання   з
видачею   технічних   умов   на   підключення   об'єктів   системи
газопостачання    ТОВ    "Енергоресурси"    визнано     порушенням
законодавства про  захист  економічної  конкуренції,  передбаченим
пунктом 5 частини другої статті 13 та пунктом 2 статті 50 Закону у
вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем  на  ринку
шляхом часткової або повної відмови від придбання  або  реалізації
товару  за  відсутності  альтернативних   джерел   реалізації   чи
придбання;
 
     ВАТ    "Закарпатгаз"    зобов'язано    припинити    порушення
законодавства про захист економічної конкуренції;
 
     за порушення законодавства про захист економічної конкуренції
на ВАТ "Закарпатгаз" накладено штраф у сумі 17 000 грн.
 
     Відповідно до частини першої статті 1 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        
підприємства   та   організації   мають   право   звертатися    до
господарського   суду   згідно   з   встановленою    підвідомчістю
господарських справ за захистом своїх  порушених  або  оспорюваних
прав  і  охоронюваних  законом  інтересів,  а  також  для   вжиття
передбачених цим  Кодексом  заходів,  спрямованих  на  запобігання
правопорушенням.
 
     З установлених  попередніми  судовими  інстанціями  фактичних
обставин  даної  справи  не  вбачається  порушення   прав   та/або
охоронюваних законом  інтересів  ВАТ  "Закарпатгаз"  у  зв'язку  з
виданням відділенням АМК оспорюваного розпорядження від 24.04.2007
№ 10, яким розпочато розгляд справи № 03-9/2007 стосовно названого
Товариства у зв'язку з наявністю в діях останнього ознак порушення
законодавства про захист економічної конкуренції.
 
     Саме по собі  здійснення  розгляду  органом  Антимонопольного
комітету  України  справи  №  03-9/2007  не   порушує   права   та
охоронювані  інтереси  ВАТ  "Закарпатгаз".   Всебічне,   повне   і
об'єктивне  з'ясування  всіх   обставин   справи   про   порушення
законодавства про захист  економічної  конкуренції  територіальним
відділенням АМК згідно з пунктами 21, 23 Правил розгляду справ про
порушення  законодавства  про   захист   економічної   конкуренції
(затверджені розпорядженням Антимонопольного комітету України  від
19.04.94 № 5  в  редакції  розпорядження  від  29.06.98  №  169-р)
проводиться службовцями названого Комітету після початку  розгляду
відповідної справи.
 
     З  огляду  на  наведене  Вищий  господарський   суд   України
погоджується з висновком попередніх судових інстанцій про  відмову
в  задоволенні  позову  про   визнання   недійсним   розпорядження
відділення АМК від 24.04.2007 № 10.
 
     Разом з тим, причиною спору  зі  справи  в  частині  позовних
вимог про визнання недійсним рішення відділення АМК від 29.05.2007
№ 12 стало питання про наявність в діях позивача  ознак  порушення
законодавства про захист економічної конкуренції.
 
     У пункті 1 Постанови  Пленуму  Верховного  Суду  України  від
29.12.1976 № 11 "Про судове рішення" ( v0011700-76 ) (v0011700-76)
         зазначено, що
рішення  є  законним  тоді,  коли  суд,   виконавши   всі   вимоги
процесуального законодавства  і  всебічно  перевіривши  обставини,
вирішив справу у відповідності з нормами матеріального  права,  що
підлягають  застосуванню  до  даних  правовідносин,   а   при   їх
відсутності - на підставі закону, що  регулює  подібні  відносини,
або виходячи із загальних засад і  змісту  законодавства  України;
обгрунтованим  визнається  рішення,  в  якому  повно   відображені
обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду  про
встановлені   обставини   і   правові   наслідки   є   вичерпними,
відповідають дійсності і  підтверджуються  достовірними  доказами,
дослідженими в судовому засіданні.
 
     Як  вбачається  з  прийнятих   у   справі   судових   рішень,
задовольняючи позов про визнання  недійсним  оспорюваного  рішення
відділення АМК, судові інстанції виходили з того, що  виготовлення
та видача технічних умов є окремим видом господарської  діяльності
ВАТ "Закарпатгаз", який необхідно розглядати у відриві від  такого
виду діяльності названого  Товариства  як  розподіл  природного  і
нафтового газу.
 
     Разом з тим, дійшовши відповідного висновку, судові інстанції
не врахували  викладеного  в  Ліцензійних  умовах,  відповідно  до
пункту 1.3 розділу 1 яких "Загальні положення":
 
     розподіл  (транспортування  природного  та   нафтового   газу
розподільними трубопроводами) -  вид  господарської  діяльності  з
надання послуг  з  транспортування  природного  і  нафтового  газу
розподільними   трубопроводами    замовникам,    що    проводиться
ліцензіатом  відповідно  до  Ліцензійних  умов  за   встановленими
законодавством  України  правилами  ціноутворення  та  на   певній
географічній території, з метою його доставки споживачам;
 
     технічні  умови  -  документ,  що  містить   комплекс   вимог
технічного та  технологічного  характеру  з  проектування  об'єкта
системи газопостачання замовника, виконання  яких  є  обов'язковою
умовою для підключення до газорозподільної мережі ліцензіата.
 
     Згідно  з  підпунктом  3.4.1  пункту  3.4  Ліцензійних   умов
ліцензіат  зобов'язаний  забезпечувати  доступ   до   використання
потужностей газорозподільних мереж  замовникам,  які  мають  намір
отримувати послуги з транспортування природного газу розподільними
трубопроводами, на недискримінаційних засадах.
 
     При  цьому   підключення   об'єкта   системи   газопостачання
замовника здійснюється ліцензіатом за умови  виконання  замовником
технічних умов (підпункт 3.7.1 пункту 3.7 ).
 
     Пунктом  2  статті  50  Закону  передбачено,  що  порушеннями
законодавства про захист  економічної  конкуренції  є  зловживання
монопольним (домінуючим) становищем.
 
     Згідно  з  пунктом  5  частини  другої   статті   13   Закону
зловживанням  монопольним  (домінуючим)   становищем   на   ринку,
зокрема, визнається часткова або повна відмова від  придбання  або
реалізації товару за відсутності альтернативних джерел  реалізації
чи придбання.
 
     З   огляду   на   наведене   дотримання    замовником    (ТОВ
"Енергоресурси")   технічних   умов   є   необхідною   передумовою
підключення  його  об'єкта  газопостачання   до   газорозподільної
системи ліцензіата (ВАТ "Закарпатгаз"), а  відтак,  підготовка  та
видача  таких  технічних  умов  -складова  частина   господарської
діяльності  ВАТ  "Закарпатгаз"  з  транспортування  природного  та
нафтового газу розподільними  трубопроводами.  Незважаючи  на  це,
суди дійшли необгрунтованого висновку про відсутність у  діях  ВАТ
"Закарпатгаз"  порушення  законодавства  про  захист   економічної
конкуренції, при цьому не спростувавши  висновку  відділення  АМК,
який в оспорюваному рішенні встановив таке порушення  на  підставі
належних і допустимих доказів та застосував до порушника стягнення
у вигляді штрафу.
 
     Неврахування наведених приписів законодавства стало  причиною
прийняття судовими інстанціями неправильного рішення зі  справи  в
частині задоволення позовних вимог.
 
     Відповідно до частини другої  статті  56  Закону  рішення  та
розпорядження органів  Антимонопольного  комітету  України,  голів
його територіальних відділень є обов'язковими до виконання.
 
     Як зазначено в абзаці першому пункту 2  роз'яснення  президії
Вищого  арбітражного  суду  України  від  26.01.2000   №   02-5/35
( v5_35800-00 ) (v5_35800-00)
         "Про  деякі  питання  практики  вирішення  спорів,
пов'язаних  з  визнанням  недійсними  актів  державних  чи   інших
органів", підставами для визнання акта недійсним є невідповідність
його  вимогам  чинного  законодавства  та/або  визначеній  законом
компетенції  органу,  який  видав  цей  акт.  Обов'язковою  умовою
визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку  з  прийняттям
відповідного  акта  прав   та   охоронюваних   законом   інтересів
підприємства  чи  організації  -  позивача  у  справі.   Якщо   за
результатами   розгляду   справи   факту   такого   порушення   не
встановлено, у господарського  суду  немає  правових  підстав  для
задоволення позову.
 
     Між тим ні місцевий,  ані  апеляційний  господарські  суди  у
прийнятті рішення зі справи не зазначили обставин, які свідчили  б
про порушення відділенням АМК  меж  наданих  йому  повноважень  та
приписів  чинного  законодавства  України,  натомість  обмежившись
аналізом господарської діяльності сторін у справі.
 
     З   урахуванням   наведеного,   враховуючи    факт    повного
встановлення попередніми судовими інстанціями обставин, що входять
до предмету доказування зі  справи,  але  з  наданням  ними  таким
обставинам неправильної юридичної оцінки, Вищий господарський  суд
України дійшов висновку про необхідність скасування судових рішень
зі справи в частині позовних вимог про визнання недійсним  рішення
відділення АМК від 29.05.2007 № 12 та відмови в задоволенні позову
у відповідній частині з мотивів, викладених у цій постанові.
 
     Керуючись  статтями  111-7,  111-9   -111-11   Господарського
процесуального кодексу України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,  Вищий  господарський
суд України
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
     1. Касаційну скаргу Закарпатського обласного  територіального
відділення   Антимонопольного   комітету   України    задовольнити
частково.
 
     2. Рішення  господарського  суду  Закарпатської  області  від
17.08.2007 та постанову  Львівського  апеляційного  господарського
суду від 10.10.2007 зі справи № 3/64 в частині позовних вимог  про
визнання недійсним рішення адміністративної колегії Закарпатського
обласного  територіального  відділення  Антимонопольного  комітету
України від 29.05.2007 № 12 у справі № 03-9/2007 скасувати.
 
     У задоволенні позову в цій частині відмовити.
 
     3. В іншій частині рішення господарського суду  Закарпатської
області  від  17.08.2007  та  постанову  Львівського  апеляційного
господарського суду від 10.10.2007 зі справи № 3/64  залишити  без
змін.
 
     Суддя В. Селіваненко
 
     Суддя I. Бенедисюк
 
     Суддя Б. Львов