ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
                            ПОСТАНОВА
                          IМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
     07 серпня 2007 р.
     № 6/135
     Вищий господарський суд України у  складі:  суддя  Москаленко
В.С. -головуючий, судді Васищак I.М. і Селіваненко В.П.
     розглянув касаційну скаргу приватного підприємства "РЄАЛ", м.
Луганськ (далі -Підприємство)
     на постанову Луганського апеляційного господарського суду від
03.01.2006
     зі справи № 6/135
     за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального
захисту інвалідів, м. Луганськ
     до Підприємства
     про стягнення штрафних санкцій у сумі 5 026,66 грн.
     За   результатами   розгляду    касаційної    скарги    Вищий
господарський суд України
                            ВСТАНОВИВ:
     У  червні  2005   року   відділення   Фонду   звернулося   до
господарського суду Луганської області з позовом про  стягнення  з
Підприємства 5 026,66 грн. штрафних санкцій за нестворення у  2003
році робочих місць  для  працевлаштування  інвалідів  на  підставі
статей 19, 20 Закону України "Про  основи  соціальної  захищеності
інвалідів в Україні" ( 875-12 ) (875-12)
         (далі -Закон).
     Рішенням   господарського   суду   Луганської   області   від
07.10.2005 (суддя Василенко Т.А.) у задоволенні позову відмовлено.
Судове рішення  мотивовано  що  вина  Підприємства  у  нестворенні
робочих місць для працевлаштування інвалідів відсутня.
     Постановою Луганського апеляційного господарського  суду  від
03.01.2006   (колегія   суддів    у    складі:    суддя    Баннова
Т.М. -головуючий,  судді  Єжова  С.С.,  Семендяєва  I.В.)  рішення
господарського суду  першої  інстанції  скасовано,  прийнято  нове
рішення, яким позов задоволено: з  Підприємства  стягнуто  штрафні
санкції у сумі 5  026,66  грн.  та  віднесено  судові  витрати  зі
справи. Постанову мотивовано невиконанням Підприємством  обов'язку
зі створення робочих місць для працевлаштування інвалідів.
     Підприємство звернулося до Вищого господарського суду України
з  касаційною  скаргою,  в  якій  просить  постанову  апеляційного
господарського суду  зі  справи  скасувати,  а  рішення  місцевого
господарського суду залишити без змін. Скаргу мотивовано  тим,  що
судом апеляційної інстанції у розгляді справи невірно  застосовано
норми матеріального права, зокрема, Закону.
     Відзив на касаційну скаргу не надходив.
     Ухвалою Вищого господарського  суду  України  від  15.02.2006
касаційну скаргу відділення Фонду разом з матеріалами даної справи
передано для розгляду до Вищого адміністративного суду України.
     Ухвалою Вищого адміністративного суду України від  17.11.2006
відмовлено у відкритті касаційного провадження, а касаційну скаргу
повернуто до Вищого господарського суду України  з  посиланням  на
відсутність у Вищого адміністративного суду України повноважень  з
перегляду в касаційному порядку рішень, прийнятих не  за  Кодексом
адміністративного  судочинства  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          (далі   -КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        ).
     Учасників  судового  процесу  відповідно  до   статті   111-4
Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
         (далі  -
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ) належним  чином  повідомлено  про  час  і
місце розгляду касаційної скарги.  Представники  сторін  у  судове
засідання не з'явилися.
     Перевіривши правильність  застосування  попередніми  судовими
інстанціями норм процесуального  права,  Вищий  господарський  суд
України дійшов висновку про  необхідність  часткового  задоволення
касаційної скарги з урахуванням такого.
     Згідно зі статтею  8  Закону  державне  управління  в  галузі
забезпечення   соціальної   захищеності   інвалідів   здійснюється
центральним органом виконавчої влади з питань праці та  соціальної
політики,  Міністерством  охорони  здоров'я  України  та  органами
місцевого самоврядування.
     Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту
інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
26.09.2002  №  1434  ( 1434-2002-п ) (1434-2002-п)
           (далі   -Положення),   Фонд
соціального  захисту  інвалідів  є  урядовим  органом   державного
управління, який діє у складі  Міністерства  праці  та  соціальної
політики України (далі -Мінпраці) та підпорядковується йому.
     Згідно з пунктом 9 Положення  для  реалізації  покладених  на
Фонд  соціального  захисту  інвалідів  завдань  за  погодженням  з
Мінпраці  утворюються  територіальні  відділення  Фонду  в   межах
граничної чисельності його працівників.
     Відповідно до покладених на нього  завдань  Фонд  соціального
захисту інвалідів здійснює контроль за  своєчасним  перерахуванням
сум штрафних санкцій, що  надходять  від  підприємств,  установ  і
організацій за недодержання  ними  нормативів  робочих  місць  для
забезпечення  працевлаштування  інвалідів  (підпункт  3  пункту  4
Положення).
     Пунктом  11  Порядку  сплати  підприємствами  (об'єднаннями),
установами і організаціями штрафних  санкцій  до  відділень  Фонду
соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та  використання
цих коштів, затвердженого постановою  Кабінету  Міністрів  України
від 28.12.2001 № 1767  ( 1767-2001-п ) (1767-2001-п)
        ,  передбачено,  що  у  разі
несплати  підприємствами,   установами   організаціями,   які   не
забезпечують  нормативу  робочих   місць,   штрафних   санкцій   в
установлений термін відділення  Фонду  вживають  заходів  щодо  їх
стягнення в судовому порядку.
     Таким чином,  Фонд  соціального  захисту  інвалідів  та  його
відділення є органами державної влади,  які  у  правовідносинах  з
підприємствами  (об'єднаннями),   установами   та   організаціями,
зокрема, у зв'язку із застосуванням штрафних санкцій, передбачених
статтею 20 Закону, реалізує владні управлінські функції,  а  право
відділень Фонду на звернення  до  суду  у  відповідних  відносинах
визначено в законодавчому порядку.
     Отже, даний спір є публічно-правовим і  на  нього  згідно  зі
статтями 4, 17  КАС  України  ( 2747-15 ) (2747-15)
          поширюється  юрисдикція
адміністративних судів. Відповідну  правову  позицію  викладено  в
постановах Верховного Суду України  від  17.01.2006  зі  справи  №
13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.
     Абзацами першим та другим пункту 6 розділу VII "Прикінцеві та
перехідні положення" (в редакції Закону України від  06.10.2005  №
2953-IV ( 2953-15 ) (2953-15)
         ) КАС України ( 2747-15 ) (2747-15)
         передбачено,  що  до
початку діяльності окружних та апеляційних адміністративних  судів
адміністративні справи, підвідомчі господарським судам  відповідно
до Господарського процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
          1991
року, вирішують у  першій  та  апеляційній  інстанціях  відповідні
місцеві та апеляційні господарські суди за правилами  КАС  України
( 2747-15 ) (2747-15)
        .  Касаційний  перегляд  рішень  за   такими   справами
здійснює Вищий  адміністративний  суд  України  за  правилами  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
        .
     Проте  даний  спір,  який  має  публічно-правовий   характер,
місцевим і апеляційним господарськими судами  на  порушення  вимог
статей 1, 12 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         після набрання  чинності  КАС
України ( 2747-15 ) (2747-15)
         вирішено в порядку господарського судочинства.
     Водночас Вищий господарський суд України не має повноважень з
касаційного перегляду судових рішень з публічно-правових спорів по
суті, що знайшло  відображення  й  у  постановах  Верховного  Суду
України від 24.01.2006 зі справ №№ 1/5-90, 1/4-89, 1/2-87, 07/296,
від 21.02.2006 № 5/334-18/559 та інших.
     Таким  чином,  розгляд  господарськими   судами   першої   та
апеляційної інстанцій справи з публічно-правового спору в  порядку
господарського  судочинства  унеможливив   здійснення   касаційної
перевірки   прийнятих   ними   рішень   зі   справи   в    порядку
адміністративного судочинства,  внаслідок  чого  зазначені  судові
рішення підлягають скасуванню згідно зі статтею 111-10 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
     Відповідну правову позицію викладено в постановах  Верховного
Суду України від 14.11.2006 зі справи № 10/153, від 13.02.2007  зі
справ № 2-27/1828.1-2006 та № 25/162-06-4457.
     Керуючись  статтями  111-7,   111-9   -111-11   ГПК   України
( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України
                           ПОСТАНОВИВ:
     1.  Касаційну  приватного  підприємства  "РЄАЛ"  задовольнити
частково.
     2.  Рішення  господарського  суду  Луганської   області   від
07.10.2005 та постанову  Луганського  апеляційного  господарського
суду від 03.01.2006 зі справи № 6/135 скасувати.
     Справу передати до господарського суду Луганської області для
розгляду за правилами адміністративного судочинства.
     Суддя   В. Москаленко
     Суддя   I. Васищак
     Суддя   В. Селіваненко