ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                            ПОСТАНОВА
 
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     22 листопада 2007 р.
 
     № 27-12/530-06-11712
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
 
     головуючий суддя:
 
     Першиков Є.В.
 
     судді
 
     Данилова Т.Б., Ходаківська I.П.
 
     за участю представників сторін
 
     позивача -
 
     відповідача 1-
 
     відповідача 2-
 
     розглянувши матеріали касаційної скарги
 
     пр. Підлужняк С.О. -дов. №273 від 12.10.07р.
 
     пр. Кірічек С.В. -дов. №430 від 13.11.06р
 
     не з'явився
 
     товариства   з   обмеженою    відповідальністю    "Донбаський
збагачувальний комбінат"
 
     у справі
 
     господарського суду Одеської області
 
     на постанову
 
     Одеського апеляційного господарського суду від 31.07.2007р.
 
     за позовом
 
     відкритого акціонерного товариства "Вінницяоблпаливо"
 
     до
 
     1) державного підприємства "Одеська залізниця"
 
     2)  товариства  з  обмеженою   відповідальністю   "Донбаський
збагачувальний комбінат"
 
     про
 
     стягнення 2 169,02 грн.
 
     Розпорядженням Заступника голови Вищого  господарського  суду
України від 21.11.2007р. №02-12.2/385  змінено  склад  колегії:  у
зв'язку з відсутністю судді  Савенко  Г.В.  призначено  колегію  у
складі: головуючий  суддя  Першиков  Є.В.,  судді  Данилова  Т.Б.,
Ходаківська I.П.
 
                        В С Т А Н О В И В:
 
     У  листопаді  2006  року   відкрите   акціонерне   товариство
"Вінницяоблпаливо"  звернулось  до  господарського  суду  Одеської
області з позовом до державного підприємства  "Одеська  залізниця"
та   товариства   з   обмеженою    відповідальністю    "Донбаський
збагачувальний комбінат" про  стягнення  з  належного  відповідача
вартості нестачі вугілля в сумі 2 169,02грн.
 
     Рішенням   господарського   суду   Одеської    області    від
14.03.2007р. (суддя Семенюк Г.В.) залишеним  без  змін  постановою
Одеського апеляційного господарського суду від 31.07.2007р. (судді
Бєляновський  В.В.,  Мирошниченко  М.А.,  Шевченко  В.В.)  позовні
вимоги задоволено частково,  стягнуто  з  товариства  з  обмеженою
відповідальністю "Донбаський збагачувальний комбінат"  на  користь
відкритого  акціонерного  товариства  "Вінницяоблпаливо"  вартості
нестачі вугілля в сумі  1  911,60грн.  У  стягненні  з  державного
підприємства   "Одеська   залізниця"   на    користь    відкритого
акціонерного товариства  "Вінницяоблпаливо"  збитків  від  нестачі
вугілля, що мали місце  при  перевезенні  у  вагоні  №66714148  за
залізничною накладною №52182492 відмовлено.
 
     Судові рішення грунтуються на тому,  що  відправник  не  вжив
заходів, передбачених п.6 Правил перевезення  вантажів  у  вагонах
відкритого   типу,   що    підтверджується    комерційним    актом
№БК041203*833/2 від 03.12.2005р., в якому відсутні  відомості  про
застосування  відправником  ущільнення  вантажу  та   використання
захисного  маркування.  Відповідно  до  п.114  Статуту   залізниць
України ( 457-98-п ) (457-98-п)
          поряд  з  відшкодуванням  збитків  залізниця
зобов'язана  відшкодовувати  сплачену   за   перевезення   вантажу
провізну  плату,  якщо  її  не  включено  до  вартості  втраченого
вантажу, лише  у  випадку  повної  втрати  вантажу,  відшкодування
провізної плати у разі нестачі, псування або  пошкодження  вантажу
Статутом не передбачено.
 
     Не погоджуючись з висновками господарських судів,  товариство
з обмеженою відповідальністю "Донбаський збагачувальний  комбінат"
подало до Вищого господарського суду України касаційну  скаргу,  в
якій просить рішення та постанову по справі скасувати  і  прийняти
нове рішення, яким відмовити у стягненні з товариства з  обмеженою
відповідальністю "Донбаський збагачувальний комбінат" збитків  від
нестачі вугілля та  судових  витрат,  посилаючись  на  неправильне
застосування судами норм матеріального та процесуального права.
 
     Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши наявні
матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин
справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові,  колегія
суддів вважає, що  касаційна  скарга  не  підлягає  задоволенню  з
наступних підстав.
 
     Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення,  касаційна
інстанція  на  підставі  встановлених  фактичних  обставин  справи
перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій  норм
матеріального та процесуального права.
 
     Судами попередніх інстанцій встановлено і це  підтверджується
матеріалами справи, що згідно з договором №1-21  від  15.02.2005р.
укладеним між відкритим акціонерним товариством "Вінницяоблпаливо"
та   приватним   підприємством    "Розма    Плюс",    відправником
вантажу  -товариством  з  обмеженою  відповідальністю  "Донбаський
збагачувальний комбінат" у вагоні  відкритого  типу  №66714148  за
залізничною  накладною  №52182492  від  30.11.2005р.  зі   станції
відправлення "Пелагеевский" Донецької залізниці на адресу позивача
на станцію "Сорока"  Одеської  залізниці  було  направлено  69  тн
вугілля марки Антрацит АМ 13-25.
 
     При цьому,  завантаження  вугілля  було  здійснено  силами  і
засобами  товариства  з  обмеженою  відповідальністю   "Донбаський
збагачувальний комбінат", про що вказано в залізничній накладній.
 
     Під час перевезення вантажу 02.12.2005р. на станції  "Сорока"
було складено акт загальної форми №3095, яким  встановлено,  що  у
вагоні  №66714148,  виявлено  на  поверхні   вантажу   поглиблення
праворуч по ходу потяга над четвертим люком  довжиною  1  000  мм,
шириною 1 000 мм та глибиною 500 мм, над шостим люком  довжиною  1
500 мм, шириною 1 500 мм та  глибиною  100  мм,  ліворуч  по  ходу
потяга над 1, 2 та 4, 5 люками  поглиблення  довжиною  3  000  мм,
шириною 1 000 мм та глибиною 500 мм, над сьомим люком -довжиною  1
500 мм, шириною 1 000 мм та глибиною 500  мм.  Завантаження  нижче
бортів вагону. Двері та люки щільно закриті. Течі вантажу не  має.
Захисне  маркування  відсутнє.  Вагон   зданий   під   охорону   і
відчеплений для зважування.
 
     На підставі вказаного  акту  загальної  форми  був  складений
комерційний  акт  №БК041203-833/2  від   03.12.2005р.,   у   якому
зазначено, що вантаж завантажений  нижче  бортів  на  200  мм.  На
поверхні вантажу маються поглиблення праворуч та ліворуч  по  ходу
потяга,  над  певними  люками,  довжиною,  шириною   та   глибиною
зазначеною в акті загальної форми. Люки та двері  щільно  закриті.
Течі вантажу не має. Розмір навантаження відносно висоти бортів  в
документах  не  вказаний.   Каток   не   застосовувався.   Захисне
маркування відсутнє. Різниця ваги проти зазначеної у документах  в
сторону зменшення складає 6 000 кг.
 
     Згідно пункту  110  Статуту  залізниць  України  ( 457-98-п ) (457-98-п)
        
залізниця несе відповідальність за  збереження  вантажу  від  часу
його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу  або
передачі згідно з Правилами іншому підприємству.
 
     Судами попередніх інстанцій встановлено, що вантаж  прибув  у
непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому  засобами
відправника -товариства з обмеженою  відповідальністю  "Донбаський
збагачувальний комбінат", без ознак втрати під час перевезення,  а
тому зафіксовані  в  комерційному  акті  поглиблення  вантажу  над
люками не можуть доводити втрату або доступ  до  вантажу  під  час
перевезення.
 
     Вимогами підпункту "а" пункту 111 Статуту  залізниць  України
( 457-98-п ) (457-98-п)
           передбачено,   що   залізниця   звільняється    від
відповідальності, якщо вантаж прибув у  непошкодженому  відкритому
рухомому складі, завантаженому засобами  відправника,  якщо  немає
ознак  втрати,  псування   або   пошкодження   вантажу   під   час
перевезення.
 
     З огляду на викладене, господарські суди обгрунтовано  дійшли
висновку про відсутність вини залізниці у нестачі вантажу, а  отже
і  відсутність  підстав  для  стягнення  з  неї  вартості  нестачі
вантажу.
 
     Окрім того, положеннями ч.3 п.5 Правил перевезення вантажів у
вагонах  відкритого  типу,   затверджених   Наказом   Міністерства
транспорту  України  №542   від   20.08.2001р.   ( z0793-01 ) (z0793-01)
        ,   з
подальшими  змінами   та   доповненнями,   встановлено,   що   при
навантаженні вантажів у вагони відкритого типу поверхня вантажу  у
всіх випадках розрівнюється і ущільнюється.  Для  розрівнювання  і
ущільнення вантажу відправник  може  використовувати  механізовані
установки та інші пристрої, а п.6 названих правил встановлено,  що
з метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у
вагонах відкритого типу, на їх  поверхню  відправником  наноситься
захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією)
чи інше закріплення верхнього шару вантажу.
 
     Судами   попередніх   інстанцій   встановлено,   що   захисне
маркування на поверхні вантажу відсутнє, а також поверхня  вантажу
не розрівняна.
 
     Встановлені обставини свідчать про те,  що  вантажовідправник
допустив  порушення  ч.3  пункту  32  Статуту  залізниць   України
( 457-98-п ) (457-98-п)
         щодо підготовки ватажу з урахуванням його схоронності
під час транспортування.
 
     Приймаючи   рішення   про   часткове    задоволення    позову
господарські  суди  правильно  застосували  п.2.7  Правил   видачі
вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від
21.11.2004р. №644 ( z0862-00 ) (z0862-00)
        , згідно з яким сума норм  природної
втрати і граничного розходження визначення маси нетто становить 1%
маси нетто вугілля, зазначеної у перевізних документах.
 
     Статтею  111-7  ГПК  України  ( 1798-12 ) (1798-12)
           передбачено,   що
переглядаючи  у  касаційному  порядку  судові  рішення,  касаційна
інстанція  на  підставі  встановлених  фактичних  обставин  справи
перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції  норм
матеріального і процесуального права.
 
     Касаційна інстанція не має права  встановлювати  або  вважати
доведеними  обставини,  що  не  були  встановлені  у  рішенні  або
постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання
про достовірність  того  чи  іншого  доказу,  про  перевагу  одних
доказів над іншими, збирати нові докази або  додатково  перевіряти
докази.
 
     За  таких  обставин  та  враховуючи,  що  судами   попередніх
інстанцій досліджені  всі  наявні  у  справі  матеріали,  їм  дана
належна правова оцінка,  судова  колегія  не  вбачає  підстав  для
скасування постановлених по справі судових рішень  з  наведених  у
касаційній скарзі мотивів.
 
     Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.111-5, 111-7,  111-9,
111-11 Господарського процесуального кодексу України  ( 1798-12 ) (1798-12)
        ,
Вищий господарський суд України, -
 
                           ПОСТАНОВИВ:
 
     Касаційну  скаргу  товариства  з  обмеженою  відповідальністю
"Донбаський збагачувальний комбінат" залишити без задоволення.
 
     Постанову  Одеського  апеляційного  господарського  суду  від
31.07.2007р. по справі №27-12/530-06-11712 залишити без змін.
 
     Головуючий Є. Першиков
 
     Судді Т. Данилова
 
     I. Ходаківська