ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ 
 
                        П О С Т А Н О В А 
                          ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 
 
 28.02.2006                                        Справа N 40/123 
 
         (ухвалою Судової палати у господарських справах 
              Верховного Суду України від 20.04.2006 
         відмовлено у порушенні провадження з перегляду) 
 
 
     Вищий господарський суд України у складі колегії суддів: 
     В.Овечкін - головуючого, Є.Чернов, В.Цвігун 
     за участю представників: 
     позивача: 
     - Мазур О.В. - (дор. N 1/1 від 01.01.2006) 
     відповідача: 
     - Дяченко Н.О. - (дор. у справі) 
     - Чех О.Я. (дор. у справі) 
     третя особа: 
     - Лавренова Н.О. - (дор. N 31-1/92 від 21.02.2006) 
     розглянув касаційну скаргу ТОВ "Златолан" 
     на постанову Київського апеляційного господарського суду  від 
13.12.2005 
     у справі N 40/123 господарського суду м. Києва 
     за позовом ТОВ "Златолан" 
     до Корпорації "Украгропромбіржа" 
     треті особи: 
     - ВАТ НАК "Украгролізинг" 
     - Кабінет Міністрів України 
     - Міністерство аграрної політики України 
     за участю - прокурора Печерського району м. Києва 
     про визнання недійсним договору 
     В С Т А Н О В И В: 
 
     Рішенням господарського  суду м.  Києва від 19.09.2005 (суддя 
Л.Смірнова) позов задоволено частково,  визнано недійсним  договір 
фінансового лізингу та припинено його дію на майбутнє як такий, що 
суперечить вимогам  закону,  в  іншій   частині   позовних   вимог 
ТОВ "Златолан"  відмовлено,  в позові ВАТ НАК "Украгролізинг" щодо 
визнання недійним договору,  як  такого  що  суперечить  інтересам 
держави,   відмовлено,  в  задоволенні  позовних  вимог  прокурора 
відмовлено. 
 
     Судове рішення  вмотивовано  тими  обставинами,  що   договір 
фінансового   лізингу   не  відповідає  вимогам  закону,  оскільки 
відповідач не мав права надавати майно,  що є об'єктом договору  в 
лізинг,  а  також  не  дотримано  вимог  закону  щодо обов'язкової 
реєстрації договору в порядку встановленому Законом  України  "Про 
лізинг" ( 723/97-ВР ) (723/97-ВР)
        . 
 
     Постановою Київського  апеляційного  господарського  суду від 
13.12.2005 (судді:  Л.Ланченко,  Н.Пилипчук,  Л.Бившева) зазначене 
судове рішення залишено без змін з аналогічних мотивів та підстав. 
 
     Позивач із  судовими  рішеннями  у  справі  не  погодився,  в 
касаційні  скарзі  просить  зазначені  рішення  скасувати,  справу 
передати на новий розгляд, оскільки судами допущено порушення норм 
процесуального  права  щодо  неврахування  преюдиційності  рішення 
суду, а також неправильне застосування норм матеріального права. 
 
     Крім того,  в  доповнені  до  касаційної  скарги  поданому  в 
судовому засіданні позивач посилається на порушення господарськими 
судами  норм  процесуального  закону  щодо  визначення підсудності 
справ господарським судам. 
 
     Відповідач в запереченні на касаційну  скаргу  проти  доводів 
позивача заперечує,  вважає, що судові рішення відповідають нормам 
матеріального права і  просить  залишити  відповідні  рішення  без 
зміни а касаційну скаргу без задоволення. 
 
     Вищий господарський   суд   України   у  відкритому  судовому 
засіданні дослідив матеріали справи,  доводи касаційної скарги  та 
вважає, що вона задоволенню не підлягає, виходячи з наступного. 
 
     Як вбачається    з    матеріалів    справи   та   встановлено 
господарськими судами  між  Корпорацією  "Українська  універсальна 
агропромислова   біржа"   та   ТОВ   "Златолан"  укладено  договір 
фінансового лізингу N 86-Л від 02.04.2003. 
 
     Відповідно до п.  1.1. договору Корпорація "Украгропромбіржа" 
діяла у   відповідності   до   Постанови  Кабміну  України  N  166 
( 166-96-п  ) (166-96-п)
          від   07.02.1996   "Про   забезпечення   сільського 
господарства зернозбиральною технікою". 
 
     П. 5  зазначеної  постанови  передбачено,  що  на  Корпорацію 
"Украгропромбіржа"  покладається  здійснення  функцій   державного 
агента   з   отримання   і  використання  кредитів  для  закупівлі 
зернозбиральної   техніки   фірми   "Джон   Дір",   поставки    її 
сільгосптоваровиробникам  і  укладення з ними договорів її продажу 
на умовах розстрочки платежу,  терміном на п'ять років під заставу 
сільгосппродукції, які передбачають розрахунки за цю техніку. 
 
     Відповідно до ст. 1 Закону України "Про лізинг" ( 723/97-ВР ) (723/97-ВР)
         
лізинг  -  це  підприємницька  діяльність,   яка   спрямована   на 
інвестування  власних  чи  залучених фінансових коштів і полягає в 
наданні лізингодавцем у виключне користування на визначений  строк 
лізингоодержувачу   майна,   що   є   власністю  лізингодавця  або 
набувається  ним  у  власність  за  дорученням  і  погодженням   з 
лізингоодержувачем у відповідного продавця майна,  за умови сплати 
лізингоодержувачем періодичних лізингових платежів. 
 
     Як обґрунтовано зазначено  господарськими  судами  Корпорація 
"Украгропромбіржа"   розпорядилася   зазначеним   майном,  яке  не 
належало їй на праві власності,  а зазначеною  постановою  Кабмину 
( 166-96-п   ) (166-96-п)
           її,   як  державного  агента,  не  було  наділено 
повноваженнями на укладення договорів фінансового лізингу. 
 
     Крім того,  відповідно до ст.  21 Закону України "Про лізинг" 
( 723/97-ВР  ) (723/97-ВР)
          у  разі якщо об'єктом лізингу є державне майно або 
договір пайового лізингу передбачає залучення державних коштів  чи 
для забезпечення виконання лізингового договору надаються державні 
гарантії,  договір  лізингу  підлягає  обов'язковій  реєстрації  у 
встановленому  Кабінетом Міністрів України порядку.  Договори,  не 
зареєстровані у встановленому порядку, визнаються недійсними. 
 
     П. 2  Порядку  реєстрації  договорів  лізингу,  затвердженого 
Постановою  Кабміну N 913 ( 913-98-п ) (913-98-п)
         від 16.06.98,  передбачено, 
що реєстрацію договору лізингу проводять  безоплатно  міністерства 
та  інші  центральні  органи  виконавчої влади,  в управлінні яких 
перебуває державне майно,  що  є  об'єктом  лізингу,  або  вони  є 
розпорядниками  державних  коштів,  що  залучаються  за  договором 
пайового лізингу,  чи надають державні гарантії  для  забезпечення 
виконання договору лізингу. 
 
     Господарськими судами  встановлено,  що  відповідно  до п.  3 
Постанови  Кабміну  України  N  166  ( 166-96-п  ) (166-96-п)
          від  07.02.96 
Міністерство  фінансів  України  зобов'язано  надати  гарантії для 
забезпечення зобов'язань  щодо  здійснення  авансового  платежу  в 
розмірі     15%    вартості    зовнішньоторговельного    контракту 
купівлі-продажу. 
 
     Відповідно до ст.  48 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
         недійсною  є  угода 
яка не відповідає вимогам закону. 
 
     П. 5   Постанови   Пленуму   Верховного   Суду  України  N  3 
( v0003700-78 ) (v0003700-78)
         від 28.04.78 "Про судову практику  в  справах  про 
визнання угод  недійсними"  зазначено,  що  за  правилами  ст.  48 
ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
         угода визнається недійсною при невідповідності 
її  не тільки закону,  а й іншим акта,  виданим органами державної 
влади і управління в межах їх компетенції. 
 
     Таким чином суди дійшли обґрунтованих висновків про  визнання 
недійсною  зазначеної угоди фінансового лізингу,  як такої,  що не 
відповідає вимогам Закону України "Про лізинг" ( 723/97-ВР ) (723/97-ВР)
        ,  так 
як при її укладенні порушено одну з умов дійсності угоди, зокрема, 
наявність у особи права на укладення угоди,  а також  вимоги  щодо 
обов'язкової державної реєстрації. 
 
     При цьому   судами  правильно  застосовано  ст.  59  ЦК  УРСР 
( 1540-06 ) (1540-06)
         щодо визнання договору недійсним і припинення його дії 
на майбутнє,  оскільки здійснене позивачем користування технікою є 
безповоротнім,  що унеможливлює  повернення  сторін  у  початковий 
стан. 
 
     Касаційна інстанція  зазначає,  що судами правомірно зроблено 
висновки про  відсутність  підстав  визнавати  зазначений  договір 
фінансового лізингу   недійсним  відповідно  до  ст.  49  ЦК  УРСР 
( 1540-06 ) (1540-06)
         як такий що  укладений  з  метою  завідомо  суперечною 
інтересам держави. 
 
     Необхідними умовами  для визнання угоди недійсною на підставі 
наведеної норми  є  її  укладення  з  метою,  завідомо  суперечною 
інтересам  держави  і  суспільства,  та наявність умислу хоча би в 
однієї з сторін щодо настання відповідних наслідків. 
 
     Пленум Верховного Суду України в п. 6 постанови від 28 квітня 
1978  року  N  3  ( v0003700-78 ) (v0003700-78)
         з наступними змінами "Про судову 
практику в справах про визнання угод недійсними" роз'яснив,  що до 
угод,  укладених з метою,  завідомо суперечною інтересам держави і 
суспільства,  зокрема,  належать угоди, спрямовані на приховування 
фізичними та юридичними особами доходів від оподаткування. 
 
     В матеріалах   справи   відсутні   докази,  що  свідчать  про 
наявність у діях  сторін  умислу  на  завдання  шкоди  державі  чи 
існування такої шкоди внаслідок вчиненої сторонами угоди. 
 
     Доводи ТОВ  "Златолан"    про  порушення  судами норм ст.  35 
ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
         щодо неврахування  преюдиційності  рішення 
суду відхиляються, позаяк предметом спору у справі N 2/207, на яку 
посилається скаржник,  не було встановлення фактів щодо належності 
сільгосптехніки конкретним особам. 
 
     Вимоги про    застосування    двосторонньої    реституції   є 
необґрунтованими з вищевикладених підстав і обгрунтвано  відхилені 
апеляційною інстанцією. 
 
     Касаційна інстанція   також  відхиляє  доводи  позивача  щодо 
порушення господарськими судами ст.  15 ГПК України ( 1798-12  ) (1798-12)
        , 
оскільки за договором, що є предметом спору передбачено відповідні 
обов'язки обох сторін,  тому територіальна  підсудність  в  даному 
випадку  визначається  згідно з частиною третьою статті 15 ГПК,  і 
розгляд справи здійснюється  тим  господарським  судом,  до  якого 
звернувся позивач. 
 
     Щодо порушення судами положення ст.  153 ЦК УРСР ( 1540-06 ) (1540-06)
        , 
касаційна інстанція зазначає,  що вимога  про  встановлення  факту 
неукладення  договору є елементом оцінки фактичних обставин справи 
та обґрунтованості вимог. 
 
     Відповідно до ст.ст.  111-5,  111-7 ГПК України ( 1798-12  ) (1798-12)
         
касаційна  інстанція  використовує  процесуальні права суду першої 
інстанції виключно для перевірки юридичної оцінки обставин  справи 
та  повноти їх встановлення у рішенні або постанові господарського 
суду,  Касаційна інстанція не має права встановлювати або  вважати 
доведеними  обставини,  що  не  були  встановлені  у  рішенні  або 
постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання 
про  достовірність  того  чи  іншого  доказу,  про  перевагу одних 
доказів над іншими,  збирати нові докази або додатково  перевіряти 
докази. 
 
     Виходячи з викладеного, керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, 111-8, 
111-9, 111-11 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , П О С Т А Н О В И В: 
 
     Постанову Київського  апеляційного  господарського  суду  від 
13.12.2005 та рішення господарського суду м.  Києва від 19.09.2005 
у справі N 40/123 господарського суду м. Києва залишити без зміни, 
а касаційну скаргу - без задоволення. 
 
 Головуючий                                              В.Овечкін 
 
 Судді                                                    Є.Чернов 
                                                          В.Цвігун