ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
 
                        П О С Т А Н О В А
                         ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
 
01.12.2005                                     Справа N 6/1432
 
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого  Усенко Є.А.
суддів:      Глос О.І., Бакуліної С.В.
розглянувши касаційне  
подання                заступника прокурора Житомирської області
на ухвалу              господарського суду Житомирської області
                       від 22.08.2005
у справі               № 6/1432
за позовом             прокурора Користишівського району в
                       інтересах держави в особі Коростишівської
                       міської ради в особі Коростишівського
                       комунального підприємства “Теплосервіс”
До                     Управління праці та соціального захисту
                       населення
 
Про   стягнення 8 979, 69 грн.
 
         в судовому засіданні взяли участь представники:
від позивача: Заруцький П. І. (КП “Теплосервіс”) 
від відповідача: не з’явилися. 
представник прокуратури: не з’явився.          
 
                       В С Т А Н О В И В:
 
Доповідач –Глос О.І.
 
Ухвалою  господарського суду Житомирської області від 22.08.2005
у  справі № 6/1432 (суддя Терлецька –Байдюк Н.Я.) позов залишено
без   розгляду   на   підставі  п.  1  ст.   81   Господарського
процесуального   кодексу  України  ( 1798-12   ) (1798-12)
        ,   з   мотивів
пред’явлення  прокурором  позову не в  інтересах  держави,  а  в
інтересах самостійного суб’єкта господарської діяльності, яким є
КП “Теплосервіс”.
 
У  касаційному поданні заступник прокурора Житомирської  області
просить   скасувати  ухвалу  господарського  суду   Житомирської
області від 22.08.2005 у справі № 6/1432, а справу направити  на
розгляд до господарського суду першої інстанції, посилаючись  на
неправильне  застосування  місцевим  господарським  судом   норм
матеріального   і  процесуального  права,  а   саме:   ст.   121
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (254к/96-ВР)
        , ст. 361 Закону України  “Про
прокуратуру”   ( 1789-12  ) (1789-12)
          та  ст.ст.  2,  29  Господарського
процесуального кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Прокурор і відповідач не скористались своїм процесуальним правом
на  участь  своїх представників у судовому засіданні  касаційної
інстанції.
 
Заслухавши    пояснення   представника   позивача,   перевіривши
матеріали  справи та проаналізувавши застосування  господарським
судом  першої  інстанції  норм  матеріального  і  процесуального
права,   колегія  суддів  Вищого  господарського  суду   України
приходить   до  висновку,  що  касаційне  подання  не   підлягає
задоволенню з наступних підстав.
 
Господарським  судом першої інстанції встановлено,  що  прокурор
Коростишівського  району  звернувся  до  господарського  суду  з
позовом в інтересах держави в особі Коростишівської міської ради
та  Коростишівського комунального підприємства “Теплосервіс”  до
Управління праці та соціального захисту населення про  стягнення
на користь позивача 8 979, 69 грн. боргу за теплопостачання.
 
Колегія  суддів  Вищого господарського суду України  вважає,  що
господарський суд першої інстанції дійшов правомірного  висновку
щодо   безпідставного  пред’явлення  прокурором  позову   не   в
інтересах   держави,   а   в  інтересах  самостійного   суб’єкта
господарської діяльності з огляду на наступне.
 
Пунктом  2  ст.  121  Конституції  України  ( 254к/96-ВР  ) (254к/96-ВР)
          на
прокуратуру   України   покладається  представництво   інтересів
громадянина   або   держави  в  суді  у   випадках,   визначених
законом.  Відповідно до ст. 361 Закону України “Про прокуратуру”
( 1789-12 ) (1789-12)
         підставою представництва в суді держави є наявність
порушень  або загрози порушень економічних, політичних та  інших
державних  інтересів внаслідок протиправних дій  (бездіяльності)
фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними
і державою.
 
Згідно  з ч. 1 ст. 2 ГПК України  ( 1789-12 ) (1789-12)
         господарський  суд
порушує   справи   за  позовними  заявами   прокурорів   та   їх
заступників, які звертаються до господарського суду в  інтересах
держави. В позовній заяві прокурор самостійно визначає,  в  чому
саме   полягає   порушення  інтересів  держави   і   обґрунтовує
необхідність їх захисту (ч. 2 ст. 2 ГПК України ( 1798-12 ) (1798-12)
        ).
 
У  рішенні Конституційного суду України  ( 1789-12 ) (1789-12)
         у справі за
конституційними  поданнями Вищого арбітражного суду  України  та
Генеральної  прокуратури  України  щодо  офіційного   тлумачення
положень  статті  2 Арбітражного процесуального кодексу  України
(справа   про  представництво  прокуратурою  України   інтересів
держави   в   арбітражному  суді)  від  08.04.1999   №   3-рп/99
( v003p710-99  ) (v003p710-99)
          визначено, що прокурор чи  його  заступник  у
кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням  на
законодавство, на підставі якого подається позов,  в  чому  саме
відбулося  чи  може  відбутися порушення матеріальних  чи  інших
інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність  їх
захисту  та  зазначає орган, уповноважений державою  здійснювати
відповідні функції у спірних відносинах.
 
Пунктом  2 резолютивної частини вказаного рішення КСУ визначено,
що  під  поняттям  “орган,  уповноважений  державою  здійснювати
відповідні  функції у спірних відносинах”,  зазначеним  в  ч.  2
ст.  2  ГПК  України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , треба розуміти орган державної
влади  або орган місцевого самоврядування, якому законом  надано
повноваженнями органу виконавчої влади.
 
В  п. 5 мотивувальної частини рішення КСУ передбачено, що орган,
уповноважений державою здійснювати відповідні функції у  спірних
відносинах фактично є позивачем у справах, порушених за позовною
заявою  прокурора  і  на  підставі  ч.  1  ст.  21  ГПК  України
( 1798-12  ) (1798-12)
          є  стороною  в арбітражному  процесі;  цей  орган
здійснює процесуальні дії відповідно до вимог ст. 22 ГПК України
( 1798-12 ) (1798-12)
        .
 
Отже, висновок господарського суду про те, що прокурор може бути
представником  сторони  у справі тільки  у  випадку,  коли  цією
стороною  у  справі є орган державної влади або орган  місцевого
самоврядування,  наділений повноваженнями  виконавчої  влади,  є
правильним.
 
Заявляючи  позов  про  стягнення  8  979,  69  грн.   боргу   за
теплопостачання  згідно  з  договором  на  постачання   теплової
енергії  від  11.10.2004 № 17, укладеним між КП “Теплосервіс”  і
відповідачем,    на   користь   Коростишівського    комунального
підприємства  “Теплосервіс”  прокурор  Коростишівського   району
необгрунтовано  визначив Коростишівську міську раду,  як  орган,
уповноважений державою здійснювати відповідні функції у  спірних
відносинах, оскільки в даному випадку Коростишівська міська рада
не є позивачем і стороною у господарському процесі.
 
Господарським    судом   встановлено   і   матеріалами    справи
підтверджено,   що   Коростишівське   комунальне    підприємство
“Теплосервіс”  є  самостійною юридичною  особою,  заснованою  на
комунальній власності.
 
Викладене  свідчить, що прокурором Коростишівського району  було
подано  позов не в інтересах держави, а в інтересах самостійного
суб'єкта  господарської діяльності, у зв’язку  з  чим,  висновки
господарського суду відповідають вимогам чинного законодавства і
фактичним обставинам справи.
 
Враховуючи  викладене,  керуючись  ст.ст.  111-5,  111-7,  п.  1
ст.  111-9, ст. 111-11, ст. 111-13 Господарського процесуального
кодексу України ( 1798-12 ) (1798-12)
        , Вищий господарський суд України,
 
                      П О С Т А Н О В И В:
 
Касаційне  подання  заступника  прокурора  Житомирської  області
залишити   без   задоволення,  а  ухвалу   господарського   суду
Житомирської області від 22.08.2005 у справі № 6/1432 –без змін.