ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     04 грудня 2007 р.
 
     № 38/599
 
     Вищий господарський суд України у складі:  суддя  Селіваненко
В.П.- головуючий, судді Бенедисюк I.М. і Львов Б.Ю.
 
     розглянув   касаційну    скаргу    Макарівського    районного
виробничого  управління  житлово-комунального  господарства,   смт
Макарів Київської області (далі -Управління ЖКГ)
 
     на рішення господарського суду міста Києва від 12.07.2007 та
     постанову Київського  апеляційного  господарського  суду  від
17.09.2007
 
     зі справи № 38/599
 
     за позовом Управління ЖКГ
 
     до   Київського    обласного    територіального    відділення
Антимонопольного комітету України, м.  Київ  (далі  -територіальне
відділення АМК)
 
     про визнання нечинним рішення.
 
     Судове засідання проведено за участю представників сторін:
 
     позивача -Бондаря I.Г.,
 
     відповідача - Зоріної П.В., Кочерги Ю.О.
 
     За   результатами   розгляду    касаційної    скарги    Вищий
господарський суд України
 
                            ВСТАНОВИВ:
 
     Рішенням  господарського  суду  міста  Києва  від  12.07.2007
(суддя Сулім  В.В.),  залишеним  без  змін  постановою  Київського
апеляційного господарського суду від 17.09.2007 (колегія суддів  у
складі: Коваленко В.М. - головуючий, судді Вербицька О.В. і Гарник
Л.Л.), у задоволенні позову  відмовлено.  У  прийнятті  зазначених
рішення  та  постанови  попередні  судові  інстанції  виходили   з
відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
 
     У касаційній скарзі до  Вищого  господарського  суду  України
Управління ЖКГ просить оскаржувані судові рішення з  даної  справи
скасувати і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити. Скаргу
мотивовано   неправильним   застосуванням   попередніми   судовими
інстанціями  норм   матеріального   права   та   порушенням   норм
процесуального права, в тому числі статті 630  Цивільного  кодексу
України ( 435-15 ) (435-15)
        ,  статті  218  Господарського  кодексу  України
( 436-15 ) (436-15)
        , статті  60  Закону  України  "Про  захист  економічної
конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
        , статті 4-2 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
          (далі  -  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ),
положень Типового договору про надання послуг  з  централізованого
опалення, постачання холодної та гарячої  води  і  водовідведення,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005
№ 630 ( 630-2005-п ) (630-2005-п)
        .
 
     У відзиві на касаційну скаргу  територіальне  відділення  АМК
заперечує   проти   доводів   скаржника,   зазначаючи    про    їх
необгрунтованість та невідповідність вимогам закону, і  просить  у
задоволенні скарги відмовити.
 
     Згідно з частиною другою статті 2  Кодексу  адміністративного
судочинства України ( 2747-15 ) (2747-15)
         до адміністративних  судів  можуть
бути оскаржені будь-які рішення, дії  чи  бездіяльність  суб'єктів
владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи
бездіяльності Конституцією чи законами України  встановлено  інший
порядок судового провадження. А згідно з частиною другою статті  4
названого Кодексу юрисдикція адміністративних судів поширюється на
всі  публічно-правові  спори,  крім  спорів,  для   яких   законом
встановлений інший порядок судового  вирішення.  Відповідно  ж  до
приписів  статті  60   Закону   України"Про   захист   економічної
конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
         рішення органів Антимонопольного комітету
України оскаржуються до господарського суду.
 
     У пункті 4 Iнформаційного листа Верховного Суду  України  від
26.12.2005 ( v3-2-700-05 ) (v3-2-700-05)
         №  3.2-2005  також  зазначено:  "Закони
України   можуть   передбачати    вирішення    певних    категорій
публічно-правових спорів в порядку іншого судочинства  (наприклад,
стаття 60 Закону  України  "Про  захист  економічної  конкуренції"
( 2210-14 ) (2210-14)
         встановлює, що заявник, відповідач, третя особа  мають
право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету  України
до  господарського  суду  у  двомісячний  строк  з  дня  одержання
рішення)".
 
     Отже, розгляд даної  справи  здійснюється  за  правилами  ГПК
України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
     Перевіривши на  підставі  встановлених  попередніми  судовими
інстанціями фактичних обставин  справи  правильність  застосування
ними   норм   матеріального   і   процесуального   права,    Вищий
господарський  суд  України  дійшов  висновку   про   необхідність
припинення провадження в даній справі з огляду на таке.
 
     Судовими інстанціями у справі встановлено, зокрема, що:
 
     - позов   було   подано   про   визнання   нечинним   рішення
територіального відділення АМК від 28.02.2006 №  5  "Про  визнання
вчинення   порушення   законодавства   про   захист    економічної
конкуренції з боку Макарівського районного виробничого  управління
житлово-комунального   господарства    та    накладення    штрафу"
(далі -рішення № 5);
 
     - згідно з рішенням № 5:
 
     · визнано, що Управління ЖКГ є суб'єктом природних монополій,
який   займає   монопольне   (домінуюче)   становище   на   ринках
централізованого водопостачання та централізованого водовідведення
з часткою 100 відсотків  у  межах  діючих  мереж  смт  Макарів,  є
монополістом  на  ринку  утримання  житлового  фонду  та   надання
житлово-експлуатаційних послуг у районі дислокації житлового фонду
Макарівської селищної ради, а також займає монопольне становище на
регіональному ринку санітарного очищення;
 
     · визнано, що дії  Управління  ЖКГ  відповідно  до  пункту  2
статті 50, частини першої та пункту 1  частини  другої  статті  13
Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
          є
зловживанням монопольним (домінуючим) становищем, що  призвело  до
ущемлення  інтересів  споживачів  шляхом  встановлення  таких  цін
реалізації  товару,  які  неможливо  було  б  встановити  за  умов
існування значної конкуренції на ринку;
 
     · відповідно до частини другої статті 52 названого Закону  на
Управління ЖКГ накладено штраф у сумі 1 000 грн.;
 
     · Управління ЖКГ зобов'язано  на  підставі  абзацу  дев'ятого
частини першої статті 48 Закону України  "Про  захист  економічної
конкуренції"  ( 2210-14 ) (2210-14)
          усунути   наслідки   порушення   шляхом
проведення   перерахунків   споживачам   за   неякісну   воду    у
відповідності з додатком до Правил надання послуг централізованого
опалення, постачання холодної та гарячої  води  і  водовідведення,
затверджених постановою Кабінету Міністрів України від  21.07.2005
№ 630 ( 630-2005-п ) (630-2005-п)
        , за період з 31.08.2005 по 31.01.2006,  а  по
вул. Піонерській (точка, де вода  перевищувала  норми  тимчасового
дозволу Держспоживстандарту на відхилення від вимог  ГОСТ  2874-82
"Вода питьевая. Гигиенические требования и контроль за  качеством"
і станом на 23.06.2005 містила 3, 88 мг/л заліза) -  з  23.06.2005
по 30.08.2005;
 
     ·  Упраління  ЖКГ  зобов'язано  зменшити  плату  за  неякісну
спожиту воду на 20% згідно з додатком до названих Правил за період
з   01.02.2006   до    часу    отримання    тимчасового    дозволу
Держспоживстандарту  на  відхилення  від  вимог   згаданого   ГОСТ
2874-82;
 
     - рішення № 5 було прийнято 28.02.2006 і отримане Управлінням
ЖКГ 07.03.2006;
 
     - Управління ЖКГ посилається на те, що воно вперше звернулося
до суду з позовом про визнання рішення № 5 нечинним 13.03.2006. Iз
змісту листа господарського суду  міста  Києва  від  07.09.2006  №
23341/4552А (т. 1, а. с. 8) вбачається, що позовні матеріали  були
повернуті  Управлінню  ЖКГ  у  зв'язку  з   непідсудністю   справи
господарському суду міста Києва "і через викладені обставини  спір
не був вирішений";
 
     - наступне   звернення   Управління   ЖКГ   з   позовом    до
господарського суду міста Києва мало місце 18.10.2006  (згідно  із
штемпелем  на  позовній  заяві;  т.  1,  а.  с.  3),  тобто  після
закінчення двомісячного строку, встановленого  статтею  60  Закону
України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ) (2210-14)
        .
 
     Згідно з частиною першою статті 60 названого Закону  заявник,
відповідач, третя особа  мають  право  оскаржити  рішення  органів
Антимонопольного  комітету  України  повністю  або   частково   до
господарського суду у двомісячний строк з дня  одержання  рішення.
Цей строк не може бути відновлено.
 
     Передбачений цією нормою строк є  присікальним,  і  визначені
згідно із статтею 223 Господарського  кодексу  України  ( 436-15 ) (436-15)
        
строки  реалізації   господарсько-правової   відповідальності   на
відповідні правовідносини не поширюються.
 
     Таку правову позицію відображено в постанові Верховного  Суду
України від 29.05.2007 № 9/205-06-5910 і  відтворено  в  підпункті
6.2.4 пункту  6  роз'яснення  президії  Вищого  арбітражного  суду
України  від  26.01.2000  №  02-5/35  ( v5_35800-00 ) (v5_35800-00)
          "Про  деякі
питання  практики  вирішення  спорів,   пов'язаних   з   визнанням
недійсними  актів  державних  чи  інших   органів"   (в   редакції
рекомендацій  президії  Вищого  господарського  суду  України  від
22.10.2007 № 04-5/198 ( v_198600-07 ) (v_198600-07)
        ) і в пункті 2 Iнформаційного
листа  Вищого   господарського   суду   України   від   13.04.2007
( v_229600-07 ) (v_229600-07)
           №   10-8/229   "Про   деякі   питання   практики
застосування    конкурентного    законодавства"    (в     редакції
Iнформаційного  листа  Вищого  господарського  суду  України   від
19.06.2007 № 01-8/432 ( v_432600-07 ) (v_432600-07)
        ).
 
     Попередніми судовими інстанціями з'ясовано,  що  позов,  який
розглядається в  даній  справі,  подано  з  пропуском  визначеного
статтею 60 Закону України  "Про  захист  економічної  конкуренції"
( 2210-14 ) (2210-14)
          строку  оскарження  рішення  органу  Антимонопольного
комітету України, що унеможливлює  вирішення  господарським  судом
відповідного спору по суті.
 
     Що  ж  до  первісного  позову  Управління  ЖКГ  про  визнання
нечинним  рішення  №  5,  який  було  подано  13.06.2006,  то,  як
вбачається  з  установлених   попередніми   судовими   інстанціями
обставин, його матеріали  були  предметом  розгляду  господарським
судом в іншій (а не в даній) справі.
 
     Згідно з пунктом 1  частини  першої  статті  80  ГПК  України
( 1798-12 ) (1798-12)
         господарський суд припиняє провадження у справі,  якщо
спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
 
     Відповідно  до  пункту  4  статті  111-9  названого   Кодексу
касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має
право, зокрема, скасувати рішення  першої,  постанову  апеляційної
інстанції повністю або частково і припинити провадження у справі.
 
     Керуючись пунктом 1  частини  першої  статті  80  і  статтями
111-5, 111-9, 111-10 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий  господарський
суд України
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
     1. Рішення господарського суду міста Києва від 12.07.2007  та
постанову  Київського   апеляційного   господарського   суду   від
17.09.2007 зі справи № 38/599 скасувати.
 
     2. Провадження у справі № 38/599 припинити.
 
     Суддя В. Селіваненко
 
     Суддя I. Бенедисюк
 
     Суддя Б. Львов